Drag av Autism? Symptom?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Drag av Autism? Symptom?

Inläggav KandiShaker » 2010-10-28 15:33:24

Jag är nyfiken på lightversionen av autism. Finns en tjej i min närhet som ständigt visar tecken på autism/asperger pga att hon är väldigt trög i sitt tänkande. Theory of mind saknas också.

T ex

Det har legat en flaska hårspray i mitt rum, på exakt samma plats under de två gångerna hon varit hemma hos mig. Plötsligt använder hon hårsprayen tills den helt tar slut, och när jag då frågar varför hon använder min hårspray utan att fråga svarar hon "amen, den ligger ju bara där". Jag berättar att den var dyr och jag inte gillar att hon använder mina saker som om de vore hennes, då säger hon att jag är skyldig henne 4 cigaretter sen 1 år tillbaka och vägrar köpa en ny.

Är detta typiskt autistiskt eller vad är det frågan om?
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Re: Drag av Autism? Symptom?

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-28 17:20:39

KandiShaker skrev:Finns en tjej i min närhet som ständigt visar tecken på autism/asperger pga att hon är väldigt trög i sitt tänkande.


Haha tjena. :roll:
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav KandiShaker » 2010-10-28 17:53:58

Tjena på dig själv. :)

Det är på den här nivån:

Jag: Peeelleeee! *ropar*
Hon: Varför ropar du?

...
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav MsTibbs » 2010-10-28 18:17:52

KandiShaker skrev:Tjena på dig själv. :)

Det är på den här nivån:

Jag: Peeelleeee! *ropar*
Hon: Varför ropar du?

...


Det som menas, är att trögtänkthet inte är ett tecken på asperger. Snarare är det så, att det krävs normal eller högre intelligens för att kunna få en AS-diagnos...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Fenren » 2010-10-29 14:19:59

KandiShaker skrev:Tjena på dig själv. :)

Det är på den här nivån:

Jag: Peeelleeee! *ropar*
Hon: Varför ropar du?

...


om du nu av outgrundlig anledning får för dig att skrika ut mansnamn är det väll knappast konstigt om hon undrar varför du ropar?

om hon kallas pelle så är det väl mest en fråga om vad du ville henne och inte heller det något konstigt eller "trögt".

FakkDöWörld
: du var iallafall vänligare än vad jag tänkte vara...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav KandiShaker » 2010-10-29 19:51:04

Men seriöst, ska ni ta allting jag skriver bokstavligt?

Jag frågade om symptom vid light-autism, och ni börjar böla om att ni inte är tröga. Håll er till ämnet istället för att haka upp er på småsaker.

För dig som inte förstog mitt sista inlägg betydde det att jag ropade på ett RANDOM namn, alltså att jag ville RANDOM person något och hon absolut inte fattade varför jag ropade ut ett namn högt.

Suck, ibland är ni roliga.
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-10-30 0:44:12

Jag förstår inte varför folk måste använda hårspray öht. Det är ett otyg!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-30 1:19:37

KandiShaker skrev:Men seriöst, ska ni ta allting jag skriver bokstavligt?

Jag frågade om symptom vid light-autism, och ni börjar böla om att ni inte är tröga. Håll er till ämnet istället för att haka upp er på småsaker.

För dig som inte förstog mitt sista inlägg betydde det att jag ropade på ett RANDOM namn, alltså att jag ville RANDOM person något och hon absolut inte fattade varför jag ropade ut ett namn högt.

Suck, ibland är ni roliga.

Lätt att skylla på vår diagnos när det är hos dig felet ligger som helt enkelt är dålig på att uttrycka dig. Om jag ställer en fråga till dig och i samma mening kallar dig dum i huvet skulle du nog också haka upp dig. Peace!
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Re: Drag av Autism? Symptom?

Inläggav barracuber » 2010-10-30 11:03:44

KandiShaker skrev:Jag är nyfiken på lightversionen av autism. Finns en tjej i min närhet som ständigt visar tecken på autism/asperger pga att hon är väldigt trög i sitt tänkande. Theory of mind saknas också.

