Har möjlighet att skaffa hund - vilken ras??

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Har möjlighet att skaffa hund - vilken ras??

Inläggav manne » 2010-09-17 13:23:46

kan skaffa hund nu vill ha en stor hund som jag kan brottas med och bråka med vad för typ av hund skall jag skaffa då.??

ska vara så stor som en Dingo minst.??

kan denna vara en hund för mig då??

dutch shepherd är det en hund för mig??

kom med förslag

Bild
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Banzai » 2010-09-17 13:30:40

Några frågor:

Vad ska du ha hunden till? Sällskap eller bruks?

Hur mycket tid/energi kan du lägga ner på hunden?

Hur mycket erfarenhet av hund har du?

Vilket kön hade du tänkt dig?

Kan vara lättare att tipsa om eventuell ras om jag vet detta. Finns nog fler som är bevandrade i hundarnas värld härinne (och betydligt mer insatta än jag är).
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav manne » 2010-09-17 13:40:32

Banzai skrev:Några frågor:

Vad ska du ha hunden till? Sällskap eller bruks?

Hur mycket tid/energi kan du lägga ner på hunden?

Hur mycket erfarenhet av hund har du?

Vilket kön hade du tänkt dig?

Kan vara lättare att tipsa om eventuell ras om jag vet detta. Finns nog fler som är bevandrade i hundarnas värld härinne (och betydligt mer insatta än jag är).

Sällskap och hanne..!!!ut och gå 2 timmar om dagen i skogen mm.
PS golden,labrador är inget för mig tråkiga fågel hundar..!!

har bara erfarenhet av Terrier det är allt Border Terrier mm.
växte delvis upp med en Border Terrier tog i bland hand om den var vild och brukade bita mig i händerna.. :lol:

så här ser den nuvarande ut

den är vild och gillar att bråka lite och ha sig och den är som en jack russel lika stor ca och gillar gärna att slåss med andra små hundar jack russels mm..men jag avbryter alltid om de börjar att bråka..

så här ser den nuvarande ut
Bild
manne

Inläggav MsTibbs » 2010-09-17 14:06:48

Det är mycket mer jobb med två hundar än en. Det är bra att ha bil och en granne som kan ta hand om den när du ska bort.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Banzai » 2010-09-17 14:13:38

Just Dutch Shepherd, eller holländsk herdehund, tycks vara en typisk brukshund. Den går att ha som sällskapshund om den får mental aktivering. Så som jag förstår saken så påminner den mycket om schäfern och de belgiska vallhundarna i mentalitet och i ursprung. Det finns säkert någon som kan mer om denna ras, själv vet jag att jag antagligen inte skulle klara en sådan här "krävande" ras. Föredrar lite mer "självständiga" raser. Fast allt är relativt, det som jag uppfattar som en "krävande" ras kanske någon annan uppfattar som en väldigt "lätt" ras.

Håller med om golden och labbe. Inget för mig heller då jag tycker de saknar "driv" (undantaget jaktlabbe). Annars kanske flatcoated retriver är något?

Är själv uppvuxen med boxer och detta är drömrasen för mig. Tyvärr är de så sönderavlade att det nog aldrig kommer bli en här hemma. Har bestämt mig för att om jag någonsin skaffar en hund så blir det en staffordshire bullterrier då jag fått för mig att detta är den ras som påminner mest om boxern mentalt.

Jättesöt! Är det en yorkshire terrier?

Ska hunden se ut på något särskilt sätt förresten?
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav MsTibbs » 2010-09-17 14:28:50

När du "hittat" din ras, åk och hälsa på på kennlar för att se hur de är i personligheten. Jag ville ha en golden retriever till jag träffade en, de var allt för långsamma för mig, som är van vid airedaleterriers!
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Ganesh » 2010-09-17 15:17:35

Skaffa en ras som inte fäller en massa hår. Bedlington terrier? Portugisisk vattenhund?
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav manne » 2010-09-17 15:35:35

MsTibbs skrev:Det är mycket mer jobb med två hundar än en. Det är bra att ha bil och en granne som kan ta hand om den när du ska bort.

Nej kommer att ha råd med försäkring och allt också och jobbar bara 4 timmar per dag ledigt onsdagar..ledigt en del under sommaren

+har 2 veterinärer i släkten min brors bror och hans fru är veterinär +att
att min brors syster är också veterinär.
Bil kommer vi också i bland ha tillgång till så den medicinska biten kommer att fixa sig för huden.
Senast redigerad av manne 2010-09-17 15:39:13, redigerad totalt 1 gång.
manne

Inläggav manne » 2010-09-17 15:36:48

MsTibbs skrev:Det är mycket mer jobb med två hundar än en. Det är bra att ha bil och en granne som kan ta hand om den när du ska bort.

Hund nummer 1 är en låne hund som kommer att vara här i bland bara. den bor inte hära.
manne

Inläggav Inger » 2010-09-17 15:38:33

Räcker det inte med lånehunden då? Så får du nöjet men slipper det huvudsakliga ansvaret. Jag tycker det mest verkar vara besvär med hundar.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav manne » 2010-09-17 15:40:33

Inger skrev:Räcker det inte med lånehunden då? Så får du nöjet men slipper det huvudsakliga ansvaret. Jag tycker det mest verkar vara besvär med hundar.

Min godeman var det som föreslog hunden..!!! varför icke skaffa hund..

jag kan lägga ner full energi på den kan lägga ner max tid..
manne

Inläggav manne » 2010-09-17 16:09:56

Inger skrev:Räcker det inte med lånehunden då? Så får du nöjet men slipper det huvudsakliga ansvaret. Jag tycker det mest verkar vara besvär med hundar.

Besvär är det inte..
Men jag tycker eller är mest orolig över hur hunden jag tar hand om uppfattar mig är jag en stabil person eller är huden rädd för mig sådant oroar mig mest..tycker hunden att jag är aggressive osv..
detta gäller bara hundar jag tar hand om och skapar starka band till.

När det gäller hundar så är allt vilken energi man ger den och utstrålar.

flyttade där i från för att skaffa hund och katt..

annars så kunde man lika gärna bott kvar på gruppboendet jobbat 6-7 timmar per dag och jobbat alla sommrar resten av livet..
För mina 3 st jobb där under de åren relaterat till gruppbostaden så jobbade man från 9,00-15,00 och ibland 9.00-:16,00..nu är det mindre..
manne

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-09-17 16:50:54

Själv har jag alltid velat ha en mastiff, dobermann eller allra helst en rhodesian ridgeback. Alla vackra, starka hundar som kräver en fast hand, men som kräver mer än jag kan ge i nuläget.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav manne » 2010-09-17 18:57:04

Angelic Fruitcake skrev:Själv har jag alltid velat ha en mastiff, dobermann eller allra helst en rhodesian ridgeback. Alla vackra, starka hundar som kräver en fast hand, men som kräver mer än jag kan ge i nuläget.

Doberman är en verkligen otäck hund..!!
manne

Inläggav manne » 2010-09-17 18:59:48

Banzai skrev:Just Dutch Shepherd, eller holländsk herdehund, tycks vara en typisk brukshund. Den går att ha som sällskapshund om den får mental aktivering. Så som jag förstår saken så påminner den mycket om schäfern och de belgiska vallhundarna i mentalitet och i ursprung. Det finns säkert någon som kan mer om denna ras, själv vet jag att jag antagligen inte skulle klara en sådan här "krävande" ras. Föredrar lite mer "självständiga" raser. Fast allt är relativt, det som jag uppfattar som en "krävande" ras kanske någon annan uppfattar som en väldigt "lätt" ras.

Håller med om golden och labbe. Inget för mig heller då jag tycker de saknar "driv" (undantaget jaktlabbe). Annars kanske flatcoated retriver är något?

Är själv uppvuxen med boxer och detta är drömrasen för mig. Tyvärr är de så sönderavlade att det nog aldrig kommer bli en här hemma. Har bestämt mig för att om jag någonsin skaffar en hund så blir det en staffordshire bullterrier då jag fått för mig att detta är den ras som påminner mest om boxern mentalt.

Jättesöt! Är det en yorkshire terrier?

Ska hunden se ut på något särskilt sätt förresten?

Jo en sådan skulle lätt fungera har kännt en tjej som hade en sådan hel snäll och glad hund..

Bild
manne

Inläggav manne » 2010-09-18 0:27:02

Angelic Fruitcake skrev:Själv har jag alltid velat ha en mastiff, dobermann eller allra helst en rhodesian ridgeback. Alla vackra, starka hundar som kräver en fast hand, men som kräver mer än jag kan ge i nuläget.

Nhä skulle inte vilja ha någon av de hundar du räknar upp nu faktiskt.

Mördar hundar

jindo dog här är en hund i min smak och tycke..

korean jindo

http://www.dogencyclopedia.org/JINDO%20DOG1.jpg

http://www.tunturisusi.com/koiralinkit/kuva1392.jpg

http://www.overhill.co.uk/jindo/Solo600.jpg
manne

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-18 13:08:50

Jindon sägs ha en stark jaktinstikt, samt vara mindre förtjust i andra djur. Detta kan ju innebära att den passar bäst i hundgård, är svår att ha lös och att du kanske inte kan ha katt.

Varför inte en Rhodesian Ridgeback? Mycket trevliga och lättsamma hundar.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav manne » 2010-09-18 14:18:39

sugrövmanövern skrev:Jindon sägs ha en stark jaktinstikt, samt vara mindre förtjust i andra djur. Detta kan ju innebära att den passar bäst i hundgård, är svår att ha lös och att du kanske inte kan ha katt.

Varför inte en Rhodesian Ridgeback? Mycket trevliga och lättsamma hundar.

Men går den verkligen att ha i en lägenhet den huden skall man ju jaga lejon med :shock:

Breed All About It - Rhodesian Ridgeback

http://www.youtube.com/watch?v=tZmY5i5T3_Q
manne

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-18 16:40:02

Ridgebacks är stillsamma inomhus, ganska lata. Snälla mot andra sällskapsdjur också. De behöver inte jaga lejon även om det är deras ursprungliga användningsområde.

Själv har jag haft en blandras med Ridgeback och Smålandsstövare.
Bild

Trevlig som tusan. Men han blev bara 14 månader. Det visade sig att han hade den medfödda defekten dermoid sinus.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav manne » 2010-09-26 22:48:12

hittade en hund vars utseenden jag gillade är det någon här som vet vilken ras det är??

Bild
manne

Inläggav Moggy » 2010-09-26 22:50:22

Trodde det var en Border Collie men utseendet stämmer inte riktigt...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav manne » 2010-09-26 22:53:07

Moggy skrev:Trodde det var en Border Collie men utseendet stämmer inte riktigt...

hittade den här

Bernese Mountain Dog

http://terrificdogs.files.wordpress.com ... ber303.jpg

http://www.bigpawsonly.com/dog-images/b ... icture.jpg

undra om den kan funka.??

Breed All About It - Bernese Mountain Dog

http://www.youtube.com/watch?v=1gqGZFrSeyI

En sådan här är också lockande..

Breed All About It - Flat-Coated Retriever

http://www.youtube.com/watch?v=q7vARLJkW6c

har umgås lite med en sådan som jag vet att det är som att ha en stor York typ..igen attack hund..
Senast redigerad av manne 2010-09-26 22:59:18, redigerad totalt 1 gång.
manne

Inläggav jorand » 2010-09-26 22:58:29

manne skrev:hittade en hund vars utseenden jag gillade är det någon här som vet vilken ras det är??

Bild

Berner Sennen, brukar vara trevliga hundar.

Läs på om rasen och försök träffa någon så du kan bilda dig en egen uppfattning.

Tänk på att denna lilla mjuka boll med sin oskyldiga uppsyn en dag blir en STOR hund (40-70 kg). Börja med vardagslydnaden direkt, sätt gränser och lär den lyssna. Det är inte roligt att upptäcka när hunden är ca 1½ år att den vuxit dig ur händerna och börjar de dig problem. Visa vänligt men bestämt att det alltid är DU som bestämmer.

http://www.bernermys.se/ till exempel.
jorand

Anslöt: 2008-05-09

Inläggav manne » 2010-09-26 23:16:05

som sagt har erfarenhet av Terrier små terriers border mm

Breed All About It - Yorkshire Terrier

http://www.youtube.com/watch?v=D310xTucNHs

Breed All About It - Terrier Group

http://www.youtube.com/watch?v=LqIMFtjRBw0

så kanske då skulle

Breed All About It - Airedale THe king of terrier..

http://www.youtube.com/watch?v=RgQtQ_YixK8

Bild
manne

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in