Den misslyckade drogpolitikens offer
34 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Den misslyckade drogpolitikens offer
"Svensk drogpolitik ovetenskaplig"
Den svenska narkotikapolitiken baseras
i liten utsträckning på vetenskapliga
studier och det saknas bevis för att
den restriktiva svenska politiken är
mer effektiv än andra metoder.
Det konstaterar Folkhälsoinstitutet
i en 350-sidig kunskapsöversikt som
offentliggörs i dag.
-Vi saknar bevis överhuvudtaget för
mycket, säger Folkhälsoinstitutets
chef för alkohol och narkotika, Sven
Andréasson, till Ekot.
Han saknar en bra överblick för hur
man kan förebygga narkotikaproblem.
"Svensk drogpolitik ovetenskaplig"
Äntligen
Moderator: Slog ihop.
Den misslyckade Drogpolitikens Offer
Har just varit med om en manifestation mot droger på Uddevalla torg, i föreningen Kris regi.
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval ... rnas-offer
Många av er vet att jag några år försökte hjälpa döende missbrukare och uteliggare. Tänkte givetvis bara vara en länk i en kedja, men fann att kedjan saknades.
Utbränd tog jag sedan semester i det drogliberala Holland, där städerna är lugna oaser, missbrukarna bor mer avskilt tills de vill ha och då erbjuds behandling. (Realitetsanpassning)
I tre månader vägrade jag nyligen ha med Uddevallas stadskärna att göra. När jag väl gav mig dit fick jag veta hur många som dött av överdoser, lagt sig på järnvägsspår, hängt sig osv. Det finns knappt någon vård för tunga missbrukare, eller bostad. En kille nekades nyligen Subtexbehandling, därför att ”det förstör hjärnan”. Och? Den skulle kunna rädda hans liv!
Det finns endast en fast psykiatriker/överläkare här och hur många dödsfall han hittills orsakat genom att förvägra patienter benzo, Subtex, Concerta etc får ingen veta. (Jag känner till en del)
"Stina" la sig nyligen på järnvägsspåret och krossades av tåget sedan denne psykiatriker upphävde benzobehandlingen – därför att ”det är vanebildande!” Tja, att kasta sig framför tåget kan förstå inte bli en vana. (ironi!)
Jag var tacksam till KRIS för att de anordnat ljuständningen på torget där vi fick sörja alla de döda. Tydligen förväntade jag mig ett brandtal typ: "Nu är det faktiskt dags att kommunen ändrar politik! Det går inte att satsa bara på "förebyggande vård" och skita i de aktiva missbrukarna. De dör faktiskt!"
Men ICKE! I stället skulle företrädare för kommunen hålla tal - om nolltolerans - mot TOBAK som är inkörsporten till andra droger för att nu inte tala om marijuanan förstås!
Manifestationen mot droger blev en manifestation mot missbrukarna. De vacklade omkring på torget och manifesterade sin obehandlade misär. En av dem föll över mig hela tiden. Han krävde att jag fixade en taxi åt honom. Jag vägrade. Jag jobbar inte gratis åt kommunen mer.
En talare krävde att vi som är grannar till en tonåring på glid måste börja prata med denne, engagera oss och ta ansvar. Jaha – så VI är ansvarslösa och kommunen ansvarstagande???
NEJ! Jag vägrar ta hand om dessa människor. Jag KAN inte göra det! Vad begär de?! Om det här samhället inte gör sig av med sin "knarkofobi" och tacklar problemen på ett praktiskt, realistiskt sätt (typ NL) så tvingas jag emigrera. Man kör bara på fördomsfulla klichéer.
Hur kan kommunens företrädare Jan Gunnarsson stå där och skryta över dess framgångsrika Nolltolerans-politik med en massa gravljus och sörjande medmänniskor framför sig?! Alla dess döda missbrukare bevisar att förda politik INTE fungerar!
Bakom nolltoleransen döljer sig förakt för sjukdom och missbruk. Fördolt budskap: LÅT DEM DÖ! (De är ändå värdelösa)
Fakta: Endast en av fem missbrukare i Sverige får vård och stöd. Missbruk av alkohol och narkotika har ökat med 20 respektive 15 procent de senaste 10 åren:
http://www.dn.se/debatt/bara-en-av-fem- ... e-far-vard
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval ... rnas-offer
Många av er vet att jag några år försökte hjälpa döende missbrukare och uteliggare. Tänkte givetvis bara vara en länk i en kedja, men fann att kedjan saknades.
Utbränd tog jag sedan semester i det drogliberala Holland, där städerna är lugna oaser, missbrukarna bor mer avskilt tills de vill ha och då erbjuds behandling. (Realitetsanpassning)
I tre månader vägrade jag nyligen ha med Uddevallas stadskärna att göra. När jag väl gav mig dit fick jag veta hur många som dött av överdoser, lagt sig på järnvägsspår, hängt sig osv. Det finns knappt någon vård för tunga missbrukare, eller bostad. En kille nekades nyligen Subtexbehandling, därför att ”det förstör hjärnan”. Och? Den skulle kunna rädda hans liv!
Det finns endast en fast psykiatriker/överläkare här och hur många dödsfall han hittills orsakat genom att förvägra patienter benzo, Subtex, Concerta etc får ingen veta. (Jag känner till en del)
"Stina" la sig nyligen på järnvägsspåret och krossades av tåget sedan denne psykiatriker upphävde benzobehandlingen – därför att ”det är vanebildande!” Tja, att kasta sig framför tåget kan förstå inte bli en vana. (ironi!)
Jag var tacksam till KRIS för att de anordnat ljuständningen på torget där vi fick sörja alla de döda. Tydligen förväntade jag mig ett brandtal typ: "Nu är det faktiskt dags att kommunen ändrar politik! Det går inte att satsa bara på "förebyggande vård" och skita i de aktiva missbrukarna. De dör faktiskt!"
Men ICKE! I stället skulle företrädare för kommunen hålla tal - om nolltolerans - mot TOBAK som är inkörsporten till andra droger för att nu inte tala om marijuanan förstås!
Manifestationen mot droger blev en manifestation mot missbrukarna. De vacklade omkring på torget och manifesterade sin obehandlade misär. En av dem föll över mig hela tiden. Han krävde att jag fixade en taxi åt honom. Jag vägrade. Jag jobbar inte gratis åt kommunen mer.
En talare krävde att vi som är grannar till en tonåring på glid måste börja prata med denne, engagera oss och ta ansvar. Jaha – så VI är ansvarslösa och kommunen ansvarstagande???
NEJ! Jag vägrar ta hand om dessa människor. Jag KAN inte göra det! Vad begär de?! Om det här samhället inte gör sig av med sin "knarkofobi" och tacklar problemen på ett praktiskt, realistiskt sätt (typ NL) så tvingas jag emigrera. Man kör bara på fördomsfulla klichéer.
Hur kan kommunens företrädare Jan Gunnarsson stå där och skryta över dess framgångsrika Nolltolerans-politik med en massa gravljus och sörjande medmänniskor framför sig?! Alla dess döda missbrukare bevisar att förda politik INTE fungerar!
Bakom nolltoleransen döljer sig förakt för sjukdom och missbruk. Fördolt budskap: LÅT DEM DÖ! (De är ändå värdelösa)
Fakta: Endast en av fem missbrukare i Sverige får vård och stöd. Missbruk av alkohol och narkotika har ökat med 20 respektive 15 procent de senaste 10 åren:
http://www.dn.se/debatt/bara-en-av-fem- ... e-far-vard
Undrar om några skulle vakna ifall någon organisation med någorlunda räckvidd hängde ut de högre ansvariga för folks död som de i praktiken mördare de är... (Gäller såväl det här som utförsäkringar, vanskötsel av "vanliga" sjukvården, "avhysningar" från lägenheter och skogsdungar och säkert mycket mer.)
Men inte heller den tankeleken är det väl värt att vara alltför optimistisk om. Dessutom skulle det ju behöva dokumenteras grundligt, och även om varenda människa kunde begripa sammanhanget i stort skulle knappt något enskilt fall kunna ledas i bevis, så domstolarna skulle kanske inte ens behöva vara så partiska som de kan vara när det gäller för att fälla en sådan organisation för grovt förtal.
Så tre ting bliva beståndande, dessa tre: sorg, vrede och vanmakt. Men störst bland dem är vanmakten.
Fast jag är glad att du verkar ha funnit något slags respekt för gränserna för vad du orkar, Debbido. Du har gjort mycket och du har gjort det som svårt handikappad. Det är andras tur att dra i fält nu.
Men inte heller den tankeleken är det väl värt att vara alltför optimistisk om. Dessutom skulle det ju behöva dokumenteras grundligt, och även om varenda människa kunde begripa sammanhanget i stort skulle knappt något enskilt fall kunna ledas i bevis, så domstolarna skulle kanske inte ens behöva vara så partiska som de kan vara när det gäller för att fälla en sådan organisation för grovt förtal.
Så tre ting bliva beståndande, dessa tre: sorg, vrede och vanmakt. Men störst bland dem är vanmakten.
Fast jag är glad att du verkar ha funnit något slags respekt för gränserna för vad du orkar, Debbido. Du har gjort mycket och du har gjort det som svårt handikappad. Det är andras tur att dra i fält nu.
Zombie skrev:Undrar om några skulle vakna ifall någon organisation med någorlunda räckvidd hängde ut de högre ansvariga för folks död som de i praktiken mördare de är... (Gäller såväl det här som utförsäkringar, vanskötsel av "vanliga" sjukvården, "avhysningar" från lägenheter och skogsdungar och säkert mycket mer.)
Vi har ju alltid Amnesty International? De brukar inte slåss för mänskliga rättigheter i Sverige eftersom vi är bäst i världen och här sker i princip inga brott mot Human Rights, anser de - helt fekaktigt. Kollade nyss på deras sida och det mesta handlade om avvisningar av flyktingar, som bör stoppas. Svenska kyrkan har ju också ofta protesterat mot avvisningar.
Övergreppen på sjuka eller hemlösa eller missbrukare tror jag inte Amnesty International har gått in på? Det bekymrar mig, eftersom Sverige gör mängder av övertramp här. Och kyrkan? Har de protesterat?
Human Rights talar om att alla människor är lika i värde och rättigheter. Vi ska garanteras personlig säkerhet och integritet. Men AI har inte stått på barrikaderna för de grupper vi talar om - vad jag vet?
KRIS gillar säkert detta med nolltolerans. De är väl inte ens redo att låta personer med ADHD få ta Conserta, Ritalin?
Vad betyder nolltolerans med tobak, alkohol, marijuana, tung narkotika?
Att Kommunapamparna aldrig röker eller tar sig ett glas vin?
Beträffande alla de som dött sista tiden, t ex tjejen som la sig på järnvägen - hur skulle någon kunna bevisa att den utlösande faktorn var indragen benzo? Om jag gick in i det och gjorde en anmälan så vet jag att anhöriga skulle få ett papper där det står: "Ärendet lämnas utan åtgärd". Jag har jobbat på HSAN som kontorist så jag vet att nästan ingen får sin rätt. Det är en skendemokratisk institution.
Behandlingshem för avgiftning av benzo kunde hon inte få eftersom Uddevalla kommun 1995 bestämde att ingen ska skickas till behandligshem. De som får det tycks få det i samband med fängelsevistelse.
Kyrkornas diakonala verksamhet månar om att ha ett gott samarbetsklimat med Missbruksavdelningen. På sätt och vis förstå dem, det verkar okey, men själv låg jag hela tiden i strid med kommunen när jag försökte skaffa rätt åt en del personer. I rättsliga tvister står ju parterna EMOT varandra med advokater emellan sig. Hur kan man annars skaffa någon rätt?
Kan man hoppas på regeringens arbete beträffande nya direktiv gällande missbrukarna (att man inte bara ska arbeta förebyggande)? Att ge aktiva VÅRD kommer ju att kosta skattepengar och det är väl inte riktigt borgarnas grej? Nederländerna har näst högs utgifter i EU för att ge missbrukarna både rätt till subtexbehandlingar etc samt rätt till rehabilitering.
Har Sverige råd att lösa sina problem med missbrukare eller måste vi fortsätta att gå över lik på gatorna?
Zombie skrev:Fast jag är glad att du verkar ha funnit något slags respekt för gränserna för vad du orkar, Debbido. Du har gjort mycket och du har gjort det som svårt handikappad. Det är andras tur att dra i fält nu.
Tack för din bekräftelse Zombie! Det är sant. Det är bara svårt att leva i misären och inte göra något åt det. Det strider mot min aspergernatur. Du vet - vi aspergare är ju överdrivet empatiska!
PS. Du skriver så välformulerat nuförtiden. Orden tycks flyta ur dig. Härligt!
Rena sprutor är en bra början, något som landstingsborgarrådet i Stockholm har hållit emot in i det längsta om.
För övrigt, om bensodiazepiner, så borde de som nekar läsa in sig mer på ångest och dess fysiologiska påverkan på hjärnan. Själv har jag tagit xanor av och till, nu mest till, sedan 2004. Inget annat hjälper på den ångest jag har. Jag önskar att man hade kunnat få bukt med den på annat sätt men det funkar inte. Det blir billigare att jag får medicinen än att jag sitter på psykakuten varannan vecka med en sådan ångest att jag undrar över hur man ska orka leva. Sedan ska man inte sticka under stol med att de ÄR beroendeframkallande men de är inte alltid missbrukade, i många fall (de flesta?) är de medicin. En psykiater övervakar min behandling och hur mycket xanor jag tar, eller kan få ut på recept. Det är inte så svårt att ha koll på, om man nu inte doktor-hoppar och går till olika läkare för att få en massa olika recept.
För övrigt, om bensodiazepiner, så borde de som nekar läsa in sig mer på ångest och dess fysiologiska påverkan på hjärnan. Själv har jag tagit xanor av och till, nu mest till, sedan 2004. Inget annat hjälper på den ångest jag har. Jag önskar att man hade kunnat få bukt med den på annat sätt men det funkar inte. Det blir billigare att jag får medicinen än att jag sitter på psykakuten varannan vecka med en sådan ångest att jag undrar över hur man ska orka leva. Sedan ska man inte sticka under stol med att de ÄR beroendeframkallande men de är inte alltid missbrukade, i många fall (de flesta?) är de medicin. En psykiater övervakar min behandling och hur mycket xanor jag tar, eller kan få ut på recept. Det är inte så svårt att ha koll på, om man nu inte doktor-hoppar och går till olika läkare för att få en massa olika recept.
Juddy skrev:Rena sprutor är en bra början, något som landstingsborgarrådet i Stockholm har hållit emot in i det längsta om.
Jo, rena sprutor är ju en självklarhet, men inte ens en så enkel åtgärd vill man vidta i alla regioner.
Juddy skrev:För övrigt, om bensodiazepiner, så borde de som nekar läsa in sig mer på ångest och dess fysiologiska påverkan på hjärnan. Själv har jag tagit xanor av och till, nu mest till, sedan 2004. Inget annat hjälper på den ångest jag har. Jag önskar att man hade kunnat få bukt med den på annat sätt men det funkar inte. Det blir billigare att jag får medicinen än att jag sitter på psykakuten varannan vecka med en sådan ångest att jag undrar över hur man ska orka leva. Sedan ska man inte sticka under stol med att de ÄR beroendeframkallande men de är inte alltid missbrukade, i många fall (de flesta?) är de medicin.
Ja, de borde läsa in sig! Bensodiasepiner är ju centralstimulerande och påverkar hjärnan på ett sätt som t ex inte Atarax gör. För mig som aspie är det viktigt att kunna växla ned själva hjärnan, inte musklerna, för det leder bara till att jag inte kan gå. Med neuroleptika kan man förstås slå ut hela hjärnan så att man varken orkar tänka, känna eller gå, men så är den inte med benso. De gör mig inte till en zombie.
Beroendeframkallande är alla piller och hela livet så det ordet borde utgå ur sortimentet!
För många av oss ökar Fontex m fl ångesten i st för att sänka den. Benso behövs för dem som har lindriga former av epilepsi plus ångest eller som inte klarar av den övervikt som många preparat ger.
Tjabo skrev:Tjabo hon tycker ju att sk Nolltolerans de e rena Kattastrofen --- Typ som när en naken hårig stinkande Apa bajsar på sig i byxan!!!
Hur gammal är du egentligen?
Nå, detta med nolltolerans är helt okey i för dem som erbjuds avgiftning+behandlingshem+bostad+rehabilitering. DÅ är det okey, men när detta saknas (I ett av fem fall) så ska man överhuvud taget inte snacka om nolltolerans.
Många är motiverade till vård men nekas. Andra är inte det, eller orkar inte, då är det bättre att de blir mötta på den nivå de är.
Det handlar om att minimera skadorna på missbrukarna samt på samhällsmedborgarna (kriminalitet och ett obehagligt klimat i städerna).
Det har skrivits hur mycket som helst om hur kontraproduktiv nolltoleranslinjen är. Men det är egentligen ingen som bryr sig då det handlar om missbrukare. Missbrukspolitiken är en fundamentalistisk ideologi.
Här är två artiklar som handlar om Annelie. Göteborgs kommun sade upp avtalet med Hassela pga deras dåliga faktureringsunderlag. Hur Hassela behandlar människor verkar vara en underordnad fråga.
Annelie
http://www.faktum.nu/web/Annelie.aspx
Annelie, del 2
http://www.faktum.nu/web/annelie2.aspx
Hassela har haft stort inflytande på Svensk drogpolitik.
Kontroll, hjärntvätt och förnedring
http://www.fria.nu/artikel/2477
Här är två artiklar som handlar om Annelie. Göteborgs kommun sade upp avtalet med Hassela pga deras dåliga faktureringsunderlag. Hur Hassela behandlar människor verkar vara en underordnad fråga.
Annelie
http://www.faktum.nu/web/Annelie.aspx
Annelie, del 2
http://www.faktum.nu/web/annelie2.aspx
Hassela har haft stort inflytande på Svensk drogpolitik.
Kontroll, hjärntvätt och förnedring
http://www.fria.nu/artikel/2477
nisse skrev:Här är två artiklar som handlar om Annelie. Göteborgs kommun sade upp avtalet med Hassela pga deras dåliga faktureringsunderlag. Hur Hassela behandlar människor verkar vara en underordnad fråga.
Hassela ja... när jag för länge sedan hade en period där jag var intresserad av hjärntvätt (mind control) så läste jag en bunt med böcker inom ämnet, och bland dem några böcker om och av just Hassela.
De har (eller iaf hade) explicit idén att man ska "bryta ner" "missbruksidentiteten" (deras ord, om jag inte minns fel), vilket ger personalen på kollektiven möjlighet att inom regelverkets ramar bete sig synnerligen grymt och sadistiskt mot de intagna, och eftersom de var tvångsintagna så fanns det inget de kunde göra. De rymde regelbundet, men det sågs som en del av behandlingen och man hade nära samarbete med polisen som fick leta upp dem och köra tillbaka dem.
En bok var en serie med intervjuer av fd. intagna, och en kille som efter Hassela levde ett väldigt hård liv med missbruk och fängelsevistelser etc säger att tiden hos Hassela var den överlägset värsta i hans liv, pga den behandling han fick utstå. Och det var samhällets "vård".
En uppföljningsstudie visade av de intagna på ett visst kollektiv (eller om det var flera) så gick det senare åt helvete för rätt många, med självmord och fängelse etc. Det krävdes inte alltid heller särskilt mycket för att hamna på Hassela, så det var inte bara de värsta ungdomarna som det ändå skulle gått åt helvete för.
Re: Den misslyckade Drogpolitikens Offer
Debbido skrev:Fakta: Endast en av fem missbrukare i Sverige får vård och stöd. Missbruk av alkohol och narkotika har ökat med 20 respektive 15 procent de senaste 10 åren:
Man höjer förstås tröskeln för missbrukare att söka hjälp när man gör missbruket olagligt. Missbrukare vet att de är kriminella och vill inte gärna ange sig själva.
Andra problem med drogförbud är att det är en kassako för de kriminella grupper som säljer droger. De är ofta för drogförbud av den anledningen. (De är också för vapenförbud, eftersom det innebär att fler av offren är obeväpnade medan de själva förstås ändå är beväpande.)
Universalgeniet Rigmor Robèrt som är läkare, jungiansk psykoanlytiker och som på senare tid försöker göra sig till sakkunnig inom neuropsykiatriska diagnoser, sekter och missbruk. I sin blogg citerar Rigmor Robèrt grundaren av Hassela, K-A Westerberg.
CATRINE DROGERNAS SLAV, KANSKE ADHD
http://catrine2009.blogspot.com/2010/05/catrine-drogernas-slav-kanske-adhd.html
När Rigmor Robèrt skriver om Knutbysekten på Newsmill så återanvänder hon i princip samma citat av K-A Westerberg.
Sara Svensson har utsatts för ett justitiemord
http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/04/sara-svensson-har-utsatts-ett-justitiemord
Detta är ironiskt att K-A Westerberg jämför sektberoende med drogberoende, då Hasselarörelsen i princip kan liknas vid en sekt.
Lite mer läsning om Hassela:
Oberoende träffar: LO KAUPPI
http://rfhl.se/riks/index.php/tidn-oberoende/artickelarkiv/92-oberoende-trar-lo-kauppi-ob-2-07
CATRINE DROGERNAS SLAV, KANSKE ADHD
http://catrine2009.blogspot.com/2010/05/catrine-drogernas-slav-kanske-adhd.html
Rigmor Robèrt skrev:
K-A Westerberg, grundare av Hasselakollektivet beskriver missbrukarna som han vigt sitt liv åt att hjälpa: ”De sviker sina barn, de tigger, de stjäl, de säljer sina kroppar. De är inga onda människor, inga dåliga människor, inga sämre människor. Men de lever skitliv där förnedring, lögner, kriminalitet, våld, våldtäkter, inlåsning och brutal våldsam död tillhör vardagen.”
När Rigmor Robèrt skriver om Knutbysekten på Newsmill så återanvänder hon i princip samma citat av K-A Westerberg.
Sara Svensson har utsatts för ett justitiemord
http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/04/sara-svensson-har-utsatts-ett-justitiemord
Rigmor Robèrt skrev:
Kan de inblandade och vi utomstående förstå hur Sara Svensson, själv offer, begick brott?
Ja, säger K-A Westerberg, grundare av Hasselakollektivet för rehabilitering av drogmissbrukare. Han ser som jag likheter mellan sektberoende och andra beroendetillstånd. "De sviker sina barn, de tigger, de stjäl, de säljer sina kroppar. De är inga onda människor, inga dåliga människor, inga sämre människor. Men de lever skitliv där förnedring, lögner, kriminalitet, våld, våldtäkter, inlåsning och brutal våldsam död tillhör vardagen."
Detta är ironiskt att K-A Westerberg jämför sektberoende med drogberoende, då Hasselarörelsen i princip kan liknas vid en sekt.
Lite mer läsning om Hassela:
Oberoende träffar: LO KAUPPI
http://rfhl.se/riks/index.php/tidn-oberoende/artickelarkiv/92-oberoende-trar-lo-kauppi-ob-2-07
Jo det är för jävligt att det ska behöva vara så här, har dock inte sett någon förbättring utan det blir bara värre och värre. Så det kanske är dags att flytta ditt där de har en mer överstämmande verklighets bild. Sub är inte så farligt för hjärnan vad jag vet, dock så är den vara ganska häftigt för levern, som många missbrukare av den kategorin har problem med. Det anser jag dock inte ska vara ett förhinder för att skriva ut medicinen, vill man ha den ska man få den.
Det är alltid bättre med ett kontrollerat legat bruk, det tar bort otroligt mycket problem för alla. Utom för poliser som inte kommer få lika mycket arbete, samma gäller socialtjänsten, behandlingshem LVM osv. Dessa myndigeter och privatägda företag är mycket beroende av de problem som uppstår av att drogerna är olagliga, att det inte skrivs ut, vilket leder till att folk har 3 val:
1. Självmord
2. Fixa drogerna själv
3. Må skit resten av livet.
Att öka kunskapen om dessa istället för att propagera skulle leda till mycket vättigare bruk av unga människor, vilket skulle leda till mindre missbruk. Finns dessutom mycket ungdomar som lockas just av att det är förbjudet, sedan kan de inte få någon vättig info, så de brukar hur de själv tror att de ska brukas. CB har en otrolig kraft när det gäller att få ungdomar hatiska i mot noll tolerans myndigheter, det blir vi mot dem, sedan blir det en kamp och rökandet odlandet blir som en protest i mot det hela. Vilket spelar de myndigheterna som trycker på att det ska vara förbjudet så de kan göra sina jobb rakt i händerna.
Skulle de säga att nu är det så att allt är legat, då skulle poliser socialtjänstemän protestera, även de kriminella högre makterna som är beroende av noll toleransen för att tjäna sina pengar. De som skriker mest om att det ska vara förbjudet i högre kretsar, är de som tjänar pengar på drogerna. Det är i deras intresse att skydda sin egna mycket lönsamma marknad, vilket inte är så konstigt. Sedan finns det mycket blinda tok skallar som skriker för skrikandets skull också, det får man tänka på.
Det går inte att kriga i mot dessa utan en arme bakom sig, ord gör ingenting. Spelar ingen roll hur bra du en formulerar dig, vilken fakta du kommer med. Folk i allmänhet kommer att lyssna på det myndigheterna säger eftersom de är rädda, rädslan gör dem döva och blinda. Detta är mycket välkänt bland manipulatörerna i de högre leden. När det handlar om att leverera okunskapen kommer media in i bilden, deras jobb är att ständigt mata allmänheten med felaktig info. En annan grej som är ganska vanligt är att de som vet reagerar illa när de ser att det står fel, tillexempel haschplanta. Fan jävla media som inte fattar någonting, förstår de inte att det heter cannabis planta. Jo det gör de men de väljer att skriva så eftersom det förmedlar okunskap och förvirring, vilket gör att folk blir arga på varandra och delar upp sig i olika läger grupper. Det är precis det man vill eftersom att många små grupper inte utgör samma hot. Just taktiken att bytta ut ord är väldigt vanlig, knark är livsfarligt droger är farliga berusningsmedel ska man inte överkonsumera psykoaktiva ämnen vad är det??
Själv skratta jag tills tårarna rann när de tog bort rohypnolen, inte ämnet som är i utan själva namnet bara. Ååå gud vad skönt den farliga våldtäkts rohypnolen är borta puuuh, det som glömdes då var att rohypnolen var tillverkad så att man skulle se om någon blandat det i ens drink. De piller som finns nu syns inte i drinken, men de är ju inte rohypnol så det är lugnt, det är ju bara flunitrazepam. Smart.
Jaja nu kom lite frustration ut iaf.
MvH
Det är alltid bättre med ett kontrollerat legat bruk, det tar bort otroligt mycket problem för alla. Utom för poliser som inte kommer få lika mycket arbete, samma gäller socialtjänsten, behandlingshem LVM osv. Dessa myndigeter och privatägda företag är mycket beroende av de problem som uppstår av att drogerna är olagliga, att det inte skrivs ut, vilket leder till att folk har 3 val:
1. Självmord
2. Fixa drogerna själv
3. Må skit resten av livet.
Att öka kunskapen om dessa istället för att propagera skulle leda till mycket vättigare bruk av unga människor, vilket skulle leda till mindre missbruk. Finns dessutom mycket ungdomar som lockas just av att det är förbjudet, sedan kan de inte få någon vättig info, så de brukar hur de själv tror att de ska brukas. CB har en otrolig kraft när det gäller att få ungdomar hatiska i mot noll tolerans myndigheter, det blir vi mot dem, sedan blir det en kamp och rökandet odlandet blir som en protest i mot det hela. Vilket spelar de myndigheterna som trycker på att det ska vara förbjudet så de kan göra sina jobb rakt i händerna.
Skulle de säga att nu är det så att allt är legat, då skulle poliser socialtjänstemän protestera, även de kriminella högre makterna som är beroende av noll toleransen för att tjäna sina pengar. De som skriker mest om att det ska vara förbjudet i högre kretsar, är de som tjänar pengar på drogerna. Det är i deras intresse att skydda sin egna mycket lönsamma marknad, vilket inte är så konstigt. Sedan finns det mycket blinda tok skallar som skriker för skrikandets skull också, det får man tänka på.
Det går inte att kriga i mot dessa utan en arme bakom sig, ord gör ingenting. Spelar ingen roll hur bra du en formulerar dig, vilken fakta du kommer med. Folk i allmänhet kommer att lyssna på det myndigheterna säger eftersom de är rädda, rädslan gör dem döva och blinda. Detta är mycket välkänt bland manipulatörerna i de högre leden. När det handlar om att leverera okunskapen kommer media in i bilden, deras jobb är att ständigt mata allmänheten med felaktig info. En annan grej som är ganska vanligt är att de som vet reagerar illa när de ser att det står fel, tillexempel haschplanta. Fan jävla media som inte fattar någonting, förstår de inte att det heter cannabis planta. Jo det gör de men de väljer att skriva så eftersom det förmedlar okunskap och förvirring, vilket gör att folk blir arga på varandra och delar upp sig i olika läger grupper. Det är precis det man vill eftersom att många små grupper inte utgör samma hot. Just taktiken att bytta ut ord är väldigt vanlig, knark är livsfarligt droger är farliga berusningsmedel ska man inte överkonsumera psykoaktiva ämnen vad är det??
Själv skratta jag tills tårarna rann när de tog bort rohypnolen, inte ämnet som är i utan själva namnet bara. Ååå gud vad skönt den farliga våldtäkts rohypnolen är borta puuuh, det som glömdes då var att rohypnolen var tillverkad så att man skulle se om någon blandat det i ens drink. De piller som finns nu syns inte i drinken, men de är ju inte rohypnol så det är lugnt, det är ju bara flunitrazepam. Smart.
Jaja nu kom lite frustration ut iaf.
MvH
Jag har skummat inlägg. Det känns skönt att fler än jag greppat en del av effekterna av nolltoleranspolitiken! Det kan ju verka så bra, om man inte satt sig in i den verkliga innebörden.
Principen skademinimering som NL tillämpar innebär b l a att följande INTE inträffar särskilt ofta: (Narkomaner finansierar sitt missbruk b l a via kopparstölder):
"Stulen koppar skapar problem för tågen Kopparstölder vid järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan är orsaken till att tågen på sträckan just nu dras med förseningar och inställda avgångar.
Stölden inträffade natten mellan söndag och måndag. Enligt Göteborgs Posten är det kablar i signalsystemet som blivit stulna, vilket gör att flera tågsignaler slutat fungera som de ska och i stället visar rött hela tiden. Det är säkerhetsrutinerna för att köra mot rött som skapar störningarna i tågtrafiken.
Ett av de tidiga morgontågen blev 40 minuter försenat in till Trollhättans Resecentrum från Göteborg, en sträcka som vanligtvis tar 48 minuter att åka.
Vid 18-tiden fanns det fortfarande störningar i tågrtrafiken, och det kan komma att finnas sådana under ytterligare ett par dagar."
Genom att ge tunga drogmissbrukare både boende och droger (tills de önskar behandling) så minskar stölderna - till allas fromma.
Det blir lättare för de ej tunga missbrukarna att leva. De som vill ha lätta droger kan gå till Pub eller Coffeshop. Alla blir nöjda och glada. Njae, riktigt så enkelt är det inte. Men något åt det hållet i alla fall.
Som det är nu: DET SUGER!!!
Har man mage att skryta över en sådan politik är man så korkad att det enda man duger till är att bli - politiker!
Principen skademinimering som NL tillämpar innebär b l a att följande INTE inträffar särskilt ofta: (Narkomaner finansierar sitt missbruk b l a via kopparstölder):
"Stulen koppar skapar problem för tågen Kopparstölder vid järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan är orsaken till att tågen på sträckan just nu dras med förseningar och inställda avgångar.
Stölden inträffade natten mellan söndag och måndag. Enligt Göteborgs Posten är det kablar i signalsystemet som blivit stulna, vilket gör att flera tågsignaler slutat fungera som de ska och i stället visar rött hela tiden. Det är säkerhetsrutinerna för att köra mot rött som skapar störningarna i tågtrafiken.
Ett av de tidiga morgontågen blev 40 minuter försenat in till Trollhättans Resecentrum från Göteborg, en sträcka som vanligtvis tar 48 minuter att åka.
Vid 18-tiden fanns det fortfarande störningar i tågrtrafiken, och det kan komma att finnas sådana under ytterligare ett par dagar."
Genom att ge tunga drogmissbrukare både boende och droger (tills de önskar behandling) så minskar stölderna - till allas fromma.
Det blir lättare för de ej tunga missbrukarna att leva. De som vill ha lätta droger kan gå till Pub eller Coffeshop. Alla blir nöjda och glada. Njae, riktigt så enkelt är det inte. Men något åt det hållet i alla fall.
Som det är nu: DET SUGER!!!
Har man mage att skryta över en sådan politik är man så korkad att det enda man duger till är att bli - politiker!
Att ge missbrukarna droger är som att betala utpressare pengar för att de ska sluta att kräva pengar, det är en politik som jag inte tror fungerar det minsta, men samtidigt så måste man se över politiken för hur missbrukarna hanteras idag. Är de inte villiga att ta emot vård görs det nästan ingenting för att stoppa dem och därmed kan de utföra det ena brottet efter det andra för att finansiera sitt missbruk.
Miche skrev:Att ge missbrukarna droger är som att betala utpressare pengar för att de ska sluta att kräva pengar, det är en politik som jag inte tror fungerar det minsta, men samtidigt så måste man se över politiken för hur missbrukarna hanteras idag. Är de inte villiga att ta emot vård görs det nästan ingenting för att stoppa dem och därmed kan de utföra det ena brottet efter det andra för att finansiera sitt missbruk.
Missbruk är ofta en del av problemet psykisk sjukdom eller neurologisk. Soc och sjukvård bör kopplas ihop. Subutex, Metadon kan då utgöra en medicinsk behandling som samtidigt förvisso är en drog.
Denna behandling ska ju inte sättas in för tidigt, men inte heller för sent. Jag menar inte att man fritt ska dela ut knark till folk!
Du pratar om dem som inte är villiga att ta emot vård. Det största problemet i Sverige är att 4 av 5 som söker vård inte får det.
Jag var ledsen när jag la mig för att försöka sova - men då råkade jag få höra nyhetssänding om följande:
......................
"Mer medicin mot missbruk föreslås
Stockholm. Över en halv miljon svenskar missbrukar alkohol och 30 000 har ett tungt narkotikamissbruk. För att minska det utbredda missbruket är det dags att öka medicineringen, säger regeringens särskilda utredare Gerhard Larsson till Dagens Nyheter.
Han vill avdramatisera användningen av Metadon, Subutex och Naltrexon.
Han ifrågasätter också att enbart specialistläkare får förskriva preparaten. De är få och finns sällan utanför storstadsområdena."
TT
..........................................
Det finns hopp för Sweden!!!
GERHARD LARSSON - I LOVE YOU!!! Kör hårt! Ner med nolltoleranspolitiken. Låt förnuftet segra!
Det kan i framtiden bli möjligt för kyrkorna att få behålla sin koppar och tågen kan rulla mera obehindrat. Dessutom kan de som medicineras under kontrollerade former faktiskt få chans att överleva rätt länge och slippa begå självmord.
NU kan jag sova gott!
......................
"Mer medicin mot missbruk föreslås
Stockholm. Över en halv miljon svenskar missbrukar alkohol och 30 000 har ett tungt narkotikamissbruk. För att minska det utbredda missbruket är det dags att öka medicineringen, säger regeringens särskilda utredare Gerhard Larsson till Dagens Nyheter.
Han vill avdramatisera användningen av Metadon, Subutex och Naltrexon.
Han ifrågasätter också att enbart specialistläkare får förskriva preparaten. De är få och finns sällan utanför storstadsområdena."
TT
..........................................
Det finns hopp för Sweden!!!
GERHARD LARSSON - I LOVE YOU!!! Kör hårt! Ner med nolltoleranspolitiken. Låt förnuftet segra!
Det kan i framtiden bli möjligt för kyrkorna att få behålla sin koppar och tågen kan rulla mera obehindrat. Dessutom kan de som medicineras under kontrollerade former faktiskt få chans att överleva rätt länge och slippa begå självmord.
NU kan jag sova gott!
Miche skrev:Att ge missbrukarna droger är som att betala utpressare pengar för att de ska sluta att kräva pengar, det är en politik som jag inte tror fungerar det minsta, men samtidigt så måste man se över politiken för hur missbrukarna hanteras idag. Är de inte villiga att ta emot vård görs det nästan ingenting för att stoppa dem och därmed kan de utföra det ena brottet efter det andra för att finansiera sitt missbruk.
Om missbrukare ges möjlighet till att medicinera bort sitt missbrukarbehov, då behöver de inte göra sig besväret att själa koppar eller göra inbrott i källarföråd osv. Detta är kriminell verksamhet som ger dålig avkastning i förhållande till arbetsinsatsen. Men dessa brott skapar dock väldigt stor skada för de drabbade och tar resurser från de rättsvårdande myndigheterna och kostar mycket i försäkringspremier.
Avancerade brottslingar som Helikopterrånarna i Västberga, de har inga drogproblem. De är mycket svårare att hindra då de har en helt annan motivation och drivkraft till sina gärningar.
Yes, bra som fan! För som läget är idag så kan jag bara se på när människor super ihjäl sig.nisse skrev:TT skrev:Över en halv miljon svenskar missbrukar alkohol och 30 000 har ett tungt narkotikamissbruk. För att minska det utbredda missbruket är det dags att öka medicineringen, säger regeringens särskilda utredare Gerhard Larsson till Dagens Nyheter.
Bra!
Jag vill säga: Uppsök läkare, be om benso eller nåt, det tär mindre på levern!
Men i verkligheten är det enda som händer att de åker in på avgiftning, och sedan ut till ingenting, och kanske med indraget körkort. Men ingen lindring för ångesten de självmedicinerar mot med systembolagets varor.
Så det enda jag kan erbjuda grannen när han ringer på och letar efter min pappa som bodde i den här lägenheten förut är en pratstund. Grannen, som är fd arbetskamrat till min pappa är så förvirrad ibland att han tror att hissen leder ner i underjorden och att min pappa har skaffat en massa djur. (Jag har 2 hundar, 2 katter). Händerna och benen skakar. Delirium tremens kallas det väl för. Han har nog inte så långt kvar att leva, vet inte ens om han fyllt 60 ännu och levern är kaputt .
Jag kan svära på att han aldrig någonsin blivit erbjuden någon medicin som alternativ till ett totalt alkoholstopp.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Yes, bra som fan! För som läget är idag så kan jag bara se på när människor super ihjäl sig.nisse skrev:TT skrev:Över en halv miljon svenskar missbrukar alkohol och 30 000 har ett tungt narkotikamissbruk. För att minska det utbredda missbruket är det dags att öka medicineringen, säger regeringens särskilda utredare Gerhard Larsson till Dagens Nyheter.
Bra!
Samma här: Jag kan bara se på när folk super ihjäl sig, utan hjälp från vården.
Så nu får vi hoppas att utredningen leder till större förändringar i samhället och att det inte går med denna som med Miltonutredningen. Den ledde som bekant inte till någoning alls, så vitt jag vet?
Debbido skrev:[Miltonutredningen] ledde som bekant inte till någoning alls, så vitt jag vet?
Jo men det gjorde den ju, snälla du. Ett väldigt steg mot att göra Sverige litet kontinentalt.
Det lilla som står här om Larssonutredningen ser ju bra ut. Hoppas jag får fel i det följande, men tyvärr är jag såpass luttrad att jag tills vidare undrar var haken finns eller kommer att visa sig.
Zombie skrev:Debbido skrev:[Miltonutredningen] ledde som bekant inte till någoning alls, så vitt jag vet?
Jo men det gjorde den ju, snälla du. Ett väldigt steg mot att göra Sverige litet kontinentalt.
Det lilla som står här om Larssonutredningen ser ju bra ut. Hoppas jag får fel i det följande, men tyvärr är jag såpass luttrad att jag tills vidare undrar var haken finns eller kommer att visa sig.
Tänk att jag aldrig kan låta bli att bli glad, eller ledsen.
Milton behöver förstås kopplas ihop med Larsson, dvs den där förbättrade psykiatrin behöver kopplas in på missbrukarna, som ju ska få medicin som ett led i behandlingen.
Men eftersom den förbättrade psykiatrin bara blev bättre på pappret, inte i verkligheten så är frågan vad sjutton Larsson ska kopplas ihop med? Kanske med VC? Tänk om de bara blir bortspolade där som alla andra...
Annars kan väl Larrson kopplas till något tåg som går till Holland? Missbrukarna kunde väl fly dit? Jag menar: Sverige har ju tagit emot så många flyktingar så vi kunde väl unna oss att skicka iväg lite svenska flyktingar ibland?
De flyr ju då ifrån en säker död och kan förvisso bli lugna och fina parkerade i en bekväm stol vid en coffeshop i Amsterdam, där de kan sitta i sitt stilla dis, suga lite på en pipa och kolla på flanerande turister.