T ex

Det har legat en flaska hårspray i mitt rum, på exakt samma plats under de två gångerna hon varit hemma hos mig. Plötsligt använder hon hårsprayen tills den helt tar slut, och när jag då frågar varför hon använder min hårspray utan att fråga svarar hon "amen, den ligger ju bara där". Jag berättar att den var dyr och jag inte gillar att hon använder mina saker som om de vore hennes, då säger hon att jag är skyldig henne 4 cigaretter sen 1 år tillbaka och vägrar köpa en ny.

Är detta typiskt autistiskt eller vad är det frågan om?


"Trög i sitt tänkande" Menar du trög som i "långsam" eller trög som i "dum" ?

Om du menar dum håller jag i huvudsak med de andra.

Om du menar långsam kan du ha en poäng (det finns en teori om att asperger beror på fel eller annorlunda koppling i känslocentra m.m. i framloberna).

Men exemplet med hårsprayet tyder inte så mycket på att hon är just långsam i det fallet faktiskt..utan snarare dum. Och även jag reagerar på den här meningen du skrev:
Finns en tjej i min närhet som ständigt visar tecken på autism/asperger pga att hon är väldigt trög i sitt tänkande.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Drag av Autism? Symptom?

Inläggav KandiShaker » 2010-10-30 12:58:36

barracuber skrev:
KandiShaker skrev:Jag är nyfiken på lightversionen av autism. Finns en tjej i min närhet som ständigt visar tecken på autism/asperger pga att hon är väldigt trög i sitt tänkande. Theory of mind saknas också.

T ex

Det har legat en flaska hårspray i mitt rum, på exakt samma plats under de två gångerna hon varit hemma hos mig. Plötsligt använder hon hårsprayen tills den helt tar slut, och när jag då frågar varför hon använder min hårspray utan att fråga svarar hon "amen, den ligger ju bara där". Jag berättar att den var dyr och jag inte gillar att hon använder mina saker som om de vore hennes, då säger hon att jag är skyldig henne 4 cigaretter sen 1 år tillbaka och vägrar köpa en ny.

Är detta typiskt autistiskt eller vad är det frågan om?


"Trög i sitt tänkande" Menar du trög som i "långsam" eller trög som i "dum" ?

Om du menar dum håller jag i huvudsak med de andra.

Om du menar långsam kan du ha en poäng (det finns en teori om att asperger beror på fel eller annorlunda koppling i känslocentra m.m. i framloberna).

Men exemplet med hårsprayet tyder inte så mycket på att hon är just långsam i det fallet faktiskt..utan snarare dum. Och även jag reagerar på den här meningen du skrev:
Finns en tjej i min närhet som ständigt visar tecken på autism/asperger pga att hon är väldigt trög i sitt tänkande.


Att jag säger att hon är trög, menar jag att hon är långsam och ganska korkad. Finns hur många exempel som helst jag kan ta om vissa situationer vi två haft... Men den med hårsprayen får räcka.

När jag säger att hon visar tecken på AS/Autism så är det sant. Visst, många med AS är sjukt smarta intellektuellt... Men inte socialt.
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav slackern » 2010-10-30 19:59:14

Lindrigaste formen utav autism du har en skala från folk som har utveklingsstörning med autism som är den svåraste formen sen har du autism utan utvecklingstörning alltså ett IQ över 70 sen har du AS där du behöver ha ett IQ över 70 efter det kommer atypisk autism och andra autismstörningar och den lindrigaste formen är autistiska drag som man ger som tillägg för folk med tex ADHD eller utveklingsstörning om du vill kan jag leta fram ett dokument där det är förklarat?
slackern
 
Inlägg: 44047
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav KandiShaker » 2010-11-01 19:02:57

slackern skrev:Lindrigaste formen utav autism du har en skala från folk som har utveklingsstörning med autism som är den svåraste formen sen har du autism utan utvecklingstörning alltså ett IQ över 70 sen har du AS där du behöver ha ett IQ över 70 efter det kommer atypisk autism och andra autismstörningar och den lindrigaste formen är autistiska drag som man ger som tillägg för folk med tex ADHD eller utveklingsstörning om du vill kan jag leta fram ett dokument där det är förklarat?


