Användandet av citationstecken
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Användandet av citationstecken
Har de flesta av oss "mild" asperger?
Rainman hade "mild" aspergers. Nog inte många av oss som har, däremot mild aspergers (dvs utan citationstecken).
mnordgren:
Utbruten diskussion, ursprungligen från den här tråden:
har-de-flesta-av-oss-mild-asperger-t13534.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Utbruten diskussion, ursprungligen från den här tråden:
har-de-flesta-av-oss-mild-asperger-t13534.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Altus skrev:Har de flesta av oss "mild" asperger?
Rainman hade "mild" aspergers. Nog inte många av oss som har, däremot mild aspergers (dvs utan citationstecken).
Nu blir jag nyfiken, för jag förstår inte hur du menar med skillnaden på "mild" och mild ovan
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Altus skrev:Har de flesta av oss "mild" asperger?
Nu blir jag nyfiken, för jag förstår inte hur du menar med skillnaden på "mild" och mild ovan
När man sätter citationstecken så menar man något annat än det bokstavliga, t ex det motsatta. Skulle en vägskylt t ex säga: lekande barn, kör "sakta", så skulle det i princip vara en uppmaning att köra som en galning.
Det finns en kul blogg på temat onödiga citationstecken:
http://www.unnecessaryquotes.com/
Senast redigerad av Altus 2010-11-08 15:56:22, redigerad totalt 2 gånger.
Bror Duktig skrev:Altus skrev:Har de flesta av oss "mild" asperger?
Samma här.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Inte jag heller, och Rainman har väl inte AS öht utan klassisk autism/Kanners syndrom? Eller var du ironisk och jag missade det?
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Citationstecken kan väl betyda ironi ibland om jag minns rätt. Kanske det då
EDIT: såg inte att Altus hade svarat när jag skrev ovanstående. Men då fattar jag hur du menade nu.
EDIT: såg inte att Altus hade svarat när jag skrev ovanstående. Men då fattar jag hur du menade nu.
- Bror Duktig
alfapetsmamma skrev:Inte jag heller, och Rainman har väl inte AS öht utan klassisk autism/Kanners syndrom?
Right, den delen var inte exakt sann, men eftersom det var en lättsam kommentar från min sida så valde jag att bortse ifrån det snarare än att förstöra hela flytet genom att förklara att jag vet att han inte har just AS.
Citationstecken måste väl inte alltid vara ironi, det kan ju vara att man använder dem när man vill visa att man skriver bildligt, eller att man inte hittar exakt rätt nyans på ord (Edit: förutom citat då förstås...).
Typ, "Det gick som 'på räls'."
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Citationstecken måste väl inte alltid vara ironi, det kan ju vara att man använder dem när man vill visa att man skriver bildligt, eller att man inte hittar exakt rätt nyans på ord.
Om det är ironi eller bildligt är inte helt rätt att fatta alla gånger tycker jag. Men smilysar kan hjälpa till.
eller = ironi
Utan smiley får man nästan anta att det inte är ironi.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Bror Duktig skrev:Citationstecken kan väl betyda ironi ibland om jag minns rätt. Kanske det då
Jo, fast det går djupare än så, det är bara en möjlighet. Vad jag skrev att det betyder något annat än det bokstavliga täcker in det mesta (dvs inom vad vi pratar om nu, men sedan finns ju ännu fler betydelser, t ex att man helt enkelt citerar någon). I bloggen jag länkade till finns bl a en bild på en skylt som säger "no smoking" (med citationstecken), vilket skulle kunna innebära att de egentligen inte tillåter rökning men att det ändå är okej om man smyger lite.
Så tillbaka till rubriken i denna fråga, att fråga om de flesta av oss har "mild" aspergers kan tolkas som att man frågar om vi har grav aspergers. Jag förstår att det inte var vad TS menar, men jag tyckte det var kul att skriva en lättsam kommentar om.
Jag tolkar frågan som att TS inte tycker att "mild asperger" är riktigt korrekt uttryckt kanske, men att det får duga för att beskriva vad den menar.
- Bror Duktig
Citationstecken är så grymt felanvända- se länk- (för att inte tala om feluttalade - situationstecken) att jag helst ser att man undviker dem som ironi-markör.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Citationstecken är så grymt felanvända- se länk- (för att inte tala om feluttalade - situationstecken) att jag helst ser att man undviker dem som ironi-markör.
Du är medveten om att jag länkade till just den siten för 30 minuter sedan i den här tråden? Det är precis i den andan jag skrev mitt första inlägg.
Senast redigerad av Altus 2010-11-08 16:21:09, redigerad totalt 1 gång.
Altus skrev:alfapetsmamma skrev:Citationstecken är så grymt felanvända- se länk- (för att inte tala om feluttalade - situationstecken) att jag helst ser att man undviker dem som ironi-markör.
Du är medveten om att jag länkade till just den siten lite längre upp? Det är precis i den andan jag skrev mitt första inlägg.
Ah, great minds think alike då.... Nej, jag hade inte sett det.
Fast eftersom Rainman-karaktären inte har mild AS eller grav AS öht så blir det lite för många parametrar och nivåer för mig att hålla redan på. Hade man sagt att han hade nån form av autism light hade jag möjligtvis kunnat tänka Jaha, jämfört med vem då, med nån som sitter och gungar i ett hörn och inte säger ett ord kanske...
Du förstår. Det här ser väl ut som ett klassiskt fall av text-missförstånd och korskopplingar och tappa bort sig i syftningar och tillbakasyftningar.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Fast eftersom Rainman-karaktären inte har mild AS eller grav AS öht så blir det lite för många parametrar och nivåer för mig att hålla redan på. Hade man sagt att han hade nån form av autism light hade jag möjligtvis kunnat tänka Jaha, jämfört med vem då, med nån som sitter och gungar i ett hörn och inte säger ett ord kanske...
Du förstår. Det här ser väl ut som ett klassiskt fall av text-missförstånd och korskopplingar och tappa bort sig i syftningar och tillbakasyftningar.
Jag var medveten om problemet och funderade på att sätta "aspergers" inom citationstecken också, dvs skriva: Rainman hade "mild" "aspergers", men det hade lagt till en nivå av komplexitet som avleder från skämtet snarare än stärker det.
Det bästa hade varit om det fanns en känd person med riktigt grav aspergers, då hade jag kunnat använda honom istället för Rainman. T ex: Bengt har "mild" aspergers.
Kul att analysera det här.
Altus skrev:alfapetsmamma skrev:Fast eftersom Rainman-karaktären inte har mild AS eller grav AS öht så blir det lite för många parametrar och nivåer för mig att hålla redan på. Hade man sagt att han hade nån form av autism light hade jag möjligtvis kunnat tänka Jaha, jämfört med vem då, med nån som sitter och gungar i ett hörn och inte säger ett ord kanske...
Jag var medveten om problemet och funderade på att sätta "aspergers" inom citationstecken också, dvs skriva: Rainman hade "mild" "aspergers", men det hade lagt till en nivå av komplexitet som avleder från skämtet snarare än stärker det.
Det bästa hade varit om det fanns en känd person med riktigt grav aspergers, då hade jag kunnat använda honom istället för Rainman. T ex: Bengt har "mild" aspergers.
Kul att analysera det här.
Men AS anses, i alla fall av vissa, vara "mild autism" (och där var citationstecknena inte ironisyftande) så då kan ditt exempel ändå vara fungerande. "Mild AS" till skillnad från "grav autism".
- Bror Duktig
Altus skrev:Pemer skrev:Vilken helt underbar diskussion! Har ni Aspergers syndrom eller något sådant...?
"Nej".
"Precis" så.
- Bror Duktig
Pemer skrev:Vilken helt underbar diskussion! Har ni Aspergers syndrom eller något sådant...?
Tycker du möjligtvis att vi snöar in på detaljer?
- alfapetsmamma