Är ljudet viktigt för er? (Högtalare)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är ljudet viktigt för er? (Högtalare)

Inläggav Ambient » 2010-10-18 5:37:50

Hallå alla!
Jag är knappast ensam på det här forumet om att inneha en känslig hörsel och då jag även noterat ett stort antal musiktrådar förvånades jag över att jag ej funnit någon tråd ang. detta ämne; hur väljer ni att spela upp er musik?

Har aldrig förstått hur andra individer klarar av att använda 200kr-datorhögtalare eller ett par hörsnäckor från Rusta. Att sedan som jag hört flera i min omgivning exempelvis göra; såga Jazz som musikgenre för att det spelas i varuhus när man är ute och stressar runt för att hinna med kvällens storhandling.
DET KAN INTE VARA SÅHÄR!

Det finns flera delar i musiklyssnandet som åtminstone för mig är av yttersta vikt men när jag sitter här hemma själv och bara lyssnar så handlar det enkom av Njutning!
(ska väl även inflika att jag inte lyssnar speciellt mycket på Jazz själv...) - Det var bara ett exempel!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utanför det här forumet är jag god vän med en man med Asperger som liksom jag inte bara älskar att sitta i sin fotölj och lyssna utan vi delar även ett stort intresse för Apparaterna!

Så hur har vi det med Ljudintresserade/Audiofiler/Hi-Fi-freaks/headset-lyssnare här?

Vänliga hälsningar och må väl! :wink:


Moderator mnordgren: Förtydligade rubriken.
Ambient
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav barracuber » 2010-10-18 6:34:02

Min hörsel är inte särskilt känslig. Fast jag kan må dåligt och nästan bli rädd av hög musik (vilket egentligen är synd), det känns som att drunkna ungefär och jag är rädd för att skada hörseln (en gång såg jag Carlos Santana på Scandinavium och han körde så högt att jag hade susningar i öronen en hel vecka - aldrig mer Santana live!).

Jag lyssnar i princip på tre ställen: i bilen, på datorn antingen internhögtalare elker wooferanläggning samt i köket på en enkel cd-anläggning. Äger ingen "vanlig" stereoanläggning som man hade förr. Egentligen gillar jag hörlurar (använder rätt billiga typ Claes Olsson eller som följer med mobiler) men jag orkar sällan fippla med sladdar, bluetooth osv.

Har aldrig varit nån extrem hififreak som betalar 40 000 för ett par högtalare. Men jag känner ett par killar som är så.

Själva musiken är det allra viktigaste för mig (spelar själv piano) men jag klarar inte att lyssna om det inte låter någorlunda bra.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-18 7:04:28

Jag är ljudkänslig och tycker det är viktigt med nåtsånär justa högtalare.

Jamo till datorn, Koss som lurar, QLN till stereon.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav geocache » 2010-10-18 7:29:56

Jag köpte min första stereoapparatur som sextonåring, en ganska medioker anläggning... så efter det köpte jag "tyngre" doningar efter bara ett par, tre år, företrädesvis lite grann dyrare apparater "från andra sidan Atlanten". En kompis till mig hade och har en stereobutik i staden jag bodde i då. Sedan står det dessutom en och annan Technics i stereoracken; apparater jag både köpt nya och som jag har fyndat i en secondhandbutik. :D.

"geocache går inte till något varuhus för att köpa stereoprylar"...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Funderaren » 2010-10-18 10:28:18

Jag har inga dyra högtalare. Orsaken till det är att jag nästan alltid lyssnar med lurar för att kunna dämpa ljud utifrån. Annars störs jag nämligen av grannarnas musik och stoj. (De hörs nämligen igenom musiken om jag inte spelar jättehögt eftersom jag är ljudkänslig).
Då jag åkte tåg och buss dagligen till skolan hade jag alltid musik i lurar. Annars klarade jag inte tillvaron. Skulle dock aldrig kunna lyssna på musik i mobilhögtalare som en del gör på bussen. All musik låter skit då. Och jag har inget emot jazz, däremot ogillar jag musik i varuhus.
I bilen är det bra ljudanläggning.

Använder också lurar då jag spelar elbas, mest för att inte störa grannarna då.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav sugrövmanövern » 2010-10-18 14:47:43

Ljudet är djävulskt viktigt. Vid datorn har jag en liten Yamaha stereo med dvd. Pianocraft eller nåt. För filmtittning ett par hemmabyggda högtalare och en förstärkare. För mp3.lyssning ett par skitstora lurar, kommer inte ihåg märket. Sennheiser?

Jag köper ingenting i tiotusenkronorsklassen, men väl en par tre tusen för varje ljudkälla. Mp3 lurar är billigare än så dock.