Jag vill ha symptom på "drag av autism" som hon säger att hon har. Känns taskigt att tycka hon är dum i huvudet när hon i själva verket kanske inte förstår allting... Skulle underlätta för vår s.k "vänskap" om jag visste lite mer om hur hon funkar.
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav Fenren » 2010-11-01 19:06:42

så fråga henne då
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav slackern » 2010-11-01 19:13:17

KandiShaker skrev:
slackern skrev:Lindrigaste formen utav autism du har en skala från folk som har utveklingsstörning med autism som är den svåraste formen sen har du autism utan utvecklingstörning alltså ett IQ över 70 sen har du AS där du behöver ha ett IQ över 70 efter det kommer atypisk autism och andra autismstörningar och den lindrigaste formen är autistiska drag som man ger som tillägg för folk med tex ADHD eller utveklingsstörning om du vill kan jag leta fram ett dokument där det är förklarat?


Jag vill ha symptom på "drag av autism" som hon säger att hon har. Känns taskigt att tycka hon är dum i huvudet när hon i själva verket kanske inte förstår allting... Skulle underlätta för vår s.k "vänskap" om jag visste lite mer om hur hon funkar.


Ja du jag vet inte som jag har ADD och autistiska drag som jag har fattat det så e det inte alltid så lätt att urskilja vad som är vad.

Men får man autistiska drag så finns vissa autistiska drag som jag har fruktansvärt svårt i miljöer med mycket intryck som och att jag har svårt för att känna känslor och att uttrycka dom.

Men om du har AS så är det en svårare form utav autism så tänk dej att du har dina problem och att hon har mycket midre symptom än du men om hon har lägre IQ så fattar ju hon sämre än vad du gör många faktorer som spelar in ;)
slackern
 
Inlägg: 44047
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav KandiShaker » 2010-11-02 17:57:39

Fenren skrev:så fråga henne då


Haha, JA!

Jag frågar henne varför hon aldrig fattar nånting :)
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav KandiShaker » 2010-11-02 18:00:07

slackern skrev:
KandiShaker skrev:
slackern skrev:Lindrigaste formen utav autism du har en skala från folk som har utveklingsstörning med autism som är den svåraste formen sen har du autism utan utvecklingstörning alltså ett IQ över 70 sen har du AS där du behöver ha ett IQ över 70 efter det kommer atypisk autism och andra autismstörningar och den lindrigaste formen är autistiska drag som man ger som tillägg för folk med tex ADHD eller utveklingsstörning om du vill kan jag leta fram ett dokument där det är förklarat?


Jag vill ha symptom på "drag av autism" som hon säger att hon har. Känns taskigt att tycka hon är dum i huvudet när hon i själva verket kanske inte förstår allting... Skulle underlätta för vår s.k "vänskap" om jag visste lite mer om hur hon funkar.


Ja du jag vet inte som jag har ADD och autistiska drag som jag har fattat det så e det inte alltid så lätt att urskilja vad som är vad.

Men får man autistiska drag så finns vissa autistiska drag som jag har fruktansvärt svårt i miljöer med mycket intryck som och att jag har svårt för att känna känslor och att uttrycka dom.

Men om du har AS så är det en svårare form utav autism så tänk dej att du har dina problem och att hon har mycket midre symptom än du men om hon har lägre IQ så fattar ju hon sämre än vad du gör många faktorer som spelar in ;)


Bra förklaring, tack så mycket :)

Men enligt henne har hon endast drag av autism? Ingenting annat? Går det ens? :S

Har försökt fråga henne lite snällt hur hon märker av sin diagnos, vad som är jobbigt och hur hon funkar, men då blir det tvärstopp och hon blir defensiv för att hon inte vill veta av sitt handikapp *skratt*
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav slackern » 2010-11-02 18:18:21

KandiShaker skrev:
slackern skrev:
KandiShaker skrev:
slackern skrev:Lindrigaste formen utav autism du har en skala från folk som har utveklingsstörning med autism som är den svåraste formen sen har du autism utan utvecklingstörning alltså ett IQ över 70 sen har du AS där du behöver ha ett IQ över 70 efter det kommer atypisk autism och andra autismstörningar och den lindrigaste formen är autistiska drag som man ger som tillägg för folk med tex ADHD eller utveklingsstörning om du vill kan jag leta fram ett dokument där det är förklarat?


Jag vill ha symptom på "drag av autism" som hon säger att hon har. Känns taskigt att tycka hon är dum i huvudet när hon i själva verket kanske inte förstår allting... Skulle underlätta för vår s.k "vänskap" om jag visste lite mer om hur hon funkar.


Ja du jag vet inte som jag har ADD och autistiska drag som jag har fattat det så e det inte alltid så lätt att urskilja vad som är vad.

Men får man autistiska drag så finns vissa autistiska drag som jag har fruktansvärt svårt i miljöer med mycket intryck som och att jag har svårt för att känna känslor och att uttrycka dom.

Men om du har AS så är det en svårare form utav autism så tänk dej att du har dina problem och att hon har mycket midre symptom än du men om hon har lägre IQ så fattar ju hon sämre än vad du gör många faktorer som spelar in ;)


Bra förklaring, tack så mycket :)

Men enligt henne har hon endast drag av autism? Ingenting annat? Går det ens? :S

Har försökt fråga henne lite snällt hur hon märker av sin diagnos, vad som är jobbigt och hur hon funkar, men då blir det tvärstopp och hon blir defensiv för att hon inte vill veta av sitt handikapp *skratt*


Jo det går cirka 3 % utav befolkningen har autistiska drag har jag läst så inte helt ovanligt.

Men ju fler tilllägsdiagoser du får desto större funktionsnedsättning blir det.
slackern
 
Inlägg: 44047
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Nefarious » 2010-11-15 21:33:58

Tips: börja inte en fråga med att förolämpa den som förväntas svara. :)
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav KandiShaker » 2010-11-16 23:20:26

Nefarious skrev:Tips: börja inte en fråga med att förolämpa den som förväntas svara. :)


snälla, jag är ingen retard.
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav FakkDöWörld » 2010-11-17 0:33:48

KandiShaker skrev:
Nefarious skrev:Tips: börja inte en fråga med att förolämpa den som förväntas svara. :)


snälla, jag är ingen retard.

SOM OSS DÅ ELLER?!?!? *MISSTOLKA* *MISSTOLKA* *DRAMADRAMADRAMA*

Skoja bara. :lol:
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav KandiShaker » 2010-11-17 19:01:44

HAHAHAHAHA
KandiShaker
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2010-06-15

Inläggav Nefarious » 2010-11-18 20:57:03

KandiShaker skrev:
Nefarious skrev:Tips: börja inte en fråga med att förolämpa den som förväntas svara. :)


snälla, jag är ingen retard.


.. Aha. Ursäkta missförståndet.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Drag av Autism? Symptom?

Inläggav sussi83 » 2010-11-18 21:15:42

Det har legat en flaska hårspray i mitt rum, på exakt samma plats under de två gångerna hon varit hemma hos mig. Plötsligt använder hon hårsprayen tills den helt tar slut, och när jag då frågar varför hon använder min hårspray utan att fråga svarar hon "amen, den ligger ju bara där". Jag berättar att den var dyr och jag inte gillar att hon använder mina saker som om de vore hennes, då säger hon att jag är skyldig henne 4 cigaretter sen 1 år tillbaka och vägrar köpa en ny.

Är detta typiskt autistiskt eller vad är det frågan om?


Är det så mycket att snacka om då...man ger väl och tar av varandra?....tycker jag iaf om man inte är en snåljåp.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Drag av Autism? Symptom?

Inläggav slackern » 2010-11-18 21:25:01

sussi83 skrev:Det har legat en flaska hårspray i mitt rum, på exakt samma plats under de två gångerna hon varit hemma hos mig. Plötsligt använder hon hårsprayen tills den helt tar slut, och när jag då frågar varför hon använder min hårspray utan att fråga svarar hon "amen, den ligger ju bara där". Jag berättar att den var dyr och jag inte gillar att hon använder mina saker som om de vore hennes, då säger hon att jag är skyldig henne 4 cigaretter sen 1 år tillbaka och vägrar köpa en ny.

Är detta typiskt autistiskt eller vad är det frågan om?


Är det så mycket att snacka om då...man ger väl och tar av varandra?....tycker jag iaf om man inte är en snåljåp.


Hon använder en sak hemma hos TS utan att fråga kanske brist på respekt?
slackern
 
Inlägg: 44047
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in