En annorlunda syn på DSM och AS
14 inlägg
• Sida 1 av 1
En annorlunda syn på DSM och AS
En bok skriven av Drew McPersen, "You may be insane and even know it" (http://drewmcpherson.com/book1/Psychology%20Redefined.htm) har en väldigt sund syn på de flesta DSM diagnoser. Man grupperar individer på en psykopatiskala som går åt både NT hållet (neurotypical psychopat) och Aspie hållet (autistic psychopat). Enligt författaren så hamnar folk på extremerna av olika slags obalanser, och optimalt sett så befinner man sig i mitten. Han definierar tre sorters obalanser (deprivation, contol, escape).
Detta är definitivt den mest intiutivt attraktiva modell jag sett av DSM diagnoser och deras botemedel. Man bör framförallt studera appendixen (om man inte orkar läsa hela boken, vilket helt klart rekommenderas) där han dels listar symptom på sina "AS-NT" skala och dels på obalanserna och deras lösningar. Det enda jag har synpunkter på är en del uttalande (och symptom) på AS-NT skalan, och att han drar lite för stora växlar på fysiska symptom.
Detta är definitivt den mest intiutivt attraktiva modell jag sett av DSM diagnoser och deras botemedel. Man bör framförallt studera appendixen (om man inte orkar läsa hela boken, vilket helt klart rekommenderas) där han dels listar symptom på sina "AS-NT" skala och dels på obalanserna och deras lösningar. Det enda jag har synpunkter på är en del uttalande (och symptom) på AS-NT skalan, och att han drar lite för stora växlar på fysiska symptom.
Intressant, vad skulle kunna vara depriverat? Control är väl kontrollbehov och escape att man är undflyende, tar inte tag i problemen? Och säkert kan man ha en kombination av dessa beteenden oxå?
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
rdos skrev:Deprived betyder nog understimulerad eller svältande.
Nästan. Berövad tror jag det översätts på svenska, d v s att inte få viktiga behov tillfredsställda.
Som jag säkert påpekat flera gånger innan så blir oftast djur i fångenskap deprimerade och asexuella, just för att de blir understimulerade i en torftig, konstgjord miljö.
1. Deprimerad är ju naturligt, men hur vet man att de är asexuella om de inte får någon möjlighet att para sig?
2. Det som (kanske eller kanske inte) gäller djur behöver inte automatiskt gälla människor. Om människor blev asexuella av att vistas i en instängd miljö utan möjlighet till sex så skulle det inte finnas några övergrepp inom katolska kyrkan, och partnerlösa aspie-killar skulle inte lida av bristen på sex. (Lider gör man bara när man fortfarande har en drift som inte går att tillfredsställa på tillfredsställande sätt.)
3. Visst kan sexdriften ibland minska av bl a depression, medicinering och brist på stimulans. Minska dock är inte detsamma som att den är borta.
Men boken verkar intressant i alla fall, tack för tipset.
Hi everybody, I happened to find this message and translated it so I thought I should reply.
First off, thanks for all the compliments and useful critical information. I wanted to let you know that I have been revising the book. I am well aware that there are some areas of improvement and augmentation.
For instance, I have added a new chapter titled "the full spectrum" which I've been working on and the first draft is available at http://www.youmaybeinsane.com
I am writing this in my native english in the hopes that you guys can translate using Google Translate or some other translator.
I appreciate the comments and feedback and strive to improve the clarity and accuracy of the information in my book as well as the practical usefulness of it to individuals such as yourselves.
Any other comments, ideas, criticisms or information will be very much appreciated and used to help improve my work.
Thanks!
Drew Mcpherson
First off, thanks for all the compliments and useful critical information. I wanted to let you know that I have been revising the book. I am well aware that there are some areas of improvement and augmentation.
For instance, I have added a new chapter titled "the full spectrum" which I've been working on and the first draft is available at http://www.youmaybeinsane.com
I am writing this in my native english in the hopes that you guys can translate using Google Translate or some other translator.
I appreciate the comments and feedback and strive to improve the clarity and accuracy of the information in my book as well as the practical usefulness of it to individuals such as yourselves.
Any other comments, ideas, criticisms or information will be very much appreciated and used to help improve my work.
Thanks!
Drew Mcpherson
[OT]
Det tycker jag uppriktigt sagt var en missvisande ordlista som inte listar med 'berövad'. Det ursprungliga latinska verbet (de-)privo, (de-)privare betyder för övrigt också 'beröva', 'befria [från]'.
[/OT]
Banzai skrev:Enligt Nordsteds onlineordlista betyder ordet deprived:eftersatt, [socialt] sämre lottad, underprivilegierad, behövande, utslagen
Enda anledningen till att jag kollade var för att jag ville veta det exakta betydelsen, inget annat.
Det tycker jag uppriktigt sagt var en missvisande ordlista som inte listar med 'berövad'. Det ursprungliga latinska verbet (de-)privo, (de-)privare betyder för övrigt också 'beröva', 'befria [från]'.
[/OT]
RDOS:
Intressant ämne!
Med risk för att låta dum...Du kan inte skriva om- denna gång i klarspråk?- Mycket av detta är nytt för mig, och jag har ingen aning om vad de flesta ord och uttryck betyder...förstod dock tillräckligt för att förstå att detta var ett ämne som har med min egen problematik att göra.
Intressant ämne!
Med risk för att låta dum...Du kan inte skriva om- denna gång i klarspråk?- Mycket av detta är nytt för mig, och jag har ingen aning om vad de flesta ord och uttryck betyder...förstod dock tillräckligt för att förstå att detta var ett ämne som har med min egen problematik att göra.
Ännu mera OT:
Det stod lite mer men då jag är småkorkad så tog jag endast med vad just "deprived" betyder (enligt denna onlineordlista). Det finns ytterligare en betydelse med som nog är mer lik den du menar om jag inte helt ute och cyklar nu?:
Det är ju endast en onlineordlista. Vill man ha bättre översättningar så får man nog betala för en "pappersversion" misstänker jag.
/OT
Zombie skrev:[OT]Banzai skrev:Enligt Nordsteds onlineordlista betyder ordet deprived:eftersatt, [socialt] sämre lottad, underprivilegierad, behövande, utslagen
Enda anledningen till att jag kollade var för att jag ville veta det exakta betydelsen, inget annat.
[/OT]
Det stod lite mer men då jag är småkorkad så tog jag endast med vad just "deprived" betyder (enligt denna onlineordlista). Det finns ytterligare en betydelse med som nog är mer lik den du menar om jag inte helt ute och cyklar nu?:
deprive
*
transitivt verb
beröva, ta ifrån <sb>; undandra, förvägra <sb>
avsätta isht präst
Det är ju endast en onlineordlista. Vill man ha bättre översättningar så får man nog betala för en "pappersversion" misstänker jag.
/OT
OT
Ska ta med allt som står i ordlistan nästa gång och utelämna cyklar och intelligensnivåer.
/OT
Zombie skrev:[OT]
Nu är det småkorkad och ute och cyklar jag inte går med på, annars håller jag med.
Privat är [WikiSve]perfekt_particip[/WikiSve] av samma latinska verb förresten: Privat/-us/-a/-um 'berövad', därav 'avskild', 'undandragen allmänheten'.
[/OT]
Ska ta med allt som står i ordlistan nästa gång och utelämna cyklar och intelligensnivåer.
/OT
Återgå till Aspergare och vården