Steriliseringar av knarkare i England.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2010-10-30 16:27:02

ufo skrev:Förstår inte varför det hela tiden skall envisas med att frånta folk deras eget ansvar o rättigheter.
Antingen har de ett eget ansvar och kan besluta SJÄLVA om de vill steriliseras.
Eller så saknar de ansvar och skall bannemig inte ha ansvar för ett barn.

Det sammanfattar väl vad jag förstår det som att nitro menar. Så jag svarar dig istället, ufo.

Jag föreställer mig att man i perioder av intensivt knarkande fattar beslut som man under lugnare perioder räknar som galenskap. Periodvis föreställer jag mig alltså att många knarkare saknar fri vilja värd namnet. I den mån nån av oss har fri vilja, men det är en filosofisk fråga jag berörde i inlägget till nitro och den kanske vi kan lämna här i vilket fall. Vidare i texten.

Om man missbrukar droger, vare sig intensivt eller lugnare, så ser jag det som självklart att man är olämplig som förälder. Eftersom man då inte tillräckligt ofta har tillräckligt "fri vilja" (här: Läs "beskyddarinstinkter, biologisk klocka o.d.") för att kunna prioritera barn i den grad barn behöver. Möjligen kan det gå bra om man har massor av hjälp med föräldraskapet.

Men givetvis kan man bli en utmärkt förälder om man kommer ur missbruket.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav jonsch » 2010-10-30 16:48:29

nitro, jag trodde att du gjorde ett avsteg från så logiskt resonerande som man kan önska att jag själv höll. Men du låg här på min nuvarande nivå av tyckande, och därmed faller mina anklagelser om ogiltig argumentation.

Sedär, ett avsteg åt det logiska hållet, från min nivå av tyckande! :-)005 (hittade ingen falskare smilande)
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Abbreviation » 2010-10-30 20:38:47

nitro2k01 skrev:Men då kanske den personen är olämplig som förälder, oavsett ev. fosterskador som kan uppkomma?

Ja, personer som fortfarande missbrukar är ytterst olämpliga som föräldrar, men det är faktiskt fullt möjligt att sluta ta droger. Det är mer sannolikt att en personer som i framtiden har möjlighet att leva ett normalt liv med partner och barn, väljer att sluta knarka.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav ufo » 2010-10-30 20:45:58

Abbreviation skrev:Det är mer sannolikt att en personer som i framtiden har möjlighet att leva ett normalt liv med partner och barn, väljer att sluta knarka.
Det är ännu mer sannolikt att de barn som blir till innan de slutar, får lida pin utan att bli fin.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav ufo » 2010-11-09 12:34:28

ufo

Anslöt: 2007-06-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in