Hur går en ADOS test till för tonåring?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur går en ADOS test till för tonåring?

Inläggav mumsisen » 2010-10-19 10:05:56

någon som gjort det eller vet? Alltså vad gör de i ett sånt test? observerar? vad?
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-19 11:00:05

Autism Diagnostic Observation Schedule

Catherine Lord, Michael Rutter, Pamela C. DiLavore och Susan Risi
Syfte: Diagnostisering av autism och autismspektrumstörningar
Ålder: Barn och vuxna
Administration: Individuell
Behörighet: C och D (D=leg läkare, leg logoped, leg arbetsterapeut)

ADOS är en halvstrukturerad, standardiserad observation av kommunikation, social interaktion,lek och kreativ användning av material för personer, där det finns misstanke om autism eller autismspektrumstörning.

ADOS fungerar för diagnostisering av personer i olika åldrar och på olika utvecklingsnivåer – från småbarn till vuxna, med eller utan talat språk och är lämplig för varje skola och klinik som bedömer personer med utvecklingsstörningar.

Med hjälp av ADOS erhålls standardiserad information inom områdena socialt beteende, användning av ljud/tal och gester i sociala situationer, lek och intressen i syfte att diagnostisera autism. Strukturerade aktiviteter och material ger ett standardiserat sammanhang, inom vilket social interaktion, kommunikation och annat beteende som är relevant för autismspektrumstörningar kan observeras.

ADOS består av fyra moduler och respektive modul tar ca 40 minuter att genomföra. Varje testperson bedöms utifrån en modul, beroende på hans eller hennes expressiva språknivå och kronologiska ålder. Riktlinjer i manualen ger vägledning vid val av modul.

• Modul 1 vänder sig till barn, som inte dagligen kommunicerar med tal
• Modul 2 vänder sig till barn med ett kommunikativt tal bestående av enkla fraser
• Modul 3 vänder sig till barn med flytande tal med sammansatt meningsbyggnad
• Modul 4 vänder sig till unga och vuxna med flytande tal med sammansatt menings-
byggnad

Modul 1 och 2 administreras till större delen fritt i rummet med användning av leksaker, medan modul 3 och 4 lägger tonvikt vid samtal och kan administreras vid ett bord. Observationer, noterade under administreringen, kodas i efterhand och utgör grund för diagnos. Varje modul innehåller en diagnostisk algoritm, som innehåller ett cut-off värde för en bredare autismspektrumstörning samt ett cut-off värde för en mer avgränsad traditionellt definierad autism.



Ärligt stulet från nätet!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav mumsisen » 2010-10-19 13:49:12

tack för svaret :)
mumsisen
 
Inlägg: 200
Anslöt: 2010-10-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in