Er asperger/autisme...
10 inlägg
• Sida 1 av 1
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Autismspektrumtillstånd kan också kallas genomgripande störningar i utvecklingen / gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (GUF), på engelska pervasive developmental disorders. Vilket syftar på vår neurologiska och neuropsykiska utveckling* och inte ska förväxlas med utvecklingsstörning / psykisk utviklingshemming. Men det gör ju folk (åtminstone svensktalande) - och blir antingen förvånade eller tror vi är förståndshandikappade.
------------
* Någon annan får gärna utveckla, jag orkar inte få ihop mer för tillfället.
------------
Zombie skrev:Autismspektrumtillstånd kan också kallas genomgripande störningar i utvecklingen / gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (GUF), på engelska pervasive developmental disorders. Vilket syftar på vår neurologiska och neuropsykiska utveckling* och inte ska förväxlas med utvecklingsstörning / psykisk utviklingshemming. Men det gör ju folk (åtminstone svensktalande) - och blir antingen förvånade eller tror vi är förståndshandikappade.
------------
Ja.
- FakkDöWörld
- Anslöt: 2010-09-29
På ett sätt kan man ju säga att många aspergare är förståndshandikappade. För att få diagnosen måste man visserligen vara minst normalbegåvad, men många av oss, inklusive mig, har stora skillnader i vår begåvning, så stora skillnader att vi blir funktionshindrade. Jag hårddrar, men jag kan ibland känna mig förståndshandikappad i en vidare mening. Ha svårt att begripa saker som är helt självklara för vanligt folk.
Onekligen.
Men sssch med det inför vanligt folk, på gatan eller bakom skrivbord med makt över oss. De begriper inte sådana subtiliteter. Om jag hårdrar på den bogen. Det är en viktig aspekt av vad det medför att vara aspergare, men den måste skedas in från ett annat håll. Vi är ju inte vad de menar med "förståndshandikappade".
Men sssch med det inför vanligt folk, på gatan eller bakom skrivbord med makt över oss. De begriper inte sådana subtiliteter. Om jag hårdrar på den bogen. Det är en viktig aspekt av vad det medför att vara aspergare, men den måste skedas in från ett annat håll. Vi är ju inte vad de menar med "förståndshandikappade".
Jag kommer aldrig att acceptera termer som kallar mig "utvecklingsstörd" - vilket jag inte heller är.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Återgå till Aspergare och vården