The Social Network om Mark Zuckerberg
7 inlägg
• Sida 1 av 1
The Social Network om Mark Zuckerberg
De flesta har väl redan hört talas om "facebook-filmen" The Social Network, regi av David Fincher, och som visas på bio just nu. Det är långt från den bästa filmen som gått upp i år, men väl värd ett besök om du inte har något bättre för dig. Handlingen kretsar kring Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook, en ung man som konstant verkar ha en konflikt till omvärlden. Det är redan omdiskuterat om Mark Zuckerberg har Asperger eller inte, filmen försöker inte att ge några djupare förklaringar till varför han beter sig som han gör, mer än att han drivs av ett hat gentemot Harvards roddlag sedan en tjej som dumpat honom sagt att hon och många andra kvinnliga studenter ofta attraheras av vältränade män.
Det är däremot väldigt tydligt i filmen att Zuckerberg är fruktansvärt socialt klumpig, han kan knappt ens öppna munnen utan att förolämpa någon.
Det kan väl lika gärna sägas med en gång, det är inte ett alltför smickrande porträtt som ges av Mark Zuckerberg under filmens gång, samtidigt så finns det en viss dubbeltydlighet. Det verkade inte helt enkelt för honom att svika den ende person som stått vid hans sida hela tiden, men hans livsprojekt Facebook blev viktigare för honom.
I en av slutscenerna säger en kvinnlig jurist till honom att hans problem är att han försöker alltför hårt att vara ett riktigt arsle, fast han egentligen inte är det.
Jag tror att det är precis tvärt om, Mark Zuckerbergs problem verkar vara att han helt saknar självcensur och förståelse för hur han kommer att uppfattas av andra, för mig känns det inte helt främmande att han skulle kunna ha en Asperger-diagnos.
Om han har Asperger kommer säkert att fortsätta diskuteras på nätet, vad tror ni andra?
Det är däremot väldigt tydligt i filmen att Zuckerberg är fruktansvärt socialt klumpig, han kan knappt ens öppna munnen utan att förolämpa någon.
Det kan väl lika gärna sägas med en gång, det är inte ett alltför smickrande porträtt som ges av Mark Zuckerberg under filmens gång, samtidigt så finns det en viss dubbeltydlighet. Det verkade inte helt enkelt för honom att svika den ende person som stått vid hans sida hela tiden, men hans livsprojekt Facebook blev viktigare för honom.
I en av slutscenerna säger en kvinnlig jurist till honom att hans problem är att han försöker alltför hårt att vara ett riktigt arsle, fast han egentligen inte är det.
Jag tror att det är precis tvärt om, Mark Zuckerbergs problem verkar vara att han helt saknar självcensur och förståelse för hur han kommer att uppfattas av andra, för mig känns det inte helt främmande att han skulle kunna ha en Asperger-diagnos.
Om han har Asperger kommer säkert att fortsätta diskuteras på nätet, vad tror ni andra?
Han LÄT superaspig i recensionerna av filmen, mer som en klassisk aspie än t ex Simon i den här mycket omdiskuterade I rymden finns inga känslor. Men jag vet föga om honom och har inte sett filmen. Har däremot tänkt se den bland annat pga mitt neudar (neuroradar) blev nyfiken och triggad av lästa recensioner.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03