Angående avstängning och varningar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2010-09-26 13:34:46

Visst fan, min aspiga detaljfixering så att jag tappar bort ämnet... nallen förespråka personangrepp och sedan klaga över att få huvudet avbitet i en explosion (och när det inte är värre än att en sån som jag inte ens minns det)? :shock:
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2010-09-26 13:36:54

Windfarne skrev:Tänk om man kunde ange på ett skjutreglage i sin profil och avatar vilken toleransnivå man har mot personangrepp och invektiv?

Och därefter är det den "klenares" nivå som är rättesnöret i en munhuggning?

Eller så kan man tänka sig ett slags skuldsättningssystem där man får acceptera påhopp om man själv hoppat på andra?

Låter intressant. Det vore kanske något att spinna vidare på?

Fast problemet kan vara att t.ex. att min toleransnivå varierar från person till person, beroende på ämnet och allmänt hur pass bra jag känner den andre och är på samma "våglängd"?
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav nallen » 2010-09-26 13:37:41

Nej. Läs om, läs rätt! Möjligen kan min ordföljd i den meningen diskuteras... lämpligen i en annan tråd.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Zombie » 2010-09-26 13:53:16

Vet inte vad du svarar på nu. Om det var formuleringen i mitt sista inlägg så var väl det något av det mindre viktiga.
Zombie

Inläggav Firkraag » 2010-09-26 16:19:58

Windfarne skrev:Tänk om man kunde ange på ett skjutreglage i sin profil och avatar vilken toleransnivå man har mot personangrepp och invektiv?

Intressant idé, ställer mig bakom denna. :D
Jag ser dock ett problem, ifall någon har låg toleransnivå inställd ger det denna rätt att käfta emot någon med hög inställning och vara säker emot mothugg?
Senast redigerad av Firkraag 2010-09-26 16:22:46, redigerad totalt 1 gång.
Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Inläggav Juddy » 2010-09-26 16:22:42

Om debatt är lika med att du måste tycka som jag gör annars kommer jag att nedkalla alla helvetets förbannelser över dig. Om DET är definitionen för en del rörande vad som är en öppen och "livlig" debatt, då förstår jag varför moderatorerna har en hel del att göra. Och varför det är så svårt att hålla sig till reglerna.
Ett forum kan jämföras med ett nytt avtal för t ex iTunes. Använder du ett forum/program/tjänst så accepterar du också dess uppdaterade regler.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Juddy » 2010-09-26 16:26:02

Firkraag skrev:Finns det på fullaste allvar folk som tar livet av sig på grund av något de läst på ett anonymt forum? :lol:

Ja.
Det är inte utan anledning som många på t ex forum för depressionssjukdomar skriver "triggers" i rubriken för att de som känner sig under isen ska läsa och börja fundera på egna självmordstankar.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Miche » 2010-09-26 16:31:22

Firkraag skrev:

Jag tycker att det verkar som om moderatorerna har en ganska bra koll på de forumister som varit här en längre tid om hur mycket de tål, sen bedöms alltid en anmälning hårdare om forumisten som förtalats gjort den själv.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Windfarne » 2010-09-26 17:15:05

Firkraag skrev:

Jag ser dock ett problem, ifall någon har låg toleransnivå inställd ger det denna rätt att käfta emot någon med hög inställning och vara säker emot mothugg?

Nej, man får hålla sig i sitt "kast" eller begära en justering av sin toleransnivå, vilket ska ta omkring en vecka så man hunnit kyla av sig lite och inte begär justering bara för att kunna engångsmörda och sedan krypa tillbaka i bomullen.

OK, jag fattar ju att det ökar på komplikationerna i modereringen. Men medge att tanken är intressant?

Sedan måste jag ju medge att den som tar till nävarna sänker sin trovärdighet, detta kan jag säga trots att jag har två egna varningar.
Så på ett sätt slår det tillbaka mot en själv om man är hetlevrad, precis som det gör IRL.
Men frustrationen kan komma över en i högre grad än IRL, man kan ju inte slå sönder sitt tangentbord, men man kan höja rösten och blänga IRL.
Windfarne

Anslöt: 2009-05-30

Inläggav Windfarne » 2010-09-26 17:27:42

Miche skrev:Jag tycker att det verkar som om moderatorerna har en ganska bra koll på de forumister som varit här en längre tid om hur mycket de tål, sen bedöms alltid en anmälning hårdare om forumisten som förtalats gjort den själv.

Vem här tror att nallen är en sådan ömhuding? :wink:
Windfarne

Inläggav Miche » 2010-09-26 17:33:26

Windfarne skrev:Vem här tror att nallen är en sådan ömhuding? :wink:

Det finns några forummedlemmar som knappast kan klassas för ömhudingar och det finns ganska många knappast kan klassas för hårdhudingar...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-26 21:34:35

Det tyckte jag var genialt! 1 för tål inget, superkänslig, vill bara ha diplomatiska svar givna med stor omtanke och sen i ökande skala till 5 som norm för normal hyfs, vett och sans och upp till 10 som ge mig allt du vill, jag tål, gör ditt värsta, brist i all rim och reson om du vill.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav jorand » 2010-09-26 22:07:55

Med tanke på att det verkar vara nog komplicerat att hålla reda på om man befinner sig inuti eller utanför PA så är det nog väl mycket begärt att hålla koll på olika medforumisters reglagelägen.

Däremot tilltalas jag av tanken på att låta varnade medlemmar posta ett begränsat antal inlägg inom en tidsperiod.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Windfarne » 2010-09-26 22:53:43

jorand skrev:Med tanke på att det verkar vara nog komplicerat att hålla reda på om man befinner sig inuti eller utanför PA så är det nog väl mycket begärt att hålla koll på olika medforumisters reglagelägen.

Möjligen, men om de finns vid avataren så är det ju enkelt...man bara kollar :)
Windfarne

Inläggav Inger » 2010-09-27 4:08:40

mondo beyondo skrev:

Det tyckte jag var genialt! 1 för tål inget, superkänslig, vill bara ha diplomatiska svar givna med stor omtanke och sen i ökande skala till 5 som norm för normal hyfs, vett och sans och upp till 10 som ge mig allt du vill, jag tål, gör ditt värsta, brist i all rim och reson om du vill.

Bra idé i teorin. Grejen är bara att det inte finns någon som någonsin är ens i närheten av 10. Även de mest hårdhudade översittare som frikostigt strösslar invektiv över andra brukar vara extremt lättkränkta själva.

Däremot kanske man kan göra såsom en av medlemmarna här och helt enkelt skriva i signatur att man är i en extra ömtålig period.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-27 7:31:32

^ Jag är en 10a men å andra sidan ger det mig inget att uppträda illa mot andra. Kan inte tänka mig varför jag skulle göra det. Tycker jag illa om ngn så vill jag inte säga någonting alls till den personen, eller läsa dennes inlägg. De som beter sig illa mot andra och tar ut sin frustration på andra mår ju dåligt själva, säkert bra för dem att få ut lite av sitt dåliga mående... Vi har våra känslor, bara att i Sverige anses det inte bra att visa dem. Neutralitetspolitiken.

Men jag gillar och förordar högt i tak och hänsyn sen mot de som inte klarar av andras yvigheter i språket.
mondo beyondo

Inläggav Inger » 2010-09-27 8:02:34

Då tillhör du nog undantagen skulle jag tro.

Jag är inte heller den som tar åt mig av yvigt språk, tycker bara att personangrepp som princip inte ska vara acceptabelt sätt att kommunicera mellan vuxna. Däremot kan jag må dåligt rent fysiskt av folk som är aggressiva i sin energi eller kommunikationsstil, även om de inte använder invektiv.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Windfarne » 2010-09-27 9:20:11

Inger skrev:Även de mest hårdhudade översittare som frikostigt strösslar invektiv över andra brukar vara extremt lättkränkta själva.

Teenkte inte på dee....
Windfarne

Inläggav Zombie » 2010-09-27 9:24:06

Dessutom är det frågan om hur atmosfären på hela forumet påverkas. Som jag förstår det var det en bidragande orsak till att den knappt modererade avdelningen (NFD) stängdes: att stämningen där spred sig till resten av forumet. I varje fall var det en stor lättnad för mig av den orsaken.

För att då inte tala om moddarnas arbetsbörda... Ställer samtliga idéns tillskyndare upp, och är ni i så fall lämpliga också? ;)
Zombie

Inläggav mnordgren » 2010-09-27 15:18:18

jorand skrev:Det känns som om gränsen mellan en tillsägelse och en varning är lite diffus, men förstår svårigheten med att moderera.. Vissa brott mot forumreglerna ger en varning, exempelvis i Parvlons fall ett inlägg som saboterar sidupplägget, vilket ger samma bestraffning som ett omotiverat personligt påhopp om medicinering. Parvlons "personangrepp" var relativt milda och kom i hetsiga diskussioner (om invandring såklart).

Andra fall, såsom ifrågasättandet av att skaffa barn till världen om man har AS ger en tillsägelse. Detta är enligt min bedömning värre än att sabotera en sida på forumet.

Strafflängden varierar också, antar att det finns riktlinjer för detta, men KS fick 3 veckor och Parvlon 6, vilket känns lite hårt.

Moderator:

Det är helt enkelt så att om en forumist drar på sig många tillsägelser och varningar så ser vi hårdare på upprepade övertramp.

(Krigarsjäls avstängning var för övrigt lika lång som Parvlons, alltså 6 veckor.)
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-09-27 15:33:46

Det som stör mig är de fall där folk stängs av utan att ha fått en enda varning. Det känns intolerant. Borde man inte få en chans att bita sig i tungan innan man blir helt tystad?
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav Titti » 2010-09-27 16:02:31

Angelic Fruitcake skrev:Det som stör mig är de fall där folk stängs av utan att ha fått en enda varning. Det känns intolerant. Borde man inte få en chans att bita sig i tungan innan man blir helt tystad?

Admin

Det kan ha hänt vid något enstaka tillfälle att vi bedömt ett första övertramp som så grovt att vi stängt av direkt även om jag inte kan påminna mig det annat än när det gällt direkt spam. Däremot har det vid flera tillfällen hänt att vi stängt av en forumist utan att det synts så mycket utåt på forumet innan avstängningen men då har vi mer underlag för det, som vi av något skäl väljer att inte gå ut med offentligt. Men du kan lita på att vi har skäl för de beslut vi fattar även om balansgången ibland är svår.
Titti

Inläggav mondo beyondo » 2010-09-27 16:10:17

Inger skrev:...Däremot kan jag må dåligt rent fysiskt av folk som är aggressiva i sin energi eller kommunikationsstil, även om de inte använder invektiv.

Ja jag vet vad du menar, jag kan känna så när jag ser KKK medlemmar i USA prata på TV och religiösa fundamentalister i farten, men den nivån har ingen varit inne på här på forumet. Jag tänker så här, personen som öser galla över mig, finns det nåt där som jag kan ta till mig av, om inte låt otrevligheterna stå för den personen. Och om det finns nåt som jag kan eller borde ta till mig av trots uselt framförande så gör jag det gladeligen. Problem solved :D

Hjalmar Söderberg skriver i Doktor Glas:

"Man vill bli älskad,
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."

Tänkvärt.
mondo beyondo

Inläggav Titti » 2010-09-27 16:26:30

jorand skrev:Med tanke på att det verkar vara nog komplicerat att hålla reda på om man befinner sig inuti eller utanför PA så är det nog väl mycket begärt att hålla koll på olika medforumisters reglagelägen.

Däremot tilltalas jag av tanken på att låta varnade medlemmar posta ett begränsat antal inlägg inom en tidsperiod.

Admin

Vi har diskuterat detta tidigare och jag vill bara kort upprepa vad jag sagt då. Den ton som hålls på forumet gäller alla och skall inte vara beroende av vem som skriver eller till vem det skrivs - annat än i PM, där får ni hålla en ton ni själva är överens om. Alla har bättre och sämre perioder och dessutom ska inläggen ligga på en sådan nivå att de ger en rättvisande bild av var gränserna för vad som är ok på forumet går. Det är alltså inte en privatsak mellan de inblandade.

Att inlägg ändå bedöms olika beror på att vi är verkliga människor som modererar. Vi ser heller inte allt och en som postar mycket kan naturligtvis komma undan med mycket som vi inte ser, om ingen anmäler. Vi försöker göra en helhetsbedömning inom ramen för forumreglerna och försöker också förklara och motivera så mycket som möjligt hur vi tänker. Jag är speciellt noga med det när det gäller allvarligare påföljder som avstängningar tex. Eftersom det här är mitt "hemforum" och jag mest är här vet jag inte så mycket om vad som tillåts på andra forum, hur ingripanden motiveras och hur mycket de får diskuteras.

Jag tycker att det är viktigt att vi har en öppen diskussion kring detta på Aspergerforum, eftersom det är just det sociala samspelet och kommunikationen med andra många av oss aspergare har svårast för. Många gånger är det diskussionen om själva forumet i den här avdelningen jag själv finner mest intressant, faktiskt. En konkret och konstruktiv dialog leder alltid framåt på något sätt.

När det gäller olika former av restriktioner mot forumister som har svårt att hålla sig till reglerna kommer vi att få fler möjligheter när övergången till phpbb3 är genomförd. Där finns mer för oss att välja på. Det kommer en övergång men eftersom allt arbete med forumet sker ideellt är det svårt att säga när det blir av. Vi hoppas och tror gång efter annan men när det blir av vågar ingen av oss lova...
Titti

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in