FK vill tvinga mig sluta amma...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

FK vill tvinga mig sluta amma...

Inläggav Skruttibangbang » 2010-10-07 12:46:29

Låter stört jag vet.
Hon vill inte jag ska få igenom min ansökan om varaktigt. Hon försöker med allt.
"Jag kan hjälpa dig med en socialkontakt".. varför ska jag måsta leva på soc för om jag inte kan delta i några aktiviteter. varför har jag inte rätt få vara hemma som vissa andra för.
har asperger... Jovisst men all ångest över sociala situationer gör ju så jag inte kan fungera utanför mitt hem..Varken ensam eller med någon. Jag vistas ute..men mår aldrig bra!!! Aldrig en dag utan tankar o ångest.'Bipolärt,dystymi, o hypomani är jag i ett nötskal... Har för mkt empati också....
Senaste va att de undrar om jag inte kan få hjälp sluta amma.............

Trodde de va upp till var och en bestämma över sin kropp.. Eller iaf att en bebis ska ha rätt till sin tutte...................................
Vill låta en bebis svälta då eller?
Borde dra in någon tidning i de här snart...........

Så förbannad... Hoppas hon bara gick o fick feber..minst sagt.....
Skruttibangbang

Anslöt: 2010-07-30

Inläggav vallesmamma » 2010-10-07 12:53:19

Men så hemskt! Min handläggare på FK verkade trevlig. Hon tipsade oss vad som ska finnas i läkarintyget: att jag inte klarar någon form av arbete alls. Hon sa att det inte är hon som bestämmer, skulle skynda på mitt ärende för att minska min stress.

Varför vill FK att du slutar amma? Verkar ju helkonstigt! Tycker också du borde kontakta media! Pröva med lokaltidningen.

Ge inte upp! Jag vet hur stressigt det är att inte veta om man får sjukersättning eller inte. Jag har inte fått komma till läkare ännu som ska skriva intyg till FK. Jag har bara fått träffa en underläkare som höjde mitt Sertralin.
vallesmamma

Anslöt: 2010-01-05

Inläggav Zombie » 2010-10-07 12:55:36

Jag lider och vredgas med dig, om det kan vara till någon liten tröst.

Dra in media tycker jag låter som en utmärkt idé - bara man dels orkar, dels tänker på att skydda sig mot att de ställer till ännu mer djävulskap på grund av det. (Undrar om det finns tips att få någonstans? Kanske hos http://resurs.ning.com/ ?)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav vallesmamma » 2010-10-07 13:25:57

Ja, jag är medlem i RESURS! Där finns en läkare att tillfråga.
vallesmamma

Inläggav barracuber » 2010-10-07 13:33:41

vallesmamma skrev:Ja, jag är medlem i RESURS! Där finns en läkare att tillfråga.

Du är medlem på sajten alltså?

Vad är det för läkare som finns där? Frivilliga, betalda, proffs, amatörer?

Har du fått hjälp av nån läkare?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav vallesmamma » 2010-10-07 16:00:57

Ja, jag är medlem på sajten. De har helt vanliga läkare som bestämt sig att nya sjukförsäkringen inte är bra alls.

De är frivilliga. Jag har fått tips av en av läkarna. Så tips kan dem ge.
vallesmamma

Inläggav Juddy » 2010-10-08 0:25:06

Ta med dig någon till FK under mötena. Du kan också ge någon annan en fullmakt för kontakterna med FK.
De kan inte tvinga på dig kontakter/hjälp som du inte vill ha.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Re: FK vill tvinga mig sluta amma...

Inläggav Titti » 2010-10-08 8:34:11

Skruttibangbang skrev:Senaste va att de undrar om jag inte kan få hjälp sluta amma.............

Trodde de va upp till var och en bestämma över sin kropp.. Eller iaf att en bebis ska ha rätt till sin tutte...................................

Hur gammalt är ditt barn?
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Re: FK vill tvinga mig sluta amma...

Inläggav Alien » 2010-10-10 14:36:07

Skruttibangbang skrev:Trodde de va upp till var och en bestämma över sin kropp.. Eller iaf att en bebis ska ha rätt till sin tutte...................................
Borde dra in någon tidning i de här snart...........

Inte behöver babyn svälta, det finns ju modersmjölkersättning el så kan du pumpa ur. Mest jämlikt blir det också, eftersom pappan då duger lika bra som mamman.

Det sagt tycker jag fortfarande det är upp till mamman (och inte FK) att avgöra när det är bäst att sluta amma. WHO rekommenderar att helamma i sex månader och delamma i två år.

Ytterligare en fördel är att amning skyddar mot bröstcancer. Under amningen frigörs också oxytocin, vilket är bra för bindningen till barnet (tror knappast det funkar lika bra om man använder bröstpump).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2010-10-10 14:43:56

Tror du med andra ord (liksom jag) att Lars Ohly inte har rätt angående bröstpump...

Män kan knyta an till sina barn alldeles utmärkt utan bröstpump trots att vi inte kan amma, men inget kan ersätta den kontakt som amningen ger.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-10 15:09:39

Det var en riktig groda som Ohly sade om bröstpump. Det kan göra helvetiskt ont, och/eller inte fungera alls att försöka pumpa ur.

På punkten om föräldraförsäkringen så är jag faktiskt på högersidan. Däremot anser jag att något bör göras åt de mansdominerade arbetsplatser som systematiskt motarbetar männen från att vara hemma.
En lag kan inte bita på allt, men lite gör de alltid. Det borde vara förbjudet att försöka övertala männen att de inte kan vara föräldralediga, eller ta ut VAB-dagar.

Där jag arbetstränade nyss, var det tydligt att flera kvinnor fick strunta i jobbet för att ta hand om sjuka barn m.m. och de sade att "maken kan ju inte skippa sitt jobb". Nähä? Men inom åldringsvården så är det ok att det plötsligt försvinner 33 % av styrkan på en avdelning?

Kanske också lock-grejer för att få män att vara hemma vore bra. Men knappast tvång, där familjer blir tvingade och/eller förlorar ekonomiskt på det. Det finns gott om familjer där den ena inte har SGI utan ska gå på garantinivå på föräldradagar, och där det helt enkelt inte fungerar. Då kan det vara en bra sak för den familjen om den andra kan vara hemma hela tiden.

Jag känner till minst två familjer där öronmärkta dagar har ställt till det, och i båda familjerna handlade det lustigt nog om att pappan behövde vara hemma mammans dagar också.

Och jag känner till flera där maken tar föräldraledigt när han kan, medan kvinnan är den som tar de dagar som måste tas. Maken tar VAB om det är lämpligt, annars tar kvinnan det. Så bör det inte vara.

Men som sagt tror jag absolut inte på för styrd kvotering, eftersom det kan ställa till det precis lika mycket.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Truly » 2010-10-10 15:15:02

Jag förstår inte riktigt diskussionen alls.

Det finns väl ingen människa, diagnostiserad eller ej, som får slippa att gå tillbaka till arbete bara för att man har barn som man vill amma. Är föräldrapenningen slut så måste man ut i arbete igen, hur man då ska lösa det med amningen är ju upp till var och en, men Försäkringskassan kan ju inte sjukskriva eller förlänga föräldrapenningen bara för att man vill amma.

Eller har jag missat kontexten i inlägget nu igen?
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav Inger » 2010-10-10 15:31:05

Bror Duktig skrev:Det var en riktig groda som Ohly sade om bröstpump. Det kan göra helvetiskt ont, och/eller inte fungera alls att försöka pumpa ur.

På punkten om föräldraförsäkringen så är jag faktiskt på högersidan. Däremot anser jag att något bör göras åt de mansdominerade arbetsplatser som systematiskt motarbetar männen från att vara hemma.
En lag kan inte bita på allt, men lite gör de alltid. Det borde vara förbjudet att försöka övertala männen att de inte kan vara föräldralediga, eller ta ut VAB-dagar.

Där jag arbetstränade nyss, var det tydligt att flera kvinnor fick strunta i jobbet för att ta hand om sjuka barn m.m. och de sade att "maken kan ju inte skippa sitt jobb". Nähä? Men inom åldringsvården så är det ok att det plötsligt försvinner 33 % av styrkan på en avdelning?

Kanske också lock-grejer för att få män att vara hemma vore bra. Men knappast tvång, där familjer blir tvingade och/eller förlorar ekonomiskt på det. Det finns gott om familjer där den ena inte har SGI utan ska gå på garantinivå på föräldradagar, och där det helt enkelt inte fungerar. Då kan det vara en bra sak för den familjen om den andra kan vara hemma hela tiden.

Jag känner till minst två familjer där öronmärkta dagar har ställt till det, och i båda familjerna handlade det lustigt nog om att pappan behövde vara hemma mammans dagar också.

Och jag känner till flera där maken tar föräldraledigt när han kan, medan kvinnan är den som tar de dagar som måste tas. Maken tar VAB om det är lämpligt, annars tar kvinnan det. Så bör det inte vara.

Men som sagt tror jag absolut inte på för styrd kvotering, eftersom det kan ställa till det precis lika mycket.

Mycket bra inlägg (som vanligt)!
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Alien » 2010-10-10 16:08:48

Men TS är ju ingen vanlig svenssontyp som varit föräldraledig och där leidigheten tagit slut. Hon skriver ju att hon har svårt med påtvingade sociala kontakter och ångest. Hellre att hon får vara hemma och amma sitt barn i lugn och ro än tvingas ut i meningslös och ångestskapande "praktik" el liknande.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Truly » 2010-10-10 17:33:22

Alien skrev:Men TS är ju ingen vanlig svenssontyp som varit föräldraledig och där leidigheten tagit slut. Hon skriver ju att hon har svårt med påtvingade sociala kontakter och ångest. Hellre att hon får vara hemma och amma sitt barn i lugn och ro än tvingas ut i meningslös och ångestskapande "praktik" el liknande.

Men ärligt talat Alien, så mycket förstod jag också. Jag är inte helt urbota dum i huvudet. Jag vet att hon har AS, Bipolär och ångest mm.

Och det är just det här jag inte förstår:
"Hellre att hon får vara hemma och amma sitt barn i lugn och ro än tvingas ut i meningslös och ångestskapande "praktik" el liknande".

Hon ska vara sjukskriven! Hon ska inte tvingas ut i ångestskapande aktiviteter
oavsett om hon har ammande barn eller ej. Barnet är egentligen ovidkommande för diskussionen, tycker jag (om barnet inte är yngre än 1 år och det finns föräldrapenningdagar kvar förstås).
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav matterik » 2010-10-10 17:39:06

Ja kanske man skulle säga att problemet inte är att FK försöker hindra henne att amma utan snarare att FK borde sjukskriva henne.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Fk ville tvinga dig till vad?

Inläggav Lady Victoria » 2010-10-20 15:30:52

Hur gick det sen? Jag fick skrämselhicka av det jag läste. Kunde inte begripa vad FK har med ditt ammande att göra! Jag har en fråga till dig.
Har du fått/tagit kontakt med Råd och Stöd, eller en kurator på vårdcentralen(hälsocentralen). Du är i behov av stöd och hjälp från kunnigt folk, så har du inte kontakt med ovanstående ta det om du orkar. Det kan löna sig i längden.
Lady Victoria
Ny medlem

Anslöt: 2010-10-19

Inläggav vallesmamma » 2010-10-20 18:22:49

Jag undrar också hur det har gått?
vallesmamma

Skruttibangbang.

Inläggav Skruttibangbang » 2010-10-27 12:42:15

Pga av ångest etc har ja inte varit inne här
Jag har ansökt om Stadigvarande hemma. Fått överläkaren att förstå..och han ska skriva intyg..
Jag hoppas jag ska få fortsätta vara hemma kämpa o inte tvingas "försöka" me nåt..För jag kommer INTE gå utanför dörren!!! Aldrig! Jag skulle bara bli galen och göra bort mig (läs göra nåt dumt) :(

Ammar på :))

Hoppas verkligen de förstår att jag DÖR om jag inte får vara hemma.. Dör av ångest,stress,paniiik etc!!

KRAM ni där ute!! eller... just de.. Lycka till ;)
Skruttibangbang

Inläggav vallesmamma » 2010-10-27 14:20:10

Jag är precis som dig, så stresskänslig! Utförsäkras i januari jag med. Har också ansökt om varaktigt men har inte fått läkarintyg ännu. Väntar på att få en tid, det är stressande att sväva i ovisshet :(
vallesmamma

Håller med!

Inläggav Skruttibangbang » 2010-10-27 16:40:12

Stress och jag är likamed döden. jag fastnar ju kolla mail hela tiden tex för jag ville veta när jag ska få ett besked (eftersom läkaren o jag träffats o han gått me på o förstått hur jag mår..)
KOllade mailen 30ggr säkert innan jag fick svar (ett dygn senare)

Stressad o vill inte göra nåt annat än kolla mailen :(((((

Hua...
Skruttibangbang

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in