Forum-anarki - ständigt nya trådar om samma ämnen
50 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Forum-anarki - ständigt nya trådar om samma ämnen
Är det bara jag som tycker att det verkar råda som forum anarki speciellt senaste 6månaderna?
Det är trevligt med flera aspisar och trevligt att kunna dela med sig erfarenheter men nu verkar det inte ens handla om det.
Antal trådar som nya, mest nya medlemmar, skapar som redan finns behandlade som ämnen blir allt fler. Ibland så känns som att forumreglerna bara är där för syns skull för ingen bryr sig att följa eller ens bryr sig om dem.
Ibland loggar jag in och jag får känslan av att detta forum blivit lite av vad som en gång i tiden kallades för fjortis-forum. Ingen använder sökfunktionen utan vill man något skapar man bara en ny tråd och sen en till och en till.
Personligen ser jag det som trollning, lika illa som att bara skriva nonsens. Bara för att ämnet man skapat tråden om, är något viktigt, är det inte mindre trollning om det redan finns 10001 trådar om det.
Typiska sådana trådar är: "hej jag äter det här pillret, någon som också äter det och vet mer om det och dess biverkningar"--eller någon mening likt denna.
En annan typisk är "jag är udda, jag är väl den enda.." eller en ofta åter uppkommande tråd jag ofta ser flera nyanser på är självaste diagnostrådar, folk som antingen har pågående eller tror sig har det eller något annat åt det hållet.
Jag vill inte verka en satmara som bankar på nya medlemmars huvud eller så men jag tycker det är lite respektlöst för alla som finns, har funnits här och kommande medlemmar. Inte minst blir det ett salig röra för forumadmin som måste ibland rensa eller slå ihop trådar för folk inte har vett att använda sig av sökfunktionen INNAN de klickar fram en ny tråd.
Jag vet jag själv haft en tråd, likt denna jag skriver nu MEN nu vill jag lyfta mina tankar och se om det är bara jag som störs av detta och vill gärna ha en HANDLING kring detta.
I flera månader har jag börjat känna att aspergerforumet inte längre är så konstruktivt såsom det var när jag gick med och att nu är det bara ett svart hål för ständigt återkommande nybildande av trådar. Allra värst är det när de skapas till och med under samma dag!
Jag vet inte vad det kan göras åt saken eller ens om det går att göra något åt saken. Blir valet att "om du störs så mycket, behöver du inte läsa" ser jag inget annat val än avaktiveras för det ger inte mycket att se samma frågor komma om och om igen...
..det ger inte ens utbyte av erfarenhet, det blir bara tjatigt.
Trist för de nya som kanske behöver stöd och hjälp.
Det är trevligt med flera aspisar och trevligt att kunna dela med sig erfarenheter men nu verkar det inte ens handla om det.
Antal trådar som nya, mest nya medlemmar, skapar som redan finns behandlade som ämnen blir allt fler. Ibland så känns som att forumreglerna bara är där för syns skull för ingen bryr sig att följa eller ens bryr sig om dem.
Ibland loggar jag in och jag får känslan av att detta forum blivit lite av vad som en gång i tiden kallades för fjortis-forum. Ingen använder sökfunktionen utan vill man något skapar man bara en ny tråd och sen en till och en till.
Personligen ser jag det som trollning, lika illa som att bara skriva nonsens. Bara för att ämnet man skapat tråden om, är något viktigt, är det inte mindre trollning om det redan finns 10001 trådar om det.
Typiska sådana trådar är: "hej jag äter det här pillret, någon som också äter det och vet mer om det och dess biverkningar"--eller någon mening likt denna.
En annan typisk är "jag är udda, jag är väl den enda.." eller en ofta åter uppkommande tråd jag ofta ser flera nyanser på är självaste diagnostrådar, folk som antingen har pågående eller tror sig har det eller något annat åt det hållet.
Jag vill inte verka en satmara som bankar på nya medlemmars huvud eller så men jag tycker det är lite respektlöst för alla som finns, har funnits här och kommande medlemmar. Inte minst blir det ett salig röra för forumadmin som måste ibland rensa eller slå ihop trådar för folk inte har vett att använda sig av sökfunktionen INNAN de klickar fram en ny tråd.
Jag vet jag själv haft en tråd, likt denna jag skriver nu MEN nu vill jag lyfta mina tankar och se om det är bara jag som störs av detta och vill gärna ha en HANDLING kring detta.
I flera månader har jag börjat känna att aspergerforumet inte längre är så konstruktivt såsom det var när jag gick med och att nu är det bara ett svart hål för ständigt återkommande nybildande av trådar. Allra värst är det när de skapas till och med under samma dag!
Jag vet inte vad det kan göras åt saken eller ens om det går att göra något åt saken. Blir valet att "om du störs så mycket, behöver du inte läsa" ser jag inget annat val än avaktiveras för det ger inte mycket att se samma frågor komma om och om igen...
Trist för de nya som kanske behöver stöd och hjälp.
Tillkommer ständigt nya, med samma frågor som vi gamlingar hade när vi var nya, och inte kände till forumsreglerna...
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Tillkommer ständigt nya, med samma frågor som vi gamlingar hade när vi var nya, och inte kände till forumsreglerna...
Så om det tillkommer 500 nya medlemmar på 1 månad, de inte känner till forumreglerna, är de förlåtna och allting är ok när de skapar en massa trådar det redan finns ?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Re: forum-anarki
clivia skrev:En annan typisk är "jag är udda, jag är väl den enda.."eller en ofta åter uppkommande tråd jag ofta ser flera nyanser på är självaste diagnostrådar, folk som antingen har pågående eller tror sig har det eller något annat åt det hållet.
Du tror inte förstnämnda personer känner sig ensamma och tämligen utanför och har gjort större delen, om inte hela, livet? Du tror inte att personerna i det andra fallet känner på liknande vis och söker svar i hopp om att hitta ett bättre mående?
clivia skrev:Trist för de nya som kanske behöver stöd och hjälp.
...det var just det, ja.
clivia skrev:Jag vill inte verka en satmara.....
...you just did.
clivia skrev:Jag vet inte vad det kan göras åt saken eller ens om det går att göra något åt saken. Blir valet att "om du störs så mycket, behöver du inte läsa" ser jag inget annat val än avaktiveras för det ger inte mycket att se samma frågor komma om och om igen...
Byeeeee
Dom modererar för lite, dom modererar för mycket. Sök för helvete.
N00bs!
.... tjae.. eller så .... tar man saker på lagom mycket allvar.
N00bs!
.... tjae.. eller så .... tar man saker på lagom mycket allvar.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Vad vi skulle ha är en STOOOR knapp på framsidan till en superlogiskt ordnad Sökfunktion med l-ä-t-t-f-a-t-t-l-i-g-a instruktioner. Och med "superlogiskt" och "lättfattliga" menar jag då enligt definitionsmonopol för data- eller forumidioter tillika supernervösa opraktiska aspergare. (Ja, sådana är vanligare än man tror. Jag var själv en när jag började här och det var inte nådigt vad oöverskådligt allt var.)
Samt motsvarande SUPERLÄTT tillgång till väl uppdaterade klistrade trådar.
Kan i övrigt känna igen mina reaktioner i clivias men är ju tvungen att hålla med Svante och tahlia när jag försöker se rättvist på saken.
Kanske andra har fler eller bättre konkreta förslag än jag, men det är ett pusslande. Och vi måste hjälpa till allihop, vi kan inte begära något extra av en forumledning som ställer upp frivilligt och ideellt.
Samt motsvarande SUPERLÄTT tillgång till väl uppdaterade klistrade trådar.
Kan i övrigt känna igen mina reaktioner i clivias men är ju tvungen att hålla med Svante och tahlia när jag försöker se rättvist på saken.
Kanske andra har fler eller bättre konkreta förslag än jag, men det är ett pusslande. Och vi måste hjälpa till allihop, vi kan inte begära något extra av en forumledning som ställer upp frivilligt och ideellt.
till Tahlia: well... så du anser man får mer hjälp om man bara skapar en ny tråd?
Jag tror definitivt vi alla varit där, vilsna, självklart.
Men tycker du då det är ok att så fort man undrar något att bara gå och skapa sig en ny tråd för det var ju så svårt att söka före?
Men generellt, visst, jag är väl dum i huvudet som tycker det är jobbigt med anarki, vart det än är.
Varför då ha moderatorer eller forumregler då?
Eller varför ens ha avdelningar?
Det behövs väl inte om man inte behöver bry sig om vad man skriver ska hamna eller att det inte passar.
För i slut ändan kan väl vem som helst bara säga "jag var vilsen" och allting är bra.
