Var jag inte vill tillbringa min semester
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Var jag inte vill tillbringa min semester
Vad sägs om att tillbringa din semester i Linfen, Kina?
Denna stad har utnämnts till världens mest förorenade. Att hänga ut tvätt på tork är meningslöst i Linfen; den blir svart innan den hunnit torka. En vecka i Linfen motsvarar 21 paket cigarretter...
Kanske en tur till Dzerzhinsk i Ryssland? Mellan 1930 och 1998 dumpades här 300 000 TON kemiskt avfall! Staden tillverkar kärnvapen, föroreningsnivåerna överstiger de tillåtna värdena miljontals gånger och invånarna tvingas andas in godsaker som sarin. Den förväntade livslängden är 42 år.
Lockas du till det vackra bergslandet Peru? Missa då inte pärlan La Oroya, en stad omgiven av ett grått moln. Staden livnär sig på metallgjutning och barnen i La Oroya är blyförgiftade.
Vackra Dominikanska Republiken! Här finns oförglömliga Bajos de Haina, en stad med över 100 fabriker. Utsläppen är groteska och staden stinker.
Kabwe i Zambia är en annan höjdare. I gruvorna bryter man bly och blyhalten i barnens blod överstiger de tillåtna värdena fem till tio gånger.
Sagolandet Indien kanske lockar? Boende i gruvområdet nära Sukinda i Indien drabbas av inre blödningar, astma och TBC. Fosterskador och infertilitet är vanligt.
Mysiga Norilsk i norra Sibirien är en nickelstad. Snön är svart. Husen är svarta. Folks lungor är svarta. Vattnet är rött av kopparoxid.
Trivsamma Tjeljabinsk i Ural (har en kompis född i Yemanzhelinsk i samma oblast) är en strålande stad! Ja, alltså, strålande p.g.a. allt kärnavfall. 1957 ägde en stor olycka rum i en upparbetningsanläggningen för kärnbränsle i Majak, 15 mil utanför Tjeljabinsk. 200 personer dog av strålningsskador. Ytterligare 10 000 evakuerades. Världen fick inget veta förrän 1992. Staden är fortfarande extremt förorenad.
Karachay, Ryssland.
Det var en gång en sjö. Dess livgivande vatten förgiftades från 1949 - 1951 av kärnavfall. En timmes vistelse vid denna sjö kan få dig att DÖ!
Denna stad har utnämnts till världens mest förorenade. Att hänga ut tvätt på tork är meningslöst i Linfen; den blir svart innan den hunnit torka. En vecka i Linfen motsvarar 21 paket cigarretter...
Kanske en tur till Dzerzhinsk i Ryssland? Mellan 1930 och 1998 dumpades här 300 000 TON kemiskt avfall! Staden tillverkar kärnvapen, föroreningsnivåerna överstiger de tillåtna värdena miljontals gånger och invånarna tvingas andas in godsaker som sarin. Den förväntade livslängden är 42 år.
Lockas du till det vackra bergslandet Peru? Missa då inte pärlan La Oroya, en stad omgiven av ett grått moln. Staden livnär sig på metallgjutning och barnen i La Oroya är blyförgiftade.
Vackra Dominikanska Republiken! Här finns oförglömliga Bajos de Haina, en stad med över 100 fabriker. Utsläppen är groteska och staden stinker.
Kabwe i Zambia är en annan höjdare. I gruvorna bryter man bly och blyhalten i barnens blod överstiger de tillåtna värdena fem till tio gånger.
Sagolandet Indien kanske lockar? Boende i gruvområdet nära Sukinda i Indien drabbas av inre blödningar, astma och TBC. Fosterskador och infertilitet är vanligt.
Mysiga Norilsk i norra Sibirien är en nickelstad. Snön är svart. Husen är svarta. Folks lungor är svarta. Vattnet är rött av kopparoxid.
Trivsamma Tjeljabinsk i Ural (har en kompis född i Yemanzhelinsk i samma oblast) är en strålande stad! Ja, alltså, strålande p.g.a. allt kärnavfall. 1957 ägde en stor olycka rum i en upparbetningsanläggningen för kärnbränsle i Majak, 15 mil utanför Tjeljabinsk. 200 personer dog av strålningsskador. Ytterligare 10 000 evakuerades. Världen fick inget veta förrän 1992. Staden är fortfarande extremt förorenad.
Karachay, Ryssland.
Det var en gång en sjö. Dess livgivande vatten förgiftades från 1949 - 1951 av kärnavfall. En timmes vistelse vid denna sjö kan få dig att DÖ!
Jag tycker vi skramlar ihop en kick-off-resa till alla dessa resmålen, uppifrån och ner, för alliansregeringen och Förvägringskassan, så dom får en trevlig om/nystart på sina kommande 4 år med utförsäkringspolitiken.
Avsluta resan med en femkamp på stranden och lite vattenpolo i den mysiga sjön på slutet. Heja heja ! Må bästa laget vinna.
Avsluta resan med en femkamp på stranden och lite vattenpolo i den mysiga sjön på slutet. Heja heja ! Må bästa laget vinna.
De radioaktiva platserna låter kul, alla får ta med sig ett djur som de beundrar, så får vi se till att bli bitna/klösta/vad som helst av djuren och så får vi superkrafter!
Tänk er det, att vi bildar en superhjältegrupp och bekämpar brott, hjälper människor, etc. Kul va?
Kahlokatt, vart får du reda på sånt här? Cool info!
Tänk er det, att vi bildar en superhjältegrupp och bekämpar brott, hjälper människor, etc. Kul va?
Kahlokatt, vart får du reda på sånt här? Cool info!
Danne skrev:Jag tycker vi skramlar ihop en kick-off-resa till alla dessa resmålen, uppifrån och ner, för alliansregeringen och Förvägringskassan, så dom får en trevlig om/nystart på sina kommande 4 år med utförsäkringspolitiken.
Vore det inte bättre att skicka alliansen till tex Guantanamo eller skottlinjen i Irak, som de strävar efter och de kvarvarande sovjeterna till kärnkraftverken? Å andra sidan. Alliansen gillar kärnkraftverk.
Danne skrev:Jag tycker vi skramlar ihop en kick-off-resa till alla dessa resmålen, uppifrån och ner, för alliansregeringen och Förvägringskassan, så dom får en trevlig om/nystart på sina kommande 4 år med utförsäkringspolitiken.
för ett förslag som kanske till och med några utfösäkrade kan vilja skiljas från litet pengar för!
"Men Maud, det tränger ju fram en arm ur din mage...?"
"Men Maud, det tränger ju fram en arm ur din mage...?"
Kom å se Mysigt Muterade Maud! yeah
(men allvarligt kan det bli så mycket värre? )
Intressant lista för övrigt Kahlokatt!
/Erik
Senast redigerad av oxymoronen Erik 2010-10-02 2:34:52, redigerad totalt 2 gånger.
- oxymoronen Erik
- Anslöt: 2008-11-29
Danne skrev:[..] lite vattenpolo i den mysiga sjön [...]
Det blir nog lite svårt. Karachay är, om jag minns rätt, förseglad, genom att man fyllt den med cementhålsten och gjutit ett betonglock ovanpå. Amerikanerna har satsat ganska många M$ och kvalificerade timmar för att hjälpa Ryssarna att stabilisera och säkra både Majak, Armansas och flera andra platser.
Synnerligen otäck lista där...
Problemet är att man inte behöver gå utanför Sveriges gränser för att hitta liknande (dock inte riktigt samma skala) platser. Detta är en sak som jag hörde i våras av en person:
NN jobbar som vaktmästare och hade blivit ombedd att röja bort vinterns grushögar på en förskola. NN frågade om denna kunde röja bort buskarna på skolgården också (av någon anledning jag inte minns just nu, men de var inte bra för små barn iaf) och fick till svar att det fick NN inte göra då marken är så giftig att det kunde bli hälsovådligt för barnen. Gissa om NN blev chockad när denna fick höra detta. Man får alltså inte gräva på denna skolgård eller ta bort buskar o.d. för att marken är för giftig. Men att ha små telingar som kryper omkring där och stoppar i sig både det ena och det tredje går bra?
Problemet är att man inte behöver gå utanför Sveriges gränser för att hitta liknande (dock inte riktigt samma skala) platser. Detta är en sak som jag hörde i våras av en person:
NN jobbar som vaktmästare och hade blivit ombedd att röja bort vinterns grushögar på en förskola. NN frågade om denna kunde röja bort buskarna på skolgården också (av någon anledning jag inte minns just nu, men de var inte bra för små barn iaf) och fick till svar att det fick NN inte göra då marken är så giftig att det kunde bli hälsovådligt för barnen. Gissa om NN blev chockad när denna fick höra detta. Man får alltså inte gräva på denna skolgård eller ta bort buskar o.d. för att marken är för giftig. Men att ha små telingar som kryper omkring där och stoppar i sig både det ena och det tredje går bra?
Vet ej, har inte pratat med NN på ett tag. Verkar som om personalen inte förstod att det var ett problem förrän NN blev upprörd och jag hoppas någon har reagerat. Har dock inte läst något om det i media. Om föräldrarna får veta så lär det bli ramaskri om inte annat.
Ska se om jag kan kontakta NN och höra efter så jag inte far med osanning samt hur det har gått. Ett anonymt tips till media (ifall detta stämmer till 100%) borde röra om i grytan.
Ska se om jag kan kontakta NN och höra efter så jag inte far med osanning samt hur det har gått. Ett anonymt tips till media (ifall detta stämmer till 100%) borde röra om i grytan.
Jag kan knappt någonting om kärnkraft, men jag har hört att om man stoppade en spade i jorden i Pripjat (staden vid Tjernobyl) precis efter katastrofen, steg ett sådant groteskt radioaktivt moln upp att man slungades baklänges och kräktes. Kan det verkligen vara sant?
Har också hört om en snubbe som varit lärare i Pripjat. Efter katastrofen gick han tillbaka till sin gamla skola och plockade med sig en gammal kartrulle som minne. Redan samma kväll började han hosta upp blod och några dagar senare dog han.
Pripjat är också en sådan där mysig stad där man gärna vill semestra.
Har också hört om en snubbe som varit lärare i Pripjat. Efter katastrofen gick han tillbaka till sin gamla skola och plockade med sig en gammal kartrulle som minne. Redan samma kväll började han hosta upp blod och några dagar senare dog han.
Ceca skrev:Är helt med på linjen att skicka alliansregeringen till dessa sagolika platser.
Kanske även skicka med SD?
En fråga är väl hur Reinfeldts panna skulle bli muterad?
Oj, oj, oj. Tror du den kan bli värre än den redan är ?
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Kahlokatt skrev:Jag kan knappt någonting om kärnkraft, men jag har hört att om man stoppade en spade i jorden i Pripjat (staden vid Tjernobyl) precis efter katastrofen, steg ett sådant groteskt radioaktivt moln upp att man slungades baklänges och kräktes. Kan det verkligen vara sant?
Tvivlar faktiskt starkt på att strålningen skulle vara så intensiv.
Moggy skrev:Kahlokatt skrev:Jag kan knappt någonting om kärnkraft, men jag har hört att om man stoppade en spade i jorden i Pripjat (staden vid Tjernobyl) precis efter katastrofen, steg ett sådant groteskt radioaktivt moln upp att man slungades baklänges och kräktes. Kan det verkligen vara sant?
Tvivlar faktiskt starkt på att strålningen skulle vara så intensiv.
man skulle INTE ha slungats bakåt. strålningen går inte att upptäcka utan tekniska apparater, och har i princip ingen kinetisk energi. den är däremot joniserande så elektriska apparater kan få fnatt och dina celler tar skada (immunförsvaret tar lättast stryk, sen havererar njurar, lever och liknande organ om man bortser från skador på arvsanlagen, men de är inte relevanta vid akut strålsjuka)
död inom ett par dagar, då var det ganska snart efter och nära reaktorn han var... sättet han dog på låter rimligt med avseende på strålsjuka
Inger skrev:MsTibbs skrev:Vore det inte bättre att skicka alliansen till tex Guantanamo eller skottlinjen i Irak, som de strävar efter och de kvarvarande sovjeterna till kärnkraftverken? Å andra sidan. Alliansen gillar kärnkraftverk.
Psst, folkpartiet ingår också i alliansen...
Nej, det var Frankrike, Polen och Storbritannien till att börja med... Folkpartiet står det inget om.
Sedan fick de väl inte tillräckligt med röster så då fick de samarbeta med USA och Sovjetunionen bland annat för att få lite rätsida på politiken.
Här är partiledarna: