Min dator är så trög
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Min dator är så trög
Ska jag kasta ut den genom fönstret eller köpa en ny?
Har någon kastat sin dator ut genom sin sin fönsterruta eller haft tankar om det?
Nått tips om bra datorer runt 3000-6000kr
Har någon kastat sin dator ut genom sin sin fönsterruta eller haft tankar om det?
Re: Min dator är så trögg
mikael skrev:Ska jag kasta ut den genom fönstret eller köpa en ny?
Ja. Har du provat att göra defragmentering eller rensa cachen?
Varit svårt frestad ibland. Men nu har jag mac, den vill man inte slänga ut.
Nope, det mesta är väl bra i början.
(Nu förutsätter jag att du kör Windows...)
Ingetdera, börja med att städa ur program som du inte använder och använda ccleaner efter det.
Titta även i aktivitetshanteraren och kontrollera vilka processer som tar mest kraft, googla namnen och kolla om det är något misstänkt.
Se till att skydda datorn mot virus. Har du en laglig Windows så använda Microsoft Security Essentials, annars rekommenderar jag Panda Cloud Antivirus (båda är gratis).
Ingetdera, börja med att städa ur program som du inte använder och använda ccleaner efter det.
Titta även i aktivitetshanteraren och kontrollera vilka processer som tar mest kraft, googla namnen och kolla om det är något misstänkt.
Se till att skydda datorn mot virus. Har du en laglig Windows så använda Microsoft Security Essentials, annars rekommenderar jag Panda Cloud Antivirus (båda är gratis).
Re: Min dator är så trögg
Inger skrev:mikael skrev:Ska jag kasta ut den genom fönstret eller köpa en ny?
Ja. Har du provat att göra defragmentering eller rensa cachen?Har någon kastat sin dator ut genom sin sin fönsterruta eller haft tankar om det?
Varit svårt frestad ibland. Men nu har jag mac, den vill man inte slänga ut.Nått tips om bra datorer runt 3000-6000kr
Nope, det mesta är väl bra i början.
Jag skickar den på terapi först
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Hej!
En solid-state-disk skulle nog piffa upp din dator som inget annat, särskilt om du installerar nytt operativsystem samtidigt!
Men som sagt, jag hade börjat med rensning, som Miche sade, Ccleaner är bra!
Vad har du för processor förresten? Om du inte vet - kolla med detta program(cpu-z)
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.56-setup-en.exe
Annars kan man få värstingdator för 6000, med i7 quad-core-processor, ddr3-minnen och bra moderkort!
Mvh F
En solid-state-disk skulle nog piffa upp din dator som inget annat, särskilt om du installerar nytt operativsystem samtidigt!
Men som sagt, jag hade börjat med rensning, som Miche sade, Ccleaner är bra!
Vad har du för processor förresten? Om du inte vet - kolla med detta program(cpu-z)
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.56-setup-en.exe
Annars kan man få värstingdator för 6000, med i7 quad-core-processor, ddr3-minnen och bra moderkort!
Mvh F
Jag köpte min för drygt 4000. 4-kärnig Athlon II, ddr3 och lite sånt.
Ah, tänker mest i intel-banor...har 2st amd-datorer jag är nöjd med, den ena revs ur och strippades till skelett igår, och den andra är fullproppad med bra saker nu, så i praktiken är det bara en fungerande i skrivande stund
Men för seriösa nybyggen är jag ett intel-fan..i-serien har ju inbyggd kontroller för RAM-minnena, och iallafall i7-serien tre kanaler!! Ger stor skillnad i data-hantering jämfört med AMD-processorer enligt någon benchmarkjämförelse jag såg nyligen.
Men om man har en dator och kan tänka sig att behålla hårddiskar, nätverksaggregat, chassi och grafikkort så går det att uppgradera till i7 quad för drygt 4000kr.
Men jag sade bara att det går att få en med samma spec för 6000, eftersom det var max-gränsen enligt TS, och kan man få en för drygt 4000kr så kan man få en för mer också ju. Det ena utesluter ju inte det andra!
Senast redigerad av Fantasi 2010-11-15 22:51:17, redigerad totalt 1 gång.
Jo, Intel har klart bäst prestanda, men kostar i gengäld betydligt mer. Enligt en undersökning så vann AMD på pris/prestanda jämförelse. Jag valde dock den billigaste AMDn med minst fyra kärnor för att ha som testmaskin för mitt operativsystemsprojekt. Det enda som spelade någon roll var just antalet kärnor.