[delad] Batteritider, strömspar för mobiltelefoner
9 inlägg
• Sida 1 av 1
[delad] Batteritider, strömspar för mobiltelefoner
[mod]Barracuber:
Avdelad från <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/vilken-mobil-ar-asperger-vanlig-eller-bara-bra-t17098.html">vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?</a>[/mod]
Batteritiden ligger det en hel del i. Men det går att lära sig med tålamod att komma till en bra nivå även här. Jag äger en ganska avancerad Android - HTC Hero - och nu, efter cirka ett halvår, har jag lärt mig hur jag ska optimera och förbättra batteritiden till en acceptabel nivå för mig. Jag delar gärna med mig av denna kunskap till andra. Man måste vara tålmodig inför denna komplexitet.
* jag börjar låta som Reinfeldt ;-D *
Avdelad från <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/vilken-mobil-ar-asperger-vanlig-eller-bara-bra-t17098.html">vilken mobil är "asperger-vänlig" eller bara bra?</a>[/mod]
Firkraag skrev:...Smartphones är grymt överskattade, dyra och batteritiden är oftast ett skämt.
Batteritiden ligger det en hel del i. Men det går att lära sig med tålamod att komma till en bra nivå även här. Jag äger en ganska avancerad Android - HTC Hero - och nu, efter cirka ett halvår, har jag lärt mig hur jag ska optimera och förbättra batteritiden till en acceptabel nivå för mig. Jag delar gärna med mig av denna kunskap till andra. Man måste vara tålmodig inför denna komplexitet.
* jag börjar låta som Reinfeldt ;-D *
Senast redigerad av barracuber 2010-10-15 7:42:09, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Man kan "trimma" en Android (när man lär sig hur) till att ha mycket bättre batteritid är den har från början. "Trimma" innebär i praktiken lite halvtråkiga saker som att stänga av saker som automatiska uppdateringar av typ Facebook, Twitter, Mail och Väder. Lite absurbt och paradoxalt ska man stänga av den typ av funktioner man just betalat stora pengar för. Något annat tips har jag inte just nu.
- barracuber
barracuber skrev:Man kan "trimma" en Android (när man lär sig hur) till att ha mycket bättre batteritid är den har från början. "Trimma" innebär i praktiken lite halvtråkiga saker som att stänga av saker som automatiska uppdateringar av typ Facebook, Twitter, Mail och Väder. Lite absurbt och paradoxalt ska man stänga av den typ av funktioner man just betalat stora pengar för. Något annat tips har jag inte just nu.
Man kan ju bära med sig typ bilbatteri
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag kände faktiskt nån som moddade med motorcykelbatteri. Den var helt bärbar även under samtal men förstås till för statiskt användande i tält och liknande.Bror Duktig skrev:Man kan ju bära med sig typ bilbatteri :)
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
tips är att skaffa sig en taskkiller, det både sparar på batteriet, minne, utrymme och dina pengar från tjyv "surfande" som program kan ha.
Att inte helt ha auto sync spar på batteriet en aning också, du kan ju ändå syncha när du behöver.
Vidare spar-batteri-tips är att om du har trådlöst nätverk som mobilen är kopplat på är att kanske ha mobilen i strömadaptern. Normalt sett sägs det att det kan ta kål på batteriet men det är oftast bara de kanske 10första gångerna, efter det kan du göra det utan att batteriet tar skada.
Att inte helt ha auto sync spar på batteriet en aning också, du kan ju ändå syncha när du behöver.
Vidare spar-batteri-tips är att om du har trådlöst nätverk som mobilen är kopplat på är att kanske ha mobilen i strömadaptern. Normalt sett sägs det att det kan ta kål på batteriet men det är oftast bara de kanske 10första gångerna, efter det kan du göra det utan att batteriet tar skada.
clivia skrev:tips är att skaffa sig en taskkiller, det både sparar på batteriet, minne, utrymme och dina pengar från tjyv "surfande" som program kan ha.
Samtidigt drar ju själva taskkillern lite kräm också, har jag läst. Men hur mycket i relation vet jag inte.
clivia skrev:Att inte helt ha auto sync spar på batteriet en aning också, du kan ju ändå syncha när du behöver.
Det heter "Bakgrundsdata" på min Hero och på den sparar jag jättemycket batteri på att stänga av det.
clivia skrev:Vidare spar-batteri-tips är att om du har trådlöst nätverk som mobilen är kopplat på är att kanske ha mobilen i strömadaptern.
Även stänga av Wifi (och datatrafik överhuvudtaget) när man inte behöver det är ett annat bra batteri- och (dessutom) pengaspartips.
clivia skrev: Normalt sett sägs det att det kan ta kål på batteriet men det är oftast bara de kanske 10första gångerna, efter det kan du göra det utan att batteriet tar skada.
Jag trodde iofs att moderna litiumbatterier var rätt okänsliga för om strömadaptern är i eller inte, så att de inte kan skadas av att man inte låta dom ladda ur eller inte laddar dem fulla. (Det skulle tydligen bero på att litiumbatterierna inte har samma logikkretsar som finns i de äldre nickelvarianterna. Rätta mig om jag har fel.)
Men batteriteknik hör klart hemma i en separat tråd..
- barracuber