Jag medger att jag förbluffas över acceptansen av kaos... frihet är bra att ha, ja, för mycket frihet å andra sidan tror jag skadar mer än gör nytta.
Aja, Svante har rätt, jag tar nog det på för stort allvar
Ändå menade jag i all väl mening att stöket inte riktigt bidrar, varken sig för nya eller gamla.
Jag tror definitivt vi alla varit där, vilsna, självklart.
Men tycker du då det är ok att så fort man undrar något att bara gå och skapa sig en ny tråd för det var ju så svårt att söka före?
Men generellt, visst, jag är väl dum i huvudet som tycker det är jobbigt med anarki, vart det än är.
Varför då ha moderatorer eller forumregler då?
Eller varför ens ha avdelningar?
Det behövs väl inte om man inte behöver bry sig om vad man skriver ska hamna eller att det inte passar.
För i slut ändan kan väl vem som helst bara säga "jag var vilsen" och allting är bra.
Jag medger att jag förbluffas över acceptansen av kaos... frihet är bra att ha, ja, för mycket frihet å andra sidan tror jag skadar mer än gör nytta.
Aja, Svante har rätt, jag tar nog det på för stort allvar
Ändå menade jag i all väl mening att stöket inte riktigt bidrar, varken sig för nya eller gamla.
Jag förstår din ståndpunkt, clivia och kan relatera litegrann.
Men samtidigt känns det oerhört viktigt att komma ihåg att alla de som söker sig hit, ofta inte har någon annanstans att vända sig.
Den kunskapsbank i AST-relaterade frågor alla medlemmar av detta forum bidrar till är ovärderlig och finns ingen annanstans i Sverige idag!
Psyket har verkligen inte all den kunskap som finns här, inte heller habiliteringen eller privata utredare eller andra samhälleliga instanser.
Så ser verkligheten ut.
Jag var inte med på den tiden när forumet antagligen var mer enhetligt och bestod av en något mer sammansatt klick av medlemmar men har varit på andra forum där det sett ut så, så jag tror att jag förstår lite hur du menar.
På gott och ont tror jag dock att Aspergerforums roll inte längre är att fungera som ett sådant forum, inte enbart åtminstone utan vara en sorts resurs för alla med anknytning till AST-problematiken.
Detta gör ju att en del av det gemyliga försvinner men å andra sidan är det en sådan utveckling på de flesta seriösa forum, eller borde vara det åtminstone.
Det finns alla möjligheter i världen att starta nya mindre forum eller söka sig till redan startade och göra ett av dem till sitt eget lilla tillhåll.
Det finns ju ett väldigt litet ett precis nästgårds med i stort sett samma stamgästklientel som här (Aspieforum, så klart) som bara väntar på att fler ska vilja bli mer aktiva där.
Dessutom kan kanske Privata avdelningen på detta forum utvecklas mer åt det hållet du efterfrågar, clivia, bara en tanke.
Fast nu slog det mig att vi kanske pratar förbi varann!! Du menade mer att det blir rörigt med alla nya trådar och vill ha åtgärder mot det?
Sorry!
Vet inte heller hur det ska gå till, moderatorerna jobbar rätt hårt redan som det är, känns det som.
Edit: Nu ser jag redan att allt jag skrivit här skrivits av andra i tråden men jag skickar väl detta ändå...
Men samtidigt känns det oerhört viktigt att komma ihåg att alla de som söker sig hit, ofta inte har någon annanstans att vända sig.
Den kunskapsbank i AST-relaterade frågor alla medlemmar av detta forum bidrar till är ovärderlig och finns ingen annanstans i Sverige idag!
Psyket har verkligen inte all den kunskap som finns här, inte heller habiliteringen eller privata utredare eller andra samhälleliga instanser.
Så ser verkligheten ut.
Jag var inte med på den tiden när forumet antagligen var mer enhetligt och bestod av en något mer sammansatt klick av medlemmar men har varit på andra forum där det sett ut så, så jag tror att jag förstår lite hur du menar.
På gott och ont tror jag dock att Aspergerforums roll inte längre är att fungera som ett sådant forum, inte enbart åtminstone utan vara en sorts resurs för alla med anknytning till AST-problematiken.
Detta gör ju att en del av det gemyliga försvinner men å andra sidan är det en sådan utveckling på de flesta seriösa forum, eller borde vara det åtminstone.
