Är så förbenat trött...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Är så förbenat trött...

Inläggav Emma » 2010-10-21 20:26:37

Asperger problem hit eller dit, jag har problem med NT! De är så förbannat uttröttande och det är då inte för att jag måste anstänga mej för att funka i det sociala, det är deras dumhet (läs som låg normal NT begåvning), deras totala avsaknad av fokusering, deras totala avsaknad av djupare kunskaper i något ämne, deras totala avsaknad av att kunna komma ihåg vad som sagts, gjorts, ska göras, deras totala brist på att vara konsekvent, deras stora hål i skallen när det kommer till att vara ärliga och raka och stå för vad de säger och gör.

Att arbeta med NT = enligt vår projektledare skulle ett arbete kräva 15 personer på heltid under 2 år, varför? Jag har svaret! Det ska fikas, det ska sittas och snacka skit, de ska göras annat än vad som bör göras vilket gör att den effektiva arbetstiden under en arbetsdag om 8 timmar blir på sin höjd 2. Jag stod ut i 14 dagar.

Samma projekt, jag satte ihop mitt eget team vilket blev 2 aspis (ena med adhd oxå) och en bipolär. Vi var klara på 7 veckor... och vårt system har nu rullat helt felfritt i 3 år, deras, Nt mupparnas arbete, de har ännu inte ens kommit i mål för en provkörning... och de har dragit över från 2 till 3 år...

Gudars, hur står ni andra ut med NT-människorna? Visst kan det stundtals vara väldigt svårt för en del att leva med AS men jag är mer förvånad att de med NT diagnos överhuvudtaget får något vettigt gjort... förvånandsvärt att de kan klara sej överhuvudtaget faktiskt :lol:
Emma

Anslöt: 2008-06-13

Inläggav NoteToSelf » 2010-10-21 20:41:40

Hur jag står ut med NT-människor? Det gör jag oftast inte. Har en kompis med AS, han är nog den mest normala människan jag snackat med.

Om jag ska stå ut med människor, måste jag träffa dessa en och en, eller i små grupper, och de bör vara väldigt empatiska, "harmoniska", ha relativt stabilt humör (gärna nöjda och glada) och vara bra på att lyssna, humor bör de också ha. OCH så måste dom stå ut med mig/ bry sig om mig. Annars blir de kaos och frustration, ilska och trötthet i min skalle.
NoteToSelf

Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Flinta » 2010-10-21 22:19:55

Jag känner ingen direkt samhörighet med någon NT-människa. Ointresserad av dom falska sociala spelen. Att upprätthålla en fasad för att passa in. Hur orkar dom?

För övrigt är jag e fascinerad (men verkligen inte avundsjuk) av hur NT-folk utåt sett upprätthåller fasader så bra... Hur fixar NT-folk sina livs-pussel? Ha partner, flera barn o samtidigt orka med all omsorg, åka utomlands på semestern, "arbeta heltid", motionera, ta hand om sig själva- fysiskt o psykiskt, ha sociala relationer etc etc etc

Mitt svar är att många NT-människor ger sken av att få väldigt mycket energi av saker som dessa och att den positiva energin ofta verkar överväga stressen som det ofta innebär att leva familjevardagsliv. Dom lever sina liv mer på automatik än vad många med AS gör. Bristande automatik är ju vanligt vid AS.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in