Google, Gmail m.m.
47 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Bjäbbmonstret skrev:Var och en av oss använder Googles och andras gratistjänster på internet på eget ansvar. Men att uttryckligen uppmana någon att gå över till Gmail, inte på grund av tycke och smak och uppskattning för deras tjänster utan på grund av "säkerhet" det är något som jag i varje fall inte inte skulle ta på mitt ansvar och jag anser knappast att jag är moralistisk för att jag påpekat det.
Point taken. Som jag erkänt, dumt att rekommendera en enskild produkt, när diskussionen handlar om epostklient kontra webbklient.
Jag framhävde aldrig säkerheten. Tvärtom i de senaste inläggen. I början var jag förblindad över hur bra tjänsterna är i sig.
Google har väl aldrig varit ett speciellt föredöme på säkerhet, mycket pga den totalförvirring som råder globalt på detta område.
Du har många bra insikter om Google som jag tar till mig.
Moralistisk är du nog inte. Du är Bjäbbis helt enkelt. Inser det nu.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:08, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag uppfattade som att du menade att det handlade om säkerheten just i Pemers fall men jag kan ha missuppfattat.
Håller med att Googles tjänster i många fall är väldigt praktiska och jag använder själv deras kalender.
En bra förutsättning tycker jag för att använda diverse webbtjänster är att det finns bra exportfunktioner och man kan dra ner en lokal kopia och att de är allmänna format så att man inte blir "fast".
Sen händer det säkert att jag är moralistisk också då och då.
Håller med att Googles tjänster i många fall är väldigt praktiska och jag använder själv deras kalender.
En bra förutsättning tycker jag för att använda diverse webbtjänster är att det finns bra exportfunktioner och man kan dra ner en lokal kopia och att de är allmänna format så att man inte blir "fast".
Sen händer det säkert att jag är moralistisk också då och då.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:52:08, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Jag uppfattade som att du menade att det handlade om säkerheten just i Pemers fall men jag kan ha missuppfattat.
Nä säkerhet var nog det sista jag tänkte på just då. Jag reagerade mest på hans beskrivning av att gå från den ena epostklienten och OS:et efter den andra - Vista, XP, Outlook, Outlook Express och Thunderbird - och allt vad det var, och jag fick nästan huvudvärk av att läsa.
Framför allt att lita på klienter för att spara de mail man samlat på sig genom åren, genom att flytta och kopiera från den ena klienten till den andra från den ena datorn till den andra. När allt redan ligger på server.
Men möjligheten att ha mailen även lokalt på egna datorn är viktig även vid webbaserad mail, därför att, precis som Pemer skrev, har man inte alltid tillgång till nätet. Och i fallet Gmail (till exempel), som jag skrev till dig innan, så har ju den möjligheten även där - Google Gears.
Jag har själv förlorat hundratals mail genom åren just pga att jag aldrig begrep mig på Outlooks apiga pst-filer eller deras ogästvänliga arkiveringsfunktion. Arkivering i Gmail (till exempel) är bara så enkelt och logiskt.
Har inte hunnit ge Pemer resten av argumenten till varför webbaserad mail is the shit, tänkte göra det ikväll.
- barracuber
Poängterar en gång till då, att det jag skrev bara var problem relaterade till att det inte fanns några vettiga program som fungerade just här i Vista. Men nu ska den huvudvärken tas bort...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:52:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag känner inte till hotmail och yahoo i detalj så mina exempel är på gmail.
Några saker som är bättre:
A) Med webmail behöver man aldrig mer oroa sig för arkivering och backup.
B) Även med webmail kan man ha lokal synkning av mailen (i gmail installerar man tillägget Google Gears.). Då lagras mailen även på egna datorn och man kan läsa och skriva mail offline, nästa gång man kopplar upp sig synkas mot servern igen.
C) Med webmail en lokal desktopapplikation mindre som tar datorresurser. En webbläsare har man ändå alltid öppen. Om man ändå vill köra en klient som Outlook eller Thunderbird så stödjer gmail det (men inte Yahoo och inte Hotmail i gratisversionen).
D) Nyheter och nya funktioner kommer oftare i webmail än i desktopapplikationer.
E) Webmail har ofta trådade mailkonversationer (gmail har det). Det har även Thunderbird visserligen men gmails känns naturligare.
Se B) ovan.
Du kan fortsätta använda den adressen. Du har en gmail-adress men andra behöver aldrig veta om det - de ser bara din vanliga adress. Du importerar dina mail och kontakter till gmail. Du anger att du vill att nya mail också ska vidarebefordras till gmail och kan sätta en etikett på dessa mail som talar om från vilket konto de kommer. Du kan svara på mailen i gmail och använda din vanliga adress som avsändare.
Här blir gmail som en backup för din vanliga mail. Skulle nånting hända med din vanliga leverantör finns alla dina mail kvar på gmail.
Etiketter istället för kataloger
Gmail är ensamt om att använda etiketter (labels) istället för kataloger.
Det kräver lite nytänk men sedan blir det en vana och man inser hur överlägset det är.
Etiketter är ungefär som flerdimensionella kataloger. Antag att du får ett långt mail som handlar om ADHD som du vill läsa igenom nästa dag.
Om du kör Outlook kanske du har två kataloger som du kallar 'ADHD' och 'ATT LÄSA'. Du skulle vilja lägga mailet i båda katalogerna men det går inte i ett katalogbaserat system. Du lägger mailet i 'ATT LÄSA'. Om du tittar i katalogen 'ADHD' hittar du inte mailet.
I gmail har du skapat två etiketter som du kallat 'ADHD' och 'ATT LÄSA'. Du taggar mailet med båda dessa etiketter. Om du tittar under etiketten 'ADHD' kommer du att se mailet. Om du tittar under etiketten 'ATT LÄSA' kommer du också att se samma mail- Därav "multidimensionen".
Gmail har andra fördelar som 7,5 GB gratis hårddisk men jag stannar där och ser vad du tycker så långt.
Pemer skrev:Men vad är det som skulle vara bättre???
Några saker som är bättre:
A) Med webmail behöver man aldrig mer oroa sig för arkivering och backup.
B) Även med webmail kan man ha lokal synkning av mailen (i gmail installerar man tillägget Google Gears.). Då lagras mailen även på egna datorn och man kan läsa och skriva mail offline, nästa gång man kopplar upp sig synkas mot servern igen.
C) Med webmail en lokal desktopapplikation mindre som tar datorresurser. En webbläsare har man ändå alltid öppen. Om man ändå vill köra en klient som Outlook eller Thunderbird så stödjer gmail det (men inte Yahoo och inte Hotmail i gratisversionen).
D) Nyheter och nya funktioner kommer oftare i webmail än i desktopapplikationer.
E) Webmail har ofta trådade mailkonversationer (gmail har det). Det har även Thunderbird visserligen men gmails känns naturligare.
Pemer skrev:Vad i webmail är bättre än att man tankar ner sin mail från servern och har den hemma i datorn? Beroende av Googles, Hotmails eller någon annan aktörs servrars mående - plötsligt när du behöver hämta fakta från ett gammalt mail kommer du inte på gmail-kontot...
Plötsligt en dag sitter du utan trådlöst nätverk tillgängligt och har glömt mobila bredbandsmodemet eller kabeln som du kan ansluta till mobilen, så tyvärr kan du inte kolla det där mailet, för det måste du ju ut på Internet för att kunna läsa på webmailen. Mycket bättre än att det finns där i datorn!
Se B) ovan.
Pemer skrev:Och så behöva trumma ut till hela världen att det inte längre skulle vara mitt förnamn at mitt efternamn punkt net som är min mailadress utan något fånigt krystat någonting at gmail com, där inget vettigt med mitt namn ens är ledigt... väldigt mycket bättre mailadress!
Du kan fortsätta använda den adressen. Du har en gmail-adress men andra behöver aldrig veta om det - de ser bara din vanliga adress. Du importerar dina mail och kontakter till gmail. Du anger att du vill att nya mail också ska vidarebefordras till gmail och kan sätta en etikett på dessa mail som talar om från vilket konto de kommer. Du kan svara på mailen i gmail och använda din vanliga adress som avsändare.
Här blir gmail som en backup för din vanliga mail. Skulle nånting hända med din vanliga leverantör finns alla dina mail kvar på gmail.
Etiketter istället för kataloger
Gmail är ensamt om att använda etiketter (labels) istället för kataloger.
Det kräver lite nytänk men sedan blir det en vana och man inser hur överlägset det är.
Etiketter är ungefär som flerdimensionella kataloger. Antag att du får ett långt mail som handlar om ADHD som du vill läsa igenom nästa dag.
Om du kör Outlook kanske du har två kataloger som du kallar 'ADHD' och 'ATT LÄSA'. Du skulle vilja lägga mailet i båda katalogerna men det går inte i ett katalogbaserat system. Du lägger mailet i 'ATT LÄSA'. Om du tittar i katalogen 'ADHD' hittar du inte mailet.
I gmail har du skapat två etiketter som du kallat 'ADHD' och 'ATT LÄSA'. Du taggar mailet med båda dessa etiketter. Om du tittar under etiketten 'ADHD' kommer du att se mailet. Om du tittar under etiketten 'ATT LÄSA' kommer du också att se samma mail- Därav "multidimensionen".
Gmail har andra fördelar som 7,5 GB gratis hårddisk men jag stannar där och ser vad du tycker så långt.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:08, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
barracuber skrev:Här blir gmail som en backup för din vanliga mail. Skulle nånting hända med din vanliga leverantör finns alla dina mail kvar på gmail.
Och om något skulle hända med Gmail så finns dina mail kvar var?
- Bjäbbmonstret
Bjäbbmonstret skrev:barracuber skrev:Här blir gmail som en backup för din vanliga mail. Skulle nånting hända med din vanliga leverantör finns alla dina mail kvar på gmail.
Och om något skulle hända med Gmail så finns dina mail kvar var?
I Googles backupmaskiner.
Och i dina egna datorer om du kört lokalsynkning.
- barracuber
Jo google lär ju inte krascha ner i första taget
men om man ser på en hundraårs period så lär det inte finnas kvar.. inte mycket av en del elektronisk kultur heller..
så det blir ingen som kommer att bläddra i farfarsfars gamla brev
men om man ser på en hundraårs period så lär det inte finnas kvar.. inte mycket av en del elektronisk kultur heller..
så det blir ingen som kommer att bläddra i farfarsfars gamla brev
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:52:08, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:
Och om något skulle hända med Google och deras service gentemot mig som användare och jag inte kört "lokalsynkning" finns mina mail kvar var?
- Bjäbbmonstret
Bjäbbmonstret skrev:barracuber skrev:
Och om något skulle hända med Google och deras service gentemot mig som användare och jag inte kört "lokalsynkning" finns mina mail kvar var?
Menar du momentant eller att de försvinner från marknaden?
Om det första tar de antagligen ögonblicksbackuper hela tiden på fasta media.
Det andra tror jag också är osannolikt. Och innan de försvinner hinner de sälja den delen av verksamheten.
- barracuber
Mycket har skett som är osannolikt. Och bara för att Google har mina mail behöver inte heller jag nödvändigtvis få tillgång till dem.
- Bjäbbmonstret
http://ppcblog.com/how-google-works/
Sidan innehåller ingen vanlig text utan är en stor bild som försöker illustrera i ett flödesschema vad som händer när information läggs ut på internet och när man googlar.
[img]http://ppcblog.com/how-google-works/how-google-works.jpg[/img]
Lite intressant och fascinerande om man orkar ta in allt.
Sidan innehåller ingen vanlig text utan är en stor bild som försöker illustrera i ett flödesschema vad som händer när information läggs ut på internet och när man googlar.
[img]http://ppcblog.com/how-google-works/how-google-works.jpg[/img]
Lite intressant och fascinerande om man orkar ta in allt.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:09, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
barracuber skrev:Bjäbbmonstret skrev:Och om något skulle hända med Gmail så finns dina mail kvar var?
Och hur gör man det då? När jag tar emot mejl från mitt andra onlinemejlkonto så töms det i samma sekund som det landar i inkorgen i min dator.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:barracuber skrev:Bjäbbmonstret skrev:Och om något skulle hända med Gmail så finns dina mail kvar var?
Och hur gör man det då?
Syftar du på ordet "lokalsynkning"? Med det menar jag Google Gears som jag talade mig varm för tidigare i tråden utan att vara direkt insatt i detaljerna. Idag måste jag dock erkänna att Google Gears inte känns direkt användarvänligt. Och jag som alltid beskyllt Microsofts PST-filer i Outlook för att vara extremt krångliga att begripa sig på.
Hela poängen med Google Gears i fallet Gmail är att kopior av alla sina mail laddas ned till den egna datorn för att man ska kunna söka och läsa dem även när man inte har nätåtkomst. Och jag tror säkert det fungerar bra också ifall man verkligen skulle testa det nån gång när man inte har tillgång till internet. Vilket dock händer ytterst sällan i dagens uppkopplade värld När jag säger att Gears användarovänligt menar jag att Gears rent tekniskt verkar minst lika krångligt att fatta som Microsofts PST-filer vilket är en besvikelse. EDIT: Till exempel har jag själv stora problem att begripa ifall Gears är aktivt eller inte vid ett visst tillfälle - de har helt enkelt krånglat till det för användaren något helt förbannat helt i onödan (Google brukar ju annars ha ganska enkla tydliga program).
Inger skrev:När jag tar emot mejl från mitt andra onlinemejlkonto så töms det i samma sekund som det landar i inkorgen i min dator.
Nu vet jag inte vilka mailföretag du kör. Men rent allmänt finns det två typer av mail - POP3 och IMAP. Det låter av din beskrivning som att du på det andra kontot kör POP3. I POP3 så sparar nämligen noirmalt sett inte ett mail på servern när det blir hämtat. Vilket det gör i IMAP. Det du kan göra är att kolla ifall du kan byta till IMAP på det andra kontot. EDIT: Samt även kolla vilket system det hämtande kontot använder.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:09, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
Det är POP3. Det gör inget att just de försvinner, vill bara inte att detsamma händer med gmail så jag har inte vågat prova. Är gmail IMAP?
Något som jag tyckte var lite spooky var när jag höll på att övergå från PC till mac. Var så glad att jag enkelt lyckades få nya mejlen till mac:en. Men sen när jag råkade klicka på "hämta nya mejl" i PC:n av gamma vana så snodde den mejlen från mac:en!
Och de gick förstås inte att sno tillbaka.
Något som jag tyckte var lite spooky var när jag höll på att övergå från PC till mac. Var så glad att jag enkelt lyckades få nya mejlen till mac:en. Men sen när jag råkade klicka på "hämta nya mejl" i PC:n av gamma vana så snodde den mejlen från mac:en!
Inger skrev:Det är pop3. Det gör inget att just de försvinner, vill bara inte att detsamma händer med gmail så jag har inte vågat prova. Är gmail imap?
Det beror på vilken "klient" (för att använda ett fint ord) du kör. Kör du gmail med webbläsaren som klient är det helt klart IMAP. EDIT: Man så att säga tittar rätt in på gmail servern. Allting ligger kvar till du raderar och då raderar du direkt på servern.
Om du däremot använder en lokalt mailklient som Mail.app - jag vet att du kör Mac numera (det gör jag också förresten 8-D ) eller Outlook/Thunderbird för Windoze-användare, är det lite mer komplicerat. Som jag fattat det så bestämmer man i klienten när man lägger upp kontot om det ska vara POP eller IMAP. Alla mailserverar, även gmail, stödjer båda systemen.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:09, redigerad totalt 3 gånger.
- barracuber
Inger skrev:Något som jag tyckte var lite spooky var när jag höll på att övergå från PC till mac. Var så glad att jag enkelt lyckades få nya mejlen till mac:en. Men sen när jag råkade klicka på "hämta nya mejl" i PC:n av gamma vana så snodde den mejlen från mac:en!
OK vad trist. Det låter som att PC:n (Outlook? Thunderbird?) var konfigurerad att köra POP3 mot servern. Den helt enkelt tömde servern. Ja, det där har aldrig hänt mig för jag kör alltid IMAP i alla väder.
En liten specialare: I Outlook och Thunderbird kan man bocka för att "Lämna kvar en kopia på servern" även i POP3. Det kan vara bra att veta ifall man av någon anledning inte kan köra IMAP.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:09, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
barracuber skrev:Inger skrev:Det är pop3. Det gör inget att just de försvinner, vill bara inte att detsamma händer med gmail så jag har inte vågat prova. Är gmail imap?
Det beror på vilken "klient" (för att använda ett fint ord) du kör. Kör du gmail med webbläsaren som klient är det helt klart IMAP. EDIT: Man så att säga tittar rätt in på gmail servern. Allting ligger kvar till du raderar och då raderar du direkt på servern.
Om du däremot använder en lokalt mailklient som Mail.app - jag vet att du kör Mac numera (det gör jag också förresten 8-D ) eller Outlook/Thunderbird för Windoze-användare, är det lite mer komplicerat. Som jag fattat det så bestämmer man i klienten när man lägger upp kontot om det ska vara POP eller IMAP. Alla mailserverar, även gmail, stödjer båda systemen.
OK, då fattar jag lite bättre. Kanske man ska våga prova då. Bra att ha allt på samma ställe liksom.
Sen tycker jag det är bättre att inkommande mejl sorterar sig själva i förutbestämda mappar (enligt regler man bestämt innan) än att behöva tagga och flytta varje mejl separat som i gmail. Eller kan man bestämma regler även i gmail så att den också sorterar posten själv?
Inger skrev:Sen tycker jag det är bättre att inkommande mejl sorterar sig själva i förutbestämda mappar (enligt regler man bestämt innan) än att behöva tagga och flytta varje mejl separat som i gmail. Eller kan man bestämma regler även i gmail så att den också sorterar posten själv?
Det där är något du får fundera över. Gmail är vad jag vet ensamma om att inte använda mappar, Istället används etiketter (labels). (Jag har inte kollat hur exempelvis senaste versionen av Hotmail funkar. Men antagligen ligger Hotmail kvar i mapp-tänket.)
Etiketter är ett annat tänk helt klart. Man får fungera över om man är beredd att gå över till det. Men man måste inte använda etiketter om man inte vill.
Min definition av etiketter är "flerdimensionella mappar". Exempelvis i Outlook kan man bara lägga ett mail i en viss mapp. Medan man i gmail kan sätta hur många etiketter som helst på ett mail. Därav det flerdimensionella.
Man kan lätt inse fördelen med etiketter istället för mappar. Du får ett mail från din faster. Hon vill bjuda dig på en resa till Grekland. I mapptänket kan du bara lägga mailet i antingen mappen "Faster" eller i mappen "Resor". I Gmail sätter du två etiketter - "Faster" och "Resor" - på mailet och har därmed placerat mailet i "två logiska mappar på en gång". I mapptänket måste du komma ihåg i vilken mapp du lagt mailet. I Gmail kan du titta i antingen etiketten "Resor" eller etiketten "Faster" - i båda fallen hittar du mailet.
Jag kan berätta att jag själv har över 150 etiketter i min gmail. Det känns som lite för många och det är en ganska lång lista att bläddra i. Men det beror ju inte på tekniken utan hur man själv tänker. Och man måste inte använda etiketterna bara för att de finns. Faktum är att man söker mycket mera än man håller på med etiketter. Hela Googletänket bygger på att man söker fram informationen med sina egna sökbegrepp - exempelvis "Grekland" - istället för att leta på en massa olika ställen. Man skulle kunna låta allting ligga i inboxen (och aldrig skapa en enda etikett) och bara söka fram informationen (Google är ju erkänt duktiga på sök).
