Våra bra och dåliga sidor

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Våra bra och dåliga sidor

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-11-13 12:52:46

Jag sökte men fann ingen sådan här tråd. Men jag tänkte att man kunde göra en tråd där folk kan posta sina bra och dåliga sidor.

Här kommer min lista:

Dåliga sidor
Svårigheter med att reglera känslor, blir lätt arg, irriterad, rädd och får ångest. Är överlag en intensiv och passionerad person.
Reagerar på småsaker, på ingenting.
Mycket tankar som ändras fort (alltså ”tankeämne” ändras ofta). Snabba tankar
Impulsivitet
Depression
Sömnproblem
Svårt med kompisar och sårar ofta folk utan att jag menar det och ibland förstår jag det inte heller.
Mindre behov av social kontakt men vill ha mer social kontakt än vad jag redan har, undviker pga ångest.
Vill vara säker på att folk gillar mig innan jag tar kontakt.
Svårigheter med att uttrycka det jag känner eller när jag ska berätta om något jag sett/läst.
Är väldigt känslig för vissa ljus, ljud, lukter och material samt att jag har svårt att mäta avstånd (tror jag), jag kan tex inte fånga bollar utan duckar istället för jag vet inte riktigt när och hur hårt de ska komma.
Dålig motorik, lite iaf.
Naiv (är det ett problem?, iof har blivit utnyttjad en del)
Koncentrationssvårigheter men kan bli besatt i saker har dock ändå svårt att koncentrera mig på det besatta ämnet.
Känner ganska ofta att jag eller omvärlden inte är riktig och att jag inte känner igen min egna kropp/ansikte när jag ser den.
Egen värld, mycket fantasi och kan ibland gå in för mycket i den. (tycker inte jag)
Blir ofta förvirrad och ibland lite paranoid
Envis och vill göra allt på mitt sätt, trotsig särskilt mot auktoriteter. Är även "besatt" av rätt och fel. (lite svart-vitt tänkande månne?)
Pratsam och pratar fort och högt
Rastlös, måste göra nått jämt särskilt med händer och/eller fötter.
Dålig tidsuppfattning
Dålig på att organisera
Glömsk och slarvig, gör ofta slarvfel och tappar bort saker.
Känner starkt för allt, reagerar lätt på andras sinnesstämning men kan under hög stress bli känslolös (försvarsmekanism?)
Lättdistraherad
Svårt att lyssna när folk pratar.
Skjuter upp ”oviktiga” saker.
Ofta sen och/eller stressad
Oroar mig mycket, är rädd att ses som egoistisk och elak, väldigt känslig för kritik, ber ofta om ursäkt även om det egentligen inte behövs.
Svårt att växla mellan aktiviteter
Dåligt självförtroende men tror ibland att jag kan klara allt.
Vidskeplig, tror starkt på magi och är rädd för demoner (anser inte att det är sjukligt dock)
Självskadeproblematik
Starka känslor av att aldrig få någonting gjort
Mår dåligt av rutiner/scheman, måste ha omväxling för att kunna må bra
Påbörjar mycket men avslutar nästan aldrig
Blir lätt frustrerad och uttråkad
Jag måste göra allt perfekt, blir det inte perfekt duger jag inte och jag blir inte nöjd.
Tvångstankar om döden, självskador och självmord.
Ibland har jag dagar då jag är ännu mer hyper och bara måste göra det jag tänker på just då. (kul för mig men kan vara jobbigt och problematiskt för andra)

Bra sidor
Kreativ och fantasifull
Gör alltid mitt bästa
Ärlig
Charmig (sägs det iaf)
Passionerad och entusiastisk
Högt IQ (ja jag ska tydligen ha det)
Kan tänka "outside the box"
Är känslig för andras humör och sinnesstämning.
Har mycket humor
Inte rädd för att ta i.
Snäll och varmhjärtad
Känner ofta på mig saker som visar sig vara rätt.
Är duktig på att läsa och på att lösa olika ordpussel (sällan jag gör klart de dock och jag har oftast flera böcker jag läser i på samma gång, bara en bok gör mig uttråkad)
Flexibilitet
Har kvar mitt barnasinne.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-13 22:18:09

Känner igen mig (nästan läskigt) mycket i din lista, de flesta sakerna passar in på mig med...
NoteToSelf

Anslöt: 2010-09-22

Inläggav rejected_doll » 2010-11-16 13:28:21

Känner igen mig i det mesta. :roll:
rejected_doll

Anslöt: 2010-05-20

Inläggav barracuber » 2010-11-16 14:50:19

+1

En till som känner igen sig.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-11-16 20:13:02

Men nu var det ju inte igenkänning detta handlade om.
Det är ju meningen att andra ska posta sina bra och dåliga sidor och inte bara säga att de känner igen sig -.-
KaosPrinsessa

Inläggav Krake » 2010-11-16 22:01:31

KaosPrinsessa skrev:Men nu var det ju inte igenkänning detta handlade om.
Det är ju meningen att andra ska posta sina bra och dåliga sidor och inte bara säga att de känner igen sig -.-

Din önskan är min lag... eller inte. Hur som helst här min lista:

Trista grejer:
•Reagerar uselt på alla typer av krav
•Hypersensitiv i synnerhet när det gäller ljud
•Känslighet för förändringar i omgivningen
•Sömnproblem
•Emotionell känslighet
•Annorlunda sätt att tänka och fungera på som passar dåligt med samhällets förinställda livsplanering.
•Stort behov av lugn som inte fungerar med vardagens krav
•Oförmåga att arbeta under tidspress
•Omgivningens ointresse av mina idéer och behov (något som går de flesta förbi är att jag delvis likställer dessa).
•Oförmåga att kommunicera med andra på ett meningsfullt sätt
•För intelligent (Faktiskt till mer besvär en nytta. Över ett visst värde vänder kurvan och man blir mindre framgångsrik. Intelligens är överskattat och tabubelagt så att man som intelligent knappast kan nämna att det faktiskt inte alltid är så fantastiskt.)
•Lennoniska svårigheter (Lennoniska kommer från Lennon och syftar till working class hero)
•Prestationsångest
•Splittrat fokus
•Dåliga dagar (Dagar när det positiva är nollställt och det negativa är dubbelt. Triggas av överflöd av trista grejer)

Bra grejer:
•Starka upplevelser
•Bryr mig inte om skitsaker
•Tolerant
•Förstår allt (även när andra inte gör det)
•Kan analysera vad som helst i huvudet utan hjälpmedel
•Fantasi och kreativitet på ett sätt som är främmande för "vanliga"
•Hyperfokus
•Kan uppleva teoretisk skönhet (fast jag har ingen aning om vad detta är eller vad annan skönhet är heller för den delen)
•Kan höra berättelser när jag lyssnar på instrumental musik
•Ser saker andra missar
•Upptäcker och förstår saker ur många perspektiv
•Bra dagar (motsatsen till dåliga dagar. Generaras spontant om det inte är för mycket elände runt omkring mig)
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-11-16 23:00:45

Oh kom på två bra saker till:
Jag kan se nått positivt och vackert i nästan allt (bortsett från mig själv då jag oftast är väldigt negativ)
Jag fungerar bra i "kaossituationer"/krissituationer (när alla andra ballar ur så är jag lugn, helt weird).
KaosPrinsessa

Inläggav barracuber » 2010-11-16 23:06:32

KaosPrinsessa skrev:...
Jag fungerar bra i "kaossituationer"/krissituationer (när alla andra ballar ur så är jag lugn, helt weird).

Men sägs vara vanligt hos aspergare.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-11-16 23:34:44

barracuber skrev:
KaosPrinsessa skrev:...

Men sägs vara vanligt hos aspergare.

Men jag har ännu ingen diagnos och det verkar faktiskt som det är någon form av ADHD jag har främst och kanske ev. atypisk autism eller autistiska drag. Känner mig inte autistisk alls och brukar inte funka bra med "rena" aspisar. Tydligen är det rätt vanligt att funka bra i kaossituationer när man har adhd med enligt vad jag hört och läst lite om. Tycker ändå att det är weird.
KaosPrinsessa

Inläggav LILITH_ » 2010-11-16 23:56:54

KaosPrinsessa skrev:Oh kom på två bra saker till:
Jag kan se nått positivt och vackert i nästan allt (bortsett från mig själv då jag oftast är väldigt negativ)

Visserligen skrev du precis att man ska komma med sin egen lista men min ork tryter inför sådana introspektiva mastodontuppgifter just nu, så ber om ursäkt för det.

Men jag måste säga att din inledande långa lista inklusive de här två tilläggen ovan passar (med några ytterst få avvikelser) otroligt träffsäkert in på mig med.

Därför blir jag lite frågande inför att du fått besked om att det lutar åt ADHD mer än AS.
Jag har nämligen enbart AS enligt en ganska nyligen gjord utredning.

Just det här med ett enormt behov av omväxling känns inte så aspigt, måste jag säga. Därför undrar även jag mer och mer vad som egentligen är vad.
Jag hade dock i stort sett inga koncentrationssvårigheter alls, bör tilläggas. Varken i utredningssammanhang eller IRL.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-11-17 0:02:04

LILITH_ skrev:
KaosPrinsessa skrev:Oh kom på två bra saker till:

Visserligen skrev du precis att man ska komma med sin egen lista men min ork tryter inför sådana introspektiva mastodontuppgifter just nu, så ber om ursäkt för det.

Men jag måste säga att din inledande långa lista inklusive de här två tilläggen ovan passar (med några ytterst få avvikelser) otroligt träffsäkert in på mig med.

Därför blir jag lite frågande inför att du fått besked om att det lutar åt ADHD mer än AS.
Jag har nämligen enbart AS enligt en ganska nyligen gjord utredning.

Just det här med ett enormt behov av omväxling känns inte så aspigt, måste jag säga. Därför undrar även jag mer och mer vad som egentligen är vad.
Jag hade dock i stort sett inga koncentrationssvårigheter alls, bör tilläggas. Varken i utredningssammanhang eller IRL.

Jag har iaf inte AS, det har även min psykolog konstaterat och ingen annan psykpersonal har trott det heller men min psykolog tror att det kan vara nån annan autsimspektrumstörning dock ej "vanlig" autism heller.(men vad faen finns kvar då?) Koncentrationssvårigheter har jag alltid haft och det tillsammans med min oförmåga att organisera är nog två av mina största problem samt att jag blir så uttråkad jämt och ständigt vill att nått nytt ska hända.
Hmm nu blir ju den här tråden om mig iaf :/

(en rolig sak, de vänner jag har som har antingen as eller adhd säger alla att de känner igen sig i det mesta i min lista. kanske är de två funktionshindrena mer släkt än vad man tror?)
KaosPrinsessa

Inläggav LILITH_ » 2010-11-17 0:09:14

Ja, det är min tanke också att AS och ADHD antagligen flyter ihop på fler sätt och mer intimt hos vissa av oss än vad man hittils riktigt har fattat (som med så mkt annat).
Det blir väldigt konstigt att eventuellt ha ADHD men utan koncentrationssvårigheterna. Det är ju själva stommen i den diagnosen väl?

Eller är det mer åt bipolär hållet, tro? Väldigt förvirrande det mesta återigen...
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav Zombie » 2010-11-17 0:44:46

KaosPrinsessa skrev:Jag har iaf inte AS, det har även min psykolog konstaterat och ingen annan psykpersonal har trott det heller men min psykolog tror att det kan vara nån annan autsimspektrumstörning dock ej "vanlig" autism heller.(men vad faen finns kvar då?)

Ursäkta om jag är besvärlig, men ska jag ge min ärliga reaktion så måste jag: Du tyckte å andra sidan inte det var någon vidare psykolog?

Vad som återstår... oj - "högfungerande autism", som kan vara litet vad som helst beroende på vem man frågar, eftersom det inte finns några vetenskapliga grunder för de här underdelningarna, men där ett vanligt kriterium är AS + försenad språkutveckling? Eller "autistiska drag" (svagare), eller [WikiEng]PDD-NOS[/WikiEng] (autistiska drag UNS = utan närmare specifikation, det vill säga som de blir ännu mindre kloka än vanligt på)?

Annars vet jag inte, men kriterier som någon viss yrkesgök har fått för sig finns nog här också, mer standardiserat är det inte.

KaosPrinsessa skrev:Koncentrationssvårigheter har jag alltid haft och det tillsammans med min oförmåga att organisera är nog två av mina största problem samt att jag blir så uttråkad jämt och ständigt vill att nått nytt ska hända.

Stämmer med ADHD iallafall.

KaosPrinsessa skrev:(en rolig sak, de vänner jag har som har antingen as eller adhd säger alla att de känner igen sig i det mesta i min lista. kanske är de två funktionshindrena mer släkt än vad man tror?)

Tror LILITH_ är på rätt spår där.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Theone » 2010-11-17 2:22:02

Dåliga sidor

#Känslomässigt avtrubbad
#Misstolkande
#Destruktiv
#Massiv negativ urladdning (vilket kan ge folk andningsproblem = ångest)
#Lång stubin stor bomb

Bra sidor

#Analytisk
#Massivt logisk tänkande
#Omänsklig argumenteringsförmåga IRL
#Extremt förstående (till mig kan du säga vad som, förutom våld i mot kvinnor barn djur, för då smäller det)
#Tar med mig hämligheterna till graven
#I stort sätt allätare när det gäller musik
#Kreativ
#Väldigt rolig ibland när det behövs
#Inga sociala krav på folk i allmänhet
#Anpassningsbar till många olika grupper av folk
#Natur vetande
#Händig
#Problemlösande
#Äventyrslysten
#Självständigt tänkande
#Påverkas inte av små saker
#Lugn för det mesta
#Hypnotisk
#Gnäller inte, tjatar inte.
#Fördelaktigt utseende
#Principfast
#Psykedelisk
#Medicin vetande
#Informativ
#Stor erfarenhet av krissituationer
#Väldigt insiktsfull
#Trevlig
#Extremt bra koll på djur

Finns hur mycket som helst så jag kan lika gärna sluta här.

MvH :)
Theone
Får inte posta

Anslöt: 2010-11-04

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in