Bilstöd från FK
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Bilstöd från FK
Undrar, är det någon av er som har fått hjälp att skaffa bil genom FKs bilstöd?
Läste om det i går, och det är något jag själv skulle sätt som otrolig befriande. Släppa åka kollektivt med allt vad det innebär med panickångest m.m.
Eller är bilstöd först och främst ägnat åt de som är rullstolburna m.m?
Läste om det i går, och det är något jag själv skulle sätt som otrolig befriande. Släppa åka kollektivt med allt vad det innebär med panickångest m.m.
Eller är bilstöd först och främst ägnat åt de som är rullstolburna m.m?
Fenren skrev:jag trodde det var riktat till att bygga om bilar, inte inköpa vanliga.... men jag kan mycket väl ha fel
Finns stöd för båda delar.
Saxat från FK's hemsida:
Vad är bilstöd?
Bilstödet består av fyra olika bidrag. Du kan få bidrag för att
* köpa bil – grundbidrag och anskaffningsbidrag
* ändra en bil – anpassningsbidrag
* ta körkort – bidrag till körkortsutbildning.
Vem har rätt till bilstöd?
Du kan få bilstöd om du
* har en bestående funktionsnedsättning
* eller har ett barn med bestående funktionsnedsättning
* tillhör någon av bilstödets fem bidragsgrupper
* bor i Sverige och inte arbetar i något annat land.
Information om vilka de fem bidragsgrupperna är hittar du i den fördjupade informationen Bilstöd längre ner på sidan.
En funktionsnedsättning räknas som bestående om det är troligt att det finns kvar i minst nio år framåt.
För att få bilstöd måste du ha återkommande och mycket stora svårigheter att förflytta dig på egen hand eller att använda allmänna kommunikationer, till exempel att gå av och på bussar och tåg. Svårigheterna kan bero på olika saker. Det kan vara smärtor, andningssvårigheter, minskad rörelseförmåga, dålig balans och magproblem.
Men en visst funktionsnedsättning eller en viss diagnos ger dig inte automatiskt rätt till bilstöd. En tillsynes likvärdigt funktionsnedsättning kan ge en person stora förflyttningssvårigheter, medan en annan klarar sig bra på egen hand trots sin funktionsnedsättning.
http://www.forsakringskassan.se/nav/d8f ... 5df4d60b1b
Som det står högre upp saxat från FK's sida så är det inte en speciell diagnos som ger det utan problemet/problemen man kan ha inom sin diagnos. Alla som har Asperger har inte samma problem. Finns ju dom som jobbar heltid och funkar bra medans det finns dom som är förtidspensionärer så bilstödet är helt individuellt.
Bilstödet är endast upp till 60.000:- resten måste man betala själv. Bilen ska dessutom hålla minst 9 år eller 18.000 mil beroende på det som inträffar först. Dom ska dessutom godkänna bilen innan dom betalar ut pengarna det vill säga du kan inte gå och köpa en bil och sedan skicka in ansökan och få pengar utan ansökan först, tar vanligtvis minst tre månader innan man får svar, sedan har man sex månader på sig att hitta en bil som sedan FK ska godkänna innan man får köpa den. Om dom inte godkänt den innan köpet är det risk för att man inte får pengarna. Om du säljer bilen innan den är 9 år eller gått 18.000 mil blir du återbetalningsskyldig.
Bilstödet är endast upp till 60.000:- resten måste man betala själv. Bilen ska dessutom hålla minst 9 år eller 18.000 mil beroende på det som inträffar först. Dom ska dessutom godkänna bilen innan dom betalar ut pengarna det vill säga du kan inte gå och köpa en bil och sedan skicka in ansökan och få pengar utan ansökan först, tar vanligtvis minst tre månader innan man får svar, sedan har man sex månader på sig att hitta en bil som sedan FK ska godkänna innan man får köpa den. Om dom inte godkänt den innan köpet är det risk för att man inte får pengarna. Om du säljer bilen innan den är 9 år eller gått 18.000 mil blir du återbetalningsskyldig.
Alla säger attt det är så svårt att få bilstöd. Exakt vad är det som är så svårt?
Min kurator tyckte det var så svårt att han inte ens ides hjälpa mig med det hela. Och jag är så himla dålig på att själv fylla i blanketter. Jag behöver definitivt bilstöd.
Så vad är det som är så svårt, att skriva rätt snyftsaker? Bra att veta för jag kommer ju att måsta göra det här helt ensam utan hjälp.
Min kurator tyckte det var så svårt att han inte ens ides hjälpa mig med det hela. Och jag är så himla dålig på att själv fylla i blanketter. Jag behöver definitivt bilstöd.
Så vad är det som är så svårt, att skriva rätt snyftsaker? Bra att veta för jag kommer ju att måsta göra det här helt ensam utan hjälp.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Bilstöd från FK
Grymt bra kommentar sugrövmanövern.
Så många säger att "det är svårt" när man pratar eller frågar om saker.
Det enda dom göra är att trycka ner mig eller dig som vågar tänka på att försöka.
Så många säger att "det är svårt" när man pratar eller frågar om saker.
Det enda dom göra är att trycka ner mig eller dig som vågar tänka på att försöka.
Återgå till Att leva som Aspergare