Varför vill ni träffa andra med AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varför?

Inläggav Juddy » 2010-09-12 15:58:39

nallen skrev:
Bror Duktig skrev:
nallen skrev:
Bror Duktig skrev:Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället [eller andra].

Mig veterligt finns det, med mitt tilläg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.

Som har skrivit att de hellre latar sig och lever på systemet? Eller är det din tolkning? Om det är det senare, så kan ingen här veta exakt hur andra egentligen mår.

Ja, det är min tolkning, i det ena fallet enbart baserat på forumaktivitet.
Hur dom "egentligen mår" är fullständigt ointressant.


Det är väl för väl då att forumaktivitet räknas som arbetsförmåga.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav matterik » 2010-09-12 16:04:44

Jag tycker hela snacket med att försöka bevisa att någon är lat, bland människor som redan har diagnos och man vet har haft det tufft i sitt liv, är osunt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Varför?

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-12 17:02:16

nallen skrev:
Bror Duktig skrev:
nallen skrev:
Bror Duktig skrev:Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället [eller andra].

Mig veterligt finns det, med mitt tilläg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.

Som har skrivit att de hellre latar sig och lever på systemet? Eller är det din tolkning? Om det är det senare, så kan ingen här veta exakt hur andra egentligen mår.

Ja, det är min tolkning, i det ena fallet enbart baserat på forumaktivitet.
Hur dom "egentligen mår" är fullständigt ointressant.
Vilka är dom då?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Varför?

Inläggav alfapetsmamma » 2010-09-12 17:31:58

nallen skrev:
Bror Duktig skrev:
nallen skrev:
Bror Duktig skrev:Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället [eller andra].

Mig veterligt finns det, med mitt tilläg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.

Som har skrivit att de hellre latar sig och lever på systemet? Eller är det din tolkning? Om det är det senare, så kan ingen här veta exakt hur andra egentligen mår.

Ja, det är min tolkning, i det ena fallet enbart baserat på forumaktivitet.
Hur dom "egentligen mår" är fullständigt ointressant.



Nästan så man frestas fråga om du jobbar som handläggare på FK...

Allvarligt talat, det går väl inte att jämföra lönearbete med krav på att prestera, prestera jämnt, prestera oavsett just hur man mår och gärna vara hyfsat social i fikarum osv med att sitta framför burken hemma, när man vill och orkar? Det första i timmar, oftast samma varje dag och antagligen inte nära hem nödvändigtvis. Det andra i kanske en kvart ena dagen och tre timmar nästa, beroende på dagsform..

Snälla. Du är väl smartare än så?
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Varför?

Inläggav nallen » 2010-09-12 18:15:38

Juddy skrev:Det är väl för väl då att forumaktivitet räknas som arbetsförmåga.

Var skrev jag det?

EDIT: samma fråga till alfapetsmamma
Senast redigerad av nallen 2010-09-12 18:18:03, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19640
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Varför?

Inläggav nallen » 2010-09-12 18:16:30

sugrövmanövern skrev:Vilka är dom då?

Försöker du (också) få mig bannad igen?
nallen
 
Inlägg: 19640
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Varför?

Inläggav Juddy » 2010-09-12 18:41:51

nallen skrev:
Bror Duktig skrev:
nallen skrev:
Bror Duktig skrev:Mig veterligt finns det inga här som är bara lata och vill leva på samhället [eller andra].

Mig veterligt finns det, med mitt tilläg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.

Som har skrivit att de hellre latar sig och lever på systemet? Eller är det din tolkning? Om det är det senare, så kan ingen här veta exakt hur andra egentligen mår.

Ja, det är min tolkning, i det ena fallet enbart baserat på forumaktivitet.
Hur dom "egentligen mår" är fullständigt ointressant.


Kursiveringarna mina.
= är man för aktiv på ett forum så latar man sig och lever på systemet.
Det är MIN tolkning.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Varför?

Inläggav nallen » 2010-09-12 18:54:14

Juddy skrev:Kursiveringarna mina.
= är man för aktiv på ett forum så latar man sig och lever på systemet.
Det är MIN tolkning.

Då har du helt enkelt tolkat mig fel... jag får väl göra en ansträngning att förtydliga mig:
av vissa personers forumaktivitet, det vill säga det de skrivit här på forumet under kortare eller längre tid, och, i det ena fallet, andra uttalanden och handlingar, kan jag bara dra slutsatsen att de inte vill göra rätt för sig och dessutom anser att de har rätt att leva på oss som arbetar. Det sista är möjligen en lite för långt dragen slutsats i det ena fallet, men det gör mig dyrt och heligt förbannad.
nallen
 
Inlägg: 19640
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Juddy » 2010-09-12 19:07:02

Nallen: Okej.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Inger » 2010-09-12 19:17:06

Jag tillhör väl en av dem som skrivit mest när. För mig är skrivandet avkoppling och återhämtning när jag inte orkar något annat. Det kräver inte någon större ansträngning vare sig fysiskt eller mentalt, utan är bara just avkopplande. Det kan inte på något sätt jämföras med de krav som ställs vid ett riktigt arbete. Och du har ingen aning om vilka fysiska eller psykiska begränsningar andra kan ha som inte märks i skrift men som är högst påtagliga irl.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Juddy » 2010-09-13 7:49:06

Inger skrev:Jag tillhör väl en av dem som skrivit mest när. För mig är skrivandet avkoppling och återhämtning när jag inte orkar något annat. Det kräver inte någon större ansträngning vare sig fysiskt eller mentalt, utan är bara just avkopplande. Det kan inte på något sätt jämföras med de krav som ställs vid ett riktigt arbete. Och du har ingen aning om vilka fysiska eller psykiska begränsningar andra kan ha som inte märks i skrift men som är högst påtagliga irl.


Jag har det också avsevärt mycket lättare med online-kontakter. Där kan jag välja när jag orkar och inte orkar.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Altus » 2010-09-13 8:24:56

Inger skrev:Jag tillhör väl en av dem som skrivit mest när. För mig är skrivandet avkoppling och återhämtning när jag inte orkar något annat. Det kräver inte någon större ansträngning vare sig fysiskt eller mentalt, utan är bara just avkopplande.


För mig är det tvärtom, att jag måste använda mina bättre stunder till forumskrivande för att orka, och det är alltid uttröttande snarare än avkopplande. Det är ändå värt det, men jag måste vara medveten om att det berövar mig möjligheten att göra andra saker.

Men åtminstone nu flyter det på ganska bra när jag väl är i en bättre stund, i motsats till förr.

För återhämtning måste jag vila (dvs ligga orörlig på sängen) eller sova, eller åtminstone halvliggande se på TV (i mildare fall). Eller "återhämtning" är kanske fel ord, för jag är ofta utmattad och i behov av vila utan att jag gjort något att behöva "återhämta" mig från. Det är inte så ovanligt att hela dygn består av vila (även mina bättre dagar innehåller en massa vila).

Idag måste jag lämna lägenheten för att hämta ett paket. :( :x icon :)
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: Varför vill ni träffa andra med AS?

Inläggav Murder » 2010-10-08 0:16:06

zomby skrev:Och aktivitetsersättning! Fyfan säger jag bara. Hade det när jag gick i gymnasiet och måste säga att det är den största skit man kan ge någon, man blir lat av det, du behöver inte göra någonting men får ändå en hyfsad summa pengar.


Jag hoppas verkligen att du skämtar?? Annars borde du söka hjälp. Hur kan man anse att det är en "hyfsad summa pengar"????????
Murder
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-10-02

Inläggav happysad » 2010-10-08 1:01:12

Åhhh HERREGUD...fy fan !!!!! Vissa e INTE som man ska heller...utan är bara ute för att provocera och reta upp folk

Att sitta på ett forum lite då o då = Att inte vilja göra rätt för sig och leva på de som arbetar !!! Det e såååå lågt tänkt att jag bara kan skratta...

Sandlåde nivå
happysad
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2010-09-30

Re: Varför?

Inläggav tahlia » 2010-10-08 9:39:27

nallen skrev:Mig veterligt finns det, med mitt tillägg ovan, minst två av de som är hyggligt aktiva här.


Att det finns en person kan jag instämma i (och jag tror vi tänker på samma människa) och det har stuckit mig i ögonen länge eftersom jag skulle vara överlycklig om jag så bara hade hälften av personens förmåga att fungera... Men två?
Nu blir det till att fundera...
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav prick » 2010-10-08 10:28:00

jag vet inte exakt vad du menar med inlägget, men jag svarar ändå. jag vill prata med andra med as-diagnos därför att: 1. jag fick diagnosen nyligen och försöker förstå vad den innebär för mej och andra. 2 jag kanske kanske kan lära mej något av andra. 3. jag kanske hittar en vän.

du var kritisk till aktivitetsstöd. många blir hjälpta av det. bara för att du har ett fungerande yrkes- och socialt liv betyder inte det att vi alla har eller kan få det.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Varför vill ni träffa andra med AS?

Inläggav Thurizas » 2010-10-09 2:15:17

zomby skrev:Och aktivitetsersättning! Fyfan säger jag bara. Hade det när jag gick i gymnasiet och måste säga att det är den största skit man kan ge någon, man blir lat av det, du behöver inte göra någonting men får ändå en hyfsad summa pengar. Helt absurt om du frågar mig. Hur kan ni som faktiskt kan jobba, men bara är lata, leva med tanken att ni enbart parasiterar på samhället? (Med all respekt till er som inte kan jobba alls, självklart är detta inte riktigt mot er!)

Jag lever idag ett väldigt socialt liv


Hur kunde du få aktivitetsersättning när du gick i gymnasiet? Mig veterligen är det studiebidrag man får då(?)

Sedan vill jag säga grattis till ditt sociala liv. Kul att du fått det att fungera. :)

Och så till frågan i rubriken. Varför vill ni träffa andra med AS?
Många har redan skrivit detta och det gäller samma för mig.
1.genom att träffa andra med förståelse för Asperger så känner jag mig mer trygg.2.genom att träffa andra med Asperger så kan jag få mer förståelse för mig själv.3. har än så länge bara träffat några med Asperger men de jag träffat verkar inte alls hänga upp sig på de sociala regler som jag lätt kan råka kliva över.4. Mer avslappnat då det finns förståelse för varandra även om vi alla inte är lika så har vi i alla fall en sak gemensamt(förutom att vara människa då) och det är diagnosen.
Känns som jag säger samma sak på olika sätt här så jag avbryter mig själv innan jag upprepar mig om och om igen.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav nano » 2010-10-10 10:38:00

TS (trådskaparen), du har såklart rätt o fråga vad du vill men tonen känns igen från folk som verkar vilja provocera.

Jag har fått för mig att en hel del av oss har jobb i olika former, andra har daglig verksamhet, skillnaden är såvitt jag vet att man knappt får något betalt men får komma o ha någon form av syssla.

Jag har kollegor som inte gör så mycket och får alldeles för bra betalt för det.
Och meningen med ett jobb är inte att det ska vara jobbigt.
Meningen är att man både ska kunna göra ett bra jobb och må bra på jobbet och att det genererar en vettig inkomst.

TS du har själv en oförmåga till regelefterlevnad, något som vanligen går lekande lätt för merparten AS-människor.


P.S. svar på en av dina frågor TS
Själv har jag märkt att man förstår rätt väldigt mycket oftare med aspergare, referenser i samtalet härrör sällan till senaste fyllan eller helgens tillställningar.
Tycker ofta att samtal med AS-människo leder någonvart och har innehåll, mer än prat bara för pratets skull.
Det sociala kttet är nog just innehållet och tankarna bakom mer än socialt prat, en vilja att komma frammåt.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Varför?

Inläggav Tess » 2010-10-10 12:46:07

nallen skrev:
sugrövmanövern skrev:Vilka är dom då?

Försöker du (också) få mig bannad igen?


Jag blir också nyfiken på vilka du kan tänkas mena. Kan du inte pm:a mig. :D :wink:
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav nallen » 2010-10-10 12:52:08

Jag kan, men det tänker jag inte göra.
nallen
 
Inlägg: 19640
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Varför vill ni träffa andra med AS?

Inläggav Alien » 2010-10-10 15:04:12

zomby skrev:Först vill jag säga att jag har själv Aspergers, och sen, wat!?

Jag har vid flera tillfällen läst på detta forum i ren fascination. För jag förstår inte själva hetsen runt att så många med aspergers vill träffa andra med aspergers. Missförstå mig inte, jag menar inget ont. Jag förstår bara inte det.

Jag skulle själv tycka det vore extremt obehagligt att träffa någon som jag enbart känner som en datormonitor. Känner mig mycket tryggare att lära känna människor med att bara börja prata, vid exempelvis onyktert tillstånd.

Och aktivitetsersättning! Fyfan säger jag bara. Hade det när jag gick i gymnasiet och måste säga att det är den största skit man kan ge någon, man blir lat av det, du behöver inte göra någonting men får ändå en hyfsad summa pengar. Helt absurt om du frågar mig. Hur kan ni som faktiskt kan jobba, men bara är lata, leva med tanken att ni enbart parasiterar på samhället? (Med all respekt till er som inte kan jobba alls, självklart är detta inte riktigt mot er!)

Jag lever idag ett väldigt socialt liv med arbete inom mediabranchen/webdesign, jag brukar diverse droger och har ett stadigt förhållande som nu är på tredje året. Jag bor fortfarande hemma men har planer på att flytta ut till våren då det är planen att jag ska gå högskola.

Jag hade en extremt svår barndom med vredesutbrott varenda dag, jag var efter i social utveckling och hade svårt att förstå mig på sociala situationer. Jag levde dock efter filosofin att jag en dag skulle fungera normalt, även om jag gick en specialklass. Efter högstadiet kom det en depression som varade i 2 år och efteråt sökte jag till gymnasiet. Därifrån insåg jag att mitt liv var nästan helt "normalt". Min sociala kompetens har faktiskt aldrig blivit ifrågasatt och nu menar jag inte att skryta men jag skulle nog nästan se mig själv som alfa-hane, då jag rätt ofta brukar bli uppraggad (tjejer brukar säga "du är så knäpp, det är bra").

Nu kanske ni förstår, varför jag inte förstår er.
Jag skriver det här för att föra en dialog med er.


Moderator mnordgren: Förtydligade rubriken.


Jag för min del undrar varför en del startar sitt AF-medlemskap med att ställa provocerande frågor. :roll:

Hur kan man känna sig trygg med att lära känna folk i onyktert tillstånd? Lär man öht känna folk då? De som man "pratat" med via dator känner man mycket bättre. Dessutom tycker jag det tyder på antingen svårt neurotypiskt grupptvång el på stor osäkerhet, om man inte vågar prata med folk utan att vara onykter.

Att bruka diverse droger ser jag inte heller som något att skryta med utan som ett svaghetstecken. Inget som jag förbinder med en "alfahanne".

Att bli uppraggad i stället för att ragga själv är något av en önskedröm för många aspergerkillar. Men det är inte heller något tecken på en alfahanne; han väljer själv ut sitt byte och raggar upp det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47150
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in