Smartphones (iPhone, Android, andra...)
Jag har en tre år gammal Nokia med Qwerty-tangentbord och kontorsprogram, har laddat ner Opera mini och stängt av bildvisningen och är nöjd så länge den håller. Telefonen är bra att SMS:a småsurfa eller skriva på forum med utan större kostnader och jag har även tillgång till kontorsprogram och pdf om jag skulle vilja. Den har ingen kamera och spelar bara midifiler men det är inget jag behöver. Ja så kan man ringa också. Men den kvalar nog fortfarande in på beteckningen "Smartphone". Motsvarigheten till appar är diverse javaprogram som man kan plocka ner om man vill och som funkar på alla modernare telefoner men jag har sällan sett någon nytta med dessa.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Vänta lite nu...
Talar vi om en telefon eller om en bärbar dator?
Datorerna har jag hemma, både de stationära och den bärbara, hopkopplade i nätverk. Telefonen använder jag för att göra det mest nödvändiga via internet när jag är borta länge - varför skulle jag uträtta bankärenden när jag är på resande fot? Visst kan jag komma åt facebook från telefonen om jag vill, det är inga problem. Men varför annat än i undantagsfall?
Det enda jag egentligen saknar i telefonen är en bra sorteringsfunktion för sms, ungefär som för mailen i datorn.
Det är något i det här jag inte förstår. Visserligen är jag inte varken femton år eller tjugofem längre men jag använder både mobiltelefon, dator och internet flitigt och har så gjort i många år. Att använda mobilen till att skicka sms och ringa är bra och praktiskt många gånger men att gå ut på internet annat än via bredbandet hemifrån är både dyrt och långsamt.
Vad har jag missat?
Datorerna har jag hemma, både de stationära och den bärbara, hopkopplade i nätverk. Telefonen använder jag för att göra det mest nödvändiga via internet när jag är borta länge - varför skulle jag uträtta bankärenden när jag är på resande fot? Visst kan jag komma åt facebook från telefonen om jag vill, det är inga problem. Men varför annat än i undantagsfall?
Det enda jag egentligen saknar i telefonen är en bra sorteringsfunktion för sms, ungefär som för mailen i datorn.
Det är något i det här jag inte förstår. Visserligen är jag inte varken femton år eller tjugofem längre men jag använder både mobiltelefon, dator och internet flitigt och har så gjort i många år. Att använda mobilen till att skicka sms och ringa är bra och praktiskt många gånger men att gå ut på internet annat än via bredbandet hemifrån är både dyrt och långsamt.
Vad har jag missat?
Titti skrev:Vänta lite nu...
Vad har jag missat?
Det var jag som kanske blåste upp detta med de sociala funktionerna...
Den stora grejen, som Miche skrev, som man bara sett början av är väl alla appar som börjar komma...
Långsamt är nog ett övergående problem. Tänk på hur man satt med knattertröskmodem innan bredband kom...
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Bara en sån sak som vädret. Man står i tamburen full påklädd redo att ge sig ut på en cykeltur. Man kommer på att man glömt kolla om det ska bli regn.
Ska man behöva ta med paraply och regnkläder?
Ska man ta bilen istället?
Ska man strunta i att gå ut?
Ska det bli mycket eller lite regn?
Är regnet på väg in eller på väg bort?
Fram med telefonen ur fickan och starta gratisappen Rainy Days:
Jag använder faktiskt Rainy Apps dagligen. Man slipper slå på nån dator, man kan kolla det innan tidningen har kommit, man slipper slå på text-tv...
Ska man behöva ta med paraply och regnkläder?
Ska man ta bilen istället?
Ska man strunta i att gå ut?
Ska det bli mycket eller lite regn?
Är regnet på väg in eller på väg bort?
Fram med telefonen ur fickan och starta gratisappen Rainy Days:
Jag använder faktiskt Rainy Apps dagligen. Man slipper slå på nån dator, man kan kolla det innan tidningen har kommit, man slipper slå på text-tv...
Senast redigerad av barracuber 2010-10-30 10:50:29, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Lagom mycket "anti-framåtsträvare" som jag är, så klickade jag för det sista alternativet.
För mig räcker det med att jag kan använda mobiltelefonen att prata i, och att skicka SMS-meddelanden med. Andra behov löser jag med andra saker. Av "elektroniska bära-med-sig-saker" nöjer jag mig med mobiltelefon, liten digitalkamera, avancerad "miniräknare", GPS-navigator.
Mig tjänar "nöjeselektronik"-industrin inte mycket pengar på.
För mig räcker det med att jag kan använda mobiltelefonen att prata i, och att skicka SMS-meddelanden med. Andra behov löser jag med andra saker. Av "elektroniska bära-med-sig-saker" nöjer jag mig med mobiltelefon, liten digitalkamera, avancerad "miniräknare", GPS-navigator.
Mig tjänar "nöjeselektronik"-industrin inte mycket pengar på.
barracuber skrev:[OT]Bror Duktig skrev:Bankaffärer hade suttit riktigt fint att kunna sköta på telefonen.
De flesta svenska bankerna har redan androidappar eller så kommer det när som helst. Jag har swedbank. Ett tag sedan jag körde den appen men jag har för mig att man än så länge bara titta på informationen. Fast så här skriver dom på hemsidan:swedbank skrev:Swedbank i din Android-mobil
Swedbank kan som första nordiska bank erbjuda dig som har en Android-mobil en applikation via Android market. Applikationen är fullmatad med några av våra mest användbara tjänster. Under året kommer applikationen att uppdateras kontinuerligt med nya tjänster. Information om när uppdateringarna görs, sker per automatik direkt i Android market. Applikationen är självklart kostnadsfri.
Sedan har swedbank nu kommit med BANK-ID i mobil. Fast än så länge bara för Telia och Telenor, inte med Tele2 som jag har....
[/OT]
Laddar man då ned dessa appar från bankerna siter?
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:barracuber skrev:[OT]Bror Duktig skrev:Bankaffärer hade suttit riktigt fint att kunna sköta på telefonen.
De flesta svenska bankerna har redan androidappar eller så kommer det när som helst. Jag har swedbank. Ett tag sedan jag körde den appen men jag har för mig att man än så länge bara titta på informationen.
Sedan har swedbank nu kommit med BANK-ID i mobil. Fast än så länge bara för Telia och Telenor, inte med Tele2 som jag har....
[/OT]
Laddar man då ned dessa appar från bankerna siter?
Kan bara svara för swedbank.
BANK-ID fixar man på deras sajt (man måste ha internetbanken). Än så länge bara för telia och telenor. Just på swedbank så ersätter BANK-ID även deras sigilldosor när man kör internetbanken och t ex betalar räkningar.
Jag kollade nyss på Market och hittade flera swedbank-appar (både den officiella och sedan för Varbergs Sparbank, Sörmlands Sparbank m.m.).
Senast redigerad av barracuber 2010-10-29 13:25:15, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Miche skrev:geocache skrev:Av "elektroniska bära-med-sig-saker" nöjer jag mig med mobiltelefon, liten digitalkamera, avancerad "miniräknare", GPS-navigator.
Så du bär med dig fyra apparater istället för en, dvs en smartphone med dessa funktioner (även om kameran brukar vara den sämsta funktionen)...
Just det är ju något jag vill undvika genom att ha en smartphone. Slippa papperskalender, kamera, GPS (som jag aldrig använt eftersom jag inte har råd, men finns de gratis inbyggda i telefon så är det utan tvekan användbara), miniräknare, påminnelsefunktion i form av bl.a. nedräknare.
- Bror Duktig
Miche skrev:geocache skrev:Av "elektroniska bära-med-sig-saker" nöjer jag mig med mobiltelefon, liten digitalkamera, avancerad "miniräknare", GPS-navigator.
Så du bär med dig fyra apparater istället för en, dvs en smartphone med dessa funktioner (även om kameran brukar vara den sämsta funktionen)...
Ja. Mobiltelefoner och digitalkamera i varsitt hölster i bältet. HP-48GX och Garmin nüvi 1690 i bröst-/innerficka i jackan, eftersom de är lite för stora att ha i hölster i bältet.
"Kombiapparater med allt i ett" är inget för mig.
När vi ändå håller på med Android här:
Vilken Android kan tänkas ha bästa kameran? Är det Desire HD, eller finns det flera?
Jag funderar på att eventuellt lägga lite extra om jag samtidigt får en bra kamera. Men kameran måste vara lika bra som en 1-2000-kronors kompaktkamera. Annars kvittar det.
Fy f*n vad jag vill ha en Android NU NU NU - när det finns en här men som inte är min :O
Vilken Android kan tänkas ha bästa kameran? Är det Desire HD, eller finns det flera?
Jag funderar på att eventuellt lägga lite extra om jag samtidigt får en bra kamera. Men kameran måste vara lika bra som en 1-2000-kronors kompaktkamera. Annars kvittar det.
Fy f*n vad jag vill ha en Android NU NU NU - när det finns en här men som inte är min :O
- Bror Duktig
John skrev:ska köpa mej en HTC Desire HD men de kommer bli svårt o få ner den i mina tajta cheap monday jeans >_<
Blir det bättre bilder med den (än desire och desire z) tror du, eller är det bara skärmen som är bättre att se saker på?
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:John skrev:ska köpa mej en HTC Desire HD men de kommer bli svårt o få ner den i mina tajta cheap monday jeans >_<
Blir det bättre bilder med den (än desire och desire z) tror du, eller är det bara skärmen som är bättre att se saker på?
HD Desire har 8MP kamera och kan filma HD.
Desire z har 5MP.
Vanliga Desire har 5MP.
HD desire vinner ^_^ FUCKKKKK YEAHHHHHHHH!!
John skrev:Bror Duktig skrev:John skrev:ska köpa mej en HTC Desire HD men de kommer bli svårt o få ner den i mina tajta cheap monday jeans >_<
HD Desire har 8MP kamera och kan filma HD.
Desire z har 5MP.
Vanliga Desire har 5MP.
HD desire vinner ^_^ FUCKKKKK YEAHHHHHHHH!!
^_^
Jag får nog åka och testa de där två.
- Bror Duktig
Jag vill nog ha 2.2 Och det känns segt med SE som uppdaterar så förbannat sakta. Nu finns 2.2 på nya modeller, medan SE inte har lyckats komma med sin 2.1 än. Känns segt och dåligt.
Finns det andra än X10 och X10 mini som har bra kameror?
Finns det andra än X10 och X10 mini som har bra kameror?
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Miche skrev:geocache skrev:Av "elektroniska bära-med-sig-saker" nöjer jag mig med mobiltelefon, liten digitalkamera, avancerad "miniräknare", GPS-navigator.
Just det är ju något jag vill undvika genom att ha en smartphone. Slippa papperskalender, kamera, GPS (som jag aldrig använt eftersom jag inte har råd, men finns de gratis inbyggda i telefon så är det utan tvekan användbara), miniräknare, påminnelsefunktion i form av bl.a. nedräknare.
Just det har jag min telefon till...
Den är telefon, kamera, kalender och väckarklocka. Den har GPS (som jag aldrig använder) och miniräknare och en massa andra funktioner jag inte använder. Den går att läsa mail och surfa med, fast långsamt. Jag kan lyssna på musik i den även om jag aldrig gör det.
Kalendern är otroligt bra och överskådlig, larmar gör den om jag vill. Telefonboken rymmer alla möjliga kontaktuppgifter, noteringar om när barnbarnen är födda och en massa annat jag kunde fylla i om jag visste och ville.
De gånger jag verkligen vill fotografera tar jag med min riktiga kamera. Annars duger den här gott. Det enda jag saknar som mina två senaste före denna hade är inbyggd ficklampa - en "bra-att-ha-grej" jag inte visste att jag behövde innan jag hade en.
Jag är fortfarande inte övertygad om att de här gräsligt dyra nya har något jag saknar eller inte har redan. Ny kostar den strax över 2000, jag köpte min begagnad.
Barracuber: Mitt första modem klarade den otroligt höga hastigheten av 7,2 kbit/s och min första bärbara dator var en 286...
Titti, den Android jag köpte alldeels, nyss, kostade bara 1490, så det är ett väldigt spann. De som är dyrare är smidigare i funktionen, surfar inte långsamt o.s.v. Har alldeles säkert bättre kamera.
Skillnaden på den jag köpte nu, och mina gamla ännu dyrare p990i, är verkligen hur smidigt den nya hanterar internet. Man vill ju gråta när man surfar med min gamla.
Kameran på min p990 är totalt kass. Försökte ta foto på en vara i en butik, för att visa hemma. Men det var omöjligt att få en bra bild som man såg det man ville se på. Bättre än så måste det vara om det ska vara någon nytta med kameran.
Skillnaden på den jag köpte nu, och mina gamla ännu dyrare p990i, är verkligen hur smidigt den nya hanterar internet. Man vill ju gråta när man surfar med min gamla.
Kameran på min p990 är totalt kass. Försökte ta foto på en vara i en butik, för att visa hemma. Men det var omöjligt att få en bra bild som man såg det man ville se på. Bättre än så måste det vara om det ska vara någon nytta med kameran.
- Bror Duktig
Ja kära nån...
Visserligen har jag en åldrande smartphone (SE W960 med Symbian/UIQ) men ärligt talat menar jag att man kan klara av så mycket mer med endast Java än vad de flesta "smartphone"-köparna någonsin kommer ens att drömma om.
Anledningen att jag skaffade den var inte touchskärmen utan det faktum att inga enklare telefoner kan hantera IP-telefoni, vilken Symbian/UIQ kunde göra tack vare programmet Fring.
Dock har Fring kommit på kant med Skype, vilket gör att den biten är ganska värdelös.
Touchskärmen gör surfandet något enklare och fungerar även i Opera Mini (Javaprogrammet). Tyvärr är inte Opera Mini 5 lämpligt för Symbian UIQ då scrollhjulet inte markerar horisontella rutor (tänk 1-2-3-4-5-6-7-8-9) utan bara vertikala (tänk 1-4-7) vilket gör att man måste pilla på skärmen mer än med OM4.
Jag har på prov beställt en tågbiljett på SJ:s bokningssida med hjälp av Opera Mini 4, och kommit ända fram till att jag kunde lägga in mitt kreditkortsnummer. Men OM kunde inte hantera det slutliga popupfönstret med omdirigering, varför jag fick avbryta.
Dock säger detta en hel del om vad även enklare program är kapabla till. Biljettbokningen kan vara en lite utmaning till och med på datorn ju...
Email är en total bagatell, man kan lägga in inloggningsuppgifter i de enklaste mobiler om man t ex har Spray, och Hotmail fungerar perfekt i Opera Mini. Man kan även svara, inte bara läsa.
Jag har skrivit några inlägg här på forumet med en enkel Javatelefon, det är hur enkelt som helst. Med Opera Mini så klart!
När det gäller bankärenden så skötte jag mina räkningar i wap/webbläsaren på min gamla T610 redan hösten 2004, tror att även T68 kunde användas.
Min bank heter Nordea och på den tiden var de väldigt uppdaterade med dåtidens telefonmodeller, det fanns ett hundratal godkända modeller att välja på. Tyvärr verkar de ha slutat testa och godkänna nya modeller sedan lång tid.
Och Opera Mini är , trots säkerhetsfunktionerna, tyvärr inte OK hos Nordea.
Kalendern synkar jag med Google Calendar med tjänsten GooSync som kostar ca 100 kr/år.
Mina anteckningar och bokmärken ligger hos Opera (Opera Link) och nås enkelt i Opera Mini.
Poängen med det jag skriver är att det inte är begreppet "smartphone" som avgör vad telefonen kan användas till, utan intresset och viljan att utnyttja telefonens möjligheter till gränsen för vad den förmår.
Men jag ser trots allt fram emot smartphonemodeller med lika stor användarvänlighet som mina gamla Palm handdatorer, fast med full kommunikationsmöjlighet i form av moderna webbläsare som hanterar Flash, multitasking samt naturligtvis att kunna ringa och sms:a.
(Och med riktigt bra kamera inbyggd också...) Tror inte jag sett den optimala varianten ännu.
Visserligen har jag en åldrande smartphone (SE W960 med Symbian/UIQ) men ärligt talat menar jag att man kan klara av så mycket mer med endast Java än vad de flesta "smartphone"-köparna någonsin kommer ens att drömma om.
Anledningen att jag skaffade den var inte touchskärmen utan det faktum att inga enklare telefoner kan hantera IP-telefoni, vilken Symbian/UIQ kunde göra tack vare programmet Fring.
Dock har Fring kommit på kant med Skype, vilket gör att den biten är ganska värdelös.
Touchskärmen gör surfandet något enklare och fungerar även i Opera Mini (Javaprogrammet). Tyvärr är inte Opera Mini 5 lämpligt för Symbian UIQ då scrollhjulet inte markerar horisontella rutor (tänk 1-2-3-4-5-6-7-8-9) utan bara vertikala (tänk 1-4-7) vilket gör att man måste pilla på skärmen mer än med OM4.
Jag har på prov beställt en tågbiljett på SJ:s bokningssida med hjälp av Opera Mini 4, och kommit ända fram till att jag kunde lägga in mitt kreditkortsnummer. Men OM kunde inte hantera det slutliga popupfönstret med omdirigering, varför jag fick avbryta.
Dock säger detta en hel del om vad även enklare program är kapabla till. Biljettbokningen kan vara en lite utmaning till och med på datorn ju...
Email är en total bagatell, man kan lägga in inloggningsuppgifter i de enklaste mobiler om man t ex har Spray, och Hotmail fungerar perfekt i Opera Mini. Man kan även svara, inte bara läsa.
Jag har skrivit några inlägg här på forumet med en enkel Javatelefon, det är hur enkelt som helst. Med Opera Mini så klart!
När det gäller bankärenden så skötte jag mina räkningar i wap/webbläsaren på min gamla T610 redan hösten 2004, tror att även T68 kunde användas.
Min bank heter Nordea och på den tiden var de väldigt uppdaterade med dåtidens telefonmodeller, det fanns ett hundratal godkända modeller att välja på. Tyvärr verkar de ha slutat testa och godkänna nya modeller sedan lång tid.
Och Opera Mini är , trots säkerhetsfunktionerna, tyvärr inte OK hos Nordea.
Kalendern synkar jag med Google Calendar med tjänsten GooSync som kostar ca 100 kr/år.
Mina anteckningar och bokmärken ligger hos Opera (Opera Link) och nås enkelt i Opera Mini.
Poängen med det jag skriver är att det inte är begreppet "smartphone" som avgör vad telefonen kan användas till, utan intresset och viljan att utnyttja telefonens möjligheter till gränsen för vad den förmår.
Men jag ser trots allt fram emot smartphonemodeller med lika stor användarvänlighet som mina gamla Palm handdatorer, fast med full kommunikationsmöjlighet i form av moderna webbläsare som hanterar Flash, multitasking samt naturligtvis att kunna ringa och sms:a.
(Och med riktigt bra kamera inbyggd också...) Tror inte jag sett den optimala varianten ännu.