tipsa medlemmar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

tipsa medlemmar

Inläggav clivia » 2010-10-29 14:13:25

Hmm en tanke.

Kan man inte ha en tråd i Tipsa medlemmar:

"Tips i Media (radio, tv, tidskrifter/tidningar)" ?
Så kan man gå in där och se direkt tips om någon vet något pågående program eller pågående artikel, varför inte radioprogram som pratar/skriver om något speciellt)
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav barracuber » 2010-10-29 14:23:45

Faktiskt en väldigt bra idé. Idag är det separata trådar som snabbt puttas tillbaka ner i glömskan...

Enda praktiska problemet med din idé är att varje medieinslag kan generera en hel tråddiskussion om hur man tittar, hur man kopierar, hur man rippar samt naturligtvis om själva innehållet. Det känns som att det fortfarande skulle behövas separata trådar just för dessa diskussioner.

Men samtidigt behövs det som du är ute efter - nämligen ett "masterregister", en metatråd, en tråd med pekare till just denna typ av medietrådar så att de inte glöms bort...

På min blogg - * skamlös reklam * ;) - <a target="_blank" href="http://minosa.wordpress.com/">Nyheter om Aspergers syndrom</a> har jag ganska många radiointervjuer, program och tv-snuttar m.m. utspritt på olika inlägg. Men varje inlägg är taggat som 'Media'. Så ifall man klickar på 'Media' i taggmolnet så filtreras fram enbart inlägg med mediainslag. Så detta är ett sätt att med hjälp av en blogg bygga upp en typ av informationsbank som är sökbar.

Även om det program som Aspergerforum drivs av - phpBB - är relativt modernt - så saknar det fortfarande taggmöjligheter. Vilken forumprogramvara ska man egentligen köra om man verkligen vill vara 2010? :roll:
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Danne » 2010-10-29 14:32:39

Jag tycker det funkar rätt bra som det är nu. Om något skrivs eller sänds, så är det bara att starta en tråd som tipsar om just det i den forumsektionen. Då ser alla direkt vad det handlar om, utan att ens behöva öppna en lång tråd för att sortera ut vad som kan vara intressant för just mig.

Så jag ser inget större behov av en sådan här ändring, då jag tycker dagens system funkar riktigt bra. Men men, det är ju bara min åsikt. 8)

Och jag kan ju ha missförstått idén också såklart.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav clivia » 2010-10-29 14:37:29

Danne skrev:Jag tycker det funkar rätt bra som det är nu. Om något skrivs eller sänds, så är det bara att starta en tråd som tipsar om just det i den forumsektionen. Då ser alla direkt vad det handlar om, utan att ens behöva öppna en lång tråd för att sortera ut vad som kan vara intressant för just mig.

Så jag ser inget större behov av en sådan här ändring, då jag tycker dagens system funkar riktigt bra. Men men, det är ju bara min åsikt. 8)

Och jag kan ju ha missförstått idén också såklart.

Problemet är bara att om man får/ger en tips som tex gäller ett program om 2 veckor. På bara ett par veckor så hinner det tipset att hamna kanske i sidan 3 på tips-sidan.

Då måste antingen den som läste om tipset eller den som tipsat, bumpa tråden, vilket inte anses som bra.
Andra dilemmat är att det blir stökigt när man söker via sökfunktionen.

Mitt tips gällde alltså bara sådant som är just tidningar, skrifter, radio/tv-program (helst kanske tillgänglig i Sverige). Det är just sånt som är lite mer "färskt" och kan komma rätt så täta strömmar tipsar om, detta bland alla andra typer av tips.

Men ja, ändringar ÄR jobbiga. Det är alltid lättare att föreslå och alltid jobbigare att genomföra.
clivia

Inläggav Micke » 2010-10-29 14:52:55

clivia skrev:Problemet är bara att om man får/ger en tips som tex gäller ett program om 2 veckor. På bara ett par veckor så hinner det tipset att hamna kanske i sidan 3 på tips-sidan.

25 dagar ryms just nu på sidan ett. Och det är väl inte hela världen om man bumpar en tråd någon gång för att den ska hamna överst igen. Och själv skulle jag nog sällan komma mig för att kolla i en sådan föreslagen metatråd. Men däremot kan jag tänka mig en sådan tråd som ett komplement till dom vanliga trådarna, som barracuber skrev om.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav clivia » 2010-10-29 15:13:16

I dunno, var ju bara en tank/ett förslag.
clivia

Re: tipsa medlemmar

Inläggav Zombie » 2010-10-29 15:18:04

clivia skrev:Hmm en tanke.

Kan man inte ha en tråd i Tipsa medlemmar:

"Tips i Media (radio, tv, tidskrifter/tidningar)" ?
Så kan man gå in där och se direkt tips om någon vet något pågående program eller pågående artikel, varför inte radioprogram som pratar/skriver om något speciellt)

Ersätter man "tråd" med "underavdelning" tycker jag det blir ett mycket bättre förslag.

Vill bara påpeka det. Har dock en gissning om vad ledningen tycker...
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Danne » 2010-10-29 16:39:30

Nja, jag tycker nog fortfarande att det blir tydligare på det sättet vi har nu iallafall. Speciella underavdenlingar och egna jättetrådar tror jag bara gör att tipsen kommer i skymundan istället.

Nu ser man lätt om det är något man är intresserad av, utan att behöva söka aktivt efter det. Så tycker jag det ska förbli, främst för tydlighetens skull.
Danne

Anslöt: 2009-07-28

Inläggav KrigarSjäl » 2010-10-30 4:51:35

Ser ingen anledning att ändra nuvarande system.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav geocache » 2010-10-30 9:14:24

Jag håller med clivia.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav KrigarSjäl » 2010-10-30 9:21:02

Jag håller med mig själv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Titti » 2010-10-30 10:28:09

Admin

Om det finns en teknisk möjlighet att ha en separat kalender där tips som gäller speciella datum kunde läggas in (utöver trådarna men gärna med länkar till dessa) tycker jag det vore värt att överväga. Det skulle inte ändra nuvarande system för dem som gillar det men tillföra en möjlighet för dem som vill ha det.

Det förutsätter naturligtvis att det inte saboterar den enkla och avskalade forumlayout vi har och allra bäst vore om var och en kan välja om man vill att den skall vara synlig eller ej, på samma sätt som man kan välja e-postavisering vid svar och liknande.

Hittar vi en möjlighet ska vi titta på den.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav ufo » 2010-10-30 11:00:30

Titti skrev:Hittar vi en möjlighet ska vi titta på den.
Översatt till svenska.
-"Det skiter vi i"
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in