Sarek (musikgrupp)
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Sarek (musikgrupp)
Vem här tyckar också om bandet Sarek?
Jag upptäckade dem då bara i går! Men dem är genast blivit till et älsklingsband till mig. Min älsklingssånger är:
- Älvorna
- Nu grönskar det
- Midsommartid
- Över tusen hav
- Alla änglar log
- Genom eld och vatten
- Ädelsten och guld
- Bäckamannens brud
- I natt ska marven skälva
- Medan stjärna vandrar
- Skäl
PS: Är en Bäckamann semma än en älva?
Jag upptäckade dem då bara i går! Men dem är genast blivit till et älsklingsband till mig. Min älsklingssånger är:
- Älvorna
- Nu grönskar det
- Midsommartid
- Över tusen hav
- Alla änglar log
- Genom eld och vatten
- Ädelsten och guld
- Bäckamannens brud
- I natt ska marven skälva
- Medan stjärna vandrar
- Skäl
PS: Är en Bäckamann semma än en älva?
- Kattdrottningen
- Anslöt: 2009-10-23
Re: Sarek (musikgrupp)
Kattdrottningen skrev:PS: Är en Bäckamann semma än en älva?
Bäckamannen, Näcken eller Ågubben... Något man skrämde barnen med så de inte skulle riskera att drunkna? Eller kanske något mer än så? Men nog inte samma väsen som en älva.
Varje plats som låg vid vattnet hade sin egen tolkning av och omkring denne Bäckaman som oftast bringade faror och tråkigheter till husen och gårdarna. Detta var på den Skånska landsbygden då jag var barn, vet inte ens om skrönan om Bäckamannen lever kvar ännu.
Jag vänder åter till vår skånska Bäckaman och hans framfart i bygderna runt Söderåsen. Det finns en liten Sjö som kallas Östra Sorrödsjön vid Söderåsens fot. I den bodde en Bäckaman som verkligen var på bettet ända fram till början av 40-talet Det hände alltid underliga saker och han beskylldes för det mesta. Att det sedan kunde finnas en helt naturlig förklaring bakom var det ingen som ens tänkte på.
http://apollo.fl-net.se/novell/viewText.do?id=13048&PHPSESSID=f7ac9f72d7720558172517063242f924
Re: Sarek (musikgrupp)
Jag gillar Sarek.. Har träffat dem ett antal ggr o de har en underbar personlighet med ..
Jag är ett stort fan till Zara Kronwalls kille Emil Sigfridsson med..
Jag är ett stort fan till Zara Kronwalls kille Emil Sigfridsson med..
Återgå till Intressanta intressen