Vän på msn med Asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Vän på msn med Asperger

Inläggav opteron » 2010-10-18 0:45:57

Det är så att jag har en vän på msn med Aspergers, är det rätt agerat av mig att hjärntvätta den till att bli mer neurotypisk?

Jag tror att dennes beteende är lite för skadligt och destruktivt, just därför gör jag det, och jag tror denne skulle må bra av att vara lite mer social även fast det finns kommunikationsproblem i vägen.

Dvs även om samhället dissar denne totalt eller liknande så skall denne åtminstone försöka medverka, felet är inte hos denne men jag tror det kan hjälpa denne, är det fel dock?

Jag vet att Aspergare är lätt manipulerade så därför går det att ändra på många av oss om man vet hur man skall agera.
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Alien » 2010-10-18 1:13:44

Är vi lättmanipulerade? :o Jag har då inte lyckats manipulera någon, och jag tycker inte jag är lättmanipulerad själv heller.

Frågan är vad han själv vill. Lider han av brist på sociala kontakter, så är det ju bra om han får tips om strategier. Men man kan också lida av att inte få vara sig själv.

Jag skulle råda personen att i första hand söka kontakt med andra aspergare, om h-n har stora problem med att umgås med "vanliga".
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav opteron » 2010-10-18 1:50:38

Lättpåverkade* personen har ingen möjlighet till att uppsöka andra aspergare, och frågan är om det är rätt tillvägagångsätt eller inte? :P
opteron

Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Alien » 2010-10-18 3:34:38

Att hjärntvätta är fel, att tipsa om strategier är inte fel.

För övrigt tror jag inte man "blir" mer neurotypisk så där, möjligen utvecklas under många år. Vad man gör är att verka mer neurotypisk.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Funderaren » 2010-10-18 10:21:55

Jag har på senare tid märkt att jag mår bättre om jag inte försöker vara NT. Visst, man kan vara social och så (när man själv känner för det, man måste inte träffa folk hela tiden) men inte försöka dämpa känslor, intryck mm för att "inte verka konstig". Särskilt inte när man är hemma i sin egen lägenhet.
Funderaren

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav Sussietuss » 2010-10-18 10:47:14

Jag har vänner som, i allra bästa välmening, gärna vill "tvinga" mig in i sociala situationer för att de tror att jag skulle gagnas av det. Tyvärr blandar de ihop vad de själva skulle vilja ha med vad jag faktiskt behöver.
Sussietuss

Anslöt: 2010-07-19

Re: Vän på msn med Asperger

Inläggav Fab » 2010-10-18 20:21:56

Jeg ville ikke like å bli utsatt for forsøk på hjernevask (hjärntvätt), manipulasjon eller noen former for tvang.

Kanskje det går an å prate åpent om når, hvordan og hvor mye sosialt liv som er passe (i allmennhet eller for hver og en av dere)? Kanskje går det an å snakke om hva som skal til for å ha det bra sammen med andre?

Det er fint å ha en venn. Jeg tror en venn forsøker å være støttende med tanke på det
Alien skrev: (...) tips om strategier (...) få vara sig själv

opteron skrev:frågan är om det (att hjärntvätta den till att bli mer neurotypisk) är rätt tillvägagångsätt eller inte?

Jeg mener at det er svært galt å bruke enhver form for manipulasjon (åpen eller fordekt) uansett hva som er målet. Dersom du gjør dette umyndiggjør du samtidig vennen din. Og du agerer i så fall ikke som en venn (etter min mening).
Fab

Anslöt: 2010-09-05

Inläggav Heishi » 2010-10-18 23:35:57

Nej, men det beror helt enkelt på infallsvinkel.

Att använda ord som "hjärntvätta", leder per automatik till ett negatvit laddat ord. Jag tror att många av "oss" med AS, analyserar skrift på ett lite annorlunda sätt. Jag vet att jag gör det i alla fall.

Hjärntvätta är verkligen fel, då individer med kraftiga AS symptom har svårt att göra vissa beslut själva, och därför kan vara lättpåverkade.Att ge råd är snarare uppskattat, långt mer än du tror.

Det är en grav skillnad, så det är helt enkelt hur du går till väga.

Själv tror jag att du som god vän kan hjälpa. Sen om du kanske vill hjälpa, är det svårt att gå till väga på rätt sätt, om man inte har utbildning, eller annan erfarenhet.

M.v.h Peter
Heishi

Anslöt: 2010-10-18

Re: Vän på msn med Asperger

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-19 17:36:14

opteron skrev:Jag vet att Aspergare är lätt manipulerade[...]

Hahaha oj så jag skrattade! :lol: :lol: :lol:
FakkDöWörld

Anslöt: 2010-09-29

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in