Kvinnor får sämre sjukintyg
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag kan inte uttala mig om kvinnor får sämre läkarintyg, men mina läkarintyg har varit bedrövligt korta och jag har vid alla tre tillfällen fått komplettera dem.
Så här skrev läkaren i läkarintyget 2004 efter den andra "utbrändheten" (stressyndrom/utmattningssyndrom/stressreaktion osv...):
"Stresssyndrom F43.8W:
Kvinna som sedan lång tid känner sig trött, deprimerat, ledsen och problem att koncentrera sig på studier. Tillkommer även yrsel och liknande och orkar inte med sina uppgifter."
Det låter ju som jag var "lite ur gängorna" ungefär. Trots att jag var så borta att jag vandrade runt i Uppsala och var helt frånvarande, visste inte var någonstans jag var eller vart jag skulle. Kände inte igen platser eller liknande.
Jag blev sjukskriven några veckor sedan tillbaka igen.
Och jag mitt pucko fattade ingenting. "Jaha, det är väl meningen att livet ska vara så här jobbigt..."
Så här skrev läkaren i läkarintyget 2004 efter den andra "utbrändheten" (stressyndrom/utmattningssyndrom/stressreaktion osv...):
"Stresssyndrom F43.8W:
Kvinna som sedan lång tid känner sig trött, deprimerat, ledsen och problem att koncentrera sig på studier. Tillkommer även yrsel och liknande och orkar inte med sina uppgifter."
Det låter ju som jag var "lite ur gängorna" ungefär. Trots att jag var så borta att jag vandrade runt i Uppsala och var helt frånvarande, visste inte var någonstans jag var eller vart jag skulle. Kände inte igen platser eller liknande.
Jag blev sjukskriven några veckor sedan tillbaka igen.
Och jag mitt pucko fattade ingenting. "Jaha, det är väl meningen att livet ska vara så här jobbigt..."
Jag tror min är bra. Liten del:
Pat fick sina diagnoser Asperger samt ADHD nov -07. Pat gjorde suicidförsök mars -08. Inlagd i XXX avd XX (datum). Pat är insatt på T Concerta 54mg x 1 för ADHD-symtom. Senast inlagd XXX för suicidtankar och planer. Sedan dess behandlad i öppenvården med Lithionit, neuroleptika, Lamotrigin, Concerta med bra effekt. Med nuvarande insatt medicinering mår pat mycket bättre men har fortfarande koncentrationssvårigheter, är mycket stresskänslig. Överbelastning kan provocera hennes psykossymtom (...)
Firkraag skrev:Även jag fick ett väldigt kort sjukintyg(~2-3 rader), följd av en sammanfattning på många sidor. Tror inte detta är ovanligt.
Vad menar du med en sammanfattning på många sidor? Jag fick ingen sammanfattning. Hela sjukintyget var EN sida långt, en sida som var en slags mall för sjukskrivning där läkaren bara kryssade i olika rutor t.ex. "sjukskrivning 100%", "arbetsförmåga nedsatt", "arbetsförmåga kan tänkas återkomma" osv. Plus dessa 2 rader som läkaren hade tecknat ned själv.
MsTibbs skrev:Jag tror min är bra. Liten del:Pat fick sina diagnoser Asperger samt ADHD nov -07. Pat gjorde suicidförsök mars -08. Inlagd i XXX avd XX (datum). Pat är insatt på T Concerta 54mg x 1 för ADHD-symtom. Senast inlagd XXX för suicidtankar och planer. Sedan dess behandlad i öppenvården med Lithionit, neuroleptika, Lamotrigin, Concerta med bra effekt. Med nuvarande insatt medicinering mår pat mycket bättre men har fortfarande koncentrationssvårigheter, är mycket stresskänslig. Överbelastning kan provocera hennes psykossymtom (...)
Ja, där stod det ju mer beskrivet. Och jag antar att det står än mer beskrivet om man kollar hela intyget?
Truly skrev:Firkraag skrev:Även jag fick ett väldigt kort sjukintyg(~2-3 rader), följd av en sammanfattning på många sidor. Tror inte detta är ovanligt.
Vad menar du med en sammanfattning på många sidor? Jag fick ingen sammanfattning. Hela sjukintyget var EN sida långt, en sida som var en slags mall för sjukskrivning där läkaren bara kryssade i olika rutor t.ex. "sjukskrivning 100%", "arbetsförmåga nedsatt", "arbetsförmåga kan tänkas återkomma" osv. Plus dessa 2 rader som läkaren hade tecknat ned själv.
Det var en sammanfattning utav hela undersökningen hur jag svarade på frågor, hur jag är som person, rekommendationer för behandling, min historia osv osv.
Det hade ingenting med sjukintyget att göra, och enligt dom jag talat med så gäller det alla som får en sådan här diagnos iaf i Göteborg.
Firkraag skrev:Truly skrev:Firkraag skrev:Även jag fick ett väldigt kort sjukintyg(~2-3 rader), följd av en sammanfattning på många sidor. Tror inte detta är ovanligt.
Det var en sammanfattning utav hela undersökningen hur jag svarade på frågor, hur jag är som person, rekommendationer för behandling, min historia osv osv.
Det hade ingenting med sjukintyget att göra, och enligt dom jag talat med så gäller det alla som får en sådan här diagnos iaf i Göteborg.
OK, då förstår jag.
Ja, jag har inte fått något sjukintyg för AS. Jag har varit sjukskriven för andra saker.
Ah, min sjukskrivning är bara ett par rader långt.
edit: Eller vänta lite,.. vi diskuterar diagnoser eller? Kanske fått fel uppfattning om vad ni menade med sjukintyg. Det är mitt diagnospapper som är bara ett par rader långt.
Mina gamla sjukintyg (är inte sjukskriven längre) var visserligen inte mycket längre än så de heller.
edit: Eller vänta lite,.. vi diskuterar diagnoser eller? Kanske fått fel uppfattning om vad ni menade med sjukintyg. Det är mitt diagnospapper som är bara ett par rader långt.
Mina gamla sjukintyg (är inte sjukskriven längre) var visserligen inte mycket längre än så de heller.
Senast redigerad av Firkraag 2010-10-08 11:46:27, redigerad totalt 1 gång.
Truly skrev:MsTibbs skrev:Jag tror min är bra. Liten del:Pat fick sina diagnoser Asperger samt ADHD nov -07. Pat gjorde suicidförsök mars -08. Inlagd i XXX avd XX (datum). Pat är insatt på T Concerta 54mg x 1 för ADHD-symtom. Senast inlagd XXX för suicidtankar och planer. Sedan dess behandlad i öppenvården med Lithionit, neuroleptika, Lamotrigin, Concerta med bra effekt. Med nuvarande insatt medicinering mår pat mycket bättre men har fortfarande koncentrationssvårigheter, är mycket stresskänslig. Överbelastning kan provocera hennes psykossymtom (...)
Ja, där stod det ju mer beskrivet. Och jag antar att det står än mer beskrivet om man kollar hela intyget?
Japp litet mera. Visserligen står det ungefär samma sak i fyra-fem rutor som ställer ungefär samma frågor. Jippie FK som behöver läsa fem gånger när det räcker med en...