Rättigheter utifrån ifrågasatt diagnos

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Rättigheter utifrån ifrågasatt diagnos

Inläggav Safek » 2010-10-05 13:20:40

Jag undrar...ni som har läst bakgrunden till "Ingen förklaring! Men?!"- förstår lite vad jag undrar på.

Neuropsyk ville inte ge diagnos, sen privat utredning var jag fick diagnos. Nu önskar de ifrågasätta den nya diagnosen, och de två journalerna kommer att få en "second opinion". Men jag har ingen förtroende för psykatrin region skåne- efter tidigare bemötande.

Måste jag acceptera detta? - Måste de hålla på att skapa mer kaos i mitt liv? Kan de inte bara acceptera att de har gjort ett misstag?- Jag själv hade ju släppt frågan, och valde att inte gå vidare med saken, varför kan inte de göra det samma?

Har psykiatrin i Lund- region skåne- högre auktoritet och myndighet än en person som är leg psykolog-leg psykiatriker med special kompetens i klinisk psykologi?
Helst vill jag släppa att ha med dessa att göra överhuvudtaget, men tänkte det var ny läkare- och kanske hon kunde vara annorlunda än de andra, men känns ju bara mörkt och svårt! Och vad är detta med ständiga subjektiva åsikter? Hon önskade inte acceptera min diagnos eftersom hon utifrån 30 min samtal ansåg att jag inte var en typisk asperger patient- går man inte efter lite mer objektivitet än så???? Är inte psykologi en vetenskaplig gren på lik linje som andra delar inom vården?

Blir galen!- Och vad är detta med att inte ge information?

Kort och gott: Måste jag acceptera att de ifrågasätter min diagnos?
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Inläggav barracuber » 2010-10-05 13:38:12

Svåra frågor. Och inga enkla svar.

Jag har en äldre privatläkare (som tidigare var på en offentlig vårdcentral). Han har viss kunskap om autism men hans företag är för litet för att genomföra en fullständig neuropsykiatrisk utredning. Den bild jag fått (även från det här forumet) är att en teamutredning smäller något högre än en enskild utredare. Men vem som kan ifrågasätta/eventuellt ändra beslut osv det har jag ingen aning om faktiskt.

Min bild av min landsregion (GBG) är att det verkar vara ett hyfsat bra samarbete mellan olika läkare inom olika befattningar. Min privatläkare exempelvis remitterade mig till Öppenvården i min kommun (strax utanför GBG). Där träffade jag en bra kvinnlig psykolog. Även hon misstänkte autismdrag men hon har inga resurser/kompetens att utreda. Därför remitterade hon mig vidare till "Enheter för Autism och ADHD" i min kommun dit alla för eller senare skickas. Just nu pågår min utredning där.

Min bild är att det råder ingen konkurrens eller groll mellan alla dessa instanser. Tvärtom alla känner alla mer eller mindre och lägger inga direkta värderingar i olika bedömningar. Det är liksom bara ytterligare pusselbitar i "mitt" pussel. Ingen av dem har uttryckt någonting nedsättade om någon annan.

Vet inte om detta hjälper ... :roll:
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till Aspergare och vården

Logga in