Angående avstängning och varningar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2010-09-27 16:45:39

mondo beyondo skrev:
Inger skrev:...Däremot kan jag må dåligt rent fysiskt av folk som är aggressiva i sin energi eller kommunikationsstil, även om de inte använder invektiv.

Ja jag vet vad du menar, jag kan känna så när jag ser KKK medlemmar i USA prata på TV och religiösa fundamentalister i farten, men den nivån har ingen varit inne på här på forumet. Jag tänker så här, personen som öser galla över mig, finns det nåt där som jag kan ta till mig av, om inte låt otrevligheterna stå för den personen. Och om det finns nåt som jag kan eller borde ta till mig av trots uselt framförande så gör jag det gladeligen. Problem solved :D

Vet inte om vi riktigt talar om samma sak. Jag tar sällan åt mig, och kan mycket väl ta till mig av konstruktiv kritik. Men mitt nervsystem påverkas rent fysiologiskt av när folk är blir intensivt emotionella.

T ex förra veckan så råkade jag slänga iväg ett kort inlägg på en amerikansk mejlinglista för ett närliggande funktionshinder, till en medlem som bl a undrade över något som jag råkade ha några förslag om. Två andra medlemmar misstolkade totalt mitt inlägg och blev jätteupprörda. Jag var helt oförberedd på reaktionen eftersom jag inte alls ämnat skriva något kontroversiellt eller potentiellt kränkande utan bara stödjande. Redan vid första meningen började jag skaka i hela kroppen av energin de la ner i att "tala mig till rätta". De blev inte direkt otrevliga eller så, utan bara väldigt upprörda p g a sin egen misstolkning. Men bara det lilla missförståndet, som gick lätt att reda ut, fick mig helt ur balans den kvällen.

Är någon direkt aggressiv så klarar jag ofta inte av det alls, då får jag bara låta den diskussionen vara. Vilket är förargligt när man kanske inte alls hade diskuterat färdigt.

Hjalmar Söderberg skriver i Doktor Glas:

"Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."

Tänkvärt.

Jo. Inte för att jag riktigt fattar kopplingen, är på väg till sängen och hjärnan har visst redan somnat.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-27 16:56:50

Tänkte bara att de som beter sig illa har en anledning som Hjalmar Söderberg skrev.

Ja då förstår jag dig bättre, du pratar om en känslighet som är utöver förnuftsskäl och går direkt på känsla. Och hos dig är det känslan som dominerar över förnuft och resonemang då när du möts av starka reaktioner och känslor. Så är det inte för mig, även om jag såklart inte är avslappnad eller oberörd med en sådan person. Jag blir mer illa berörd av ren dumhet och elakhet (KKK) än av ngns dåliga upprörda uppträdande.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Inger » 2010-09-27 17:24:14

mondo beyondo skrev:Tänkte bara att de som beter sig illa har en anledning som Hjalmar Söderberg skrev.

Ah, då är jag med!

Ja då förstår jag dig bättre, du pratar om en känslighet som är utöver förnuftsskäl och går direkt på känsla. Och hos dig är det känslan som dominerar över förnuft och resonemang då när du möts av starka reaktioner och känslor. Så är det inte för mig, även om jag såklart inte är avslappnad eller oberörd med en sådan person. Jag blir mer illa berörd av ren dumhet och elakhet (KKK) än av ngns dåliga upprörda uppträdande.

Sorry, fortfarande inte rätt. Jag är påtagligt oemotionell. Jag påverkas sällan emotionellt när folk blir upprörda, blir mest förbluffad över att folk orkar hetsa upp sig. Jag påverkas fysiskt/energimässigt/sensoriskt av själva energin i starka emotioner. Mitt nervsystem klarar helt enkelt inte av det. Därför tvingas jag undvika personer som är alltför emotionella eller aggressiva såsom andra måste undvika jordnötter eller pollen. (Tål f ö inte mina egna heller.)

Ett ufo bland ufona, alltså.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jorand » 2010-09-27 17:37:49

Inger skrev:Jag påverkas sällan emotionellt när folk blir upprörda, blir mest förbluffad över att folk orkar hetsa upp sig. Jag påverkas fysiskt/energimässigt/sensoriskt av själva energin i starka emotioner. Mitt nervsystem klarar helt enkelt inte av det. Därför tvingas jag undvika personer som är alltför emotionella eller aggressiva såsom andra måste undvika jordnötter eller pollen. (Tål f ö inte mina egna heller.)

Ett ufo bland ufona, alltså.

Ah! :idea:

Det låter ju onekligen bekant, en ny femkrona som trillade ner där, tackar. Fast lite OT kanske.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav AAA » 2010-09-27 23:57:20

"Barn som kan uppföra sig gör det."

Gäller nog de flesta vuxna också. Just här på forumet vet jag inte.

Jag har kommit på att jag blir ledsen och arg på mig själv flera gånger om dagen när jag agerar på ett sätt som egentligen inte alls stämmer överens med hur jag vill vara.
AAA

Anslöt: 2009-05-23

Inläggav AAA » 2010-09-28 0:03:23

MsTibbs skrev:På forumet Viska för schizofreni finns inga forumregler, för där beter sig folk bra, däremot på detta forum behövs forumregler iom att saker spårar ur i personangrepp i stället för civiliserade debatter.

Vi har ju inte schizofreni, inte många av oss iaf. Ska kolla in där...
AAA

Inläggav AAA » 2010-09-28 0:07:47

Maldita skrev:Jag tycker att man ska vara trevliga och vänliga mot varandra. Elakhet är bara onödigt.

Fast jag är ju medlem i homofiltransmongorollspelsateistmaffian, så jag ska väl inte uttala mig.

Vad menar du nu då?
AAA

Inläggav AAA » 2010-09-28 0:27:13

Jag stör mig nästan bara på präktiga översittare i diskussioner. Som ska övertala (inte övertyga) andra om att de vet lite bättre och är lite mer belästa och världsvana, så att den andre inte tycker som de beror egentligen på att den andre är autistiskt närmre IQ 70 än den pålästa med IQ 666 (aspergare, förstås) som trots sin makalösa mastodont masturbations-inteligenns knappt kan pallra sig till affären och komma hem med en Dr. Pepper...

Alltså, en subtil besserwisser-mentalitet som pekar mot att den andre inte fattar riktigt och därför tycker som den gör, men skulle ändra åsikt om den var lika smart som den den debatterar med (aspergaren i exemplet ovan.)

Såna stör jag mig på överallt och blir AS-förbannad på dem.

Fast på det hela taget gillar jag de flesta och skulle nog hamna på 10 jag med på känslighetsskalan. Hoppa på bara!
AAA

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-30 8:47:45

En sak till jag skulle vilja tillägga angående känslighet för andras kritik. Jag har upptäckt till min stora förvåning att för vissa människor är kritik detsamma som att ta bort deras värdighet, så att om man har ett fel eller brist eller funktionshinder så är man värdelös :O För mig är det bara felet eller bristen eller funktionshindret man har och resten kan vara up to date eller tom bättre än normen. Svart/vitt tänk ska vara populärt hos aspergare men det finns nyanser.

Sen ännu lite mer om min människosyn. För mig ser det ut som människor som har en stor styrka eller utmärker sig med ngn god egenskap också betalat för det med ngnting annat i andra änden av skalan. Stor styrka på ett ställe ger stor svaghet på ett annat, medans mediokra människor håller sig just till mitten av normskalan. Och vem vill vara medioker...
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Maldita » 2010-09-30 9:30:57

AAA: Jag skämtade lite. Folk snakcar ju så mycket om alla olika maffior, PK-maffian, homo-maffian, NT-maffian, vad som helst-maffian. Så jag skrev bara ihop en lång skämtbeskrivning och satte dit -maffian.

Jag har bråkat med t ex Rdos och Nallen (minns någon den fabulöst urspårade tråden om pedofili?), och de brukar tala om olika maffior.

