Ekonomiskt bistånd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flinta » 2010-10-24 11:37:38

Bror Duktig skrev:Detta visar övertydligt att FK greppar halmstrån för att slippa godkänna sjukskrivning/sjukersättning.

Jag upplever samma sak hos LSS o SoL-handläggaren. Om handläggarna ska fatta att man har behov av hjälp gäller det att inte prata så mkt om vad man klarar och vad man inte vill/orkar/behöver få hjälp med -för det använder de lätt emot en. Det är min upplevelse.

T ex har jag fått höra att jag "klarar det mesta själv, är högfungerande och inte har så mkt behov av hjälp"...Min upplevelse är raka motsatsen, att jag behöver mkt hjälp om jag ska få ordning på mitt liv. Sånt e så klart relativt, speciellt för dom som arbetar med ärenden åt utvecklingsstörda och andra med "svårare funktionshinder" som syns mer utanpå.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-24 11:54:50

Just det ja, LSS/SoL-handläggare fungerar så också ja :@
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2010-10-24 18:09:35

Ber om ursäkt för min otydlighet, jag vänder mig emot ren bekvämlighet, inte när man mår dåligt av tex tidigare erfarenheter eller det tär på en så mycket att man inte klarar det.

Bekvämlighet = vill inte jobba enbart för att det är skönare att gå på krogen varje dag eller gå på stan o fika hela dagarna typ.
Dvs fullt arbetsför men bara inte har lust typ.

Inte när man faktist har seriösa bekymmer.
Och som faktiskt sagts är det ju inte alltid det syns utanpå.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav snuggelhund » 2010-10-24 18:32:01

Jag hade socialbidrag i över ett år för sisådär nio år sedan.
Sen fick jag sjukersättning och har haft det sedan dess.

Fy fan för soc, speciellt när man hade den sortens sockärring som jag hade.
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Inläggav ragnevi » 2010-10-24 23:11:13

matterik skrev:Jag har fått svaret från FK att asperger inte i sig är grund för att slippa jobba. De ska ju göra en separat bedömning för att komma fram till om man inte kan jobba. Dvs om det inte finns arbetsfunktion.
Asperger i sig är inte grund för sjukskrivning och sjukpenning, aktivitetsersättning eller sjukersättning. Utan Försäkringskassan går på om personen har en nedsatt arbetsförmåga, någon med Asperger har det och andra inte. Socialstyrelsen har inte skrivit någon rekommendation angående Asperger, som de har gjort med ADHD. I de riktlinjerna står det att enbart ADHD inte är grund för sjukskrivning, men komorbiditet med andra tillstånd kan leda till nedsatt arbetsförmåga.
Hela listan hittas här:
http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav clivia » 2010-10-29 0:08:20

Jupp är som ragnevi säger.
Håller också med en rad tidigare inlägg om att man tyvärr ändock måste bevisa för FK att man är samhällsmässigt kolli för att de ska hjälpa en med lite andrum. Den nya lagen säger ger inget utrymmet för mellanting.

Själv tillhör jag bland dessa som har kompetens men kroppen säger ifrån.
Själen vill jobba och ibland får jag en stund av lycka och är aktiv, dessa stunder är inte tillräckliga för att vara arbetsför.
Det skär sig i hjärtat.

Jag har fått lärt mig att jag måste lära mig att leva om på nytt, sådan process tar tid. Varje gång det tjafsas om huruvida jag kan få försäkringspengar eller inte så kollapsar jag nästan bara av det.
Det känns oerhört förnedrande att behöva vara frisk för att vara sjuk för att sen bli frisk.
För var jag inte egentligen frisk?

Jag förstår att regeringen vill mig i arbete, det gynnar samhället mer men det kostar också samhället mer vid varje kollaps.

Idag är jag tacksam som inte lever på socialbidrag men den dagen känns inte så långt bort om, precis som andra varit med om, inte läkarintyget eller andra intyg "inte räcker till".

Då kommer jag stå där, hos soss nästa år.
Idiotiskt, för knappast att man kommer tillbaks till samhället snabbare om man måste leva på existensminimum och dessutom ha funktionshinder. Det är som att skjuta en rullstolsbunden person i armarna också och sedan rycka loss tungan.

Även den som har viljestyrkor av stål knäcks, men så är ju systemet, vad göra då?
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav nano » 2010-10-29 8:25:40

Tröst till dig.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-29 11:24:12

Jag har iof ingen diagnos än, eller ja ingen NPF diagnos iaf, och jag har haft socialbidrag men nu har jag aktivitetsersättning.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav opteron » 2010-11-06 5:30:34

Miche skrev:Det var väl en, numera bannad, medlem på detta forum (jag kommer inte ihåg nicket) som skrev att familjen fått ersättning från försäkringsbolaget för dennes Asperger.

Men du har inte fått något av ditt försäkringsbolag? Varför fick denne personen det? :?
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Miche » 2010-11-06 8:26:14

Jag har inte fått ett skit, men det kanske beror på att jag inte var försäkrad samt att jag fick diagnosen väldigt sent...

"Den bannade" hade väl både en försäkring som tydligen var rätt bra samt föräldrar som aktivt bearbetade försäkringsbolaget...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in