Hej, jag vill lära känna er.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hej, jag vill lära känna er.

Inläggav Liljan13 » 2010-09-28 21:26:48

Jag heter Micaela och har planer på att göra ett projektarbete om aspergers. Jag hittade detta forum när jag sökte på aspergers och började fundera ut hur och vad jag vill lära mig om detta.

Jag kom fram till att jag vill ta kontakt med er, och höra era berättelser och upplevelser. Ni får jätte gärna höra av er till mig om ni vill prata.

Jag har även planer på att göra en interjuv eller frågestund med en som har aspergers, om någon av er känner att ni har lust att berätta er historia får ni gärna göra det. Ni får vara hur privata ni vill, och inga namn nämns i interjuven så länge ni inte vill.
Hör av er via det här forumet eller via meddelande. :)

Ha en bra dag allihopa. :)
Liljan13
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-09-28
Ort: Norrbotten

Inläggav nano » 2010-09-28 23:25:00

Jo jag är gärna med på diskuterande.
Antar att du får välja en av alla som hör av sig :)
Eller egentligen kan du ju välja hur många du vill.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Fenren » 2010-09-28 23:36:33

på vilken nivå görs arbetet? varför har du valt detta ämne? hur omfattande intervjuer ska du göra? kommer det sägas var du hittat oss? kommer våra alias hängas med eller klassar du dem som namn? är det intervjuer ansikte mot ansikte, över telefon eller över nätet?

du får ursäkta men jag tycker dessa frågor ska svaras på först.

trevligt initiativ att inte bara läsa vad andra skrivit, utan att även fråga oss

edit: projektarbeten görs från iallafall årskurs 6 och sedan i en eller annan form genom resterande skolväsen, därav första frågan.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Tack för intresse, här kommer svaren på frågorna. :)

Inläggav Liljan13 » 2010-09-29 7:50:16

Jag pratar gärna med fler än en person. Jag vill prata med er för att lära mig så mycket som möjligt och kunna sätta mig in i er situation och på så viss kunna göra ett så bra arbete som möjligt.

Det här projektarbetet är en 100 poängs kurs i gymnasie, så kommer lägga ner ganska mycket tid på det. Jag har planer på att åka ner till Stockholm och besöka en särskild anpassad skola för elever med aspergers eller adhd, om jag får ihop pengar till det. Vilket jag hoppas. Jag har även planer på att höra med kommunen vilka resurser de har, och interjuva den sjukhus personal som är iblandad, samt övrig kunskap om aspergers.

Jag har ännu inte bestämt frågorna, då jag skrev de här för att se om någon skulla ställa upp. Men tillsammans med dem/ den jag pratar med kan vi nog komma överens om någonting.
Jag kallar en anonyma så länge ni inte vill visa era namn och jag berättar inte från vilken sida jag har hittat er så länge ni inte vill.
Beroende på vart ni bor så blir interjuven på telefon/nätet eller ses ansikte mot ansikte.

Hoppas era frågor blev besvarade, bara fråga mer om ni undrar något. :)
Liljan13
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-09-28
Ort: Norrbotten

Inläggav Fenren » 2010-09-29 21:57:55

det bör inte vara så svårt att få ihop ett mindre antal människor. Jag kan ställa upp, men jag har ingen officiell diagnos och jag intervjuas ej över telefon (tenderar att missförstå allt över telefon, då det inte finns visuella signaler och folk inte är lika tydliga som de är i text).

om du tänker besöka en asbergerskola var noga med att prata med dem i god tid innan och respektera ett möjligt nekande.

vad läser du för linje?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav nano » 2010-09-30 1:25:16

Fenren, jag tror minsann tryckfelsnisse var framme, det heter ju asPerger, du vet att det är en österrikare som hette Hans Asperger som givit namn till diagnosen?
Jag stavade själv med asBerger-stavningn i början o trodde att det var fel i grafiken till forumet.

Liljan13, vi kan förmodligen ställa till med en av våra återkommande träffar om du besöker Stockholm o vill träffa oss så får du se lite hur vi är :)
Annars ställer vi till med en träff själva fast en annan dag bara.
Vi brukar bli mellan 7 och 25 personer som går till någon restaurang o äter, oftast har det blivit Vasa's, inte dyrt, inte billigt men helt ok ur ekonomi o smaksynpunkt enligt mig.

Det är helt ok om du får förhinder i sista stund, det får alltid några av oss sjölva, brukar vara ett slumpvis manfall på 10-20% jämfört med antal anmälda.
Kommer du inte så äter vi ändå :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Asperger

Inläggav Liljan13 » 2010-09-30 6:53:54

Okej, Ja vad kul att du ställer upp :) Kan återkomma till dig när jag börjat skriva frågor? Vill läsa fakta kring det här först, så jag vet passande frågor. Men kul att folk är intresserade :) Och jag ska självklart höra med skolorna innan jag ger mig av eller liknande. :)

Jag går omvårdnadsprogrammet :)

Ja, man kan ju försöka komma på en av era träffar om jag nu tar mig till Stockholm, vilket jag verkligen hoppas. Tack för inbjudan iallafall. :) Men hittat en asperger klass som ligger kring 15 mil ifrån mig, så blir den om jag inte tar mig och ifall de vill ha besök av mig. :)
Liljan13
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-09-28
Ort: Norrbotten

Inläggav Fenren » 2010-09-30 10:08:06

nano skrev:Fenren, jag tror minsann tryckfelsnisse var framme, det heter ju asPerger, du vet att det är en österrikare som hette Hans Asperger som givit namn till diagnosen?
Jag stavade själv med asBerger-stavningn i början o trodde att det var fel i grafiken till forumet.


hoppsan... så blir det när man sitter och dricker vin samtidigt som man försöker skriva... jag är mycket medveten om hur det stavas och varför.



Inför alkolås på internet!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in