Jag skämtade lite om tendensen hos sådana medlemmar att tycka att man är Pk eller annat om man inte vill höra svordomar, elaka förolämpningar, kränkningar, etc i trådarna.
Maldita
Inaktiv

Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Fenren » 2010-09-30 11:10:11

Inger skrev:T ex förra veckan så råkade jag slänga iväg ett kort inlägg på en amerikansk mejlinglista för ett närliggande funktionshinder, till en medlem som bl a undrade över något som jag råkade ha några förslag om. Två andra medlemmar misstolkade totalt mitt inlägg och blev jätteupprörda. Jag var helt oförberedd på reaktionen eftersom jag inte alls ämnat skriva något kontroversiellt eller potentiellt kränkande utan bara stödjande. Redan vid första meningen började jag skaka i hela kroppen av energin de la ner i att "tala mig till rätta". De blev inte direkt otrevliga eller så, utan bara väldigt upprörda p g a sin egen misstolkning. Men bara det lilla missförståndet, som gick lätt att reda ut, fick mig helt ur balans den kvällen.

Är någon direkt aggressiv så klarar jag ofta inte av det alls, då får jag bara låta den diskussionen vara. Vilket är förargligt när man kanske inte alls hade diskuterat färdigt.

Jag reagerar mycket starkt på oväntade känsloutbrott som jag inte hinner stålsätta mig inför. det kvittar helt om det är positiva eller negativa känslor.
får jag däremot möjlighet att förutse utbrottet tenderar jag att ha hög tolerans mot alla former av känsloutbrott.

personligen anser jag att detta forum har ett ganska högt tak. det är bara direkta påhopp som modereras, medan indirekta sådana oftast lämnas kvar. man tillåts i ganska stor utsträckning att uttrycka förakt och fördomar mot forummedlemmar utan påföljd så länge det tas i en civiliserad ton. diskussioner tillåts spåra ur ganska långt innan moderatorerna ingriper.

jag tycker de (moderatorerna) gör ett förträffligt jobb och att reglerna i det stora är både rimliga och bra.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav MsTibbs » 2010-09-30 12:20:23

AAA skrev:
MsTibbs skrev:På forumet Viska för schizofreni finns inga forumregler, för där beter sig folk bra, däremot på detta forum behövs forumregler iom att saker spårar ur i personangrepp i stället för civiliserade debatter.

Vi har ju inte schizofreni, inte många av oss iaf. Ska kolla in där...

Jag har inte heller schizofreni (men psykotiska symtom) men det finns alla möjliga sorters personer där.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav matterik » 2010-10-17 13:03:14

Det är tydligen bevisligen inte alls så att man är ute och cyklar om man säger att agerande från admin kan orsaka självmordsförsök. Detta är intressant i sig eftersom forumet har som policy att folk som befrämjar självmord ska avstängas. Ska admins avstängas då?

http://www.aspergerforum.se/person-med- ... tml#455073
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Titti » 2010-10-17 15:12:16

matterik skrev:Det är tydligen bevisligen inte alls så att man är ute och cyklar om man säger att agerande från admin kan orsaka självmordsförsök. Detta är intressant i sig eftersom forumet har som policy att folk som befrämjar självmord ska avstängas. Ska admins avstängas då?

http://www.aspergerforum.se/person-med- ... tml#455073

Admin

Om du försöker hålla mig ansvarig för vad Debbido - eller någon annan - gör i något läge är du ute i ogjort ärende. Det var flera forumister involverade i en konflikt kring olika medicinska problem och denna modererades helt enligt reglerna. Flera anmälningar gjordes från olika håll och en del av dem resulterade i ingripanden från vår sida medan andra inte gjorde det.

Konflikten spreds sig under några veckor till flera trådar i olika avdelningar. Debbido berättar i det inlägg du länkar till att hon fått en varning för ett inlägg hon skrivit och att hon accepterar den. Varningen utdelades för övrigt inte förrän efter att hon blivit inlagd på lasarettet för sitt självmordsförsök.

Hon berättar att hon "Skrev om något känsligt och fick en okänslig kommentar" och det är hennes upplevelse av situationen. Sant är att det finns fler som skulle kunna säga detsamma från sin sida av saken. Vi kan inte moderera utifrån någon slags gradering av vem vi tror är mest känslig utan tillämpar reglerna så gott vi kan lika för alla.

Det har inte gått mig förbi att du ofta(st) är kritisk till mitt sätt att fungera som admin. Dock har jag ännu inte lyckats förstå om du vill ha mer, mindre eller annorlunda moderering eller bara någon annan som admin eller ingen admin alls?
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in