Ni som fått stadigvarande, Hur bar ni er åt?
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Ni som fått stadigvarande, Hur bar ni er åt?
Min FK verkar inte förstå mitt problem. Hon verkar tycka vi ska presentera oss alla som Asperger o säga vi säger dumma saker så ska de hela vara ur världen.
Jag har aldrig jobbat,
Klarar inte av stress.. Får blockeringar och mår fruktansvärt! kan inte sova och kan inte sluta fundera på de ja just har problem med just då... Alltid har ja nåt vara rädd för... Är de inte sjukdomar hos barn så e de hur ja ska göra me FK etc,...
Snälla..
Ni som fått stadigvarande från FK...
Hur förklarade ni er???
Jag klarar verkligen inte av jobb!!! Klarar inte ens av min vardag om de uppstår stress,press,måsten....
Klarar inte säga nej heller..
Min starka sida är mina barn,lösa problem.. skriva om mig själv... måla.. Avskyr vanligt folk ((((( Vill inte men kan inte rå för det..
Jag har aldrig jobbat,
Klarar inte av stress.. Får blockeringar och mår fruktansvärt! kan inte sova och kan inte sluta fundera på de ja just har problem med just då... Alltid har ja nåt vara rädd för... Är de inte sjukdomar hos barn så e de hur ja ska göra me FK etc,...
Snälla..
Ni som fått stadigvarande från FK...
Hur förklarade ni er???
Jag klarar verkligen inte av jobb!!! Klarar inte ens av min vardag om de uppstår stress,press,måsten....
Klarar inte säga nej heller..
Min starka sida är mina barn,lösa problem.. skriva om mig själv... måla.. Avskyr vanligt folk ((((( Vill inte men kan inte rå för det..
- Skruttibangbang
- Anslöt: 2010-07-30
Det absolut viktigaste är att du har ett välskrivet läkarintyg där det noggrannt framgår vad dina problem är, hur det hindrar dig från att arbeta. Du ska aldrig kunna arbeta vare sig i vanligt eller skyddat arbete. Det måste också framgå att dina problem är stadigvarande, du kommer aldrig bli bättre. Alla dina rehabiliteringsmöjligheter måste bedömas vara uttömda eller att läkaren intygar att du är såpass dålig att rehab är uteslutet för dig.
Har du bra kontakt med din läkare ? Vill han el. hon att du ska få varaktig sjukersättning ? Är det en psykiater ?
I kontakt med FK ta gärna med någon person som kan fungera som stöd (om möjligheten finns).
Att läkarintyget är väl ifyllt på ett korrekt sätt är ett måste, men även då finns det tyvärr inga garantier.
Har du bra kontakt med din läkare ? Vill han el. hon att du ska få varaktig sjukersättning ? Är det en psykiater ?
I kontakt med FK ta gärna med någon person som kan fungera som stöd (om möjligheten finns).
Att läkarintyget är väl ifyllt på ett korrekt sätt är ett måste, men även då finns det tyvärr inga garantier.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
tack för ditt svar!
Vill bara slippa bli galen
- Skruttibangbang
Jag tycker att du ska ta kontakt med din psykiatriker och säga till henne att du vill söka varaktig sjukersättning, om du inte redan gjort det.
- snuggelhund
Jag gjorde en så kallad BAS-utredning inom psykiatrin. Bedömning Arbete Sysselsättning. Min arbetskapacitet sattet till 0%.
Jag sydde där kläder åt röda korset och det gick inte alls bra. Man kollade ju även hur jag fungerade med andra människor och det gick ju ej heller bra. Jag blev kompis med en tjej där och vi höll oss för oss själva, vilket inte ansågs okej. Man ska vara med alla tyckte de.
Jag sydde där kläder åt röda korset och det gick inte alls bra. Man kollade ju även hur jag fungerade med andra människor och det gick ju ej heller bra. Jag blev kompis med en tjej där och vi höll oss för oss själva, vilket inte ansågs okej. Man ska vara med alla tyckte de.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
svar
Kontorsjobb
Har problem bara me o komma ut (komma igång o komma ut)
Får ja stress över mig så blir de typ STOP o kaos inne i skallen... och kan leda till ilska
Rädd skada andra om ja känner mig trängd.... INgen som skulle tro de om snälla mig...
Basutredning..... Hmm...
Får ja stress över mig så blir de typ STOP o kaos inne i skallen... och kan leda till ilska
Rädd skada andra om ja känner mig trängd.... INgen som skulle tro de om snälla mig...
Basutredning..... Hmm...
- Skruttibangbang
Jag har varit inom psykiatrin i minst 12 år för ångest o depp o nu fått min nya diagnos, men de har "sett" genom åren att allt jag gör blir bara fel..så jag skulle ALDRIG fixa ett jobb..har även sagt det. Skulle vara en som kom och gick som jag ville typ...och vem anställer en sådan?? Nej stå på dig..annars kommer du att gå under, det e mycket som det e redan...hjälpt inte stjälpt...
Re: svar
Skruttibangbang skrev:Kontorsjobb
Basutredning..... Hmm...
Ilska är inget att skämmas för. Har ibland lust att klippa till nån, men inte gör jag det. Inget att vara rädd för att man blir "arg" ibland.
- Monoaminoxidas
- Anslöt: 2010-08-08
matterik skrev:Du kanske skulle kunna jobba på något isolerat kontorsjobb framför en dator.
Finns det några isolerade jobb idag??
Möjligen om man kör eget, med allt vad det innebär..
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Har du tagit kontakt med psykiatriker ?
Tycker den isåfall att du borde söka varaktig sjukersättning ?
Det är svårt att hjälpa dig när du undviker att svara på frågor du får.
Tycker den isåfall att du borde söka varaktig sjukersättning ?
Det är svårt att hjälpa dig när du undviker att svara på frågor du får.
- snuggelhund
oj förlåt!!
Tror ja glömde för jag mest bara läser o försöker se nya svar och se om ja ser NÅT som får mig lugna ner mig,,
Jo jag har en psykolog,kurator och en läkare (som ja visserligen inte träffat sen ja fick diagnosen så vet inte ALLS vad han tycker men psykologen sa inget om att han skulle vara emot de.verkar vara som de väntar o ser va de kan hjälpa mig med.....)
Inte meningen inte svara
Jo jag har en psykolog,kurator och en läkare (som ja visserligen inte träffat sen ja fick diagnosen så vet inte ALLS vad han tycker men psykologen sa inget om att han skulle vara emot de.verkar vara som de väntar o ser va de kan hjälpa mig med.....)
Inte meningen inte svara
- Skruttibangbang
psykiatriker... måste de va en psykiatriker??
Eller läkare o sånt duger??
- Skruttibangbang
Jag tycker du ska ta och boka en tid med din läkare för att höra vad han/hon tycker om stadigvarande sjukersättning.
Din kurator kanske kan hjälpa dig i din kontakt med läkaren.
Att vänta förstår jag inte meningen med, det krävs ju ett ordentligt skrivet läkarintyg för att ens ha chansen till varaktig sjukersättning..
Du verkar dessutom bara må dåligt av den enorma ovissheten, något som din läkare kanske skulle hjälpa dig med om ni tog och sökte varaktig sjukersättningen, så att du fick det gjort iaf.
Nu förutsätter jag alltså att du inte sökt varaktig sjukersättning ännu.
Om du redan sökt så är det upp till FK att bedöma hur det blir, möjligtvis skulle du kunna genomgå någon slags utredning som visar att du ingen arbetsförmåga har, ex. sånt som sugrövmanövern tog upp.
Har du, eller har du inte sökt varaktig sjukersättning ännu ?
Din kurator kanske kan hjälpa dig i din kontakt med läkaren.
Att vänta förstår jag inte meningen med, det krävs ju ett ordentligt skrivet läkarintyg för att ens ha chansen till varaktig sjukersättning..
Du verkar dessutom bara må dåligt av den enorma ovissheten, något som din läkare kanske skulle hjälpa dig med om ni tog och sökte varaktig sjukersättningen, så att du fick det gjort iaf.
Nu förutsätter jag alltså att du inte sökt varaktig sjukersättning ännu.
Om du redan sökt så är det upp till FK att bedöma hur det blir, möjligtvis skulle du kunna genomgå någon slags utredning som visar att du ingen arbetsförmåga har, ex. sånt som sugrövmanövern tog upp.
Har du, eller har du inte sökt varaktig sjukersättning ännu ?
- snuggelhund
FK har fått in ansökan
och läkaren och alla de andra inblandade ska hjälpa mig med intyget.
Har bett om att få tråffa läkaren själv också så ja kan förklara... Tydligen e de ju ungefär som så att står de bara Asperger så e de avslag direkt.... Måste få dit hur ja mmår osv..
Tack igen!!
Har bett om att få tråffa läkaren själv också så ja kan förklara... Tydligen e de ju ungefär som så att står de bara Asperger så e de avslag direkt.... Måste få dit hur ja mmår osv..
Tack igen!!
- Skruttibangbang
Jag hoppas det går bra.
Jag vet redan alltför väl vilken vånda den innebär att inte veta om man kan få igenom varaktig sjukersättning eller inte. Själv hade jag tur och fick det, hoppas du får det också. Trist att man ska behöva kämpa så när man mår urkasst.
Jag vet redan alltför väl vilken vånda den innebär att inte veta om man kan få igenom varaktig sjukersättning eller inte. Själv hade jag tur och fick det, hoppas du får det också. Trist att man ska behöva kämpa så när man mår urkasst.
- snuggelhund
Jo du Snuggelhund..
Men va de mest som gjorde läkaren och du fick fram i mer tydliga ord va som va svårt för dig?
- Skruttibangbang
Bipolär,hypomani...???
Läste några här har nåt som hette så... Kollade upp o däääär är ja juuuu!
Symtom på Hypomani B Skulle ha 3 för o stämma eller va de stod..har ju typ nästan alla!!!!!!!!
Bipolär hade nåt me de o göra... Kände igen mig såååååå!!!
Måste väl ta upp de me läkaren. Ju fler namn dessto bättre förklarat hur jag är!!!!!!!
Oh känner mig ledsen emn samtidigt lättad för ja kan fråga honom nästa gång vi ska ses!!!!!
Symtom på Hypomani B Skulle ha 3 för o stämma eller va de stod..har ju typ nästan alla!!!!!!!!
Måste väl ta upp de me läkaren. Ju fler namn dessto bättre förklarat hur jag är!!!!!!!
Oh känner mig ledsen emn samtidigt lättad för ja kan fråga honom nästa gång vi ska ses!!!!!
- Skruttibangbang
Re: Bipolär,hypomani...???
Skruttibangbang skrev:Läste några här har nåt som hette så... Kollade upp o däääär är ja juuuu!
Ja gör det. Var nogrann med att ta upp alla problem du upplever, och alla diagnoser du känner igen dig i, sen är det ju inte nödvändigtvis säkert att läkaren håller med, men det kan ju vara värt ett försök.
Själv så skrev jag ner alla mina problem på papper och hur de drog ner min arbetsförmåga innan jag gick till läkaren för ett läkarutlåtande.
Det är bra att ha det nedskrivet så att man inte glömmer bort något.
- snuggelhund
Jag har börjat skriva ner allt.
Hade ett brev förra gången 1½år sedan. Nu har ja mer namn på saker ja känner igen o vad i de ja känner igen liksom.... Stapelgrejjat..
Glömmer annars ALLT!
Minns typ inte ens varför ja mår dåligt om de inte står skrivet på en lapp......
Glömmer annars ALLT!
Minns typ inte ens varför ja mår dåligt om de inte står skrivet på en lapp......
- Skruttibangbang
Dystymi OCKSÅ??????
Va e de här...ALLT e som jag nu när ja fått namn på olika stämningslägen etc... Fan va skuuumt!!!
De mesta stämmer!!!
Mått precis som de står.. INte velat dö dock mer än några gånger men skulle aldrig lämna mina barn.... Sitter hellre inspärrad som ett psykfall,,,,,,,,
De mesta stämmer!!!
Mått precis som de står.. INte velat dö dock mer än några gånger men skulle aldrig lämna mina barn.... Sitter hellre inspärrad som ett psykfall,,,,,,,,
- Skruttibangbang
Jag har på aktivitetsersättning något sorts jobb där jag sitter och jobbar med dataregistrering, skriver in recept på en databas typ. Det är bra. Jag fikar med samma människor varje dag. Har liksom inget utåtriktat jobb, inga möten etc. Jag trivs jättebra men jag kommer inte få ett jobb av det vad jag förstår.
Jag har eget rum och det är lugnt liksom. Upplever det som asperger-anpassat.
Jag har eget rum och det är lugnt liksom. Upplever det som asperger-anpassat.
Nu är jag väl halvt on och halvt off topic, men när jag ville få min psykolog att förstå hur jag kände mig skickade jag ett utförligt mejl, och det tyckte han var en utmärkt idé. Har jättesvårt för att uttrycka mig ansikte mot ansikte.
- FakkDöWörld
- Anslöt: 2010-09-29
matterik
Hur får du pengar att leva för?
- Skruttibangbang
Återgå till Att leva som Aspergare