starta eget företag vs energi
10 inlägg
• Sida 1 av 1
starta eget företag vs energi
Jag har varit verkligen sugen på starta eget företag som skulle rikta sig på konsultverksamhet inom hjälpmedel/produktutveckling med IT som fokus då jag ändå tro mig själv vara bra på det men..
..hur skulle jag tjäna pengar på det?
..hur skulle jag tjäna pengar på det?
Kan du börja på inofficiell hobbynivå, och testa vad du klarar? Och samtidigt ha sjukersättning om du har det nu.
Sedan kan du ju officiellt jobba 5 timmar per vecka (som man får om man har sjukersättning).
Viktigt att man kan testa sig fram, speciellt som aspergare om man har ojämn energinivå och svackor emellanåt.
Just svackorna är vad som får mig att vara jäkligt försiktig med att starta eget eller kasta mig ut för fort i arbetsträning. En depressionssvacka + eget företag kan bli förödande.
Sedan kan du ju officiellt jobba 5 timmar per vecka (som man får om man har sjukersättning).
Viktigt att man kan testa sig fram, speciellt som aspergare om man har ojämn energinivå och svackor emellanåt.
Just svackorna är vad som får mig att vara jäkligt försiktig med att starta eget eller kasta mig ut för fort i arbetsträning. En depressionssvacka + eget företag kan bli förödande.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
clivia skrev:Miche skrev:Jag funderar på att ta kontakt med Left is Right för att driva eget, jag har ett antal projekt som jag skulle kunna utveckla, men jag har inte orken att sköta en massa administrativt elände...
var inte dom som inte var bra?
De gamla - jo - men de nya verkar bättre.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
clivia skrev:Bror Duktig skrev:Sedan kan du ju officiellt jobba 5 timmar per vecka (som man får om man har sjukersättning).
Gäller inte det bara de i det gamla systemet?
* intresserad *
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:clivia skrev:Miche skrev:Jag funderar på att ta kontakt med Left is Right för att driva eget, jag har ett antal projekt som jag skulle kunna utveckla, men jag har inte orken att sköta en massa administrativt elände...
var inte dom som inte var bra?
De gamla - jo - men de nya verkar bättre.
Savanten Svante har luskat lite kring nya Left is Right, se här
clivia skrev:Bror Duktig skrev:Sedan kan du ju officiellt jobba 5 timmar per vecka (som man får om man har sjukersättning).
Gäller inte det bara de i det gamla systemet?
Nej, det gäller i det nya också. Fast gränsen för vad man får tjäna är lägre. Det är inte ett basbelopp, utan 1/8 av det man tjänade innan. Kanske basbelopp som maxtak dock.
Med gamla systemet får man väl göra avräkning om man överstiger 5 timmar per vecka, på nya måste man lägga delar vilande och det är större risker för att FK lägger sig i.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Studier och arbetsliv