Datorn dog, hemma med ny dator nu!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorn dog, hemma med ny dator nu!

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 15:08:52

Min HP compac har varit bra, men nu dog den. Och den dog inte av att jag har slagit den eller tappat den, utan fläkten har låtit lite konstigt i några dagar och nu skar den helt. Den har stått på 16 timmar per dygn i tre år, varav att den många gånger haft fläkten på max då den modellen verkar suga åt sig damm på fel ställen.

Så jag köpte denna: http://www.inet.se/artikel/1968839/hp-pavilion-dv7-3170

1 500 kr mer än vad jag hade tänkt som max, men den har allt jag ville ha (utom blue tooth som man tydligen kan glömma på normala datorer nu för tiden).

Men jag köpte en liten "nano-USB-grej" som ger blue tooth.

Jag köpte också en kylplatta som ska se till att jag inte får en överhettad dator igen och fläkt som står på dygnet runt på max. Hoppas nu att nya datorn håller längre. Jag ska inte slå den ;)

Just nu skriver jag på gamla datorn, och använder kylplattan som kylning. Verkar fungera helt ok. Ska rädda några filer (pst-fil, bokmärken m.m.). Fläkten skränar igång en sekund emellanåt. Jag tänkte att jag kunde göra ett försök att skruva isär eländet och smörja fläkten eller kanske byta den. Instruktionerna för compaq 6820 har visat att fläkten är det absolut sista man kommer åt, så man måste plocka sätr allting. X(

Inet har verkligen de bästa försäljarna. Fick tala med en person med en ängels tålamod (jag frågar ju om allting för att göra ett bra val). Och de kan säga när saker inte behövs (känns ju då som att de inte bara försöker pracka på en allt). Kollade också Mediamarkt, och där kostade samma dator som jag köpte nu, 2 000 kr mer. Plus att de andra modellerna jag övervägde kostade mer allihop utom en som kostade samma (på mediamarkt jämfört med Inet).

Den nya datorn har 4 USB-ingångar (de andra hade 3). Den går att se på TV med, har eSATA ingång m.m. i5-processor. Bautastor hårddisk som jag aldrig kommer att använda (2x640 GB). Jag använder bara extern hårddisk eftersom jag hatar att säkerhetskopiera tusentals bilder och filer vid omformatering, så datorn behöver inte så stor hårddisk, men eSATA-ingången blir bra när jag ska köpa ny extern hårddisk. 17 tumsskärm.

9 500 kr betalade jag, och vet inte om jag borde gråta och straffa mig själv för att jag köper sådana dyra saker. Hade tänkt 8 000 kr max, men då blev det en i3-processor, alla hade färre USB-ingångar, ingen TV-mottagare, ingen eSATA (som jag verkligen kommer att få användning av). Och så var den enda som var på 17 tum asful.

Tyvärr ingår inte Outlook, och det kostar 1500 att köpa enbart Outlook. Men Outlook ingick inte i några datorer utom businessdatorer (HPs business var riktigt jävla ful och kändes kass i byggkonstruktionen).
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-10-08 15:35:20

Hej Bror Duktig!

Grattis till nya PCn! :)

(För de pengarna kunde du fått en Macbook 13,3" !)

Men jag vet hur det är. Det är en hel djungel därute och hur ska man kunna välja bland allt som finns?? Ofta är man otålig att skaffa det man har siktat in sig på.

Du är den första jag känner som skaffar en i-processor. Det blir spännande att se vad du tycker!
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 15:41:43

i7-processorn skulle tydligen bättre kunna anpassa sig än i3. T.ex. om man kör gamla program som inte kan hantera de nya processorerna. På så sätt skulle de programmen bättre utnyttja processorn, samt att den blir mindre varm (känslig grej för mig då alla mina datorer dött p.g.a. värme eller att fläkten gått för mycket).

Macbook 13,3 tum vill jag absolut inte ha. Helst hade jag velat ha 19 tumsskärm. Jag har en minilaptop som jag aldrig använder p.g.a. den löjligt lilla skärmen. Den tar jag bara med när jag åker någonstans, sällan alltså. Annars används den av andra i hemmet, som gillar den väldigt mycket.
Bror Duktig

Inläggav Firkraag » 2010-10-08 15:47:37

Angående office paketet, så är det ingenting du behöver betala för.

http://sv.openoffice.org/ fungerar minst lika bra, och är helt gratis.

Osäker på om den innehåller något program för e-mail, men denna fungerar väldigt bra: http://explore.live.com/windows-live-mail?os=other
Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Inläggav barracuber » 2010-10-08 15:52:34

13,3 tum är väldigt litet - håller med. Det räcker när jag ligger i sängen - mitt favoritläge! - och läser mail, rss, surfar m.m. - men inte om jag behöver köra bildbehandling, programmering eller annat tungt. Samtidigt är det bra att då tvingas jag då sätta mig vid skrivbordet - vilket jag inte gillar annars - och koppla in min 19 tums plattskärm, som jag köpte samtidigt med macen. Två skärmar är väldigt användbart om du inte har prövat det!
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 15:52:45

Openoffice är nog bra, om det inte vore så att det är just Outlook jag är ute efter. Det andra skiter jag i, där har jag gärna openoffice. Jag använder excel för mina scheman, och word ibland för att läsa och skriva lite, men sällan numer.

Tack för den andra länken, den ska jag spana in! Ett problem är att det måste gå att synka med min mobiltelefon, och då är det mest Outlook som gäller...

Om det går att synka med gmail, så är det också ok, eftersom jag ska skaffa en Androidtelefon.

Men jag ska spana in länken du gav mig!
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 15:54:55

barracuber skrev:13,3 tum är väldigt litet - håller med. Det räcker när jag ligger i sängen - mitt favoritläge! - och läser mail, rss, surfar m.m. - men inte om jag behöver köra bildbehandling, programmering eller annat tungt. Samtidigt är det bra att då tvingas jag då sätta mig vid skrivbordet - vilket jag inte gillar annars - och koppla in min 19 tums plattskärm, som jag köpte samtidigt med macen. Två skärmar är väldigt användbart om du inte har prövat det!

Vill inte ha två skärmar. Har ont om utrymme. Men 17-19 tum är helt ok att ha i knät för mig. Speciellt nu när jag har kylplattan, så slipper jag den stora otympiga träskivan jag hade förut (för att få tillräckligt med luft under).

Jag har inget skrivbord heller, p.g.a utrymmesbrist, utan datorn står nu på soffbordet. Det är helt ok. Och jag har numer andra motivationer som gör att jag inte sitter och degar med datorn i knäet så länge längre.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-10-08 16:17:56

Bror Duktig skrev:...Och jag har numer andra motivationer som gör att jag inte sitter och degar med datorn i knäet så länge längre.

Degar är ganska träffande. Jag trivs med att göra enklare saker i soffan/sängen men tyvärr har jag lätt att bli sömnig då. Vid ett skrivbord håller jag mig trots allt vaken längre även om jag inte älskar kontorsstolen till exempel.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 21:19:24

Ser att jag skrev fel ovan. Råkade skriva i7 när jag menade i5. Det är alltså i5 jag har, och det är i5 som anpassar sig dynamiskare än i3 (i7 är väl ännu bättre dock).
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-09 10:27:25

Men alltså, windows 7?!?! Finns det något snurrigare?

Några detaljer som jag retar mig på och som ni gärna får förklara:
1. Hur kommer jag till windows defender utan att söka efter defender i start?
2. Hur kommer jag till skärmsläckarinställningar utan att behöva söka i start efter detta också?
3. Hur kan man få sina gadgetar "alltid överst" men VID SIDAN av maximerade fönster, så som i Vista? I 7 så ligger de fristående över allting och täcker programmen i stället för att finnas på en smart sidopanel.

En massa sådana saker. Windows 7 måste kännas bra enbart för den användare som har precis noll kunskaper.

Windows 7 känns inte som någon förbättring av Vista, inte i användavänlighet precis (om man inte har precis noll i kunskaper).

Det verkar som OSen bara blir sämre och sämre och sämre och sämre. Och sämre och sämre och sämre och sämre.

Aktivitetsfält och verktygsfält är en katastrof. Och både HP själva samt windows proppar datorn med konstiga program som man kan fundera till dödagar vad de ska vara bra för. "Magic desktop"??? Vad är det liksom???
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-10-09 10:59:35

Bror Duktig skrev:1. Hur kommer jag till windows defender utan att söka efter defender i start?

Jag trodde den hade bytt namn till Security Essentials. Kolla teknikspalten i dagens GP.

Bror Duktig skrev:Och både HP själva samt windows proppar datorn med konstiga program som man kan fundera till dödagar vad de ska vara bra för. "Magic desktop"??? Vad är det liksom???

Det var framför allt därför jag inte orkade med "brandad" windoze längre.

Men windows är inte ensam om det. Samma mönster går igen i t ex Android - varje tillverkare har sina egna GUI-skal ovanpå bas-android som exempelvis HTC Sense. Som tur är ska detta i Android 3.0 enligt Moggy vara kraftigt förbättrat.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-09 11:28:12

Men hur kommer man till windows defender utan att behöva söka efter det?

Jag försökte googla på det, men det stod bara att man skulle gå till startmenyn/alla program. Men där finns det inte alls. Jag fick tillfälligt lägga till det genom att söka och lägga till "windows defender - genväg" manuellt, men så ska det väl inte behöva gå till?

Den heter Windows defender på min dator i alla fall. Det som du läst kanske är något ännu nyare eller kommande?

Angående alla konstiga program och "smarta grejer". Är det NÅGON som uppskattar all skit som det proppas fullt med överallt?
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-09 11:55:36

Fick info om MSE!

Det är inte defender, det är något nytt som innehåller både skydd mot spionprogram och virus. Jag ska ladda hem det och skippa Avast. Den som tipsade om det nämnde nämligen just Avasts senaste version som seg, vilket jag kan ha märkt då datorn segar som fan vid uppstart men även när man öppnar program.

Märktes in bautamycket på min gamla redan sega dator, men på nya verkar det sega vid uppstarter.

Testar MSE nu.
Bror Duktig

Inläggav Gueztur » 2010-10-11 12:56:58

Ett bra sätt att komma åt inställningar i Win 7 både 32/64 bitars är att göra följande:
Skapa en ny mapp på skrivbordet.
Ge mappen namnet:
"GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}"
fast utan situationstecken, mappen får då kontrollpanelens ikon och namnet GodMode! Klicka på den och du hittar många inställningar :)
Testa och utforska själv!

[mod]Barracuber:

Ämnet har ej med tråden att göra utan flyttas till nya tråden <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/windows-7-t17363.html">Windows 7</a>[/mod]
Gueztur
Ny medlem

Anslöt: 2005-10-12

Återgå till IT-forum

Logga in