Samsung galaxy 5, Android

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Samsung galaxy 5, Android

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 15:12:21

Jag köpte idag även en Samsung galaxy 5 som ska ges bort i present. De kostar 1 890 kr som billigast på nätet, och samma på Mediamarkt. Men denna vecka ut har de kampanj, så de kostar 1 490 kr! En bra överraskning när jag såg det, så jag köpte den nu direkt.

Tips till den som vill köpa en mellanprisklass-Android billigt. Gå till Mediamarkt innan söndag.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-10-08 15:38:11

Jag fick den med GP idag, tänkte direkt på dig!

Jag tror den är en väldigt bra smartphone, har läst en del bra om den på swedroid!

Vilken shoppingrunda! :)
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 15:44:47

Ja, det var en bra runda ^_^

Köpte ju även ett kylunderlägg med fläktar till min laptop (300 kr, fanns även med inbyggda hubbar för 100 kr till), två headsets med mikrofon (logitech), en väska till galaxyn, en plopp för bluetooth till nya datorn.

Totalt brände jag 12 000 kr. Fast det var ej på mitt kontokort som tur är. :D Då är det ju lite ok.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 15:45:57

Webbläsaren ska tydligen vara rätt kass på galaxy 5 och 3. Hoppas den är bättre på galaxy 4 som jag nog ska köpa till mig själv. Den modellen kommer i slutet av Oktober.

Var det alltså ett erbjudande från Mediamarkt som du läste idag?

Vilken flax jag hade. Skulle bara kolla fler datorer och priser på Mediamarkt, och så hittade jag galaxyn så billigt.
Bror Duktig

Inläggav clivia » 2010-10-08 15:50:41

Jag har inte förstått mig på GS5... den är sämre än spican vad jag förstått och är till samma pris?

Hmm tänk på bara det har väääldigt lite minnesutrymme så det blir då inte många appar man kan ha. Kanske max 10

En batteriindikator
En anteckningsapp
En sån där app som dödar onödiga uppstartade program
Kanske skype eller annan socialmedia
google maps
En bättre kalender app
Troligast nädvändigt app för svenskt tangentbord
och så svensk ordlista app för det

och redan här är telefonen troligast sååå seg

Men om man lägger så lite som möjligt på det och använder som den är så är den annars en bra billig första android lur :)
Bra att de pressar ner priset, ja
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav barracuber » 2010-10-08 15:59:35

Bror Duktig skrev:Webbläsaren ska tydligen vara rätt kass på galaxy 5 och 3. Hoppas den är bättre på galaxy 4 som jag nog ska köpa till mig själv. Den modellen kommer i slutet av Oktober.

Det finns massvis med bra webbläsare till Android. Här är några:

* Skyfire (snabb och klarar Flash tack vare egna servrar)
* xScope (, påminner om Chrome, snabb därför att den ignorerar Flash)
* Opera Mini (så klart)
* Steel
* Dolphin (snygg och avancerad)

Dessutom har Firefox kommit nu för Android - har inte testat!

Du kommer inte att bli besviken.

Bror Duktig skrev:Var det alltså ett erbjudande från Mediamarkt som du läste idag?

Japp den som var sänkt från 1890 till 1490, om jag inte blandar ihop modellerna.
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 16:01:03

clivia skrev:jag har inte förstått mig på GS5... den är sämre än spican vad jag förstått och är till samma pris?

Vet inte riktigt. Men spican har väl äldre Android-OS?

På elgiganten.se, kostar spican 2 500 kr och galaxy 5 kostar 1 790 kr (de har visst sänkt 100 kr).

Här är en jämförelse: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSH ... ompare-Add

Spican har bättre på vissa saker, men Android 1,5 medan Galaxy 5 har Android 2,1. Spican är för dyr också för vad jag ska ha den till. 1 000 kr mer än jag betalade för galaxyn idag.

Galaxyn har radio och medföljande minneskort som inte Spican har. Radio är en bra sak för den som ska ha den.

Spican har bättre upplösning och skärm, samt bättre batteritid.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-10-08 16:08:17

clivia skrev:Jag har inte förstått mig på GS5... den är sämre än spican vad jag förstått och är till samma pris?

Hmm tänk på bara det har väääldigt lite minnesutrymme så det blir då inte många appar man kan ha. Kanske max 10

Ärligt talat, DET LÅTER fruktansvärt dåligt! Det skulle jag nog inte kunna acceptera. På min Hero har jag kanske 75 - 100 appar. Fast om jag inte hade skruvat en hel del så hade den säkert gått görsakta. Men genom att jag t ex stänger av Bakgrundsdata (Gmail, Facebook, Twitter, Väder) så vinner jag rejält med batteri och prestanda.

Men visst - Android är problematiskt på enklare modeller med svagare hårdvara.

Jag är inte insatt i Samsungs modeller. Men SÅ dåliga är inte HTCs i alla fall, utom möjligen de allra billigaste (som jag aldrig testat).

En bekant har köpt en HTC Wildfire och enligt min son är den seg och har dålig skärm. Egentligen märkligt att sådant öht kan släppas.
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-10-08 16:09:43

Bror Duktig skrev:Galaxyn har radio och medföljande minneskort som inte Spican har. Radio är en bra sak för den som ska ha den.

om du bara tänker lyssna på SR så finns det en suverän gratis app. Då behöver man ingen FM radio - det är bara bortkastade pengar.
barracuber

Inläggav clivia » 2010-10-08 16:11:08

Spican säljs idag med 2.1 ENDA som KAN vara stor skillnad MEN inte är bekräftat av Samsung ännu är att OM SG3 eller 5 får uppgradering till 2.2(FROYO) DÅ kan dessa vara milsväg värda för då kan man installera direkt på minneskortet, något man inte kan med spican, varken nu eller sen.
clivia

Inläggav barracuber » 2010-10-08 16:13:45

clivia skrev:Spican säljs idag med 2.1 ENDA som KAN vara stor skillnad MEN inte är bekräftat av Samsung ännu är att OM SG3 eller 5 får uppgradering till 2.2(FROYO) DÅ kan dessa vara milsväg värda för då kan man installera direkt på minneskortet, något man inte kan med spican, varken nu eller sen.

Såvida man inte rootar (hackar) vilket normalt sett är överkurs.

jag har rootat min Hero och den blev snabbare i början av det, men efter ett tag segar den ned ändå.
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-10-08 16:14:27

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Galaxyn har radio och medföljande minneskort som inte Spican har. Radio är en bra sak för den som ska ha den.

om du bara tänker lyssna på SR så finns det en suverän gratis app. Då behöver man ingen FM radio - det är bara bortkastade pengar.

Tillägg:

Bara man tänker på att webbradio kostar datatrafik.
barracuber

Inläggav clivia » 2010-10-08 16:14:33

Trust me I own one! :) Min spica klarar av ca 20-27appar och det är ändå för jag sträcker på det en aning.
Går jag över det så börjar den hänga sig och ha en massa konstigheter.
clivia

Inläggav clivia » 2010-10-08 16:15:23

barracuber skrev:
clivia skrev:Spican säljs idag med 2.1 ENDA som KAN vara stor skillnad MEN inte är bekräftat av Samsung ännu är att OM SG3 eller 5 får uppgradering till 2.2(FROYO) DÅ kan dessa vara milsväg värda för då kan man installera direkt på minneskortet, något man inte kan med spican, varken nu eller sen.

Såvida man inte rootar (hackar) vilket normalt sett är överkurs.

jag har rootat min Hero och den blev snabbare i början av det, men efter ett tag segar den ned ändå.

Jupp, har inte rootat min :D för då skulle det bli baj baj garanti
clivia

Inläggav barracuber » 2010-10-08 16:20:37

clivia skrev:Jupp, har inte rootat min :D för då skulle det bli baj baj garanti

Just när man lämnar in den för service kan man ju återställa den tillfälligt ;-)

Men det är ju lite pill med sånt där. Jag rootade min i somras tack vare en massa bra guider på nätet. Men att göra om det är ju inget jag drömmer om precis!
barracuber

Inläggav barracuber » 2010-10-08 16:27:35

clivia skrev:Trust me I own one! :) Min spica klarar av ca 20-27appar och det är ändå för jag sträcker på det en aning.
Går jag över det så börjar den hänga sig och ha en massa konstigheter.

Ja, min rootade Hero startar ganska ofta om hela UI:t (Sense) vilket är ett tecken på att den går i taket. Det finns dock bra program för att stänga ned onödigt så det är inte det som är problemet - det är min egen ork och energi!
barracuber

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-08 17:25:06

barracuber skrev:
barracuber skrev:

Tillägg:

Då måste det väl vara bättre med inbyggd FM-radio?

I vilket fall som helst. Galaxyn ska vara till ett barn på 10 år. Det kan inte bli en telefon för 2 500 kr. 1 500 kr räcker gott. Det är bra nog att barnet kan få möjlighet till en modern telefon.

Och med medföljande minneskort går det väl att installera fler appar? Om det nu behövs, det ska nämligen inte vara ett surfpaket till, utan bara ring-kontantkort. Inte en massa appar som ska koppla upp sig. Surf får ske över wlan i hemmet eller var det kan finnas annars. Eftersom det är ett barn, som inte behöver surfa på hela tiden. Det kommer inte ens att finnas inställningar för surf via GPRS.

Barnet gillar musik, varför FM-radio verkar vara en bra sak, om man kan lyssna gratis.

Det är meningen att barnet ska få en av de senaste telefonerna att bekanta sig med, men utan möjligheter att surfa fritt och installera all sköns appar överallt.
Bror Duktig

Inläggav barracuber » 2010-10-08 17:55:23

Bror Duktig skrev:
barracuber skrev:
Tillägg:

Då måste det väl vara bättre med inbyggd FM-radio?

Jo det är ju gratis. Men ganska krångligt att ställa in kanalerna. Men den som klarar det känner sig säkert ganska duktig.

En lite irriterande sak är att FM-antennen = hörlurssladden (eftersom mobiler ska vara så små och kompakta). Man kan alltså bara lyssna på FM-radio i hörlurar - inte i högtalaren. Det kan jag tycka är lite kasst. (Även om man kanske ofta går på stan och lyssnar på radio. Men jag skulle vilja lyssna i högtalaren - där är webbradio bättre!).

Bror Duktig skrev:Och med medföljande minneskort går det väl att installera fler appar? Om det nu behövs, det ska nämligen inte vara ett surfpaket till, utan bara ring-kontantkort. Inte en massa appar som ska koppla upp sig. Surf får ske över wlan i hemmet eller var det kan finnas annars. Eftersom det är ett barn, som inte behöver surfa på hela tiden. Det kommer inte ens att finnas inställningar för surf via GPRS.

Nej tyvärr. Bara ifall man rootar telefonen (vilket är en del jobb) eller har Android 2.2 (vilket i stort sett ingen telefon på marknaden har just nu). Man är just nu beroende av telefonens internminne vilket Clivia har märkt begränsningen av.

Bror Duktig skrev:Barnet gillar musik, varför FM-radio verkar vara en bra sak, om man kan lyssna gratis.

Det är meningen att barnet ska få en av de senaste telefonerna att bekanta sig med, men utan möjligheter att surfa fritt och installera all sköns appar överallt.

Som sagt så sätter telefonens internminne gränsen för antalet appar utan att det blir segt (om man inte rootar eller har Android 2.2). "Surfa fritt" beror ju på data mängden på abonnemanget/kontantkortet.
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in