I Gmail kan man enkelt skapa "filter" vilket motsvarar "regler" i Outlook. Man kan till exempel styra att mail från sin faster direkt till etiketten "Faster" (och "Resor" om man så vill). I det fallet kan man välja att antingen ta bort det från inboxen eller låta det ligga kvar i inboxen. "Inboxen" är egentligen ingenting annat än en "etikett".
En bra sak är att om en etikett innehåller olästa mail hamnar den direkt högst upp i etikettlistan. På så sätt missar man aldrig att läsa mail som styrs direkt till en etikett.
Som sagt det är ett lite annat tänk..
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:10, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Tack, jag har redan fattat hur etiketter funkar och använder dem själv. Tycker också systemet har sina fördelar. Men jag sorterar mina mejl i mappar också, även i gmail, för att få lika bra överblick som i mitt vanliga mejlprogram i datorn.
Så min fråga gällde inte hur man använder etiketter utan hur man får mejlen att etikettera och sortera sig själva direkt in i rätt mapp. Har bara en viss sorts mejl, typ artikelbevakningar o dyl, och att märka och sortera detta dagliga inflöde för hand blir lite drygt efter ett tag. Vore bra om man kunde tala om för gmail att "alla mejl som innehåller X i ämnesraden ska märkas Y och stoppas i mapp Z" såsom man kan göra i mejlprogram på datorn, men har inte hittat någon sådan funktion. Å andra sidan missar jag lätt saker som finns rakt framför näsan så jag tänkte att det inte skadar att fråga.
Så min fråga gällde inte hur man använder etiketter utan hur man får mejlen att etikettera och sortera sig själva direkt in i rätt mapp. Har bara en viss sorts mejl, typ artikelbevakningar o dyl, och att märka och sortera detta dagliga inflöde för hand blir lite drygt efter ett tag. Vore bra om man kunde tala om för gmail att "alla mejl som innehåller X i ämnesraden ska märkas Y och stoppas i mapp Z" såsom man kan göra i mejlprogram på datorn, men har inte hittat någon sådan funktion. Å andra sidan missar jag lätt saker som finns rakt framför näsan så jag tänkte att det inte skadar att fråga.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:52:10, redigerad totalt 1 gång.
Inga problem alls (men förstås inte lika flexibelt som procmail om du vet vad det är).Inger skrev:Så min fråga gällde inte hur man använder etiketter utan hur man får mejlen att etikettera och sortera sig själva direkt in i rätt mapp.
Men "märka" och "stoppa i mapp" är samma sak. Ytterligare funktioner som jag tror du tänker på, som liknar "lägg i mapp" är "markera som läst" och "hoppa över inkorgen" och "Skicka aldrig till Skräppost".
Och det går jättebra att ha flera regler som gäller samma mail. Och kombinera ovanstående i samma regel.
Sen är grejen att eftersom det är Google ska du inte leta efter mail genom att bläddra i mappar, utan söka, förstås.
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 21:52:10, redigerad totalt 1 gång.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
Inger skrev:Tack, jag har redan fattat hur etiketter funkar och använder dem själv. Tycker också systemet har sina fördelar. Men jag sorterar mina mejl i mappar också, även i gmail, för att få lika bra överblick som i mitt vanliga mejlprogram i datorn.
Kör man typ Outlook ser det ut som mappar även om det egentligen är etiketterna i Gmail som "blir" mappar i Outlook. Kör du Mail.app i Macen? Jag har inte kommit igång med den än, köpte min MacBook i förrgår
Inger skrev:Så min fråga gällde inte hur man använder etiketter utan hur man får mejlen att etikettera och sortera sig själva direkt in i rätt mapp. Har bara en viss sorts mejl, typ artikelbevakningar o dyl, och att märka och sortera detta dagliga inflöde för hand blir lite drygt efter ett tag. Vore bra om man kunde tala om för gmail att "alla mejl som innehåller X i ämnesraden ska märkas Y och stoppas i mapp Z" såsom man kan göra i mejlprogram på datorn, men har inte hittat någon sådan funktion. Å andra sidan missar jag lätt saker som finns rakt framför näsan så jag tänkte att det inte skadar att fråga.
Jo det är filter som jag skrev lite om i förra inlägget.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 21:52:10, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber