Godståg!
32 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Godståg!
Nu bor jag så lägligt att jag bara behöver gå ut på gatan eller ett par kvarter upp för backen för att kunna se dessa underbara saker (dessutom skakar de mig till sömns om kvällarna), men ibland vill man stanna inne. Då är det bra att man har youtube!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dyWk6gzXewU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I1acPfieKw4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y48OvAtTtT0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dyWk6gzXewU[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I1acPfieKw4[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y48OvAtTtT0[/youtube]
Re: Godståg!
Hirnsäge skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I1acPfieKw4[/youtube]
Jaså det stannade till där litet, tja jag antar att loken var framme i första destinationsorten. Har du förresten sett inledningsscenen till "Det våras för rymden"?
Visst känns de litet larviga, de där som släpas förbi våra svenska orter, efter att man har sett det där? Pja, rätt så lika kålfjärilslarver, faktiskt, avlånga och söta, eller hur?
Varför är godståg bättre än persontåg, Hirnsäge?
Förr i tiden brukade väl luffarna åka godsfinka. Det verkar så spännande! Men det kan man väl inte göra nu för tiden, de är väl låsta?
Skulle man förresten klara att sitta på t.ex. en timmervagn eller en annan öppen vagn medan tåget åkte, eller skulle man blåsa av?
Förr i tiden brukade väl luffarna åka godsfinka. Det verkar så spännande! Men det kan man väl inte göra nu för tiden, de är väl låsta?
Skulle man förresten klara att sitta på t.ex. en timmervagn eller en annan öppen vagn medan tåget åkte, eller skulle man blåsa av?
Malmtåg är inte att leka med! Eller det beror förstås på hur man ser på saken. :)
Jonsch: de kan vara rätt pluttiga, särskilt om man jämför med tåget i det klippet, men man kan allt se rätt schyssta tåg här också! Såg ett sådant idag fast då stod jag nedanför bron, men om jag står uppe i parken ser man alltihop. Loken (det brukar vara två iaf) är någonstans vid Partihallarna medan de sista vagnarna är bakom Lunden, så hela Olskroken med mera är omringat av tåg. Mäktigt!
Kahlokatt: Jag tycker om persontåg också, men tycker de åtminstone i Sverige kan bli småtråkiga att titta på. Smaken är som baken - min fyraåring är besatt av X2000- och Reginatåg och gäspar när jag vill se ånglok. :) Tror det är oregelbundenheten (ett X2000 eller intercity-tåg har sex vagnar, eller tolv, och ser liksom alltid ungefär likadana ut) som lockar, att man kan räkna vagnar och se hur många lok det finns, kolla hur många olika sorters vagnar man ser och så vidare. Och bullret! Jag älskar det där dova gnisslandet - otroligt rogivande och en hel del annat jag inte kan sätta fingret på.
Jonsch: de kan vara rätt pluttiga, särskilt om man jämför med tåget i det klippet, men man kan allt se rätt schyssta tåg här också! Såg ett sådant idag fast då stod jag nedanför bron, men om jag står uppe i parken ser man alltihop. Loken (det brukar vara två iaf) är någonstans vid Partihallarna medan de sista vagnarna är bakom Lunden, så hela Olskroken med mera är omringat av tåg. Mäktigt!
Kahlokatt: Jag tycker om persontåg också, men tycker de åtminstone i Sverige kan bli småtråkiga att titta på. Smaken är som baken - min fyraåring är besatt av X2000- och Reginatåg och gäspar när jag vill se ånglok. :) Tror det är oregelbundenheten (ett X2000 eller intercity-tåg har sex vagnar, eller tolv, och ser liksom alltid ungefär likadana ut) som lockar, att man kan räkna vagnar och se hur många lok det finns, kolla hur många olika sorters vagnar man ser och så vidare. Och bullret! Jag älskar det där dova gnisslandet - otroligt rogivande och en hel del annat jag inte kan sätta fingret på.
Hirnsäge skrev:Jorand: Ooh! Den där har jag missat.
På Teknikens hus i Luleå kan man köra Iore (editar dårå) i en simulator, sen finns det en stor skärm utanför med bild, ljud och "fartvind" där döttrarna brukar stå och skratta när tåget åker förbi i full fart...
Sen råkar man ju hamna bakom bommarna emellanåt, även om det numera bara finns en järnvägsövergång inne i själva staden.
jorand skrev:Funderaren skrev:Larvigt? Du har inte sett malmtåg hör jag
Här har vi ju Ior... Kanske inte lika långt som det förra, men 52 vagnar med 120 ton/vagn är ju en del.
Järnvägsbommarna är nedfällda en liten stund i alla fall.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=O45tYbn12Qk&NR=1[/youtube]
52 vagnar blir en rejäl längd. Dock har man nu börjat köra 66-vagnarståg (746 m). Malmtåg brukar jag åka upp för att se minst en gång per år som jag skrivit i annan tråd
Ståltåg är fint också. Då får man se lite Re-lok, eller trippelmultade Rc4:or.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iPA_IqTA3X4[/youtube]
15 minuter Malmtåg, nattåg (långa (nattågen är längsta i Sverige har jag för mig)), passagerartåg och lite annat. För den riktigt besatte
- Funderaren
- Inlägg: 213
- Anslöt: 2010-10-10
- Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6
Annars om man snackar om lååååååååååååååååååååååååååånga tåg!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9LsuNWjRaAo[/youtube]
AAA du har ingen länk i ditt inlägg...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9LsuNWjRaAo[/youtube]
The record was set on june 21, 2001 in western australia between newman and port headland, a distance of 275km (170 miles) and the train consisted of 682 loaded iron ore wagons and 8 GE AC6000 locomotives giving a gross weight of almost 100,000 tonnes and moved 82,262 tonnes of ore, the train was 7.353 km (4.568 miles) long.
BHP iron ore did this to test locotrol which is where locomotives are evenly placed along the length of the train.
The locotrol setup was 2 locos-166 wagons, 2 locos-168 wagons, 2 locos-168 wagons, 1 loco-180 wagons then the last locomotive on the back.
AAA du har ingen länk i ditt inlägg...
7 kilometer långt. Då måste man definitivt ha flera lok i tåget, och inte längst fram utan mitt i, på olika ställen. Annars kommer tåget välta i kurvor... och inte kunna bromsa för att bromsen tar för lång tid att tillsätta i hela tåget
- Funderaren
- Inlägg: 213
- Anslöt: 2010-10-10
- Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6
Verkar tämligen enformigt att åka tåg eller vara lokförare på den sträckan.
Edit: ...Räknade till typ 165 vagnar innan nästa dubbellok, vilka kommer med ca 2 minuters mellanrum...
Edit: ...Räknade till typ 165 vagnar innan nästa dubbellok, vilka kommer med ca 2 minuters mellanrum...
Senast redigerad av jorand 2010-11-13 18:19:32, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:jorand skrev:Verkar tämligen enformigt att åka tåg eller vara lokförare på den sträckan.
Edit: ...Räknade till typ 165 vagnar innan nästa dubbellok, vilka kommer med ca 2 minuters mellanrum...
Om du läser citatet under klippet så ser du att du räknade fel...
Ah! Lite uppmärksamhet är aldrig fel, men inte min starkaste sida...
hood skrev:Är det detta som kallas godstågspornografi?
Som en polare sa när han satte sig i baksätet på min bil och i facket bakom passagerarsätet hittade tidningarna "Tåg" och "Utryckning": Men har du porr i baksätet?
- Funderaren
- Inlägg: 213
- Anslöt: 2010-10-10
- Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6
Återgå till Intressanta intressen