Trassel med att se webbsidor + Chrome, CCleaner, Formatering

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2010-09-07 1:23:24

Genvägar kan vara utan pilar (om man ställt in det så), bästa sättet att identifiera en genväg att att högerklicka och välja egenskaper, hamnar man på en flik som heter Genväg så är det en genväg!

På skrivbordet går det alldeles utmärkt att lägga upp saker som inte är genvägar (men det är inte att rekommendera)!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-07 9:10:04

Hej!

Jag har alltid pilar som visar att det är genvägar. Har inte lyckats få bort pilarna, försökte för nåt år sen. Nu tycker jag de är bra, då ser man att det är genvägar.

Oftast kan man välja om genvägar till ett program ska lägga sig på skrivbordet och hamna i Start-menyn. Genvägarna kan gärna ligga i Start-menyn, men helst inte på skrivbordet. Programmen blir snabbt många, även om man håller sig till nyttoprogram.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav barracuber » 2010-09-07 9:28:35

Lilla Gumman skrev: Genvägarna kan gärna ligga i Start-menyn, men helst inte på skrivbordet.

Någon påstod för flera år sedan att windows går långsammare om den måste hålla reda på alltför många genvägar. Om det är skillnad på var genvägarna ligger vet jag inte.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Parvlon » 2010-09-07 15:18:02

Det har jag aldrig hört. Har man genvägar som pekar mot nätverket eller diskettstationer som inte finns och windows vill leta upp ikonfilen t.ex när man söker efter ngt så blir det ju segt. Men det var senast på windows 9.x jag märkte av det problemet.
Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har alltid pilar som visar att det är genvägar. Har inte lyckats få bort pilarna, försökte för nåt år sen. Nu tycker jag de är bra, då ser man att det är genvägar.

Oftast kan man välja om genvägar till ett program ska lägga sig på skrivbordet och hamna i Start-menyn. Genvägarna kan gärna ligga i Start-menyn, men helst inte på skrivbordet. Programmen blir snabbt många, även om man håller sig till nyttoprogram.

Hälsningar

Lilla Gumman
Det går som Miche skrev att ändra om de ska synas från registret. TweakUI från microsoft gör det åt dig om du vill. Vet ej om programet startar på Vista iofs. Om du vill ha ordning på ikonerna på ett snyggt sätt så finns det bättre och inte minst snyggare sätt än windows inbyggda. T.ex: rocketdock.
http://rocketdock.com/images/screenshots/screen-14.jpg
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-21 10:44:31

Hej!

Jag har fortfarande trassel med Internet.
"Den här sidan kan inte visas" dök upp hela tiden igår kväll. Det var Aspergerforum, www.tv.nu, geocaching.com och så vidare. Dock verkade jag ha lite kontakt med Internet. När jag lyssnade på Karlavagnen igår kväll spelade jag Glassez som finns på www.spelo.nu och varje gång jag klarat en bana stod det "connectring to server" och så poppade nästa bana upp.
Men jag kom inte in på Aspergerforum och mejl och annat.

Annars verkar datorn fungera bra nu, efter omformateringen. Den jobbar inte så mycket. Jag kan ha sex flikar öppna i Chrome och datorn reagerar knappt på det, det går lika snabbt som vanligt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-09-21 13:01:18

Lilla Gumman skrev:Jag har fortfarande trassel med Internet.
"Den här sidan kan inte visas" dök upp hela tiden igår kväll. Det var Aspergerforum, www.tv.nu, geocaching.com och så vidare. Dock verkade jag ha lite kontakt med Internet. När jag lyssnade på Karlavagnen igår kväll spelade jag Glassez som finns på www.spelo.nu och varje gång jag klarat en bana stod det "connectring to server" och så poppade nästa bana upp.
Men jag kom inte in på Aspergerforum och mejl och annat.

Det låter som om det var DNS som strulade, jag kan tänka mig att Glassez hämtar banor med IP-adress, de andra är helt beroende av DNS.

Prova att reparera anslutningen (där bl.a.. DNS-cachen städas) så kan det kanske lösa problemet om det händer igen.

För att reparera, högerklicka på ikonen för anslutningen (se bilden) och välj Reparera.
Bild
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-21 18:55:23

Hej!

Aha, tack för tips! NU har jag lärt mig något. I Vista heter det Diagnosticera och Reparera.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-27 0:00:05

Hej!

Det är oftast sökmotorn google.se som inte fungerar. Men ask.com fungerar alldeles utmärkt istället. Fast jag gillar google.se bättre. När jag klickar på Diagnosticera och reparera hittar datorn inga fel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in