Forum-anarki - ständigt nya trådar om samma ämnen
50 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
ufo skrev:clivia skrev:Vad som känns beklagligt är denna tråd gick från att jag försökte påpeka ett problematik, som känns opedagogiskt och ologiskt ur hur jag ser det, till personangrepp.
Jag ville väl vilket jag skrivit i flera inlägg ändå känns att andra fortsätter bara hamra på "din subba håll käften för du sa något du inte borde".
Det är snarare så att vi ser på det ifrån två olika håll.
Jag anser att ett diskussionsforum skall hålla diskussionerna flytande.
Det du pratar om känns i mina ögon mer som en wiki.
Jag fasar för att forumet kommer bli ännu mer bunta ihop alla "likadana" trådar till en enda oläslig blogg.
Vore det så dumt att ha en wiki och en mer personlig forum?
Där wikin stod mer för fakta?
Eller är det för komplext?
Tror saker som faktiskt står här kommer bort i krutröken. Iallafall gör de det för mig.
clivia, jag inser att du inser att det inte är enkelt. Jag tycker också det har varit jobbigt på sistone, vill också ha en struktur som ger färre nya trådar utan att någon känner sig ovälkommen för det, jag tycker det var enbart bra att du tog upp saken och jag tror forumet mår väl av att sådant här tas upp när någon känner behov av det.
clivia, jag inser att du inser att det inte är enkelt. Jag tycker också det har varit jobbigt på sistone, vill också ha en struktur som ger färre nya trådar utan att någon känner sig ovälkommen för det, jag tycker det var enbart bra att du tog upp saken och jag tror forumet mår väl av att sådant här tas upp när någon känner behov av det.
Jag önskar bara att nya ska kunna få del av informationen lite såsom när jag kom hit. Det tog inte lång stund för mig hitta trådarna som tog upp de ämnen jag sökte och jag skapade en del trådar (säkert upprepningar, jag är ingen ängel i det här inte).
Hoppas bara det inte blir en trend att man hellre skapar en ny tråd oavsett än söker till sig informationen.
Eller som det ibland sägs...
"..det var bättre förr.." (jag tror visst det är ett talesätt)
Hoppas bara det inte blir en trend att man hellre skapar en ny tråd oavsett än söker till sig informationen.
Eller som det ibland sägs...
"..det var bättre förr.." (jag tror visst det är ett talesätt)
ufo skrev:Ett liknande förslag har tagits upp förr.clivia skrev:Vore det så dumt att ha en wiki och en mer personlig forum `?
Där wikin stod mer för fakta?
Eller är det för komplext?
Men det ansågs vara bättre att ha storstädning bland trådarna istället.
Kanske vore dags?
Undrar när en tråd blir "gammal" eller oinformativ?
Tex valvakan, är den intressant att läsa efteråt?
Om man söker information om LSS som ett annat exempel, finns det information som är gammal?
Kanske är det det som gör att vi alla dras till att skapa nya trådar?
clivia skrev:Kanske vore dags?
Undrar när en tråd blir "gammal" eller oinformativ?
Tex valvakan, är den intressant att läsa efteråt?
Om man söker information om LSS som ett annat exempel, finns det information som är gammal?
Kanske är det det som gör att vi alla dras till att skapa nya trådar?
Som jag fattat det.
En tråd blir ALDRIG gammal, men man får varningar ifall man bumpar trådar som inte är dagsfärska.
Information som var aktuell tex LSS för några år sedan skall blandas ihop med nyare information så det blir omöjligt att reda ut vad som gäller nu, om man inte drar på sig anmärkningar för att skapa nya trådar.
Undrar man hur en paragraf påverkar just en själv så skall det sökas och ta för givet att det är samma situation som alla andra har haft, också påverkar en själv på exakt samma vis.
Eftersom sökfunktionen är lite knölig och man ibland får leta ganska bra för att hitta sina egna gamla trådar den vägen, och eftersom den som vill fråga om något kanske inte bara är ute efter informationen utan också någon annan levande människa som delar ens erfarenheter och som vederbörande kan kommunicera med, så tycker jag inte att det verkar realistiskt att klumpa ihop alla trådar som handlar om samma sak.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Savanten Svante skrev:Dom modererar för lite, dom modererar för mycket. Sök för helvete.
N00bs!
.... tjae.. eller så .... tar man saker på lagom mycket allvar.
Låter bra för min del. Plus att man följer de där uppsatta reglerna och inte gnäller så mycket.
Man har godkänt de där reglerna, hänger man här så fortsätter man att godkänna dem. Bara att inte hänga och posta här om man finner det outhärdligt.
Bjäbbmonstret skrev:Eftersom sökfunktionen är lite knölig och man ibland får leta ganska bra för att hitta sina egna gamla trådar den vägen, och eftersom den som vill fråga om något kanske inte bara är ute efter informationen utan också någon annan levande människa som delar ens erfarenheter och som vederbörande kan kommunicera med, så tycker jag inte att det verkar realistiskt att klumpa ihop alla trådar som handlar om samma sak.
Precis. Man besöker inte ett forum för att få svaret, "använd sökfunktionen".
Om någon frågar om något av mer allmänt intresse tycker jag gott de kan söka först. Å andra sidan kan man ibland få alltför många trådar som svar när man söker (bättre går det om man klickar på Avancerad sökning). Jag önskar att fler kollade i de klistrade metatrådarna i varje avd.
En annan sak är om man vill skriva om just sitt eget personliga problem och vill ha kommentarer om just det. Då är det ingen lösning att börja skriva i en gammal tråd; de som läser den kanske bara läser första inlägget och svarar på det, inte på det senaste inlägget.
En annan sak är om man vill skriva om just sitt eget personliga problem och vill ha kommentarer om just det. Då är det ingen lösning att börja skriva i en gammal tråd; de som läser den kanske bara läser första inlägget och svarar på det, inte på det senaste inlägget.
Men det är ju just det, Alien med flera, att både sökfunktion och metatrådar är väldigt effektivt gömda i forumlayouten och sökfunktionen är avgjort knölig att hantera. (Dessutom funkar den inte ens alltid.)
Håller inte ni med om det, ens när ni drar er till minnes (typ) hur ett nätforum tedde sig när ni var nya i branschen, så önskar jag ni kunde antingen ta mig på orden eller också inse att det måste betyda något annat än bara inpiskad lättja att så många nya strömmar in hela tiden och inte använder funktionerna ifråga.
Och har ni inte själva allvarliga ork-, koncentrations- eller perceptionsproblem så får ni också ta med i beräkningen att det är saker som kan göra sådant här ännu svårare för många aspergare.
Håller inte ni med om det, ens när ni drar er till minnes (typ) hur ett nätforum tedde sig när ni var nya i branschen, så önskar jag ni kunde antingen ta mig på orden eller också inse att det måste betyda något annat än bara inpiskad lättja att så många nya strömmar in hela tiden och inte använder funktionerna ifråga.
Och har ni inte själva allvarliga ork-, koncentrations- eller perceptionsproblem så får ni också ta med i beräkningen att det är saker som kan göra sådant här ännu svårare för många aspergare.
Senast redigerad av Zombie 2010-10-24 23:55:57, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie skrev:Men det är ju just det, Alien med flera, att både sökfunktion och metatrådar är väldigt effektivt gömda i forumlayouten och sökfunktionen är avgjort knölig att hantera. (Dessutom funkar den inte ens alltid.)
Jag håller med. Plus, oavsett informationen så kastar sig många rakt in med sina frågor. Man får ta det som det faller, någon vill ha hjälp utifrån sina egna omständigheter.
Till vilken nytta då?Alien skrev:Jag önskar att fler kollade i de klistrade metatrådarna i varje avd.
http://www.aspergerforum.se/metatrad-t7745.html
Trådfaan är ju låstSkriv om din favoritmusik i denna tråd:
http://www.aspergerforum.se/vad-ar-den- ... t1315.html
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Betr att bumpa gamla trådar är det också delade meningar, som har diskuterats tidigare, t e x här:
http://www.aspergerforum.se/bumpa-inlagg-t13302.html
http://www.aspergerforum.se/bumpa-inlagg-t13302.html
Admin
Forumutveckling diskuteras hela tiden oss emellan i forumledningen och det har funnits olika planer och önskemål länge. Av personliga skäl (alla har ett privatliv) har förändringsarbetet stannat av och det är inte alls bra.
Vi har länge förberett en övergång till phpbb3, vilket jag tycker är angeläget. Kanske ändå inte så mycket för er skull som för vår egen del eftersom det innebär mycket bättre möjligheter för oss att arbeta med moderering på ett enklare sätt. Det är ganska tunggrott som det är nu, dessvärre. Svårigheten med övergången är att det finns en hel del speciallösningar på olika saker på forumet som måste göras om manuellt om det inte ska bli alltför olikt hur det är idag. Någon eller några måste göra detta. Att bara konvertera forumet till en standardlösning skulle ingen av oss gilla - varken vi som jobbar med forumet eller ni som använder det.
Jag själv skulle gärna vilja se en utveckling av forumet på fler plan än så. Det tillkommer nya hela tiden och det gör att forumet har flera funktioner att fylla samtidigt. En mötesplats för dem som varit här länge och vill diskutera lite av varje med gamla bekanta - och nytillkomna. En första kontakt för dem som nyss fått, eller misstänks ha, aspergerdiagnos. Ett ställe att söka information på, både för oss själva men också för dem som vill veta mer - om asperger och om oss aspergare - av andra skäl. Ett ställe att knyta kontakter och utveckla dem, antingen online, irl eller både och. För mig är det här min i särklass största och viktigaste sociala kontaktyta någonsin och ett slags halvöppet vardagsrum, eller en kvarterskrog (online) i bästa bemärkelse, där jag kan delta i de diskussioner jag vill, lyssna lite på dem jag finner intressanta och helt strunta i dem som är ointressanta eller bara gör mig arg eftersom jag tycker de deltagande resonerar uppåt väggarna galet och jag inte känner att det är meningsfullt att ens försöka argumentera. Eller var, kanske jag ska säga, för som admin ser det lite annorlunda ut.
Jag skulle vilja ha en bättre och tydligare struktur på forumet utan att det blir plottrigt och svåröverskådligt. Träffavdelningen skulle jag vilja ha betydligt bättre - inte minst online. Presentationerna vill jag ha bättre och bättre möjligheter att hålla personliga kontakter på olika sätt och sökfunktionerna är idag under all kritik. En wiki vill jag ha, mer artiklar och länkar ordnade så att de går att hitta och ta till sig. Det är ett jättearbete och hade jag möjlighet att jobba heltid med det ett år eller så...
Det är inte mycket mer jag kan säga just nu mer än att även vi ser svagheterna. Det är många viljor att balansera mot och inget vi gör kommer att kunna göra alla nöjda - det kommer att finnas de som blir djupt missnöjda vad vi än gör (eller inte gör) och jag har förståelse för det, jag gillar inte heller förändringar (om jag inte har bestämt dem själv, förstås).
Men forumet har vuxit så mycket och fortsätter att växa. Något behöver göras och något kommer att göras men jag vet varken vad eller när. Frågan ligger inte heller helt på mitt bord - jag är varken tekniker eller ägare, inte heller modererar jag ensam här. Vi i forumledningen är eniga om att vi vill ha en förändring och det finns inga motsättningar mellan vad vi önskar oss men det måste göras också - det är där den svaga punkten ligger.
Forumutveckling diskuteras hela tiden oss emellan i forumledningen och det har funnits olika planer och önskemål länge. Av personliga skäl (alla har ett privatliv) har förändringsarbetet stannat av och det är inte alls bra.
Vi har länge förberett en övergång till phpbb3, vilket jag tycker är angeläget. Kanske ändå inte så mycket för er skull som för vår egen del eftersom det innebär mycket bättre möjligheter för oss att arbeta med moderering på ett enklare sätt. Det är ganska tunggrott som det är nu, dessvärre. Svårigheten med övergången är att det finns en hel del speciallösningar på olika saker på forumet som måste göras om manuellt om det inte ska bli alltför olikt hur det är idag. Någon eller några måste göra detta. Att bara konvertera forumet till en standardlösning skulle ingen av oss gilla - varken vi som jobbar med forumet eller ni som använder det.
Jag själv skulle gärna vilja se en utveckling av forumet på fler plan än så. Det tillkommer nya hela tiden och det gör att forumet har flera funktioner att fylla samtidigt. En mötesplats för dem som varit här länge och vill diskutera lite av varje med gamla bekanta - och nytillkomna. En första kontakt för dem som nyss fått, eller misstänks ha, aspergerdiagnos. Ett ställe att söka information på, både för oss själva men också för dem som vill veta mer - om asperger och om oss aspergare - av andra skäl. Ett ställe att knyta kontakter och utveckla dem, antingen online, irl eller både och. För mig är det här min i särklass största och viktigaste sociala kontaktyta någonsin och ett slags halvöppet vardagsrum, eller en kvarterskrog (online) i bästa bemärkelse, där jag kan delta i de diskussioner jag vill, lyssna lite på dem jag finner intressanta och helt strunta i dem som är ointressanta eller bara gör mig arg eftersom jag tycker de deltagande resonerar uppåt väggarna galet och jag inte känner att det är meningsfullt att ens försöka argumentera. Eller var, kanske jag ska säga, för som admin ser det lite annorlunda ut.
Jag skulle vilja ha en bättre och tydligare struktur på forumet utan att det blir plottrigt och svåröverskådligt. Träffavdelningen skulle jag vilja ha betydligt bättre - inte minst online. Presentationerna vill jag ha bättre och bättre möjligheter att hålla personliga kontakter på olika sätt och sökfunktionerna är idag under all kritik. En wiki vill jag ha, mer artiklar och länkar ordnade så att de går att hitta och ta till sig. Det är ett jättearbete och hade jag möjlighet att jobba heltid med det ett år eller så...
Det är inte mycket mer jag kan säga just nu mer än att även vi ser svagheterna. Det är många viljor att balansera mot och inget vi gör kommer att kunna göra alla nöjda - det kommer att finnas de som blir djupt missnöjda vad vi än gör (eller inte gör) och jag har förståelse för det, jag gillar inte heller förändringar (om jag inte har bestämt dem själv, förstås).
Men forumet har vuxit så mycket och fortsätter att växa. Något behöver göras och något kommer att göras men jag vet varken vad eller när. Frågan ligger inte heller helt på mitt bord - jag är varken tekniker eller ägare, inte heller modererar jag ensam här. Vi i forumledningen är eniga om att vi vill ha en förändring och det finns inga motsättningar mellan vad vi önskar oss men det måste göras också - det är där den svaga punkten ligger.
Re: forum-anarki
Är det inte ganska halvrespektlöst att bumpa trådar från 2007 skapade av folk som inte är aktiva här längre också?clivia skrev:Jag vill inte verka en satmara som bankar på nya medlemmars huvud eller så men jag tycker det är lite respektlöst för alla som finns, har funnits här och kommande medlemmar. Inte minst blir det ett salig röra för forumadmin som måste ibland rensa eller slå ihop trådar för folk inte har vett att använda sig av sökfunktionen INNAN de klickar fram en ny tråd.
Man lurar ju då folk att svara ts, för många kollar inte när tråden är postad.
Hopslagandet av trådar är en riktig tråddödare många gånger tycker jag. Det blir för oöverskådligt att hitta i en mastodonttråd.
Nä jag tycker det är fräscht med nya trådar även om ämnet behandlats 2005 också. Dock kan det ju bli lite för mycket ibland tex om man startar 100 nya trådar och skriver på norska. Ursäkta norrmannen men alltså, jag fattar inte ett barr, skulle vara lättare att förstå engelsk text .
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Just därför jag tog upp problemet.
Det är en svår balans, precis som redan beskrivits. Bumpa gamla trådar måste jag medge inte riktigt är bra heller alltid, om alls, men det är en annan sak när det skapas nya trådar om redan aktuella ämnen!
Problemet blir speciellt mycket när det blir tjatigt.
Tre olika personer frågar samma sak i tre eller än värre, fler nyskapade trådar. Då tror jag blir problem.
Men jag är mer inne på mycket det Titti skrev, det var 10001 gånger bättre än hur jag beskrev det.
Troligast ligger problemet i att strukturen i forumet helt enkelt inte följer med i samma takt som medlemmarna tillkommer och de som gått.
För ett bra tag sen efterfrågade jag faktiskt efter en FAQ eller Wiki.
Hade jag personligen haft den extra energi, hade jag börjat fnula på något sådant men det räcker inte till.
Just därför blir då, för någon som mig som vill ha tydliga strukturer och regler följda, lite av ett skräck ibland att logga in, klicka "senaste inlägg" och till sin fasa se då allting lite smått huller om buller.
Självklart behöver jag varken läsa ELLER hänga här men precis som för en del andra, har detta forum blivit lite av ens vardagsrum, ett ställe jag gärna logga in på och då vill jag ogärna ha det "dammigt".
Precis som du säger sugrövmanövern så syftar jag också till de mest allra nytt mass skapande av trådar, även jag håller med att en ny tråd är bättre än "följa upp" en tråd från 2005.
Sen finns det kanske kategorier av frågor som jag ändå kan tycka att tom en tråd från 2005 kan vara aktuellt... biverkningar på medicin? läkarkontakt (mer erfarenhet?). Även om vården och preparat förändras kan det kanske vara något som kan vara bra att se bakåt om man har sådana frågor, eller?
Dock ser jag hela tiden att dessa frågor är rätt så aktuella och diskuteras ofta och än mindre roligt att se 100 nya trådar som tar upp samma frågor då.
Jag tror inte det blir mer överskådlig, men det är vad jag tycker.
Det är en svår balans, precis som redan beskrivits. Bumpa gamla trådar måste jag medge inte riktigt är bra heller alltid, om alls, men det är en annan sak när det skapas nya trådar om redan aktuella ämnen!
Problemet blir speciellt mycket när det blir tjatigt.
Tre olika personer frågar samma sak i tre eller än värre, fler nyskapade trådar. Då tror jag blir problem.
Men jag är mer inne på mycket det Titti skrev, det var 10001 gånger bättre än hur jag beskrev det.
Troligast ligger problemet i att strukturen i forumet helt enkelt inte följer med i samma takt som medlemmarna tillkommer och de som gått.
För ett bra tag sen efterfrågade jag faktiskt efter en FAQ eller Wiki.
Hade jag personligen haft den extra energi, hade jag börjat fnula på något sådant men det räcker inte till.
Just därför blir då, för någon som mig som vill ha tydliga strukturer och regler följda, lite av ett skräck ibland att logga in, klicka "senaste inlägg" och till sin fasa se då allting lite smått huller om buller.
Självklart behöver jag varken läsa ELLER hänga här men precis som för en del andra, har detta forum blivit lite av ens vardagsrum, ett ställe jag gärna logga in på och då vill jag ogärna ha det "dammigt".
Precis som du säger sugrövmanövern så syftar jag också till de mest allra nytt mass skapande av trådar, även jag håller med att en ny tråd är bättre än "följa upp" en tråd från 2005.
Sen finns det kanske kategorier av frågor som jag ändå kan tycka att tom en tråd från 2005 kan vara aktuellt... biverkningar på medicin? läkarkontakt (mer erfarenhet?). Även om vården och preparat förändras kan det kanske vara något som kan vara bra att se bakåt om man har sådana frågor, eller?
Dock ser jag hela tiden att dessa frågor är rätt så aktuella och diskuteras ofta och än mindre roligt att se 100 nya trådar som tar upp samma frågor då.
Jag tror inte det blir mer överskådlig, men det är vad jag tycker.
Samma här. Det har alltid slutat med toma databaser med ett fåtal artiklar som saknar värde då jag inte orkar fylla en hel wiki.clivia skrev:För ett bra tag sen efterfrågade jag faktiskt efter en FAQ eller Wiki.
Det som jag upplevt jobbigt när jag sökt är när jag hittat trådar på 70 sidor, där första inlägget skrevs 2007. Hur ska jag hitta det jag söker där? Hur vet jag att t.ex en lagtext eller annat ändrats sen dess?
Sen är det ju en annan sak om man skapar trådar samma dag, eller en tråd som faktiskt är ny. Men en gammal tråd från 2007 orkar man inte läsa igenom, även om man är intresserad av det som står där.
Sen är det ju en annan sak om man skapar trådar samma dag, eller en tråd som faktiskt är ny. Men en gammal tråd från 2007 orkar man inte läsa igenom, även om man är intresserad av det som står där.
- Funderaren
- Anslöt: 2010-10-10
Att vara "lite för alla" brukar vara ett bra sätt att inte bli något för någon...
Många av problemen med bumpningar av trådar och inaktiva TS skulle vara lösta med en normal trådad presentation, då kan man helt enkelt förbjuda kommentarer till inlägg skrivna av inaktiva personer.
När det gäller "metatrådarna" så är det iallafall inte självklart för mig att det är där man ska leta efter heta ämnen. Namnet är tämligen intetsägande.
Många av problemen med bumpningar av trådar och inaktiva TS skulle vara lösta med en normal trådad presentation, då kan man helt enkelt förbjuda kommentarer till inlägg skrivna av inaktiva personer.
När det gäller "metatrådarna" så är det iallafall inte självklart för mig att det är där man ska leta efter heta ämnen. Namnet är tämligen intetsägande.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter