Har aspergers blivit vanligare?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Har aspergers blivit vanligare?
Detta har tryckt på mina tankar länge nu.
Är det bara jag som känner att asbergers syndrom har blivit lite av en trend?
Helt plötsligt har alla ungdomar den.
Och, väldigt mycket fler tjejer.
Var det inte så för några år sedan att aspergers främst yttrade sig hos män?
Vet någon varför så många unga blir diagnostiserade? För, när folk går runt och har den som status "aspergers blogg" osv så känns det lite som om.. dem inte har diagnosen, förstår ni?
Folk jag känner som haft diagnosen några år säger inte ens till sina vänner att de har diagnosen. Och nu skrivs det bloggar om hur man lever med aspergers hejvildt.
Någon som förstår vad jag menar?
Är det bara jag som känner att asbergers syndrom har blivit lite av en trend?
Helt plötsligt har alla ungdomar den.
Och, väldigt mycket fler tjejer.
Var det inte så för några år sedan att aspergers främst yttrade sig hos män?
Vet någon varför så många unga blir diagnostiserade? För, när folk går runt och har den som status "aspergers blogg" osv så känns det lite som om.. dem inte har diagnosen, förstår ni?
Folk jag känner som haft diagnosen några år säger inte ens till sina vänner att de har diagnosen. Och nu skrivs det bloggar om hur man lever med aspergers hejvildt.
Någon som förstår vad jag menar?
Underdiagnosticeringen minskar, skulle jag vilja säga. Det är positivt!
Att fler behöver diagnosen beror delvis på ett hårdare samhälle. Det är negativt.
Att fler behöver diagnosen beror delvis på ett hårdare samhälle. Det är negativt.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Det är inte förekomsten av asperger som ökar. Utan medvetenheten om den! Samt att detta ger att samhällsklimatet sakta förändras till att göra det mer ok att prata om det.
Ungefär för att antalet anmälningar av pedofili har ökat, för att ta ett exempel. Det beror inte på förekomsten utan på medvetenheten i samhället!
Ungefär för att antalet anmälningar av pedofili har ökat, för att ta ett exempel. Det beror inte på förekomsten utan på medvetenheten i samhället!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Syndromet har blivit mer känt. Fler och fler aspergare blir identifierade och får diagnosen ställd.
Före 1992 fanns det inte en jäkel som hade den officiellt ställd, då fanns inte diagnosnamnet. Men vi aspergare fanns då också. Från och med att diagnosen har kunnat ställas har det helt enkelt börjat öka från noll och uppåt.
Före 1992 fanns det inte en jäkel som hade den officiellt ställd, då fanns inte diagnosnamnet. Men vi aspergare fanns då också. Från och med att diagnosen har kunnat ställas har det helt enkelt börjat öka från noll och uppåt.
barracuber skrev:Det är inte förekomsten av asperger som ökar. Utan medvetenheten om den! Samt att detta ger att samhällsklimatet sakta förändras till att göra det mer ok att prata om det.
Jag antar att jag bara är lite grinig över saker och ting, som den där filmen, "det finns inga känslor i rymden"
Vem går runt och säger "rör mig inte jag har aspergers"?
Pemer skrev:Syndromet har blivit mer känt. Fler och fler aspergare blir identifierade och får diagnosen ställd.
Okeej Men det är inte sant att det är mer vanligt förekommande hos män, eller att det yttrar sig annorlunda hos män på något sätt?
Savanten Svante skrev:Underdiagnosticeringen minskar, skulle jag vilja säga. Det är positivt!
Instämmer. (Och med barracuber och Pemer, glömde uppdatera innan jag skrev...)
Och underdiagnosticeringen av tjejer är extra stor och sent uppmärksammad. Så länge har man inte ens begripit att tjejer kan ha asperger i någon större omfattning, och diagnoskriterierna (som ändå kan diskuteras, men knappast utifrån överdiagnosticering) är extra diskutabla med tanke på dem.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor