Mig och min ev. diagnos. Vad är ni sämst på (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är ni sämst på?

Rumsorientering
3
11%
Närminne
9
32%
Långtidsminne
3
11%
Följa sociala regler och normer
11
39%
Mönsteridentifiering
2
7%
Skriva
0
Inga röster
 
Antal röster : 28

Mig och min ev. diagnos. Vad är ni sämst på (Omröstning)

Inläggav phumia » 2010-11-02 20:29:28

Hej alla!!

Jag har en massa problem i livet som jag tror beror på AS. Jag har nu väntat i 14 månader, trots hög prioritet, på en undersökning.
Och jag är född 89 om det nu spelar någon roll.

Alla mina erfarenheter, gjorda tester och sociala uddheter tycker jag stämmer väldigt väl på kriterier för AS.
Dock har jag blivit orolig att jag ska få för höga poäng. Alla tester som jag har gjort på nätet tyder på mycket över extrem-nivån på ASPIE-poängen. Det fanns t.ex. nåt test på den här sidan med 34 som superhög gräns. Jag fick 44.
Sen har ajg scorat mellan 125-152 på IQ-testen jag har gjort, vet inte om det är normalt att ha så hög IQ om man har AS.
Jag är riktigt duktig på att se mönster, ha en annan infallsvinkel i problem, rumsperspektiv och är usel på det sociala och närminnet.

Jag har absolut ingen att prata med och undrar hur jag ska gå vidare? Har varit inlagd på en massa sjukvårdskliniker utan framgång.

Som ni märker få frågor, men många funderingar. Jag är så svår på att ställa frågorna!
phumia
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2010-11-02

Inläggav KrigarSjäl » 2010-11-02 20:42:44

Intelligenstest på nätet räknas inte. För att vara giltiga måste de utföras under professionell kontroll, vanligen hos psykolog.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2010-11-02 20:59:45

Annars har hög intelligens aldrig varit något hinder för AS. Den utredare eller annan "expert" som tror det har fel för sig. Och tyvärr finns det många som har för sig snart sagt allt möjligt som inte stämmer. Av ditt korta inlägg ser jag heller inget annat som vare sig utesluter AS eller bara kan bero på det.

Läs runt på forumet, sök på nyckelord via sökfunktionen i vänsterspalten (knölig att använda, men kan ge resultat), överväg om du vill yppa mer om dig själv för att få tydligare svar.

Bestämmer du dig för utredning, se till att söka tills du finner en utredare som verkar kunna sina saker och som du personligen kan känna förtroende för. Kanske kan folk här hjälpa till litet, eller om du tittar igenom gamla trådar om saken. Synd att det ska behöva vara såpass krångligt, men många får eller blir utan diagnos på riktigt felaktiga grunder.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav geocache » 2010-11-02 21:03:49

Jag klickade "Rumsorientering". Men jag behöver i varje fall inte använda karta och kompass när jag rör mig i lägenheten eller området/staden jag bor i :roll: :wink:.

När jag kommer till städer jag inte varit i tidigare blir jag ganska villrådig om hur gatorna går, så då försöker jag göra en "karta i minnet" medan jag rör mig. Men nu har jag en GPS-navigator att vid behov ta hjälp av om jag skulle råka komma riktigt "ur kurs".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2010-11-02 22:21:12

Följa sociala regler och normer


...eller närminne, men det är ju mer ADHD än AS.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav tahlia » 2010-11-02 23:08:39

Mönsteridentifiering, närminne och långtidsminne. De två senare problemen dök dock upp efter flerårig depression med tillhörande medicinering och diverse annan behandling så det kan jag väl i egentlig mening inte knyta till AS. Mönsteridentifiering således.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Monoaminoxidas » 2010-11-05 14:47:12

Följa sociala regler och normer

För jag gör det mesta som JAG vill. Äcklas av många "sociala regler och normer". Så dom kan kyssa min stjärt.
Monoaminoxidas
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2010-08-08

Inläggav matterik » 2010-11-05 18:42:13

Jag blir bättre på mönsteridentifiering när jag lyssnar på samma låt om och om igen och sysslar med fasta rutiner som går i skogen en timme varje dag, tror det är rörelsen. Jag efterbearbetar information som har hänt, inte bara under dagen utan även längre tillbaka till exempel månader tillbaka. Det är som om hårdisken kan köra en kortminnessekvens och sedan en långminnessekvens så småningom kan mönster uppstå och kunskap om individer jag har haft att göra med etc.

Min hjärna stimuleras också av viss social kontakt/kommunikation men inte all social kontakt/kommunikation, vilket kan vara ett problem. Folk uppfattar mig som frånvarande men i själva verket så går min hjärna igång när de pratar med mig och min hjärna går igenom minnen och sådant då som har hänt tidigare.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in