Vad är man när man är svensk?
34 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Safir skrev:finns det något som kan kallas svenskt överhuvudtaget?)
Klart det finns. Behöver jag förklara varför?
Den frågan, tillsammans med sin språkliga kusin "Svenskan är ett så fattigt språk", är svensk om något. Och den attityd de sakerna visar på.
(Antar att till exempel [WikiSve]Peter Wallenberg[/WikiSve] hör dit när han som god utlandssvensk - fast han var det bara i sinnet - stod och sablade ner Sveriges samlade politik och förutsättningar för företagande inför ett samlat [WikiSve]Wall Street[/WikiSve], som hånskrattade och antingen tänkte "dumme Schweden" på amerikanska eller undrade om karln borde till mentalsjukhus som just sabbade chanserna för sina egna företag hos dem (av alla människor). Länge sedan jag läste det, men tror jag minns hyggligt rätt.)
Men det finns också bättre saker och så finns det neutrala.
Senast redigerad av Zombie 2010-09-24 22:38:36, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Kahlokatt skrev:Jo, "lagom" finns på andra språk. Norrmän pratar väl också om saker som är lagom? Motsvarigheter finns också i andra språk, t.ex. i latinet (quantum satis). Men engelskan har ingen motsvarighet.
Lige tilpas.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Kan du hitta Alexander Alexandersson så framstår ovanstående som värsta mensamedlemmen!
Folk brukar kalla mig utvecklings störd och dum i huvudet och för dumskalle.
Men denna idiot tar ju priset över allt.
Hur fan kan han visa sig i TV fattar inte han att folk tycker han är en idiot..??
Har Tonåringen gått ur högstadiet ännu må¨tro.??
Roligare blir det att han verkar seg i skallen och slö lagt nazismen på hyllan då man inte ska slåss ,våld är dåligt,dumt att slåss.
bättre att försöka med nazismen på den politiska nivån.
Har han fått lite för många ETC må tro..?
Gissar på att han har givit sig skälv minst 10 (ETC) med startkablarna med hjälp av Bond raggar bilens motor.?
Är väl därför han är så seg i skallen och efterbliven..??
Senast redigerad av manne 2010-09-24 23:59:03, redigerad totalt 3 gånger.
manne skrev:Folk brukar kalla mig utvecklings störd och dum i huvudet och för dum skalle.
Och hur tycker du det känns när nån gör det?
manne skrev:Men denna idiot tar ju priset över allt.
hur fan kan han visa sig i tv fattar inte han att folk tycker han är en idiot..??
har han gått ur högstadiet må¨tro.??
Killen ska helt uppenbart inte vara politiker.
Men det är lite onödigt att döma ut folk som idioter för att dom saknar talang för att vara politiker eller vara med på intervjuer.
Safir skrev:Ganesh skrev:Solidaritet, känsla för rättvisa. Att man ska ställa upp för de som har det svårt. Insikt att vi alla är värda lika mycket. Allt detta bor i den svenska folksjälen och är en del av det som gör oss till svenskar.
Det där är ett oerhört överlägset och rasistiskt påstående, att svenskarna skulle vara på något sätt ett slags "moraliska übermenschen".
Min teori är att denna i Sverige djupt rotade myt är en stor förklaring till all hätskhet mot SD, att vi...moraliskt överlägsna svenskar kan få in ett främlingsfientligt parti, till råga på allt efter ett demokratiskt val, i VÅRAN fina riksdag!
Nej, det är dags att komma ner till jorden och inse att svenskarna är precis som alla andra människor.
(Om nu svenskarna som folk överhuvudtaget existerar..finns det något som kan kallas svenskt överhuvudtaget?)
Nu har jag inte sagt att inte andra också är solidariska. Poängen är att jag tror att det ingår i svenskarnas självbild.
En massa länder har föreställningar om sig själva som inte stämmer. Men de kan vara viktiga och kraftfulla i alla fall.
Även om det skulle vara en myt så på verkar den ju i alla fall.
Att vara svensk är nog kortfattat att jobba hårt och sköta sig själv. Få folk i Europa eller resten av världen som jobbar så hårt som svenskar, det liksom definerar en som person. Det är status att ha ett jobb, att vara arbetslös är skam. Vi tar våra jobb på stort allvar. Också jätteviktigt att vara laglydig och korrekt på alla sätt och vis, Gud förbjude att en konflikt uppstår. Vi vill ju vara älskade av alla i vår omgivning. Svenskar är nog väldigt neurotiska, skulle jag påstå. Blev ganska kuvade efter Ryssland tog 3/4 av vår landmassa. Har väl mer eller mindre hållt tyst sen dess.
- FakkDöWörld
- Anslöt: 2010-09-29