Det finns alla möjligheter i världen att starta nya mindre forum eller söka sig till redan startade och göra ett av dem till sitt eget lilla tillhåll.
Det finns ju ett väldigt litet ett precis nästgårds med i stort sett samma stamgästklientel som här (Aspieforum, så klart) som bara väntar på att fler ska vilja bli mer aktiva där.
Dessutom kan kanske Privata avdelningen på detta forum utvecklas mer åt det hållet du efterfrågar, clivia, bara en tanke.
Fast nu slog det mig att vi kanske pratar förbi varann!! Du menade mer att det blir rörigt med alla nya trådar och vill ha åtgärder mot det?
Sorry!
Vet inte heller hur det ska gå till, moderatorerna jobbar rätt hårt redan som det är, känns det som.
Edit: Nu ser jag redan att allt jag skrivit här skrivits av andra i tråden men jag skickar väl detta ändå...
Ojdå. clivia, när jag uttryckte medhåll med tahlia så gjorde jag inte en så hård tolkning av det hon skrev. Nej, jag tycker inte alls du är dum i huvudet eller tar saken på för stort allvar.
Jag tycker också det är skitjobbigt med all denna upprepning. Men, vad man kan göra åt den är ingen enkel sak om folk samtidigt ska känna sig välkomna och få någon hjälp här även när de inte vet allt som vi gamla rävar vid det här laget har samlat ihop till eller som ni datanördar visste från början.
Jag tycker också det är skitjobbigt med all denna upprepning. Men, vad man kan göra åt den är ingen enkel sak om folk samtidigt ska känna sig välkomna och få någon hjälp här även när de inte vet allt som vi gamla rävar vid det här laget har samlat ihop till eller som ni datanördar visste från början.
Senast redigerad av Zombie 2010-10-24 19:14:51, redigerad totalt 1 gång.
clivia skrev:Aja, Svante har rätt, jag tar nog det på för stort allvar
Välmeningar är bra saker!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Lilith är den som verkade förstå mig lite bättre.
Så inge då, med anarki syftade jag på ja, framförallt trådar som mer eller mindre skapades efter varandra som mer eller mindre frågar samma saker.
Jag säger inga "namn" för det är inte några här och där utan det sker ofta.
Men vad jag förstår vad alla som svarat hittills säger är att när man är ny är allting förlåtet, right?
---
Nej, jag är medveten om att det inte är en lätt sak och jag är också medveten om problematiken som krockar med "åtgärden" dvs, hur man får det överskådligt men ändå gör det välkomnande.
Men som redan besvarats, så att skapa nya trådar ger mer hjälp och anses generellt som bra, ja, då får jag inget annat än be om ursäkt för att jag trodde annorlunda.
Shit happens I guess.
Lås tråden eller något, lär inte komma något mer konstruktivt.
Jag hade uppenbarligen fel, jag tar det och ptja, livet går vidare.
Så inge då, med anarki syftade jag på ja, framförallt trådar som mer eller mindre skapades efter varandra som mer eller mindre frågar samma saker.
Jag säger inga "namn" för det är inte några här och där utan det sker ofta.
Men vad jag förstår vad alla som svarat hittills säger är att när man är ny är allting förlåtet, right?
---
Nej, jag är medveten om att det inte är en lätt sak och jag är också medveten om problematiken som krockar med "åtgärden" dvs, hur man får det överskådligt men ändå gör det välkomnande.
Men som redan besvarats, så att skapa nya trådar ger mer hjälp och anses generellt som bra, ja, då får jag inget annat än be om ursäkt för att jag trodde annorlunda.
Shit happens I guess.
Lås tråden eller något, lär inte komma något mer konstruktivt.
Jag hade uppenbarligen fel, jag tar det och ptja, livet går vidare.
Senast redigerad av clivia 2010-10-24 19:24:08, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
clivia skrev:Men vad jag förstår vad alla som svarat hittills säger är att när man är ny är allting förlåtet, right?
Wrong with me. Så enkelt är det inte. Tror inte ens det är fruktbart att använda ord som "förlåtet": folk gör vad de gör, för det mesta av goda orsaker och i största välmening, och i en offentlig inrättning som ett viktigt nätforum får man försöka skapa en struktur som kanaliserar det så smidigt som möjligt.
Oj vad jag håller med LILITH_ förresten.
Jaha.. Känns trist att få höra sådana saker när man är ny här, och inte riktigt hajjat hur det funkar med forum. Visst jag har frågat saker som jag sedan kanske kan ha hittat 250 sidor bakåt, men allt går framåt och alla har nya erfarenheter som kan bidra till de frågor man önskat få svar på. Och en del frågor jag frågat så fanns det inget svar på bakåt heller.
Kan förstå att det kanske blir massa upprepningar för er som varit med länge... så varför inte dela de erfarenheterna NI SJÄLVA varit med om, och tydligen har ju ni redan fått svar på era...ähhh
Kan förstå att det kanske blir massa upprepningar för er som varit med länge... så varför inte dela de erfarenheterna NI SJÄLVA varit med om, och tydligen har ju ni redan fått svar på era...ähhh
happysad skrev:Jaha.. Känns trist att få höra sådana saker när man är ny här, och inte riktigt hajjat hur det funkar med forum. Visst jag har frågat saker som jag sedan kanske kan ha hittat 250 sidor bakåt, men allt går framåt och alla har nya erfarenheter som kan bidra till de frågor man önskat få svar på. Och en del frågor jag frågat så fanns det inget svar på bakåt heller.
Njaee... det är inte riktigt så enkelt att "du har varit med ett tag och nu kan du allt och hatar oss nya"-nej.
Självklart som ny ska man kunna våga ställa frågor!
Det är dock, finner jag, irriterande, om du frågar tex om "hej, kan någon om hur försäkringskassan fungerar" 2 minuter efter någon annan skrivit så gott som samma fråga.
Precis som du själv säger "det är jobbigt att bläddra ..."
Ja, precis.
Just det som är min poäng.
Inte någon klanka ner på alla nya för jag har varit med längre.
Men jag tänker inte sitta här å hålla försvarsföredrag när mitt syfte med tråden var just för att hjälpa, nya som gamla.
Vad som känns beklagligt är denna tråd gick från att jag försökte påpeka ett problematik, som känns opedagogiskt och ologiskt ur hur jag ser det, till personangrepp.
Jag ville väl vilket jag skrivit i flera inlägg ändå känns att andra fortsätter bara hamra på "din subba håll käften för du sa något du inte borde".
Jag ville väl vilket jag skrivit i flera inlägg ändå känns att andra fortsätter bara hamra på "din subba håll käften för du sa något du inte borde".
clivia skrev:Vad som känns beklagligt är denna tråd gick från att jag försökte påpeka ett problematik, som känns opedagogiskt och ologiskt ur hur jag ser det, till personangrepp.
Det är snarare så att vi ser på det ifrån två olika håll.
Jag anser att ett diskussionsforum skall hålla diskussionerna flytande.
Det du pratar om känns i mina ögon mer som en wiki.
Jag fasar för att forumet kommer bli ännu mer bunta ihop alla "likadana" trådar till en enda oläslig blogg.
Zombie skrev:clivia, om du möjligen skulle tro att det röda utropstecknet över startinlägget beror på anmälan för personangrepp så är det inte så. Det är jag som har anmält tråden så att ledningen ska se den, så som de har bett oss göra när det är något viktigt.
nope det är chill. De jag menade med personangrepp är mer att jag försökte ifrågesätta en sak och det kändes som att jag blev utsatt som elaka häxan som borde brännas på bål.
Jag håller med dig ufo att det kanske skulle bli som wiki och det skulle bli tråkigt ja. Jag gillar definitivt den dynamiken som är idag med alla nya människoliv man får lov att läsa om.
Det blir bara tråkigt när den dynamiken missbrukas och övergår till (jag kommer tyvärr inte på något mer diplomatiskt ord) lättja.
Inte menar jag på att några nya är lata eller så men jag kan ändå tro att det skulle vara mer trevligt om någon åtog sig åtminstone 5 minuter att skumma genom forumet innan det postades ett inlägg.
Men jag är jag och jag gillar fyrkantiga regler, så såsom jag skrev i nu än mer inlägg: om majoriteten tycker annorlunda så ska inte jag sitta här och predika om rätt eller fel. Jag ville ha min åsikt hörd, den blev hörd.
Varför är det så svårt att acceptera när någon annan vifta med sin vita flagga (symbol för kapitulering)?
Jag har accepterat att min åsikt är annorlunda än många av er, kan inte ni acceptera min?
Jag ville fråga om några andra än jag saknade en tydligare struktur, mer regler men fann ingen gehör, fine.
Kan ni snälla sluta göra detta till pajkastning?
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter