Coach förslag från regeringen
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Coach förslag från regeringen
http://www.regeringen.se/sb/d/13643
Något nytt lagförslag om att ha stödperson inte bara inför ett arbete utan också när man fått jobb.
Något nytt lagförslag om att ha stödperson inte bara inför ett arbete utan också när man fått jobb.
Enligt den kvinnouteslutande devisen "Satsa på dig själv, annars gör någon annan det". Nå, vad är tanken, nån som vet, avses de coacherna uppmuntra en till lönekrav och karriärklättring, till byte till "mer passande jobb" eller vad?
Det torde hur som helst vara mest effektivt för folk utanför de 50 vanligaste yrkena (de med vanliga jobb torde klara sig själva) - om nu inte det där att "hjälpa" folk på "för dem olämpliga" karriärnivåer till "mer realistiska" sådana skulle bli den stora grejen. Men för såna utanför-individer som många aspisar är kanske det skulle vara användbart.
Det torde hur som helst vara mest effektivt för folk utanför de 50 vanligaste yrkena (de med vanliga jobb torde klara sig själva) - om nu inte det där att "hjälpa" folk på "för dem olämpliga" karriärnivåer till "mer realistiska" sådana skulle bli den stora grejen. Men för såna utanför-individer som många aspisar är kanske det skulle vara användbart.
jonsch skrev:Enligt den kvinnouteslutande devisen "Satsa på dig själv, annars gör någon annan det". Nå, vad är tanken, nån som vet, avses de coacherna uppmuntra en till lönekrav och karriärklättring, till byte till "mer passande jobb" eller vad?
jag tror inte jag förstod något av den här texten
clivia skrev:jag tror inte jag förstod något av den här texten
Sorry! Får se om det här hjälper:
Så man har föreslagit coachning för yrkesverksamma? Jaha. Allt enligt den kvinnouteslutande devisen "Satsa på dig själv, annars gör någon annan det". Nå, vad är tanken, nån som vet, avses det att coacherna ska uppmuntra en till lönekrav och karriärklättring, till byte till "mer passande jobb" eller till vad?
Dylik coachning torde hur som helst vara mest effektivt för folk utanför de 50 vanligaste yrkena (de med vanliga jobb torde klara sig själva) - om nu inte det där att "hjälpa" folk på "för dem olämpliga" karriärnivåer till "mer realistiska" sådana skulle bli den stora grejen. Men för såna utanför-individer som många aspisar är kanske det skulle vara användbart.
jonsch skrev:"Satsa på dig själv, annars gör någon annan det".
Förlåt, men det fick mig att tänka på Satsa på dig själv, runka i motvind.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Mera coacher behövs, absolut!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7946500.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7946500.ab
Tomas Svahn har haft diagnosen epilepsi sedan han var 19 år.
Han lider av ständig migrän, minnesförluster och har svåra koncentrationssvårigheter.
Oron för att få ett anfall är stor och påverkar honom psykiskt.
Han har varit sjukskriven i åtta år och haft aktivitetsersättning och sjukpenning från Försäkringskassan i fem år. Men nu, med de nya sjukförsäkringsreglerna, bedömer försäkringskassan att han kan börja jobba.
I tre veckor fick han baka tårta, lägga pussel och snickra lite.
– Det var ett vuxendagis. De gav mig en karta och uppdraget att slänga sopor, säger han.
Hej!
Visst, alla kan jobba med någonting. Den som är sjuk/handikappad kan alltid jobba på ett anpassat jobb. Det spelar ingen roll om man klarar av två timmars jobb i veckan eller 40. Jobbet behöver inte ens finnas i verkligheten. Det räcker med att man kan jobba på papperet.
Jag tycker det är ett sjukt samhälle vi lever i. Den som är sjuk ska ha rätt att få vara det. Den som är handikappad ska ha rätt till ett anpassat jobb eller också aktivitetsersättning/sjukbidrag. Alla ska ha rätt till en inkomst som går att leva på, oavsett om man kan jobba eller inte.. Men detta verkar i dagens samhälle vara en utopi.
Hälsningar
Lilla Gumman
Visst, alla kan jobba med någonting. Den som är sjuk/handikappad kan alltid jobba på ett anpassat jobb. Det spelar ingen roll om man klarar av två timmars jobb i veckan eller 40. Jobbet behöver inte ens finnas i verkligheten. Det räcker med att man kan jobba på papperet.
Jag tycker det är ett sjukt samhälle vi lever i. Den som är sjuk ska ha rätt att få vara det. Den som är handikappad ska ha rätt till ett anpassat jobb eller också aktivitetsersättning/sjukbidrag. Alla ska ha rätt till en inkomst som går att leva på, oavsett om man kan jobba eller inte.. Men detta verkar i dagens samhälle vara en utopi.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Återgå till Att leva som Aspergare