The Event

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

The Event

Inläggav FamiljenM » 2010-10-04 7:17:59

Jag har börjat se denna underliga serie, det jag förstår är superbra. :lol:
Jag funderar om det är något som har med asperger att göra, att jag verkligen INTE hänger med! Eller är serien lika snurrig för NT?
FamiljenM

Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Miche » 2010-10-04 11:20:14

Slutet på första avsnittet lutade lite för mycket åt [WikiSve]Lost[/WikiSve] för att det skulle kännas bra... Jag hoppas att det inte blir lika utspårat...

SVT-sida för The Event
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Moggy » 2010-10-05 0:49:41

Har sett de två första avsnitten. Spännande, mystiskt och påkostat gör att det mycket väl kan bli en bra serie. Ambitionen är helt klart att det ska bli en ny succéserie i stil med Lost.

Innehållsmässigt verkar dom plockat mycket av stilen ifrån "24" och "Flash Forward" och mystiken ifrån Lost och kanske lite X-files.

En del lovande karaktärer i serien. Bra kontrast mellan den hederlige och ärlige presidenten och den lite nazi-influerande hårdföre rådgivaren. Killen som verkar få nån slags huvudroll (än så länge), han vars flickvän försvann, en typsik hjälte. Inte alltför smart, dras in i nåt över sitt huvud men klarar sig genom sin rättrådighet och sitt mod.

Lite för många tidshopp för min smak där storyn utvecklas genom ickelinjärt berättande.

The Event kan blir bra, en del lovande aspekter. Tyvärr tror jag inte att det kommer att bli så. Tror den kommer att fallera på ungefär samma sätt som "Flash Forward" gjorde med en ständig jakt på mysterier som inte får några trovärdiga förklaringar.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2010-10-05 2:31:08

Ett problem med såna här serier som handlar om diverse mystiska saker som skulle ha möjlighet att förändra hela världen är det det....liksom inte händer nåt egentligen som förändrar nåt. Världen fortsätter som vanligt medans huvudpersonerna ständigt konfronteras med diverse fantastiska fenomen.

Exempel:
X-files. Massa övernaturliga och utomjordiska prylar men det är aldrig nåt som avslöjas och får chansen att påverka världen.

Fringe: Man har tillgång till ett fantastiskt kunnande och teknik, men inget av det har letat sig ut till vanligt folk. Världen för folket där är som vanligt.

Heroes: Massa folk som har superkrafter men allt hålls hemligt och vanligt folk vet inget av vad som pågår.

True Blood: Här har iofs världen förändrats av att vampyrerna trätt fram men det inte mycket vi får se av i serien. Det är mest några TV-inslag där religiösa grupper som motsätter sig vampyrer debatterar på vampyrrörelsen. Iofs är det ett medvetet inslag i serien att den handlar om en del av USA som är väldigt isolerat....

Här var serien 4400 ett undantag då en stor del av den serien skildrade en värld som faktiskt förändrades av nåt som hände. Samhället och livet för vanligt folk påverkades av händelserna i serien vilket gjorde det hela intressant.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav mnordgren » 2010-10-05 10:04:05

Moderator:

Flyttade tråden.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav FamiljenM » 2010-10-05 10:49:03

mnordgren skrev:Moderator:

Flyttade tråden.

Jag vet aldrig var jag ska lägga mina trådar. Nu la jag den i Övriga Aspergerfrågor pga min fråga, om serien är extra snurrig om man har asperger eller om det inte spelar roll.
Jag blir yr när jag tittar på den, ena sekvensen är från 7 år fram i tiden och den andra sekvensen kan vara 40 år tillbaka i tiden... :roll:
Men den är bra... det jag förstår, resten frågar jag min sambo om... 8)
FamiljenM

Anslöt: 2009-11-13

Inläggav Safek » 2010-10-05 10:57:49

Moggy skrev:

The Event kan blir bra, en del lovande aspekter. Tyvärr tror jag inte att det kommer att bli så. Tror den kommer att fallera på ungefär samma sätt som "Flash Forward" gjorde med en ständig jakt på mysterier som inte får några trovärdiga förklaringar.

Själv tycker jag det största minuset så här långt är att de ständigt hoppar från ämne till ämne- från tid till tid, det är ok- men inte var andra minut.

Kring "inte får några trovärdiga förklaringar"- så läste jag nått intervju med skaparna för nån vecka sen, och tydligen ska allt som visas i serien vara saker som vetenskapen har teorier om- men som människan fortfarande inte har klarat av att förvandla till praktik- av t.ex teknologiska skäl. Så efter vad jag förstod, så hade skaparna en önskan att serien skulle vara lite "realistisk sci fiction"....Frågan är dock om de klarar förklara dessa saker på ett trovärdig sätt....skulle tyckt om att få förklaring hur det flyget kunde förflytta sig x antal km utan att synas på några sekunder...
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in