Bristfällig stavning på nätet.
50 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Bristfällig stavning på nätet.
Är det en trend på nätet att man ska låtsas att man inte kan stava ordentligt?
Att man är så snabb på tangenterna och likgiltig att det blir fel som man skiter i att åtgärda? Eller är en betydande del av de som befolkar cyberspace helt enkelt kassa på att producera meningar som är i enlighet med det svenska språket? Jag är faktiskt förvånad över att se vuxna människor som stavar som små krattor (inte ens stora krattor). Det är en j***a massa punkter och mellanrum och felstavade ord, små och stora bokstäver i en salig blandning. Tiotalet utropstecken osv. Men den usla stavningen är vad som förvånar mig mest. Med denna tar man sedan kontakt med andra, i hopp om att väcka intresse. Pinsamt!
Att man är så snabb på tangenterna och likgiltig att det blir fel som man skiter i att åtgärda? Eller är en betydande del av de som befolkar cyberspace helt enkelt kassa på att producera meningar som är i enlighet med det svenska språket? Jag är faktiskt förvånad över att se vuxna människor som stavar som små krattor (inte ens stora krattor). Det är en j***a massa punkter och mellanrum och felstavade ord, små och stora bokstäver i en salig blandning. Tiotalet utropstecken osv. Men den usla stavningen är vad som förvånar mig mest. Med denna tar man sedan kontakt med andra, i hopp om att väcka intresse. Pinsamt!
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
- Anslöt: 2008-10-14
Kan bero på att det är betydligt fler människor som skriver idag än det var för tio år sen. Förr var de flesta offentliga texter korrlästa, och så är inte fallet idag.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Hej!
Och dessutom ska allt gå så snabbt. Därför förkortar man. Istället för också skriver man oxå. Istället för eller skriver man el eller lr. Det stör mig något oerhört.
Ett annat exempel är vedertagna förkortningar. Först skrev man p.g.a. och sedan blev det p g a men numera kan man även se pga. Det är på ett sätt ok. Medan andra förkortningar känns konstiga. Man skriver brb när när man menar be right back, d.v.s. att man ska göra något snabbt och sen är tillbaka vid skärmen. Eller bbl, be back later, att man måste göra nåt och kommer tillbaka till skärmen om ett tag. Och det skriver folk som chattar oavsett språk.
Hälsningar
Lilla Gumman
Och dessutom ska allt gå så snabbt. Därför förkortar man. Istället för också skriver man oxå. Istället för eller skriver man el eller lr. Det stör mig något oerhört.
Ett annat exempel är vedertagna förkortningar. Först skrev man p.g.a. och sedan blev det p g a men numera kan man även se pga. Det är på ett sätt ok. Medan andra förkortningar känns konstiga. Man skriver brb när när man menar be right back, d.v.s. att man ska göra något snabbt och sen är tillbaka vid skärmen. Eller bbl, be back later, att man måste göra nåt och kommer tillbaka till skärmen om ett tag. Och det skriver folk som chattar oavsett språk.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
En liten passus.
Jag såg ett föredrag på SVT24, där en forskare inom specialpedagokik berättade, att när han gick in på en pedagogiskvetenskaplig artikeldatabas och sökte på ordet "dyslexi" fick han inga träffar. Istället kom det upp en liten ruta med texten "Har du kontrollerat stavningen?"
Jag såg ett föredrag på SVT24, där en forskare inom specialpedagokik berättade, att när han gick in på en pedagogiskvetenskaplig artikeldatabas och sökte på ordet "dyslexi" fick han inga träffar. Istället kom det upp en liten ruta med texten "Har du kontrollerat stavningen?"
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bristfällig stavning på nätet.
kakmonstret skrev:Är det en trend på nätet att man ska låtsas att man inte kan stava ordentligt?
Du tar orden ur munnen på mig...
För inte många år sedan fick de mindre stavningskunniga inte särskilt många tillfällen att ägna sig åt skriftlig kommunikation, och vi andra var rätt ensamma om de skriftliga kontaktformerna.
Med Internet blev det milt sagt annorlunda. De som inte har lärt sig skriftlig kommunikation från början är mitt ibland oss, och de verkar vara i klar majoritet, dessutom...
Det är "jobbigt" att skriva ordentligt, "onödigt" att stava rätt, jättekrångligt att lära sig ALT-koderna för att skriva å, ä, ö om man är på semester utomlands, utan lite coolt (och känns skrytsamt) att demonstrera att man ar utomlands genom att bara skriva a:n och o:n i sina inlagg pa svenska forum man ar med pa nar man ar i ett annat land...
Och så vidare...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Klockrent!Pemer skrev:utan lite coolt (och känns skrytsamt) att demonstrera att man ar utomlands genom att bara skriva a:n och o:n i sina inlagg pa svenska forum man ar med pa nar man ar i ett annat land...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Visserligen vet nog de flesta helt enkelt inte om den möjligheten från början, men när jag har varit med om att tipsa i vänlig ton och i all välmening att man kan göra så, har jag alltid fått sådana där "men ORKA!"-reaktioner.
Det skulle ju vara sååååå svårt att snappa upp att hålla nere ALT och lära sig ett par knapptryckningar för att faktiskt göra ett å. Jättesvårt.
Det skulle ju vara sååååå svårt att snappa upp att hålla nere ALT och lära sig ett par knapptryckningar för att faktiskt göra ett å. Jättesvårt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det dar stor jag mig pa nagonting enormt. Jag brukar papeka detta ibland: Kop ett svenskt tangentbord, du har ju bott i Thailand i tre ar nu manniska!!!!KrigarSjäl skrev:Klockrent!Pemer skrev:utan lite coolt (och känns skrytsamt) att demonstrera att man ar utomlands genom att bara skriva a:n och o:n i sina inlagg pa svenska forum man ar med pa nar man ar i ett annat land...
Dessutom kan man atminstone gora ö och ä med hjalp av plupparna man gor ü med.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Lakrits skrev:En liten passus.
Hehe.
Påminner om ett annat irriterande problem: att rättstavningsprogram ofta är okunniga om ord som faktiskt finns.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Tack för era intressanta svar! Jag är själv inte perfekt vad gäller skriftspråket och jag förväntar mig väl inte det av andra men det man ser är under all kritik tycker jag. Så här kan det se ut:
hej.läget......!!!???lustatt hitta på ngt senare......????msn?kram
Då undrar man i sitt stilla sinne om denna kontaktsökande person någonsin kommer hitta någon som finner ett intresse för denne? Är man inte mån om att göra åtminstone ett något så när gott intryck? Verkar inte så
Hos mig bildas det i alla fall en röd understrykning om något är galet med en mening, vilket gör det ganska lätt att åtgärda saken.
Som sagt vill inte vara språkpolis men när det går alldeles över styr så reagerar man ju.
Då undrar man i sitt stilla sinne om denna kontaktsökande person någonsin kommer hitta någon som finner ett intresse för denne? Är man inte mån om att göra åtminstone ett något så när gott intryck? Verkar inte så
Hos mig bildas det i alla fall en röd understrykning om något är galet med en mening, vilket gör det ganska lätt att åtgärda saken.
Som sagt vill inte vara språkpolis men när det går alldeles över styr så reagerar man ju.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
Hej!
Tangenten brevid å, den med två prickar ¨ kan man ju använda för att få fram ä och ö. Men den runda ringen som ska vara över å finns ju inte nånstans på tangentbordet vad jag vet. Du skrev alt + några tangenter. Upplys mig gärna, tack. Svärmor har varit i Tunisien ett antal gånger och hon har haft problem med svenska tecken ibland.
Hälsningar
Lilla Gumman
Pemer skrev:Visserligen vet nog de flesta helt enkelt inte om den möjligheten från början, men när jag har varit med om att tipsa i vänlig ton och i all välmening att man kan göra så, har jag alltid fått sådana där "men ORKA!"-reaktioner.
Tangenten brevid å, den med två prickar ¨ kan man ju använda för att få fram ä och ö. Men den runda ringen som ska vara över å finns ju inte nånstans på tangentbordet vad jag vet. Du skrev alt + några tangenter. Upplys mig gärna, tack. Svärmor har varit i Tunisien ett antal gånger och hon har haft problem med svenska tecken ibland.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Jag har vissa svårigheter med att stava på tangentbord ja.
Men jag kommer inte be om ursäkt för att jag skriver OXÅ, PGA eller ITNE för det är IAF så att jag gör mig förstådd.
Anledningen är att jag kommer åt andra knappar lätt när jag skriver.
Jag är inte så "fin motorisk" när jag skriver pga att jag har problem med mina leder samt att det går "snabbt".....
Behöver jag säga att jag tog väldigt illa vid mig!?
Men jag kommer inte be om ursäkt för att jag skriver OXÅ, PGA eller ITNE för det är IAF så att jag gör mig förstådd.
Jag är inte så "fin motorisk" när jag skriver pga att jag har problem med mina leder samt att det går "snabbt".....
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Tecco skrev:Men jag kommer inte be om ursäkt för att jag skriver OXÅ, PGA eller ITNE för det är IAF så att jag gör mig förstådd.
+1
och liknande kommunikation får jag huvudvärk av, dekryptera sådant språk är frustrationsframkallande.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-05 0:18:42, redigerad totalt 2 gånger.
Tecco skrev:Jag har vissa svårigheter med att stava på tangentbord ja.
Hej Tecco! Det var inte tänkt som ett angrepp mot dig som har motoriska problem som gör det svårt att knappa fram text. Jag bara konstaterar att stavning och meningsuppbyggnader ofta felar rätt mycket på många håll på nätet bland dess användare. Det jag irriterar mig på är att många inte verkar bry sig om sitt språk. Så kanske DE SKRIVER SÅ HÄR I LÅNGA STYCKEN!!!!!!!!!! Fast det inte finns någon anledning att skrika. Och använder en himla massa frågetecken, utropstecken, punkter. Jag är inte kinkig men ibland tycker jag bara det är för bedrövligt hur folk uttrycker sig över nätet.
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-05 0:18:49, redigerad totalt 1 gång.
- kakmonstret
Ja jag kan hålla emd om vissa saker. Stor text, mycket smilies eller mycket andra onödiga tecken.
Men att man förkortar vissa saker eller stavar fel behöver inte vara ett tecken på att man är "onödigt slarvig eller itne bryr sig" det kan tex vara en förändring som vi även har i det talande språket.
Väldigt få säger ju alla ord exakt som de ska låta eller som det stavas.
"Ord i folkmun" medan vi nu har "ord ur datamun" haha då vi i dag pratar mycket via datorn och då förändras språket.
Jag tror inte någon skulle ignorera stavfel om de skrev ett brev till någon viktig person/förening osv eller om man skrev en uppsats osv.
Men å andra sidan så om man skriver för hand så skriver ma då kanske med sämre stil, kladdigare eller så om man bara skriver för "eget" bruk, chat eller så.
Men att man förkortar vissa saker eller stavar fel behöver inte vara ett tecken på att man är "onödigt slarvig eller itne bryr sig" det kan tex vara en förändring som vi även har i det talande språket.
Väldigt få säger ju alla ord exakt som de ska låta eller som det stavas.
"Ord i folkmun" medan vi nu har "ord ur datamun" haha då vi i dag pratar mycket via datorn och då förändras språket.
Jag tror inte någon skulle ignorera stavfel om de skrev ett brev till någon viktig person/förening osv eller om man skrev en uppsats osv.
Men å andra sidan så om man skriver för hand så skriver ma då kanske med sämre stil, kladdigare eller så om man bara skriver för "eget" bruk, chat eller så.
Senast redigerad av Tecco 2011-05-05 0:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman skrev:Hej!Pemer skrev:Visserligen vet nog de flesta helt enkelt inte om den möjligheten från början, men när jag har varit med om att tipsa i vänlig ton och i all välmening att man kan göra så, har jag alltid fått sådana där "men ORKA!"-reaktioner.
Tangenten brevid å, den med två prickar ¨ kan man ju använda för att få få ä och ö. Men den runda ringen som ska vara över å finns ju inte nånstans på tangentbordet vad jag vet. Du skrev alt + några tangenter. Upplys mig gärna, tack. Svärmor har varit i Tunisien ett antal gånger och hon har haft problem med svenska tecken ibland.
http://www.forlang.wsu.edu/help/keyboards.asp
Senast redigerad av HGJ 2011-05-05 0:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Är jag gnällig om jag tycker att denna tråd verkar väldigt aktuell igen?
Hur svårt är det att använda stor bokstav i början av en mening och en (1) punkt i slutet av densamma?
OBS!Beror detta på dyslexi eller finmotoriska svårigheter behöver man naturligtvis inte ta åt sig.
En viss överanvändning av smileys förekommer också, om jag nu ska försöka uttrycka mig väldigt försiktigt.
<---------- Befogad smiley i sammanhanget.
Hur svårt är det att använda stor bokstav i början av en mening och en (1) punkt i slutet av densamma?
OBS!Beror detta på dyslexi eller finmotoriska svårigheter behöver man naturligtvis inte ta åt sig.
En viss överanvändning av smileys förekommer också, om jag nu ska försöka uttrycka mig väldigt försiktigt.
<---------- Befogad smiley i sammanhanget.
Senast redigerad av LILITH_ 2011-05-05 0:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Fast svenska som skolämne prioriterar inte det svenska språket längre.
Nu för tiden är det kommunikation som gäller.
http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/3890/titleId/SV1010%20-%20Svenska
Nu för tiden är det kommunikation som gäller.
http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138/func/kursplan/id/3890/titleId/SV1010%20-%20Svenska
Senast redigerad av ufo 2011-05-05 0:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Tacka Gud (i icke-religiös mening) att det finns ett Aspergerforum där folk kan stava.
Senast redigerad av FakkDöWörld 2011-05-05 0:18:49, redigerad totalt 1 gång.
- FakkDöWörld
- Anslöt: 2010-09-29
Lakrits skrev:En liten passus.
Nu är ju Lakrits inaktiv men det jag reagerar på i hans inlägg är ordet specialpedagokik - hmm?
Senast redigerad av atoms 2011-05-05 0:18:49, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret skrev:Då undrar man i sitt stilla sinne om denna kontaktsökande person någonsin kommer hitta någon som finner ett intresse för denne? Är man inte mån om att göra åtminstone ett något så när gott intryck? Verkar inte så :?
Rimligen söker vederbörande en likasinnad. Det är i min mening inte konstigare än att människor använder olika sociolekter och andra variationer i det talade språket för att markera i vilka sociala grupper de ingår eller önskar ingå. Exempelvis ökar en nörd genom att uttrycka sig nördigt chansen för kontaktskapande med nördar och minskar risken för dito med hoi polloi.
Senast redigerad av osäker 2011-05-05 0:18:49, redigerad totalt 1 gång.