Privata utredare

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Privata utredare

Inläggav tyskamama » 2010-09-22 21:50:53

vet non hur jag kan får reda på vilka utredere är bra .... och om dom är privat vad det koster ??? ...... söker efter non som verkligen vet vad det handlar om .... helst nonstans mellan Nyköping och Södertälje ..... hoppas non kan hjälper mig vidare på den frågan
tyskamama

Anslöt: 2010-07-10

Inläggav Firkraag » 2010-09-23 1:29:45

Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Inläggav Alien » 2010-09-23 1:40:50

Jag antar att det menas en privat utredning om ev AS.

Här är en tidigare tråd: http://www.aspergerforum.se/utredning-i ... t6099.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav alfapetsmamma » 2010-09-24 20:22:38

Googla på Cereb. De har gott rykte.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-09-25 12:29:54

Jag utreddes av Cereb. Om du har råd finns det nog få ställen som är bättre. Ligger i Stockholm,en hel utredning för AS kostar 30-35000 kronor, men om de efter det inledande besöket och frågeformulären inte tycker det är meningsfullt att utreda tror jag de avbryter där och då kostar det ju mindre.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Safek » 2010-09-26 12:55:17

Jag är precis klar med min utredning, och jag är förvånad över vilken stor skillnad det var mellan psykiatri skåne och den privata klinik jag gick till.
Utredningen jag fick hos neuropsykiatrin i Lund var för mig totalt bortkastad, när jag läste min journal därefrån så upplevdes det sådan att jag inte hade varit närvaro under utredningen, de hade nästan ingenting rätt från varken intervjuar eller annat, inte nog med det- även om det kom fram att jag har olika personlighetsstörningar som schizoid, att jag uppfyllde kriterierna för AS, så önskade de inte sätta någon form av diagnos på mig. Inte nog med det, inte den minsta förklaring på mina frågor- utan bara en enorm arrogans från deras sida.

På den privata kliniken jag gick till var det raka motsattsen, journalen var mycket nogran och hade med allt som hade kommit fram i detalj, de tvekade inte på att förklara saker för mig, de var anträffbara hela tiden (även i helger om jag skickade en fråga på sms), och sist men inte minst jag blev bemött med respekt!
Så för mig var det som svart och vitt, region skåne upplevdes som enda stort mörker som skapade fler frågor än svar, och den privata kliniken upplevdes enbart som positivt med lyhördhet, respekt för patienten, öppenhet, och sist men inte minst professionaliserat utredning, istället för personer som använda sina titlar med arrogans och maktutövande.

DYRT var det dock. Den privata utredningen kostade 2.000:- i timmen. Alltså på inga sätt billigt. Men även här visade dem förståelse, så jag fick dela upp betalningen efter min betalnings-förmåga. Och för mig var det absolut värd varje krona.

Den som utförde min utredning var Lars Eric Nelderup på Malmö kliniken: http://www.malmokliniken.com/Personal.aspx som jag på det starkaste kan anbefalla.
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Inläggav rdos » 2010-09-26 13:17:55

Safek skrev:Den som utförde min utredning var Lars Eric Nelderup på Malmö kliniken: http://www.malmokliniken.com/Personal.aspx som jag på det starkaste kan anbefalla.

Det är samma ställe som vår dotter utreddes på för ett antal år sedan. De är väldigt bra, och professionella.

Av teamen i Lund har jag dessvärre lika dåliga erfarenheter som dig. Det gav ungefär noll, och inte nog med att de inte ville ställa en neuropsykiatrisk diagnos, de proppsade på att dottern hade "selektiv mutism". Verkligen oprofessionellt.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav rdos » 2010-09-26 13:32:32

Angelic Fruitcake skrev:Jag utreddes av Cereb. Om du har råd finns det nog få ställen som är bättre. Ligger i Stockholm,en hel utredning för AS kostar 30-35000 kronor, men om de efter det inledande besöket och frågeformulären inte tycker det är meningsfullt att utreda tror jag de avbryter där och då kostar det ju mindre.

30-35000 kronor för en privat AS-utredning låter för mycket. Jag vill minnas att dotterns utredning kostade 7000, men det var några år sedan. Vad man framförallt sparade in på var att man skapade remisser till vanliga vården så att de kunde utesluta vissa andra saker (och följa upp). T.ex. gjorde hab fragile-X test, och lite annat som skulle kostat rätt så mycket annars. Vi vidarebefodrade själva ASSQ till skolan och såg till att inhämta journalanteckningar från olika instanser för att hålla ner kostnaderna.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-09-26 16:31:27

rdos: Det låter för mycket över lag tycker min plånbok, men det var samma svar från övriga aktörer också. Jag undersökte möjligheten att gå privat för min son också, innan jag förstod att BUP tänkte jobba ganska snabbt, och då sa de även där 30 000, dvs c:a 20 arbetstimmar à 1500 kronor.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav ragnevi » 2010-09-27 0:20:08

Att priserna varierar beror ju på hur omfattande utredning som anses behöva göras. En utredning kan vara på allt mellan två timmar till trettio timmar.

Timkostnaden för läkare kan variera, men under tusenlappen brukar ett privat läkar-/psykologbesök inte ligga på. 2000:- tycker jag iofs låter mycket.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Safek » 2010-09-30 21:58:14

Safek skrev:Den privata utredningen kostade 2.000:- i timmen...

Den som utförde min utredning var Lars Eric Nelderup på Malmö kliniken: http://www.malmokliniken.com/Personal.aspx som jag på det starkaste kan anbefalla.

EDIT: En utredning kostar 8.000:-, och Lars Eric Nelderup tar 1.000:- i timmen. Ber om ursäkt för att jag till början gav missvisande information. Gick lite väl snabbt.
Safek

Anslöt: 2010-09-10

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in