Hur får jag ljudkortet att fungera? (installerat om Windows)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur får jag ljudkortet att fungera? (installerat om Windows)

Inläggav Heliora » 2010-10-04 11:38:44

Min dator har varit seg länge och nyligen fick jag hjälp att installera om en ny hårddisk och installerat om Windows. Men hur får jag ljudkortet att fungera igen efter detta? Jag behöver komma åt ljudfiler på datorn, filminspelade föreläsningar och lyssna på ljudböcker och sådant. Det kommer inget ljud och det var någonting med ljudkortet, stod det.

Hur ordnar man till sådant?
Heliora

Anslöt: 2009-05-01

Inläggav barracuber » 2010-10-04 12:19:08

Du behöver plocka fram skivorna som följde med datorn. På nån av dem ligger drivrutinen till ljudet.

Start > Inställningar > Kontrollpanelen > System.

Om du ser någon gul varningstriangel / utropstecken så studera den raden. Vad heter den? Tag Högerkick > Egenskaper osv. Om det är ljudkortet så försök installera rätt drivrutin med hjälp av den av skivorna som har drivrutinen.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Firkraag » 2010-10-04 14:24:06

Använder du inbyggt ljudkort(moderkortet), eller vanligt? Om du kan ta reda på vad ditt moderkort/ljudkort heter så finns det lättillgängligt på internet.
Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Inläggav Heliora » 2010-10-04 17:01:35

Firkraag skrev:Använder du inbyggt ljudkort(moderkortet), eller vanligt? Om du kan ta reda på vad ditt moderkort/ljudkort heter så finns det lättillgängligt på internet.

Jag har ingen aning om vad jag använder. Hur tar man reda på det? Jag köpte datorn begagnat förut och det kom inte med några CD-skivor, så jag måste väl söka drivrutiner på nätet, om man nu kan få reda på vad det är man skall ha....
Heliora

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-04 17:50:40

Hej!

Gå in i Kontrollpanelen --> System och underhåll --> System --> Enhetshanteraren. Där klickar du på Ljud, video och spelenheter. Hos mig står det Realtek High Definition Audio. Då är det alltså Realteks kort jag har. Men sen tar kunskaperna slut. Realtek har ju fler än ett ljudkort.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Firkraag » 2010-10-04 17:53:38

Lilla Gumman skrev:Hej!

Gå in i Kontrollpanelen --> System och underhåll --> System --> Enhetshanteraren. Där klickar du på Ljud, video och spelenheter. Hos mig står det Realtek High Definition Audio. Då är det alltså Realteks kort jag har. Men sen tar kunskaperna slut. Realtek har ju fler än ett ljudkort.

Hälsningar

Lilla Gumman

Om Heliora precis har formaterat om datorn och inte har fungerande ljud så kommer han/hon? knappast ha drivrutiner installerade så att man kan kolla genom enhetshanteraren.
Firkraag

Inläggav barracuber » 2010-10-04 18:09:49

Firkraag skrev:

Hälsningar

Lilla Gumman

Om Heliora precis har formaterat om datorn och inte har fungerande ljud så kommer han/hon? knappast ha drivrutiner installerade så att man kan kolla genom enhetshanteraren.

Jo men ifall Heliora högerklickar på Realtekraden/raderna så kommer det upp ett fönster där en av flikarna heter Drivrutin. Där ser man om det finns nån drivrutin installerad och hur gammal den är. Där finns också en knapp som heter Uppdatera Drivrutin.

Så här kan det se ut (ej ljudexempel):

Bild
barracuber

Inläggav Heliora » 2010-10-04 19:14:39

Det såg ut som bra beskrivningar först, men när jag gick in på kontrollpanelen så hittade jag ingenting av vad vare sig Barracuber eller Lilla Gumman skrev om.

På kontrollpanelen fanns något som hette "Ljud, tal och ljudenheter", så jag klickade på den. Sen fanns något som hette "Egenskaper för ljud och ljudenheter" och där inne fanns olika flikar med "Volym", "Ljud", "Ljudenheter", "Röst" och "Maskinvara.

Klickar jag på "Volym" får jag upp texten "Ingen ljudenhet". Klickar jag på "Ljudenheter" får jag upp texten "Det finns inga uppspelningsenheter" och klickar jag på "Maskinvara" får jag upp följande lista:

"JLMS XJ-HD166S"
"Ljud-CODEC"
"Äldre ljuddrivrutiner"
"Mediekontrollenheter"
"Äldre videoinspelningsenheter"
"Video-CODEC"

Längst ner står det "Enhetsegenskaper" och för vart och ett av ovanstående står det "Den här enheten fungerar korrekt".

Vad gör jag nu?
Heliora

Inläggav Firkraag » 2010-10-04 20:06:08

barracuber skrev:
Firkraag skrev:

Hälsningar

Lilla Gumman

Jo men ifall Heliora högerklickar på Realtekraden/raderna så kommer det upp ett fönster där en av flikarna heter Drivrutin. Där ser man om det finns nån drivrutin installerad och hur gammal den är. Där finns också en knapp som heter Uppdatera Drivrutin.

Så här kan det se ut (ej ljudexempel):

Bild

Du missförstår, om hon precis har formaterat om datorn så finns det ingen gammal drivrutin att finna överhuvudtaget. Alltså behövs andra medel för att ta reda på vad för ljudkort man har(inbyggt eller internt)
Firkraag

Inläggav barracuber » 2010-10-04 21:21:12

Heliora,

Jag har ett tips. Ladda hem gratisprogrammet Sandra, som är ett diagnosprogram. Senaste versionen heter Sandra 2010 SP2 och funkar med alla versioner av Windows. Med programmet kan du ta reda på vad ditt ljudkort heter, då är det lättare att hitta en drivrutin.
barracuber

Inläggav Heliora » 2010-10-04 22:00:50

Nu har jag pratat med en kompis som säger att det skall stå på datorn vad det är för ljudkort. Och jag ser en klistrad lapp på datorn med lite olika siffer- och bokstavskombinationer. Det står:

hp Compaq d530 SFF
d530S/P3.0E/40bd/512G/4 SE/FI

hp s/n: CZC4350Z0M
p/n: DZ035T#ABS

Kan någonting av detta vara ljudkortet?
Heliora

Inläggav barracuber » 2010-10-04 22:19:34

Nej inte där.

På <a target="_blank" href="http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=uk&prodNameId=316715&prodTypeId=12454&prodSeriesId=316713&swLang=13&taskId=135&swEnvOID=1093">den här sidan</a> hittar du drivisarna under Driver - Audio. Ladda hem AC97 först.

På sidan finns förresten alla drivisar till datorn, inte bara ljudet. Ett av de bästa sätten att hålla datorn frisk och pigg är att uppdatera alla drivisar.
barracuber

Inläggav Heliora » 2010-10-05 15:20:23

barracuber skrev:Nej inte där.

På <a target="_blank" href="http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=uk&prodNameId=316715&prodTypeId=12454&prodSeriesId=316713&swLang=13&taskId=135&swEnvOID=1093">den här sidan</a> hittar du drivisarna under Driver - Audio. Ladda hem AC97 först.

Nu hänger jag inte med alls. Om inte någon av dessa sifferkoder var ljudkortet, hur kan du då veta att jag först skall ladda hem AC97? Eller är AC97 någonting man skall ha till ljudkortet utöver drivrutinen? Och vad är detta AC97 för något??

Jag klickade på länken och sökte efter AC97 men fick upp 135 träffar, så jag vet inte vilken av dessa träffar som jag skall klicka vidare på.

Det här verkar bli svårare och svårare... :(
Heliora

Inläggav barracuber » 2010-10-05 16:37:33

Heliora skrev:
barracuber skrev:Nej inte där.

Nu hänger jag inte med alls. Om inte någon av dessa sifferkoder var ljudkortet, hur kan du då veta att jag först skall ladda hem AC97? Eller är AC97 någonting man skall ha till ljudkortet utöver drivrutinen? Och vad är detta AC97 för något??

Jag klickade på länken och sökte efter AC97 men fick upp 135 träffar, så jag vet inte vilken av dessa träffar som jag skall klicka vidare på.

Det här verkar bli svårare och svårare... :(

Sorry, jag var oklar. AC97 heter ditt ljudkort (som egentligen är inbyggd på moderkortet, alltså inget separat ljudkort). AC97 är ett väldigt vanligt ljudsystem - finns på miljoner PC.

Så här ska du göra!

1. Glöm den förra länken. Du ska gå <a target="_blank" href="http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=uk&prodNameId=316715&prodTypeId=12454&prodSeriesId=316713&swLang=13&taskId=135&swEnvOID=1093#113165">hit till Driver - Audio</a>.

2. Ladda hem och installera alla tre drivisarna i den här kategorin. Ordningen spelar nog ingen roll (fel av mig).
barracuber

Inläggav Heliora » 2010-10-05 17:28:36

Jaaaaaaa HURRAAAAAA!!! Jag har ljud på min dator!!! :D

Tusen tack för den ypperliga beskrivningen, den var väldigt klar och tydlig! Men när jag installerade dem fick jag upp meddelande på två av dem: "Fel vid extrahering av stödfiler: Åtkomst nekad". Så jag blev lite orolig. Men ljudet funkade iallafall.

Men hur kunde du veta vad mitt ljudkort heter och att det var inbyggt på moderkortet?? Sifferkoderna ovanpå datorn som jag skrev ner innehöll ju inte den informationen. ? :o
Heliora

Inläggav barracuber » 2010-10-05 18:10:05

Heliora skrev:Jaaaaaaa HURRAAAAAA!!! Jag har ljud på min dator!!! :D

Tusen tack för den ypperliga beskrivningen, den var väldigt klar och tydlig! Men när jag installerade dem fick jag upp meddelande på två av dem: "Fel vid extrahering av stödfiler: Åtkomst nekad". Så jag blev lite orolig. Men ljudet funkade iallafall.

Låter skumt men det var nog inget allvarligt då.

Heliora skrev:Men hur kunde du veta vad mitt ljudkort heter och att det var inbyggt på moderkortet?? Sifferkoderna ovanpå datorn som jag skrev ner innehöll ju inte den informationen. ? :o

Tack vare texten du gav

hp Compaq d530 SFF

Så heter din dator. Det var bara att googla det så fick jag upp <a target="_blank" href="http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=uk&prodNameId=316715&prodTypeId=12454&prodSeriesId=316713&swLang=13&taskId=135&swEnvOID=1093">produktsidan</a>. Där finns all info.

Kul att det gick bra! :-D

(Nu hoppas jag bara ditt andra problem med musiktråden löser sig också nu snart...!)
barracuber

Inläggav Firkraag » 2010-10-05 21:44:20

Precis, så fort man vet vilken produkt du äger är det hela ganska simpelt. Då är man bara en google sökning ifrån :)

Admin

Låste tråden då frågan blivit besvarad.
Firkraag

Återgå till IT-forum

Logga in