Vänligen knappa in ditt nummer så ringer vi upp

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Vänligen knappa in ditt nummer så ringer vi upp

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-26 14:39:36

Hej!

När man ringer till vårdcentralen får man numera inte prata med en människa. Det vanliga är att man får ringa till det vårdlag dit man hör, och sedan knappa in sitt telefonnummer. Därefter talar en röst om ungefär när man blir uppringd. Det är ju mycket bättre än att sitta i telefonkö kan man tycka. Men det är inte alltid systemet fungerar.

Geocache har hostat i en dryg månad. Receptfria tabletter, både mot torrhosta och slemhosta, har han tagit i en vecka och de har inte hjälpt ett dugg. Snarare har han hostat mera. Han tycker att nu får det räcka, han måste få träffa en doktor och få ordning på den besvärliga hostan.

Idag ringde geocache till vårdcentralen omkring 10.30. En telefonist kopplar honom till en dator så han fick knappa in sitt telefonnummer. Rösten sa att han skulle bli uppringd klockan 12.00. Ingen ringde. Ungefär klockan 12.50 ringer han igen och får prata med telefonisten som säger att hans vårdlag har lunch mellan 12.00 och 13.00, de ska ringa honom när de är tillbaka. Ingen hör av sig. Cirka 14.20 ringer maken till vårdcentralen igen. Telefonisten säger då att hans vårdlag ska ringa någon gång mellan 16.00 och 16.30, gör de inte det får han återkomma i morgon.

Hjälp! Vilket samhälle har vi hamnat i? Nu går det inte ens att få tag på någon på vårdcentralen, de är för upptagna. Ska man behöva gå till akuten och sätta sig och vänta för att få någon läkare att prata med?

Jag får väl gå till apoteket och köpa gula öronproppar, så jag inte hör när maken hostar på natten. :wink:

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-26 15:04:28

Hej!

Till sist ringde någon. Många hostar nu, och har samma symptom som geocache. Därför behöver han inte träffa en läkare. Istället får han Molipect utskrivet, som han kan hämta på apoteket efter 16.30. Hoppas det hjälper.

Vart är den svenska sjukvården på väg?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav tahlia » 2010-10-26 15:49:15

Lilla Gumman skrev:Många hostar nu, och har samma symptom som geocache. Därför behöver han inte träffa en läkare. Istället får han Molipect utskrivet, som han kan hämta på apoteket efter 16.30. Hoppas det hjälper.

Där också? Min minsta tjej hade samma problem och vi fick samma svar. Behövde inte träffa läkaren för "nästan varje unge går runt sådär nu", utan fick hostmedicin utskrivet direkt som bara var att hämta.

Det jag undrar över är varför man låter sig nöja med den förklaringen. "Många hostar nu". Jag kanske är petig, men jag skulle gärna vilja veta varför så många hostar nu. Än mer nu när jag ser att det tydligen är utbrett i landet.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-26 16:20:31

Hej!

På Apoteket kallade de det för "5-veckorshostan".

Vanlig receptfri hostmedicin räcker uppenbarligen inte alltid till, och det går inte över av sig självt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav geocache » 2010-10-26 16:23:30

tahlia skrev:Jag kanske är petig, men jag skulle gärna vilja veta varför så många hostar nu. Än mer nu när jag ser att det tydligen är utbrett i landet.

Växthuseffekten, kanske... *ironisk* (dock inte alls mot dig, tahlia!)
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav sugrövmanövern » 2010-10-26 21:01:40

Mollipect?! Cocillana-Etyfin är den enda verksamma hostmedicinen. Det var en läkare som sade det dessutom, inte bara jag som hittat på det.

Han måste ju åtminstone in och kolla sänkan! Kan ju behövas antibiotika.

Bedrövligt vad vården har blivit icke-existerande och värdelös.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Pemer » 2010-10-26 21:14:40

Håller med Sugis, Cocillana-Etyfin är det enda jag verkligen fått någon skillnad av. Men hoppas det gick bra med Mollipect!
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-26 23:05:16

Hej!

En jag känner får hostmedicin som gör att man inte kan hosta fast man vill. Man blir lite omtöcknad också och får inte köra bil t.ex.
Den här Mollipect knockar inte ut systemet på det viset. Är det Cocillana-Etyfin som gör det?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Pemer » 2010-10-27 8:55:09

Ja, det stämmer. Det bedövar bort själva hostreflexen helt.

För bl a mig är det praktiskt taget nödvändigt, har jag väl hosta hostar jag annars så hysteriskt hårt, så jag kan bli svag och matt i hela kroppen av bara hostandet. Dessutom får jag lätt kräkreflexer bara av att hosta, så innan jag visste att det fanns såpass verksam medicin var det verkligen jobbigt när man åkte på en rejäl hosta.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav tyskamama » 2010-10-27 22:05:31

varför kan man inte bara kommer fram nongång om man ringer ????? orkar inte med sont tjaffs
tyskamama

Anslöt: 2010-07-10

Inläggav Alien » 2010-10-27 23:44:35

Om inte systemet med att ringa upp fanns, skulle man bara mötas en upptaget-ton. Så jag tycker att det är bra med tillbakaringningssystemet, när det fungerar vill säga. Men en vecka ringde jag fyra dagar i rad, och möttes av samma telefonsvararmeddelande "För tillfället kan vi inte ta emot några samtal. Var god ring senare eller närmsta vardag".

Då kände jag för att gå dit och beställa tid på vårdcentralen direkt. Men det får man inte heller, det är en helig regel att man bara får beställa tid via telefon. Gå till akuten ville jag inte, så akut att jag var beredd att sitta där i timmar och vänta var det verkligen inte.

Till slut hittade jag en epostadress och skickade ett mail. Men då fick jag ett felmeddelande att det inte gått fram. Var deras e-postkorg full? Eller hade de dragit sig helt undan all möjlighet för patienter att få kontakt med dem? Stor belastning och kanske någon i personalen som är sjuk, misstänker jag.

I detta fall löste det sig genom att jag gick in på landstingets hemsida och fyllde i ett formulär. Jag hade inget större hopp, det måtte väl gå till samma icke fungerande epostadress. Inget svar, varken via mail el telefon. Måste åka in till stan; givetvis hade någon ringt från VC då. Eftersom jag inte var hemma så sa de personen att någon skulle ringa upp igen nästa vecka. Hittade även svar via eposten. Svarade på eposten och berättade om vad det gällde.

När någon ringde från vc så var det givetvis en annan person, som inte hade läst e-mailet. Jag fick alltså ta om alltihop igen. Senare ringde också den som fått e-mailet.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in