Ett tips till er andra Aspergare som har stora problem

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ett tips till er andra Aspergare som har stora problem

Inläggav Fenren » 2010-10-09 12:15:34

Inger skrev:Enligt min erfarenhet kan det faktiskt funka att mopsa upp sig. De flesta som mobbar, rånar eller begår övergrepp är egentligen rätt fega och väljer ut offer som ser ut som om de inte kommer göra motstånd, skvallra, ge igen eller ställa till problem. Därför kan man ibland ganska lätt skrämma bort dem genom att handla motsatt mot vad de förväntar sig och t ex skrika, slå tillbaka eller göra sig tuffare än man är.

Finns dock såklart en risk med det, särskilt om den andre är beväpnad eller har kompisar med sig. Om så inte är fallet tycker jag gott man kan prova att bli mer offensiv än de väntat sig.

Att det kan fungera, speciellt om det är en ensam angripare (annars är risken ganska stor att de hetsar på varandra) som inte riktigt vet vem/hur du är.

att det skulle fungera mot mobbare som vet vem/hur du är tror jag verkligen inte... men sen tror jag inte något annat hjälper speciellt mycket mot sådana heller...

jag ifrågasatte tron på att man kan lösa våld med våld. det fungerar inte på skolgården. det fungerar inte i Irak, inte i Afghanistan eller Sudan. Att man kortsiktigt måste ta till det är, så länge man kommer ihåg att våld skapar mer våld, tyvärr inget man kan göra så mycket åt. men att se det som den slutgiltiga lösningen är mest destruktivt för sig själv.

Den hyllning till våld och tron att det är den rätta lösningen som fanns i det första inlägget i denna tråd är det jag motsätter mig. att man med våld våld bemöta tror jag är destruktivt. att lika bekämpar lika tror jag inte på. att lika föder lika är mer nära sanningen.

att man för att bevara fred måste förbereda sig för krig borde kalla kriget vara ett bra motbevis för (trots att det inte ledde till krig).
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav DIProgan » 2010-10-09 14:42:18

Gandhi was a moron. Våld skapar bara mer våld om det görs ofullständigt och slarvigt. Med det sagt så är det ett synnerligen farligt och ogenomtänkt förslag att generellt bara moppsa upp sig mot störmoment men orka dyka ner i det från en sådan outvecklad vinkel då blir jag här hela dagen.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in