Inga Rusta-grejer för 129:-, då får det hellre vara tyst.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Moggy » 2010-10-18 15:12:34

Någorlunda kräsen. Fast det är nog lite så att min kräsenhet handlar om lika mycket tekniknörderi som ljudkvalitet.


Billiga datorhögtalare är inget för mig. Men det duger bra med lite bättre datorhögtalare. Har Logitech Z5500 som kostade ca 3000:- när jag köpte dom, men skulle egentligen vilja ha nåt lite bättre för film och musik.


Förr hade jag en Yamaha-förstärkare som kostade 10000:- men jag sålde den då den bara var krånglig och jag inte förmådde att utnyttja den.

Har dock kvar mina 5.1-högtalare från Canton som jag köpte för en bit över 10000:-. Dom står i garderoben nu men om/när jag flyttar och får råd så ska jag köpa förstärkare och en platt-TV. Dom borde duga bra till en sjysst hemmabio.


Samma sak med hörlurar. Vill ha skapliga prylar och köper en bit ovanför standardprylarna men inga extrema saker.





Anser för övrigt att hifi-marknaden är fylld med massa mumbo-jumbo och magiskt tänkande. Tror t.ex inte på att svindyra kablar gör nån som helst skillnad och tror inte heller att Cd-spelare för 10000:- ger bättre ljudkvalitet än en för ett par tusen. Iaf inte om man kör via digital utgång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2010-10-18 18:47:12

Ljudet måste vara så pass bra och högt att jag kan höra vad som spelas/sägs igenom tinnitusen, annars kan det vara skitsamma eftersom rena ljud ändå blir förstörda av det ständiga och växlande oljudet i öronen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-18 19:01:57

Miche skrev:Ljudet måste vara så pass bra och högt att jag kan höra vad som spelas/sägs igenom tinnitusen, annars kan det vara skitsamma eftersom rena ljud ändå blir förstörda av det ständiga och växlande oljudet i öronen.


Har du provat lite bättre lurar/högtalare? De funkar MYCKET bättre för mig, och jag har en mildare form av tinnitus.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Miche » 2010-10-18 20:06:38

Jodå, lite bättre ska de vara, mycket bättre är bara att kasta pengarna i sjön...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-18 20:16:23

SKA de vara. HAR du provat?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Chilehead » 2010-10-18 23:28:07

köpte nyligen ett par in-ear hörlurar Philips SHE9555 närmare bestämt
Det bästa köpet på länge. För det första är den kort, som dom där banden man kan hänga mp3-spelare och mobiler på och sen har den kabellängds reglerare så man slipper trassel. Basåtergivning var mycket bra men det absolut bästa var att när man lyssnar på musik med inte alltför hög volym så stänger den ute nästan alla andra ljud, ex satt i bilen med 4 andra stereon var på och alla talar - jag hörde inget, satt i en gymnastiklokals trappa med en massa andra föräldrar och musik från 2st salar - hörde inget eller när man slår igen en bildörr. En vinkelslip mot stål - man hör att den är på men men kan lyssna på P1 på hyfsat volym
Chilehead
 
Inlägg: 856
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2010-10-18 23:43:57

Vad tror du om risken för hörselskador med in-ear, då? En försäljare sa att man hör så bra att man snarare sänker än höjer volymen, vilket gör dom mindre farliga än utanpåliggande...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Moggy » 2010-10-18 23:58:05

Jag har börjat uppskatta in-ear. Som Chilehead säger så blir basen väldigt bra.

Det enda är att dom måste sitta perfekt för att ljudet ska bli bästa möjlliga, halkar dom ur det där perfekta läget så försämras ljudet. Och det kan vara lite svårt att få dom att sitta så bra. Har dom när jag tränar och när svetten börjar rinna så halkar dom lätt ur läge.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav aspiemelly » 2010-10-19 0:25:14

Bästa jag köpt var såna här flygplanshörlurar, dvs dom tar bort surr runt omkring från t.ex. flyg, tåg eller allmänt surr. Dock inte den smartaste sorten att ha om man vill höra trafiken när man t.ex. cyklar. Har med dessa märkt att jag fått mindre pip i öronen, och kan sänka volymen på min iphone/ipod med, gissar, 30% eller en tredjedel av telefonens bred :P I övrigt använder jag datorns inbyggda (macbook pro), lyssnar bara via dator eller iphone/ipod.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Ambient » 2010-10-19 3:03:55

Moggy skrev:Någorlunda kräsen. Fast det är nog lite så att min kräsenhet handlar om lika mycket tekniknörderi som ljudkvalitet.


Det är väl något liknande här. Prylarna och tekniken tar till och från överhand som mitt absolut största intresse.
Kanske lite extremt att gå runt och kolla på ljudutrustning i butik minst en gång i veckan och dagligen scanna av Blocket/Tradera/dyl efter fynd. :)

Moggy skrev:Anser för övrigt att hifi-marknaden är fylld med massa mumbo-jumbo och magiskt tänkande. Tror t.ex inte på att svindyra kablar gör nån som helst skillnad och tror inte heller att Cd-spelare för 10000:- ger bättre ljudkvalitet än en för ett par tusen. Iaf inte om man kör via digital utgång.

Håller till allra största del med dig. Den största skillnaden ligger alltid i lyssnaren då man hör det man vill höra!

Att kablar och och extremdyra cd-spelare som du nämner är sådant som oftast ej ger "mätbar" skillnad med dagens teknik är sant och i de flesta fall så hör man det man vill höra!
Dummare än så hoppas jag inte att någon som köper Högtalarkabel för 100-tusen tänker...

Det system jag lyssnar genom idag har inte kostat mer än kring 10000 då det allra mesta införskaffats begagnat. Högtalare från B&W, Förstärkare från Technics, skivspelare från Rega, Ljudkort M-Audio då jag mest spelar FLAC från dator.
Kablaget har jag inte lagt speciellt många hundra på...


-----------------------------------------------------------------------------------
Har själv väldigt svårt för bullriga miljöer men bor väldigt ljudisolerat som tur är och kan därmed lyssna öppet på relativt låg volym.
Det här med bullerkänslighet... Förstår inte hur man står ut men mitt antagande att denna "överkänslighet" även gjorde att man brydde sig lite extra om musiken man lyssnade på var tydligen inte helt rätt.
För mig är det nämligen olidligt att lyssna på musik från en burkig och basig maskin som blandar ihop en mängd frekvenser och kanske delar ut vissa som jag är extra känslig mot. Min förra flickvän sa alltid att jag skulle sluta tänka så mycket på hur det lät men det är svårt när volymen dras upp och det verkligen skär i öronen.
En del mp3-filer verkar ju även dem vara rippade av djävulen. :?


Ingen som har tips på ett par bra hörlurar som stänger ute ljud och som inte är in-ear?

Börjat leta mer frekvent efter detta på sistone då varken mina Grado sr-60, AKG k-340 eller AKG K-240 gör sig speciellt bra i bullriga miljöer och jag dessvärre tvingats flytta mer centralt. Har aldrig funnit någon in-ear som hållit sig kvar i mina öron och alltid varit missnöjd med ljudet då jag fått prova på dessa.
Fast det kanske finns in-ear även för en som mig?
Ambient
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Chilehead » 2010-10-20 0:10:46

barracuber skrev:Vad tror du om risken för hörselskador med in-ear, då? En försäljare sa att man hör så bra att man snarare sänker än höjer volymen, vilket gör dom mindre farliga än utanpåliggande...

Jag har sänkt volymen med dessa men det är rätt behaglig ljud även när man krämar på med Amon Amarth på hög volym
Chilehead
 
Inlägg: 856
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2010-10-20 0:12:36

Moggy skrev:Jag har börjat uppskatta in-ear. Som Chilehead säger så blir basen väldigt bra.

Det enda är att dom måste sitta perfekt för att ljudet ska bli bästa möjlliga, halkar dom ur det där perfekta läget så försämras ljudet. Och det kan vara lite svårt att få dom att sitta så bra. Har dom när jag tränar och när svetten börjar rinna så halkar dom lätt ur läge.

svett är lite problematiskt men annars så finns ju dom där gummiplupparna i olika storlekar
Chilehead
 
Inlägg: 856
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2010-10-20 0:20:18

Ambient skrev: Ingen som har tips på ett par bra hörlurar som stänger ute ljud och som inte är in-ear?

Börjat leta mer frekvent efter detta på sistone då varken mina Grado sr-60, AKG k-340 eller AKG K-240 gör sig speciellt bra i bullriga miljöer och jag dessvärre tvingats flytta mer centralt. Har aldrig funnit någon in-ear som hållit sig kvar i mina öron och alltid varit missnöjd med ljudet då jag fått prova på dessa.
Fast det kanske finns in-ear även för en som mig?

att finna in ear som sitter rätt är svårt och ingen av dom hörlurarna jag haft med skumkudde på har suttit ordentligt men dom här med mjuk gummiplupp sitter som formgjutet.
Men annars, jag gillar stora hörlurar också men då bör dom sitta ordentligt = tätt mot huvudet utan glipor annars kommer det in ljud utifrån.

Man borde nästan konstruera hörlurar till Peltor-hörselkåpor (radio finns ju men till telefon och mp3spelare)
Chilehead
 
Inlägg: 856
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav junkandshit » 2010-10-20 1:09:27

Chilehead skrev:
Ambient skrev: Ingen som har tips på ett par bra hörlurar som stänger ute ljud och som inte är in-ear?

Börjat leta mer frekvent efter detta på sistone då varken mina Grado sr-60, AKG k-340 eller AKG K-240 gör sig speciellt bra i bullriga miljöer och jag dessvärre tvingats flytta mer centralt. Har aldrig funnit någon in-ear som hållit sig kvar i mina öron och alltid varit missnöjd med ljudet då jag fått prova på dessa.
Fast det kanske finns in-ear även för en som mig?

att finna in ear som sitter rätt är svårt och ingen av dom hörlurarna jag haft med skumkudde på har suttit ordentligt men dom här med mjuk gummiplupp sitter som formgjutet.
Men annars, jag gillar stora hörlurar också men då bör dom sitta ordentligt = tätt mot huvudet utan glipor annars kommer det in ljud utifrån.

Man borde nästan konstruera hörlurar till Peltor-hörselkåpor (radio finns ju men till telefon och mp3spelare)


Beyerdynamic DT770 M. Slutna lurar som dämpar 35 dB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18750

Man kan även skaffa formgjutna in-ear-lurar.
http://www.jays.se/products/earphones/q ... molds.html
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav matterik » 2010-10-20 4:03:35

Jag är väldigt känslig för störande ljud, framför allt radio, tv men även folk. Jag använder sony hölurar hela dagarna typ på jobbet för att slippa störande ljud och lyssnar alltså på musik istället.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Chilehead » 2010-10-20 4:15:17

junkandshit skrev:
Chilehead skrev:
Ambient skrev: Ingen som har tips på ett par bra hörlurar som stänger ute ljud och som inte är in-ear?

Börjat leta mer frekvent efter detta på sistone då varken mina Grado sr-60, AKG k-340 eller AKG K-240 gör sig speciellt bra i bullriga miljöer och jag dessvärre tvingats flytta mer centralt. Har aldrig funnit någon in-ear som hållit sig kvar i mina öron och alltid varit missnöjd med ljudet då jag fått prova på dessa.
Fast det kanske finns in-ear även för en som mig?

att finna in ear som sitter rätt är svårt och ingen av dom hörlurarna jag haft med skumkudde på har suttit ordentligt men dom här med mjuk gummiplupp sitter som formgjutet.
Men annars, jag gillar stora hörlurar också men då bör dom sitta ordentligt = tätt mot huvudet utan glipor annars kommer det in ljud utifrån.

Man borde nästan konstruera hörlurar till Peltor-hörselkåpor (radio finns ju men till telefon och mp3spelare)


Beyerdynamic DT770 M. Slutna lurar som dämpar 35 dB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18750

Man kan även skaffa formgjutna in-ear-lurar.
http://www.jays.se/products/earphones/q ... molds.html

vill-ha-grejer men a-kassan räcker inte riktigt till dessa :D

2000kr för beyerdynamic och 2400 för q-jays utan den gjutna delen :?
Chilehead
 
Inlägg: 856
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2010-10-20 8:04:17

dessa gillar jag
Bild
Chilehead
 
Inlägg: 856
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav junkandshit » 2010-10-20 11:34:32

Chilehead skrev:
junkandshit skrev:
Chilehead skrev:
Ambient skrev: Ingen som har tips på ett par bra hörlurar som stänger ute ljud och som inte är in-ear?

Börjat leta mer frekvent efter detta på sistone då varken mina Grado sr-60, AKG k-340 eller AKG K-240 gör sig speciellt bra i bullriga miljöer och jag dessvärre tvingats flytta mer centralt. Har aldrig funnit någon in-ear som hållit sig kvar i mina öron och alltid varit missnöjd med ljudet då jag fått prova på dessa.
Fast det kanske finns in-ear även för en som mig?

att finna in ear som sitter rätt är svårt och ingen av dom hörlurarna jag haft med skumkudde på har suttit ordentligt men dom här med mjuk gummiplupp sitter som formgjutet.
Men annars, jag gillar stora hörlurar också men då bör dom sitta ordentligt = tätt mot huvudet utan glipor annars kommer det in ljud utifrån.

Man borde nästan konstruera hörlurar till Peltor-hörselkåpor (radio finns ju men till telefon och mp3spelare)


Beyerdynamic DT770 M. Slutna lurar som dämpar 35 dB.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18750

Man kan även skaffa formgjutna in-ear-lurar.
http://www.jays.se/products/earphones/q ... molds.html

vill-ha-grejer men a-kassan räcker inte riktigt till dessa :D

2000kr för beyerdynamic och 2400 för q-jays utan den gjutna delen :?


Här är några billigare lurar som dämpar 32 dB, tror jag. Jag kan rekommendera HD380 Pro som är riktigt välbyggd.

Sennheiser HD380 Pro
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=421820

Sennheiser HD280 Pro
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31653
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in