Jag fick veta att jag har katatona symdrom.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Jag fick veta att jag har katatona symdrom.

Inläggav mikael » 2010-11-07 16:02:51

Fick veta att jag har asperger med katatona syndrom när jag gjorde min utredning.
Stelhet ,frånvaro, sinnesförvrängningar i tid och rum utan iktorivil el temesta ,stesolid tålde jag inte.
Det kändes som om jag hade 2 tiduppfattningar en lång sedan en kort. När jag gick över en gata kändes som 10 min att gått efteråt som1 sekund.
Alla sinnen blev förvrängda och för att bota det drack jag,det slipper jag nu.
Trötthet hade jag också, även det försvann med iktorivil. Min galna f.d läkare skrev ut amfetamin samt iktorivil åt mig mot min trötthet, men alla symtom förvärrades då jag enbart tog amfetamin och jag påpekade det.
Nej det kan inte stämma sade han.

Efter att provat iktorivil blev jag bra men amfetaminet funkade bara då som att jag blev hög och totalt okoncentrerad, fogligt fortsatte jag med detta vansinne i flera år tills det inte gick längre ,jag blev så forcerad och påtänd.
Nej det kan inte stämma sade han.
Gilberg har skrivit om tilläggssymtom en av dessa är just katatona syndrom.
Det var en fasansfull tid , ändå skulle jag arbeta. då den gamla psykodynamiska psykiatrin härskade med sina barndoms och samhällsteorier.
Tänkte att ja men det där vet jag ju redan ,det måste vara nåt mer.
Ständig detta när ska du prata om barndomen och det gjorde jag i flera år utan att nåt hände
Var det nåt i samhället som var fel så var det på Maria ungdom som vägrade låta mig gå till akutpsyket el öppenvården.
En läkare från psyk anade oråd , men han blev genast stoppad av min psykolog. Han sa jag inte skulle bli hjälpt där istället fick jag konstig vänsterpsykiatri.
På Maria pol härskade 68-vänstern inte konstigt att många dog och for illa där.
Jag bara undrar hur mycket skada jag tagit av detta?
Äntligen idag har neuropsykiatrin gjort sitt intåg, men den försenades med minst 30 år.
Iktorivil räcker för min del och blir symtomfri av det, samt att jag går på habilitering och öppenvården sköter min medicinering.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Inläggav Inger » 2010-11-07 16:35:50

Intressant! Tack för att du berättade om detta. Jag har aldrig hört talas om det i samband med AS, bara schizofreni.

Jag hade en lindrigare variant av någonting liknande på 90-talet när jag plötsligt bara blev sittande och inte kunde röra mig, ibland ramlade jag t o m omkull. Hände både hos psyk, hos neurologen de skickade mig till och hos en ovanligt dum alternativläkare jag sökte mig till själv när inte de andra kunde hjälpa mig. Ingen av dessa fattade ö h t vad det var som hände. På psyk verkade de tolka det som någon sorts trots, även när jag ramlade omkull och inte kunde resa mig.

Jag har senare själv kommit på att det måste blivit någon sorts glappkontakt i nervsignalerna, det har blivit bättre nu. Hade också en känsla av att inte riktigt vara i kroppen så det har jag medvetet tränat på.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Nu känner jag mig inte ensam om detta

Inläggav mikael » 2010-11-07 16:45:48

Inger skrev:Intressant! Tack för att du berättade om detta. Jag har aldrig hört talas om det i samband med AS, bara schizofreni.

Jag hade en lindrigare variant av någonting liknande på 90-talet när jag plötsligt bara blev sittande och inte kunde röra mig, ibland ramlade jag t o m omkull. Hände både hos psyk, hos neurologen de skickade mig till och hos en ovanligt dum alternativläkare jag sökte mig till själv när inte de andra kunde hjälpa mig. Ingen av dessa fattade ö h t vad det var som hände. På psyk verkade de tolka det som någon sorts trots, även när jag ramlade omkull och inte kunde resa mig.

Jag har senare själv kommit på att det måste blivit någon sorts glappkontakt i nervsignalerna, det har blivit bättre nu. Hade också en känsla av att inte riktigt vara i kroppen så det har jag medvetet tränat på.

Tack medsyster,nu vet jag att fler har det å råkat illa ut!
:D :D
mikael

Inläggav MsTibbs » 2010-11-07 17:30:19

Jag känner en med (bla) AS som blir kataton med för hög stress/rörelse/krav nått.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav mikael » 2010-11-07 19:10:22

MsTibbs skrev:Jag känner en med (bla) AS som blir kataton med för hög stress/rörelse/krav nått.

Då är vi nu 3
så jag är inte så ensam längre ,annars brukar ju kattatoni drabba krigsskadade trauman samt schizofrena och deprimerade
mikael

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-07 21:14:47

Skulle ni kunna förklara lite mer utförligt vad det i praktiken innebär när man blir katatonisk? Är rätt okunnig i just de området... :oops: Men jag är väldigt intresserad!
NoteToSelf

Anslöt: 2010-09-22

Inläggav MsTibbs » 2010-11-07 21:49:01

Typ att man "trycker på paus" i filmen. Att folk slutar röra sig och "fastnar" mitt i en rörelse under längre eller kortare perioder. Enkelt beskrivet.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-07 22:13:21

MsTibbs skrev:Typ att man "trycker på paus" i filmen. Att folk slutar röra sig och "fastnar" mitt i en rörelse under längre eller kortare perioder. Enkelt beskrivet.

Ah, ok, tack :)
NoteToSelf

Anslöt: 2010-09-22

Lite historik med fakta.

Inläggav mikael » 2010-11-09 10:55:48

NoteToSelf skrev:Skulle ni kunna förklara lite mer utförligt vad det i praktiken innebär när man blir katatonisk? Är rätt okunnig i just de området... :oops: Men jag är väldigt intresserad!

Visst för min del började det i tonåren 9-onde klass, plötsligt en fredag i maj. Min systers vän sade att jag var så blek. Dagen efter vaknade jag av att det skramlade i köket klockan var 11. Jag som vaknade 8 vanligen.
När jag sedan kom till skolan så påpekade några av mina vänner att jag såg så trött och blek ut. Själv var jag som i en dimma, frånvarande, trött insjunkna ögon, äsch bara virus tänkte jag det går över. När en sked tappades hörde jag ljudet långt efter. Vad folk sade blev ibland till nåt helt annat. Tävlingscyklingen fick jag ge upp.
Jag fastnade i stelheten, stannade upp som förstenad ett tag för att sedan fortsätta.
I gymnasiet frågade läraren om jag hade EP när den vita dimman svepte om mig och jag blev totalt frånvarande ett tag.
Slutade gymnasiet och plötslig mådde jag helbra i 2 månader, ögonen på sin normala plats och rosor på kind. Tyvärr tog det hela slut abrupt och jag blev tung, mina katatona syndrom återkom. Sedan fluktuerade det hela Med ömsom symtomfria perioder och perioder med katatona syndrom. En katastrof för mig. Psykitrikern uppfattade mig som blek och trött . Psykiatrikern gjorde inget åt det hela, en spark i bakenterapi tyckte han,jag behövde.
Vi gick ut promenerade och pratade, förbi min flickvän som han inte visste fanns, hon såg oss på avstånd. Jag gick senare till en privatdoktor och fick temesta och blev genast symtomfri.
Innan dess sade min flickvän: du har ingen egen vilja och du kan inte bli arg. Min asperger gillade hon däremot, fast jag visste ju inte då att jag hade det, hon gjorde slut, jag förstår henne.
Inte konstigt jag var katatonisk, samt grubblade på vad det var för fel på mig.
Tyvärr ville privatläkaren bara skriva ut för en månad så jag fick sluta mitt nya jobb då symtomen kom till baka. Sedan blev det självmedicinering med vin som fungerade.
Det blev katastrof när jag slutade med vinet, ville inte fotsätta att vara berusad. Det var bakruset som för mig var guld värd inte själva ruset konstigt nog.
Katastof på alla arbetsplatser och skolor. Vad ska jag göra för att bli bra, frågade jag min psykolog på Maria ungdom? Forsätt jobba dina arbetskamrater ställer för höga krav på dig. Men när jag var normal jobbade jag ju minst lika bra som dom. Att jag hade nedsatt arbetsförmåga ville han inte veta av. När ska du böja prata om din barndom ,jag vet att du är trött.
Men hur lång tid tar det då att bli frisk? Åtta år svarade han. Va?: ska jag vänta i åtta år?
Jag blev aldrig bättre och när en läkare ville skicka mig till psyk blev han för en gångs skull arg och sade, det ska jag sätta stopp för det räcker att du går här. Jag blev inte ett dugg bättre!
Allt är dina föräldrars fel och samhället. Med mina svåra symtom var jag tvungen att jobba och min fritid med vänner blev en katastrof.
En katastroftid i Falun blev det där jag studerade och jobbade, men stortrivdes med vänner och jobb. Jag hade ju vinet så jag klarade mig hjälpligt.
Jag gick i landsflykt och fick jobb i Finland ett år, där trottsade jag min psykolog som från Sverige uppmande mig hela tiden att jobba.
Jag gick till den Finska psykvården där dom sade att vi tror du behöver medicin, nitrazepam fick jag till natten och blev normal dagen efter.
Efter det så blev jag återigen normal och fungerade som vilken annan som helst.
Jobbet tog slut och jag uppsökte Maria ungdom igen i Stockholm med katastrof som följd.
Jag kanske gör en utförlig ock bättre skriven inte så rörig historia någon gång men väljer att sluta här.
mikael

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-09 14:48:34

Blir du blek av att bli katatonisk? Hur förklarar läkarna det? Jag tycker det låter mer som någon slags hjärtfel med cirkulationskollaps eller nåt.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Jadu

Inläggav mikael » 2010-11-09 14:52:27

sugrövmanövern skrev:Blir du blek av att bli katatonisk? Hur förklarar läkarna det? Jag tycker det låter mer som någon slags hjärtfel med cirkulationskollaps eller nåt.

Psyket kan då ställa till det, tänk på deprimerade ,bleka hålögda tort hår. När dom sedan får behandling kan ett smärre mirakel hända .Har sett det vid ECT hur folk börjat skina upp igen!
:D
mikael

Re: Jadu

Inläggav mikael » 2010-11-10 20:26:14

mikael skrev:
sugrövmanövern skrev:Blir du blek av att bli katatonisk? Hur förklarar läkarna det? Jag tycker det låter mer som någon slags hjärtfel med cirkulationskollaps eller nåt.

Psyket kan då ställa till det, tänk på deprimerade ,bleka hålögda tort hår. När dom sedan får behandling kan ett smärre mirakel hända .Har sett det vid ECT hur folk börjat skina upp igen!
:D

Synaps kolaps
mikael

Inläggav LILITH_ » 2010-11-10 22:49:38

Intressant men sorglig läsning, mikael.

Googlade lite och hamnade på Los Angeles Times där de hade en lättläst artikel om katatoni:
http://www.latimes.com/health/sns-health-ask-harvard-catatonia,0,4838598.story

En snårigare forskningsrapport som artikeln ovan bygger på finns här:
http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/66/11/1173

Hoppas att du får rätt hjälp i forsättning, mikael.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav mikael » 2010-11-11 17:10:47

MsTibbs skrev:Typ att man "trycker på paus" i filmen. Att folk slutar röra sig och "fastnar" mitt i en rörelse under längre eller kortare perioder. Enkelt beskrivet.

Mitt i prick, just så är det!
:o
mikael

Re: Jag fick veta att jag har katatona symdrom.

Inläggav marcooleo » 2012-01-17 18:50:03

Det där med två tidsuppfattningar och det du beskriver om övergångsstället liknar exakt det jag upplevt under ett cannabisrus (röker inte längre) men varje gång så var det nästan som om tiden stod stilla och en sak som att ta sig från vardagsrummet till köket (ca 5m) kunde kännas som en evighet och man kunde ha tusen tankar och funderingar under tiden det tog att gå till köket. Skumt
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Återgå till Aspergare och vården

Logga in