Efter handi kommer en...?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Efter handi kommer en...?
SonyEricsson utvecklar avdelning håller på satsar på vården och dess brukare...
Här är lite saker som de håller på :
http://www.galesburg.com/lifestyles/x83 ... iPad?img=2
Tyckte verkade skrämmande likt handi fast i en tablet format, eller?
Här är lite saker som de håller på :
http://www.galesburg.com/lifestyles/x83 ... iPad?img=2
Tyckte verkade skrämmande likt handi fast i en tablet format, eller?
MsTibbs skrev:Handi kostar bortemot 15 000kr. Är en god marknad att försöka få fram någonting billigare. I Norge används iPhone, billigare och bättre än Handi.
Heregud. Vad är det för fel på Sverige.
Man får inte ge mottagaren fler funktioner än precis det nödvändiga för att vara ett hjälpmedel. Det var därför man inte kunde synka med outlook (handifon) sade arbetsterapeuten.
Men Outlook är ju mitt stora hjälpmedel! Och liksom spindeln i nätet för allt jag synkar.
Högfungerande aspergare och andra högfungerande handikappade som behöver typ handifon, borde få välja valfri smartphone i stället. Det hade ALLA tjänat på. Men nej, då får man ju in för mycket musik och ger användaren fördelar som inte är enbart hjälpmedel...
Jag baxnar av den svenska inskränkheten i detta.
Man får två av de finaste smartphonesen för priset av en handi/handifon.
Även timstockarna är löjligt dyra. Motsvarande en sådan skulle inte kostat mer än max 100 spänn på Claes Ohlsson. Men de som tillverkar åt sjukvård och myndighetsliknande ställen vet att ta ut pengar på sin skit. Timstockarna jag fick först höll inte länge. Kass konstruktion. Tejpa panel som lossade.
Tillverkarna av mobiltelefoner och elektronik borde slå sig in på hjälpmedel, och kunde tjänat storkovan på det. Både att sälja direkt till privatpersoner, men också lätt både tjäna stora pengar och slå ut de som verkar ha monopol på att ta ut ockerpriser av hab.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:MsTibbs skrev:Handi kostar bortemot 15 000kr. Är en god marknad att försöka få fram någonting billigare. I Norge används iPhone, billigare och bättre än Handi.
Heregud. Vad är det för fel på Sverige.
Man får inte ge mottagaren fler funktioner än precis det nödvändiga för att vara ett hjälpmedel. Det var därför man inte kunde synka med outlook (handifon) sade arbetsterapeuten.
Men Outlook är ju mitt stora hjälpmedel! Och liksom spindeln i nätet för allt jag synkar.
Högfungerande aspergare och andra högfungerande handikappade som behöver typ handifon, borde få välja valfri smartphone i stället. Det hade ALLA tjänat på. Men nej, då får man ju in för mycket musik och ger användaren fördelar som inte är enbart hjälpmedel...
Jag baxnar av den svenska inskränkheten i detta.
Man får två av de finaste smartphonesen för priset av en handi/handifon.
Även timstockarna är löjligt dyra. Motsvarande en sådan skulle inte kostat mer än max 100 spänn på Claes Ohlsson. Men de som tillverkar åt sjukvård och myndighetsliknande ställen vet att ta ut pengar på sin skit. Timstockarna jag fick först höll inte länge. Kass konstruktion. Tejpa panel som lossade.
Tillverkarna av mobiltelefoner och elektronik borde slå sig in på hjälpmedel, och kunde tjänat storkovan på det. Både att sälja direkt till privatpersoner, men också lätt både tjäna stora pengar och slå ut de som verkar ha monopol på att ta ut ockerpriser av hab.
Sony Ericsson har gett sig in i den matchen
Bror Duktig skrev:Tillverkarna av mobiltelefoner och elektronik borde slå sig in på hjälpmedel, och kunde tjänat storkovan på det.
Jag brukar säga att det dyraste handikapphjälpmedlet (för döva) är 3G-telefonerna , fast jag tror inte att Tre tjänar storkovan, de verkar pumpa in mer pengar i reklam och kampanjer än vad de kan tjäna...
Tack Miche!
Kan man låna hem såna där för att kolla om de är något för mig, eller måste man köpa dem?
Jag har ju stora problem med just tid, planering av tid, minne osv. Det ser ut som att handi eller timstock kunde vara något för mig, men jag vet ju inte. Risken är väl att, eftersom jag är så jäkla långsam av mig + svårt med nya rutiner, skulle få ännu mer problem bara av att lära mig grejorna, plus att komma ihåg vad jag ska lägga in i Handin. Jag har ju kalendrar men de glömmer jag ju både att skriva och titta i...
Kan man låna hem såna där för att kolla om de är något för mig, eller måste man köpa dem?
Jag har ju stora problem med just tid, planering av tid, minne osv. Det ser ut som att handi eller timstock kunde vara något för mig, men jag vet ju inte. Risken är väl att, eftersom jag är så jäkla långsam av mig + svårt med nya rutiner, skulle få ännu mer problem bara av att lära mig grejorna, plus att komma ihåg vad jag ska lägga in i Handin. Jag har ju kalendrar men de glömmer jag ju både att skriva och titta i...
Truly skrev:Kan man låna hem såna där för att kolla om de är något för mig, eller måste man köpa dem?
Du får gå på möte med arbetsterapeut. Om de anser att du är i behov får du låna dem i... öh... ca tre veckor. Sen utvärdering. Funkar du bra får du behålla dem "tills du inte behöver dem längre", alltså, du måste använda dem till sitt syfte för du ska få behålla dem.
MsTibbs skrev:Truly skrev:Kan man låna hem såna där för att kolla om de är något för mig, eller måste man köpa dem?
Du får gå på möte med arbetsterapeut. Om de anser att du är i behov får du låna dem i... öh... ca tre veckor. Sen utvärdering. Funkar du bra får du behålla dem "tills du inte behöver dem längre", alltså, du måste använda dem till sitt syfte för du ska få behålla dem.
OK, är det habiliteringen jag ska vända mig till då?
Låter extremt jobbigt med testning, utvärdering och en massa möten. Tror jag fortsätter med mina disfunkionella strategier då, de har jag ju någosålunda koll på i varjefall... eller rättare sagt de är jag i varjefall förtrogen med.
Grejen är väl att just HANDI är ett företag som var först på plan och har tjänat multum på att de köper in små handdatorer värda två-tre tusen, installerar sin mjukvara och klistrar på ett HANDI-klistermärke, och sedan har de fått landets kommuner och landsting att svälja att prylen nu är värd 15.000 spänn...
Visst, de har väl haft kostnader med att utveckla programvaran, men hur mycket - egentligen? När programvaran kostar fyra gånger så mycket som maskinvaran den installeras i? Hur många HANDI har det ditribuerats vid det här laget, hur stor är avansen egentligen?
Visst, de har väl haft kostnader med att utveckla programvaran, men hur mycket - egentligen? När programvaran kostar fyra gånger så mycket som maskinvaran den installeras i? Hur många HANDI har det ditribuerats vid det här laget, hur stor är avansen egentligen?
[mod]Barracuber:
Avdelade IT-relaterade inlägg till ny systertråd i IT-forumet:
<a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/efter-handi-kommer-en-it-diskussioner-t17344.html">Efter handi kommer en...? (IT-diskussioner)</a>[/mod]
Avdelade IT-relaterade inlägg till ny systertråd i IT-forumet:
<a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/efter-handi-kommer-en-it-diskussioner-t17344.html">Efter handi kommer en...? (IT-diskussioner)</a>[/mod]
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11