Vad ska man tänka på INNAN man formatterar om hårddisken?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad ska man tänka på INNAN man formatterar om hårddisken?

Inläggav Kimmelie » 2010-10-27 20:09:48

Min dator krånglar så mycket nu, så jag ser inget annat alternativ än att formatera om hårddisken, och installera allt på nytt. Så nu håller jag på att gå igenom vad jag har på datorn, och se till att göra säkerhetskopior på allt jag inte vill förlora. Men det är några saker jag undrar över.

1. Certifikat
Både i FF och i IE finns det massvis med certifikat. Vad behövs dem till? I FF var det inget problem, för där hittade jag information om hur man gör en säkerhetskopia av sin profil, så man kan återställa allt, bokmärken, sparade lösenord, tillägg, certifikat och alla inställningar man gjort. Men i IE hittade jag inte nåt sätt att göra säkerhetskopior på. Inte för att jag tror att det spelar nån roll, för jag använder ändå inte IE. Av en ren slump hittade jag ett nytt tillägg, en ny version av IE-tabs i FF, så nu behöver jag inte ens använda IE för att logga in på Nordea.

Men det jag undrar över när det gäller certifikaten, så är det om e-legitimationen kommer att fungera. I Nexus Personal såg jag att det fanns 3 certifikat, varav 2 verkade vara direkt kopplade till mitt visakort, medan 1 verkade tillhöra själva programmet. Hur ska jag försäkra mig om att jag får behålla det certifikat som gäller för själva programmet/dosan?

2. D:
Jag har 2 hårddiskar, C: är på 100 Gb och D: är på 20 Gb. Om jag startar datorn med recoveryskivan i, kommer den då att radera allt som finns på D:, eller går det att spara sånt jag vill ha kvar där? T ex all musik, det blir ju ett fruktansvärt jobb att rippa alla cd-skivor på nytt... Jag har bara en USB-sticka på 4 Gb, så där får det inte plats så mycket. (Och cd/dvd-skivor rymmer ju inte heller så mycket...)

Vad är det egentligen meningen att man ska använda D: till? Alla privata filer är ju enklast att ha i min användarmapp, men den ligger ju på C:. Och musiken tror jag måste ligga i musikmappen, för att Windows Media Player ska hitta den, eller går det att ändra så att den kan hitta musiken på D:, och lägga till i biblioteket? Annars verkar det ju bara som att det är slöseri, att inte kunna använda de där 20 Gb'en...

Hm, vad har jag mer glömt...? Jag har iaf. sett till att spara installationsfilerna för de viktigaste programmen (t ex Norman (AV), FF, så jag slipper gå ut på internet och ladda ner, utan AV-program...)

Jag läste tipset om att spara ner alla drivrutiner med nåt program, och det har jag gjort. Men jag undrar, behövs det egentligen? Får jag inte med en massa skit då, om jag återställer alla? (Och jag vet ju inte vilka som behövs...) Min dator är ju så full av skit, och det är väl därför den knappt fungerar längre, så jag vill ju inte återställa en massa skit som segar ner den, det första jag gör... Räcker det inte att bara uppdatera Windows (Vista), så borde man väl få allt man behöver? (Det lär väl förstås ta en jävla tid, att hämta alla uppdateringar för 3-3,5 år... Men jag antar att det blir nödvändigt...

Nåt mer jag behöver tänka på, innan jag kör igång?

Skulle det t ex vara lämpligt att göra olika partitioner på C:, och vad ska man i såna fall spara på respektive partition? (Program på den ena, och privata filer på den andra? Och så finns det ju alla systemfiler, och allt annat konstigt som jag inte vet vad det är...) Hur skulle det i såna fall vara lämpligt att fördela mina 100 Gb?
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum

Logga in